X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 03.05.2024 р. № 2555/ІПК/99-00-24-03-03 ІПК

Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула звернення (   )щодо заповненням та поданням Звіту про контрольовані іноземні компанії (далі – Звіт), і в межах компетенції повідомляє.

Платник податків повідомив, що є контролером англійської іноземної компанії та у зв’язку із необхідністю складання та подачі звітності про контрольовані іноземні компанії (далі – КІК) за 2022 та 2023 роки, просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:

1. Фінансовий період КІК не співпадає з календарним роком, а саме з 01.03.2022-28.02.2023. Який звіт подавати за 2022 рік? В Кодексі зазначено, що за той період, що закінчується в календарному році, а в перехідному періоді за той, що починається в 2022 році. Якою нормою керуватися? Тоді для звіту за 2023 рік, період 01.03.2023-29.02.2024 вважати вірним?

2. Як правильно визначати середньозважений курс за фінансовий період, який відрізняється від календарного? На сайті Національного банку України (далі – НБУ) є тільки за календарний рік. Чи потрібно брати усі дні саме зміщеного фінансового періоду і по ним рахувати інший курс для звіту?

3. Скільки додатків КІК до деклараціїпро майновий стан і доходи, необхідно подавати, якщо за 2022 рік повний звіт, а за 2023 рік – скорочений звіт?

4. Якщо компанія звільнена від оподаткування, як заповнювати рядки 25.1, 25.2, 25,3, 26? Ставити – «нуль»?

5. Рядок Звіту про КІК 21.1 – як правильно вказати валюту? Тризначний код чи повна назва?

6. Якщо компанія звільнена від оподаткування, що проставляється у додатку КІК до декларації про майновий стан і доходи – «нуль»?

7. Чи потрібно заповнювати перелік операцій в рядках 31 та 33 звіту про КІК, якщо компанія звільнена від оподаткування ()?

8. Для аналізу дотримання КІК принципу «витягнутої руки» застосовують українські ТЦУ – правилачи ТЦУ – правилаіноземної юрисдикції, до зареєстрованої КІК? Як потенційно стикувати ці дві різні ТЦУ – документації (складені за різними локальними правилами різних юрисдикцій)?

Щодо першого – сьомого питань

КІК визнається будь-яка юридична особа, зареєстрована в іноземній державі або території, яка визнається такою, що знаходиться під контролем фізичної особи - резидента України або юридичної особи - резидента України (підпункт 392.1.1 пункту 392.1 статті 392 розділу I Кодексу).

Для цілей податкового контролю за оподаткуванням прибуткуКІК звітним (податковим) періодом є календарний рік або інший звітний період КІК, що закінчується протягом календарного року (підпункт 392.5.1 пункт 392.5 стаття 392 розділ I Кодексу).

Пунктом 392.5 статті 392 розділу I Кодексу встановлені вимоги щодо складання та подання Звіту про КІК. Зокрема, підпунктом 392.5.2 пункту 392.5 статті 392 розділу I Кодексу передбачено, що контролюючі особи зобов'язані подавати Звіт про КІК до контролюючого органу одночасно з поданням річної декларації про майновий стан і доходи або податкової декларації з податку на прибуток підприємств за відповідний календарний рік засобами електронного зв'язку в електронній формі з дотриманням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги».

До Звіту про КІК в обов'язковому порядку додаються завірені належним чином копії фінансової звітності КІК, що підтверджують розмір прибутку КІК за звітний (податковий) рік.

Якщо граничні строки підготовки фінансової звітності у відповідній іноземній юрисдикції спливають пізніше граничних строків подання річної декларації про майновий стан і доходи або податкової декларації з податку на прибуток підприємств, такі копії фінансової звітності КІК подаються разом із річною декларацією про майновий стан і доходи або податковою декларацією з податку на прибуток підприємств за наступний звітний (податковий) період.

Отже, контролююча особа зобов’язана подати звіт про КІК до контролюючого органу одночасно з поданням річної декларації про майновий стан і доходи за відповідний календарний рік.

У разі якщо контролююча особа не має можливості забезпечити складання фінансової звітності КІК та/або здійснення розрахунку скоригованого прибутку КІК до дати граничного строку подання річної декларації про майновий стан і доходи або податкової декларації з податку на прибуток підприємств, така контролююча особа подає звіт про КІК за скороченою формою, який містить лише відомості, передбачені підпунктами «а» - «в» підпункту 392.5.3 пункту 392.5 статті 392 розділу I Кодексу.

У випадку подання звіту про КІК за скороченою формою контролююча особа зобов’язана подати повний звіт про КІК до кінця календарного року, наступного за звітним (податковим) роком.

При цьому, якщо відповідно до такого звіту загальний оподатковуваний дохід, об’єкт оподаткування податком на прибуток підприємств контролюючої особи збільшується, така особа до кінця календарного року, наступного за звітним (податковим) роком, подає уточнюючу річну декларацію про майновий стан і доходи.

Таким чином, якщо звітний рік англійської компанії розпочинається 01 березня 2022 року та закінчується 28 лютого 2023 року, у такому випадку контролююча особа зобов’язана подати Звіт про КІК за 2023 звітний рік одночасно з поданням річної декларації про майновий стан і доходи за 2023 рік до 01 травня 2024 року з відображенням розрахунку частини скоригованого прибутку КІК пропорційно частці, якою володіє або яку контролює така особа на останній день відповідного звітного періоду.

Для звітного періоду англійської компанії, що розпочинається в 01 березня 2023 року та завершується 29 лютого 2024 року, контролюючій особі необхідно подати Звіт про КІК за 2024 рік звітний рік до 01 травня 2025 року.

В той же час, норми пункту 392.4 статті 392 розділу I Кодексу передбачають перелік умов, у разі дотримання яких, скоригований прибуток КІК не включається до бази оподаткування контролюючої особи.

Згідно з підпунктом 392.4.3 пункту 392.4 статті 392 розділуI Кодексу у разі якщо прибуток КІК звільняється від оподаткування відповідно до положень цього пункту, контролююча особа звільняється від обов'язку розраховувати скоригований прибуток КІК відповідно до положень підпункту 392.3.2 пункту 392.3 статті 392 розділу I Кодексу.

Таким чином, у разі звільнення від оподаткування прибутку КІК відповідно до вимог, визначених пунктом 392.4 статті 39Кодексу, контролююча особа звільняється від обов'язку розраховувати скоригований прибуток КІК.

При цьому, у разі звільнення від оподаткування прибутку КІК в обов’язковому порядку подається Звіт про КІК (повний) з відображенням умов такого звільнення.

Наказом Міністерства фінансів України від 25.08.2022 № 254 затверджено форму Звіту про КІК, скорочену форму Звіту про КІК (далі – Звіт) та Порядок заповнення Звіту про КІК, скороченої форми Звіту про КІК і подання до контролюючого органу (далі – Порядок).

У Звіті та в Порядку його заповнення чітко прописані назви граф та порядок їх заповнення.

Так, у графі 21 зазначається код валюти, яка визначена як валюта звітності КІК. Для цього застосовується тризначний літерний код відповідно до Класифікатора іноземних валют та банківських металів, затвердженого Постановою Правління Національного банку України від 04 лютого 1998 року № 34 (у редакції Постанови Правління Національного банку України від 19 квітня 2016 року № 269).

У графі 21.1 Звіту зазначається валюта звітності КІК.

У графі 21.2 Звіту зазначається середньозважений офіційний курс   Національного банку України за звітний (податковий) період.

При цьому, контролююча особа самостійно розраховує середньозважений курс іноземної валюти, якщо звітний період КІК не відповідає календарному року.

У графі 25 Звіту відображається розрахунок скоригованого прибутку КІК, який здійснюється контролюючою особою на підставі фінансової звітності КІК із застосуванням особливостей, встановлених підпунктом 392.3.2 пункту 392.3 статті 392 розділу І Кодексу, обов’язкова графа для заповнення в будь-яких випадках.

Графи 25.1 – 25.3 Звіту – є обов’язковими для заповнення, містять числове поле та заповнюються в гривнях без копійок, можуть бути як додатними так і від’ємними або дорівнювати нулю.

У графі 26 Звіту зазначається розмір прибутку, що включається до складу загального оподаткованого доходу контролюючої особи/є об’єктом оподаткування податком на прибуток підприємств (графа 25.3 х графу 17.1/100).

Разом з тим, у графі 27 Звіту зазначається прибуток КІК, звільнений від оподаткування (містить числове поле). Зазначається в гривнях без копійок.

У графі 28 Звіту у разі, якщо у графі 27 проставлено значення більше нуля, то у графах 28.1.1 – 28.1.2 або 28.2.1 – 28.2.2 або 28.3.1 – 28.3.3 обов’язково має бути зазначено відмітка(и) стосовно умови або умов звільнення від оподаткування прибутку КІК.

У разі відображення у графі 28 Звіту умов(и), на підставі якої/яких оподаткований прибуток КІК звільняється від оподаткування, у графах 25.1.-25.3 та 26 Звіту проставляється нуль.

При цьому, у разі звільнення прибутку КІК від оподаткування додатки К, ЦП та ТЦдо Звіту не підлягають заповненню і, як наслідок, їх не потрібно подавати.

У графах 31-33 Звіту відображається перелік операцій із нерезидентами - пов’язаними особами, нерезидентами, що зареєстровані у державах (на територіях), що включені до переліку держав (територій), затвердженого Кабінетом Міністрів України відповідно до підпункту 39.2.1.2 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 Кодексу, а також з нерезидентами, організаційно-правова форма яких включена до переліку, затвердженого Кабінетом Міністрів України відповідно до підпункту «г» підпункту 39.2.1.1 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 розділу I Кодексу. Інформація зазначається по кожній операції окремо. У разі наявності більше однієї операції, перелік операцій зазначається в наступних рядках таблиці у довільному порядку по кожній юридичній особі.

Звертаємо увагу, що статтею 392 Кодексу не встановлено окремих правил або виключень для контролюючої особи щодо невідображення у Звіті інформації, визначеної підпунктом 392.5.3 пункту 392.5 статті 392розділу IКодексу, а отже, така інформація підлягає відображенню у відповідних графах Звіту.

Таким чином, у випадку звільнення від оподаткування прибутку КІК відповідно до вимог пункту 392.4 статті 392 розділу І Кодексу, відсутні правові підстави для невідображення у Звіті інформації, визначеної, зокрема, у графах 31-33.

Щодо заповнення Додатку КІК Декларації про майновий стан та доходи, якщо прибуток КІК звільняється від оподаткування відповідно до положень пункту 392.4 статті 392 розділуI Кодексу варто зазначити наступне.

Форма Декларації та Інструкція щодо заповнення податкової декларації про майновий стан і доходи (далі – Інструкція) затверджені наказом Міністерства фінансів України від 02.10.2015 № 859 із змінами та доповненнями.

Відповідно до пункту 9 розділу ІV Інструкції у Додатку КІК до Декларації «Розрахунок податкових зобов'язань з податку на доходи фізичних осіб та військового збору, визначених з частини прибутку КІК» зазначаються данні платниками податку - резидентами України, що визнаються контролюючою особою щодо КІК.

Додаток КІК заповнюється окремо по кожній КІК. Податкові зобов'язання з податку на доходи фізичних осіб та військового збору, що підлягають сплаті з прибутку КІК, розраховуються відповідно до положень статті 392 розділу I Кодексу та підпунктів 170.13, 170.131 статті 170 розділу IV Кодексу.

Таким чином, у разі звільнення від оподаткування прибутку КІК відповідно до вимог, визначених пунктом 392.4 статті 392 розділуIКодексу, контролююча особа звільняється від обов'язку розраховувати скоригований прибуток КІК, але Додаток КІК до Декларації підлягає заповненню із зазначенням інформації про нерезидента та фінансових показників у рядках 01-06, в яких проставляється нуль.

Щодо восьмого питання

Пунктом 392.3 статті 392розділу I Кодексу встановлений порядок  обчислення скоригованого прибутку КІК, що оподатковується в Україні. Зокрема, при розрахунку скоригованого прибутку КІК необхідно враховувати наступні особливості, передбачені підпунктом 392.3.2.4 підпункту 392.3.2 пункту 392.3 статті 392розділу I Кодексу:

Доходи і витрати КІК за операціями з нерезидентами - пов’язаними особами, нерезидентами, що зареєстровані у державах (на територіях), що включені до переліку держав (територій), затвердженого Кабінетом Міністрів України відповідно до підпункту 39.2.1.2 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 Кодексу, а також з нерезидентами, організаційно-правова форма яких включена до переліку, затвердженого Кабінетом Міністрів України відповідно до підпункту «г» підпункту 39.2.1.1 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 Кодексу, визначаються з дотриманням принципу «витягнутої руки».

У разі якщо доходи КІК за такими операціями є нижчими рівня доходів, розрахованих за принципом «витягнутої руки» відповідно до правил, встановлених статтею 39 Кодексу, доходи КІК збільшуються на таку різницю. Якщо контрагентом КІК при здійсненні зазначених операцій була інша КІК, така інша КІК має право на пропорційне коригування фінансового результату за такою операцією на таку різницю у бік зменшення.

У разі якщо витрати КІК за такими операціями є вищими рівня витрат, розрахованих за принципом «витягнутої руки» відповідно до правил, встановлених статтею 39 Кодексу, скоригований прибуток КІК збільшується на таку різницю. Якщо контрагентом КІК при здійсненні зазначених операцій була інша КІК, така інша КІК має право на пропорційне коригування фінансового результату за такою операцією на таку різницю у бік зменшення.

Контролюючий орган може зобов’язати контролюючу особу надати документацію з трансфертного ціноутворення, складену відповідно до вимог статті 39 Кодексу, щодо операцій КІК із будь-якою особою, зазначеною в цьому підпункті, у разі, якщо загальний обсяг операцій КІК з такою особою перевищує 10 мільйонів гривень за календарний рік, а загальний дохід такої КІК перевищує 150 мільйонів гривень за календарний рік. Зазначена документація має бути подана протягом 60 календарних днів з дня отримання такої вимоги.

У разі якщо контролююча особа не подає документацію з трансфертного ціноутворення, контролюючий орган збільшує розмір прибутку КІК до оподаткування на 30 відсотків вартості доходів або витрат, щодо яких не було подано документацію з трансфертного ціноутворення та/або копії первинних документів.

У разі якщо контролюючий орган встановлює невідповідність поданої документації з трансфертного ціноутворення вимогам статті 39 Кодексу, контролюючий орган має право самостійно визначити розмір доходів та витрат КІК за такими операціями відповідно до вимог статті 39 Кодексу та відповідним чином збільшити розмір прибутку КІК до оподаткування.

У звіті про КІК відображається перелік операцій із нерезидентами - пов’язаними особами, нерезидентами, що зареєстровані у державах (на територіях), що включені до переліку держав (територій), затвердженого Кабінетом Міністрів України відповідно до підпункту 39.2.1.2 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 Кодексу, а також з нерезидентами, організаційно-правова форма яких включена до переліку, затвердженого Кабінетом Міністрів України відповідно до підпункту «г» підпункту 39.2.1.1 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 Кодексу.

Таким чином, визначення доходу і витратКІК з дотриманням принципу «витягнутої руки» у випадках, передбачених Кодексом, здійснюється відповідно до правил, встановлених статтею 39 Кодексу.

Відповідно до пункту 52.2 статті 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.