X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 01.05.2024 р. № 2498/ІПК/99-00-04-03-03 ІПК

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення селянського (фермерського) господарства (далі – Господарство) щодо окремих питань розрахунку мінімального податкового зобов’язання (далі – МПЗ) та, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), у межах компетенції повідомляє.

Згідно із зверненням, Господарство є платником єдиного податку четвертої групи.

Згідно із зверненням, Господарством подано за 2023 рік податкову декларацію платника єдиного податку четвертої групи з нарахуванням єдиного податку та МПЗ за всі орендовані земельні ділянки. Деякі договори оренди фізичних осіб не були зареєстровані в Державному реєстрі речових прав. Такі орендодавці  отримали податкові повідомлення рішення з нарахуванням МПЗ як фізичним особам. Господарством подано уточнюючу податкову декларацію платника єдиного податку четвертої групи та зменшено податкове зобов’язання єдиного податку за 2023 рік, внаслідок чого утворилася переплата по єдиному податку.

Господарством подано за 2024 рік податкову декларацію платника єдиного податку четвертої групи з нарахуванням податкового зобов’язання. Так як станом на 01.01.2024 у Господарства рахується переплата по єдиному податку, то Господарство не сплачує єдиний податок у 2024 році. Переплата залишається на 2025 рік.

Господарство, посилаючись на норми Кодексу, просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:

  1. У зв’язку з тим, що у Господарства станом на 01.01.2024 наявна  переплата, воно не планує сплачувати єдиний податок у 2024 році. Чи можливо включити в зменшення МПЗ за 2025 рік єдиний податок нарахований за
    2024 рік, але не сплачений у зв’язку з переплатою з 2023 року?
  2. Чи доцільно звернутися до ДПС із заявою про повернення надмірно сплаченої суми єдиного податку, а в подальшому сплачувати суми, визначені у декларації за 2024 рік, щоб включити їх до розрахунку МПЗ за 2024 рік як фактично сплачені протягом календарного року?
  3. Що необхідно зробити, щоб виправити ситуацію?

 

Щодо першого – третього  питань

Відповідно до пп. 14.1.1142 п. 14.1 ст. 14 Кодексу, МПЗ - мінімальна величина податкового зобов'язання із сплати податків, зборів, платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, пов'язаних з виробництвом та реалізацією власної сільськогосподарської продукції та/або з власністю та/або користуванням (орендою, суборендою, емфітевзисом, постійним користуванням) земельними ділянками, віднесеними до сільськогосподарських угідь, розрахована відповідно до Кодексу. Сума МПЗ, визначених щодо кожної із земельних ділянок, право користування якими належить одній юридичній або фізичній особі, у тому числі фізичній особі - підприємцю, є загальним МПЗ.

Відповідно до пп. 381.1.4 п. 381.1 ст. 381 Кодексу МПЗ визначається за період володіння (користування) земельною ділянкою, який припадає на відповідний податковий (звітний) рік.

Особливості визначення загального МПЗ платників єдиного податку встановлено ст. 2971 Кодексу.

Пунктом 2971.5 ст. 2971 Кодексу визначено, що для платників єдиного податку четвертої групи (юридичних осіб) різниця між сумою загального мінімального податкового зобов'язання та загальною сумою сплачених податків, зборів, платежів та витрат на оренду земельних ділянок обчислюється шляхом віднімання від загального МПЗ загальної суми сплачених протягом податкового (звітного) року податків, зборів, платежів та витрат на оренду земельних ділянок.

До суми сплачених податків, зборів, платежів та витрат на оренду земельних ділянок відносяться, зокрема, суми єдиного податку.

У сумі сплачених податків, зборів, платежів та витрат на оренду земельних ділянок не враховуються помилково та/або надміру сплачені у податковому (звітному) році суми податків, зборів, платежів.

Зокрема, надміру сплачені грошові зобов'язання - суми коштів, які на певну дату зараховані до відповідного бюджету або на єдиний рахунок понад нараховані суми грошових зобов'язань, граничний строк сплати яких настав на таку дату (пп. 14.1.115 п. 14.1 ст. 14 Кодексу).

Відповідно до п. 295.9 ст. 295 Кодексу платники єдиного податку четвертої групи щороку станом на 01 січня самостійно обчислюють та сплачують єдиний податок щоквартально протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) кварталу.

Отже у випадку, якщо сплачено єдиний податок четвертої групи в 2023 році, а нараховано за  2024 рік, то такі суми враховуватимуться при визначенні МПЗ за 2024 рік в межах нарахованих сум єдиного податку.

Також повідомляємо, що відповідно до абзацу другого п. 2971.7 ст. 2971 Кодексу при позитивному значенні різниці між сумою загального МПЗ та загальною сумою сплачених податків, зборів, платежів та витрат на оренду земельних ділянок платник єдиного податку четвертої групи зобов'язаний збільшити визначену в податковій декларації за наступний за звітним податковий (звітний) рік суму єдиного податку, що підлягає сплаті до бюджету, на суму такого позитивного значення.

Сума єдиного податку в частині позитивного значення такої різниці не враховується у загальній сумі сплачених податків, зборів, платежів та витрат на оренду земельних ділянок у наступному податковому (звітному) році (абзац перший п. 2971.8 ст. 2971 Кодексу).

Умови повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов’язань визначені ст. 43 Кодексу. 

Слід зазначити, що кожен конкретний випадок має розглядатись з урахуванням всіх суттєвих обставин та первинних документів.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).