X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 06.05.2024 р. № 2578/ІПК/99-00-09-04-03 ІПК

Державна податкова служба України за результатами розгляду зверненняТовариства на отримання індивідуальної податкової консультації щодо практичного застосування окремих норм законодавства стосовно обігу тютюнових виробів, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.

У своєму зверненні Товариство повідомило, що його основним видом діяльності є  виробництво тютюнових виробів.

Товариство отримало від ДПС марки акцизного податку для маркування тютюнових виробів вітчизняного виробництва за кодом УКТ ЗЕД 2402 20 90 20 (далі – сигарети), сплативши за це до бюджету акцизний податок у сумі 10000 гривень.Після чого, Товариство виробило сигарети та реалізувало їх покупцеві-резиденту України. Податкове зобов'язання з акцизного податку з реалізації вироблених в Україні сигарет склало 15000 гривень.

Згодом з’ясувалось, ці сигарети мають недоліки (механічне пошкодження упаковки та самої продукції), які унеможливлюють їх подальшу реалізацію на території України, про що покупець повідомив Товариство.

Відповідно, сторони погоджують повне повернення сигарет для усунення Товариством виявлених недоліків. У підсумку цих операцій - реалізації сигарет та їх повернення, загальна сума задекларованого Товариством акцизного податку складатиме 0 гривень, хоча сплачений акцизний податок складає фактично 15 000 гривень.

Далі, для усунення виявлених недоліків Товариство вирішує розібрати пачки сигарет з тим, щоб використати їх у якості сировини для виробництва нових сигарет, що допускається відповідною технологією (стандартами, регламентами, рецептурою тощо), але за умови повної переробки.

Враховуючи викладене вище,  платник  податків  запитує:

1. Чи має право Товариство, як виробник, провести коригування своїх податкових зобов'язань зі сплати акцизного податкуу звітному періоді, у якому відбувалося  повернення від покупця сигарет з недоліками?

2. Чи буде звільнено Товариство  від оподаткування акцизним податком відносно операції з використанняповернутих сигарет з недоліками у якості сировини для виробництва інших (нових) сигарет в рамках переробки?

3. Чи необхідно вирівнювати пошкоджені марки акцизного податку, які зриваються в рамках переробки сигарет з недоліками, та наклеювати їх на окремому аркуші паперу для цілей відшкодування мінімального податкового зобов'язання з акцизного податку (10 000 гривень), сплаченого Товариством при придбанні марок акцизного податку?

4. Чи має право Товариство у порядку, встановленому ст.43 Кодексу, подати до ДПС заяву про поверненнянадміру сплачених грошових зобов'язань у сумі доплати, фактично здійсненої Товариством на день подання декларації акцизного податку (різниця між сумою податкового зобов'язання за такою декларацією та вже сплаченим мінімальним акцизним податковим зобов'язанням у сумі 5000 гривень)?

Щодо питання 3

Порядок приймання та знищення пошкоджених у процесі виробництва марок акцизного податку визначено пунктами 25, 26 та 27 Положення  про виготовлення, зберігання, продаж марок акцизного податку та маркування алкогольних напоїв, тютюнових виробів і рідин, що використовуються в електронних сигаретах, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2010 № 1251 (далі – Положення № 1251).

Пунктом 25 Положення № 1251 передбачено, що марки, не використані для маркування товарів у зв'язку з пошкодженням, приймаються від покупців марок для утилізації з відшкодуванням фактично сплачених сум податку відповідно до  Положення. Плата за марки поверненню не підлягає.

Сплачена сума акцизного податку відшкодовується покупцям марок або за їх бажанням зараховується в рахунок майбутніх платежів.

Відповідно до п. 26 Положення № 1251,  пошкоджені марки наклеюються на окремому аркуші паперу формату А3 (290 х 420 міліметрів) у такій спосіб, щоб чітко було видно центральну частину марки, окремі частини розірваних марок повинні бути з'єднані, а загальна частина кожної поверненої імпортером (замовником, виробником) марки повинна становити не менш як 60 відсотків початкового розміру.

Покупець марок подає засобами електронного зв'язку в електронній формі з дотриманням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» реєстр пошкоджених марок, зазначаючи їх серію та номер.

Оформлені належним чином пошкоджені марки повертаються їх продавцю разом із заявою платника про повернення сплаченої суми акцизного податку або про зарахування її в рахунок майбутніх платежів.

У разі неможливості вирівнювання марок, пошкоджених автоматом з наклеювання марок, і наклеювання їх на окремому аркуші паперу на підприємстві-виробнику утворюється комісія, яка складає акт про списання таких марок. В акті обов'язково зазначається фактична кількість пошкоджених автоматом марок. До складу зазначеної комісії входять представник територіального органу ДПС за місцезнаходженням виробника (голова комісії) і представник відповідної місцевої держадміністрації. Акт списання вноситься представником територіального органу ДПС до електронної бази марок.

Аналогічний порядок знищення марок поширюється і на партії неякісної продукції, що повертається підприємству-виробнику.

Плата за марки поверненню не підлягає (п. 27 Положення  № 1251).

Щодо питань 1та2

Об'єктами оподаткування акцизним податком відповідно до п.п. 213.1.1  п. 213.1 ст. 213 Кодексу є операції зреалізації вироблених в Україні підакцизних товарів (продукції).

Згідно із п. 217.5 ст. 217 Кодексу у разі повного або часткового повернення покупцем підакцизних товарів (продукції), вироблених (виготовлених) на митній території України, продавцю для усунення недоліків товару (продукції) або його знищення (переробки) у зв'язку з неможливістю усунення таких недоліків, платник податку - продавець проводить коригування податкових зобов'язань зі сплати акцизного податку у звітному періоді, у якому відбулося таке повернення.

Сума коригування обчислюється платником податку із застосуванням максимальних роздрібних цін, ставок акцизного податку з урахуванням мінімального податкового зобов'язання зі сплати акцизного податку, які діяли на дату виникнення податкового зобов'язання щодо таких товарів (продукції).

Сума коригування зазначається в декларації з акцизного податку за звітний період, у якому відбулось таке повернення.

У разі подальшої реалізації цих товарів (продукції) зобов'язання з акцизного податку обчислюються у загальному порядку.

При цьому, Порядком заповнення та подання декларації акцизного податку затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 23.01.2015 № 14 «Про затвердження форми декларації з акцизного податку, Порядку заповнення та подання декларації з акцизного податку» (із змінами та доповненнями) зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 30 січня 2015 року за № 105/26550, визначено, що в рядках Б9 розділу Б декларації акцизного податку зазначаються суми зменшення (коригування) податкових зобов’язань на суму, обчислену з повернених тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, тютюнової сировини, тютюнових відходів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах платнику податку, що раніше були реалізовані, згідно з пунктом 217.5 статті 217 розділу VI Кодексу  -  рядок Б9.1.

Враховуючи зазначене, для повернення сплаченої суми акцизного податку або зарахування її в рахунок майбутніх платежів необхідно:

здійснити оформлення належним чином пошкоджених марок (марки наклеюються на окремому аркуші паперу формату А3 (290 х 420 міліметрів) у такій спосіб, щоб чітко було видно центральну частину марки, окремі частини розірваних марок повинні бути з'єднані, а загальна частина кожної поверненої імпортером (замовником, виробником) марки повинна становити не менш як 60 відсотків початкового розміру) та повертаються їх продавцю разом із заявою платника про повернення сплаченої суми акцизного податку або про зарахування її в рахунок майбутніх платежів;

 у Декларації з акцизного податку зазначити суму акцизного податку у відповідному рядку. Якщо повернення продукції та марок акцизного податку відбувається в одному періоді, то операція відображається в рядку Б9.1, а у випадку повернення  продукції  в одному періоді, а марок акцизного податку в наступному періоді – в рядку Б9.2.

Об'єктами оподаткування акцизним податком відповідно до п.п. 213.1.2  п. 213.1 ст. 213 Кодексу є операції зреалізації та/або передачі в межах одного підприємства підакцизних товарів (продукції) з метою власного споживання, промислової переробки, своїм працівникам, а також здійснення внесків підакцизними товарами (продукцією) до статутного капіталу.

Звільняються від оподаткування акцизним податком, зокрема, операції з реалізації та/або передачі в межах одного підприємства підакцизних товарів (продукції), вироблених на митній території України, що використовуються як сировина для виробництва підакцизних товарів (продукції) та бензолу (за кодом 2902 20 00 00 згідно з УКТ ЗЕД) (п.п. 213.3.5 п. 213.3 ст. 213 Кодексу).

Отже, операції з передачі в межах одного підприємства отриманої в результаті переробки сигарет тютюнової суміші (яка є підакцизним товаром (продукцією)), за умови її використання як сировини для виробництва підакцизних товарів (сигарет), звільняються від оподаткування акцизним податком.

Водночас відповідно до п.п. 213.1.1 п. 213.1 ст.213 Кодексу акцизним податком оподатковуються операції з реалізації підакцизних товарів (продукції), для виробництва яких така тютюнова суміш використовувалась як сировина.

Щодо питання 4

Відповідно до  п.п. 17.1.10 п. 17.1 ст. 17 Кодексу, платник податків має право на залік чи повернення надміру сплачених, а також надміру стягнутих сум податків та зборів, пені, штрафів у порядку, встановленому Кодексом.

Підпунктом 14.1.115 пункту 14.1 статті 14 Кодексу визначено, що надміру сплачені грошові зобов'язання – це суми коштів, які на певну дату зараховані до відповідного бюджету або на єдиний рахунок понад нараховані суми грошових зобов'язань, граничний строк сплати яких настав на таку дату.

Умови повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов’язань та пені визначено статтею 43 Кодексу.

Пунктом 43.2 статті 43 Кодексу передбачено, що у разі наявності у платника податків податкового боргу, повернення помилково та/або надміру сплаченої суми грошового зобов'язання на поточний рахунок такого платника податків в установі банку або на єдиний рахунок, або шляхом повернення готівковими коштами за чеком, у разі відсутності у платника податків рахунку в банку, проводиться лише після повного погашення такого податкового боргу платником податків.

Обов'язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов'язання є подання платником податків заяви про таке повернення (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб, які повертаються контролюючим органом на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік за результатами проведення перерахунку його загального річного оподатковуваного доходу) протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми (п. 43.3 ст. 43 Кодексу).

Наказом Міністерства фінансів України від 11.02.2019 № 60 «Про затвердження Порядку інформаційної взаємодії Державної податкової служби України, її територіальних органів, Державної казначейської служби України, її територіальних органів, місцевих фінансових органів у процесі повернення (перерахування) платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов'язань та пені» (далі –  Порядок № 60) затверджено чіткий алгоритм опрацювання заяв платників податків у процесі повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов'язань та пені, а також зазначений механізм дії працівників територіальних органів ДПС під час виконання вимог статті 43 Кодексу.

Порядком № 60 передбачено, що повернення помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов’язань та пені у випадках, передбачених законодавством, здійснюється виключно на підставі заяви платника податку, поданої до територіального органу ДПС за місцем адміністрування (обліку) помилково та/або надміру сплаченої суми протягом 1095 днів від дня її виникнення, яка розглядається структурними підрозділами територіального органу ДПС, що виконують функції з адміністрування відповідного податку, збору, платежу та погашення боргу, за результатами розгляду якої встановлюється відмітка про правомірність повернення коштів або відмова у поверненні таких коштів, яка направляється платнику письмовим повідомленням із зазначенням причини такої відмови.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватись виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 Кодексу).

____________________________________________________________________________________

Дана індивідуальна податкова консультація діє до зміни/втрати чинності норм законодавства, щодо яких надано індивідуальну податкову консультацію.