Державна податкова служба України розглянула звернення щодо окремих питань, пов’язаних з анулюванням реєстрації платника ПДВ, та, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – ПКУ), повідомляє.
Як зазначено у зверненні, Товариством у грудні 2021 року та у січні, лютому 2022 року було надано будівельні послуги замовникам та підписано відповідні акти приймання-передачі виконаних робіт. Товариство за операціями з постачання зазначених послуг нарахувало податкові зобов’язання та відобразило їх у податковій звітності з ПДВ за відповідні звітні періоди. Податкові накладні за такими операціями Товариством складені не були.
Надалі у листопаді 2023 року реєстрація платником ПДВ Товариства була анульована у зв’язку з відсутністю здійснення господарської діяльності.
Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:
1) чи зберігається попередня історія податкових зобов’язань / податкового кредиту, а також суми ПДВ, на яку платник податку має право зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – ЄРПН) податкові накладні (∑Накл), після анулювання реєстрації платника ПДВ у разі подальшої повторної реєстрації платником ПДВ?;
2-3) чи матиме Товариство можливість (та яким чином) після реєстрації (відновлення реєстрації) платником ПДВ скласти та зареєструвати в ЄРПН податкові накладні за операціями, здійсненими до дати анулювання такої реєстрації?
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами ПКУ (пункт 1.1 статті 1 ПКУ).
Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX ПКУ.
Порядок реєстрації особи як платника ПДВ і анулювання такої реєстрації регулюється статтями 180 - 184 ПКУ
Відповідно до підпунктів 1, 2 пункту 180.1 статті 180 ПКУ для цілей оподаткування ПДВ платником податку є:
будь-яка особа, яка провадить або планує провадити господарську діяльність і реєструється за своїм добровільним рішенням як платник податку у порядку, визначеному статтею 183 ПКУ;
будь-яка особа, яка зареєстрована або підлягає реєстрації як платник податку.
Згідно з пунктом 183.1 статті 183 ПКУ будь-яка особа, яка підлягає обов'язковій реєстрації як платник податку, подає до контролюючого органу за своїм місцезнаходженням (місцем проживання) реєстраційну заяву.
У разі добровільної реєстрації особи як платника податку реєстраційна заява подається згідно з пунктом 183.7 статті 183 ПКУ не пізніше ніж за 10 календарних днів до початку податкового періоду, з якого така особа вважатиметься платником податку та матиме право на податковий кредит і складання податкових накладних (пункт 183.3 статті 183 ПКУ).
Особі, що реєструється як платник ПДВ, присвоюється індивідуальний податковий номер (далі – ІПН), який використовується для сплати ПДВ (пункт 183.18 статті 183 ПКУ).
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, веде реєстр платників податку, в якому міститься інформація про осіб, зареєстрованих як платники податку (пункт 183.12 статті 183 ПКУ).
Підпунктом «г» пункту 184.1 статті 184 ПКУ передбачено, що реєстрація платника ПДВ діє до дати анулювання реєстрації платника податку, яка проводиться шляхом виключення з реєстру платників податку і відбувається, зокрема, якщо особа, зареєстрована як платник податку, протягом 12 послідовних податкових місяців не подає контролюючому органу декларації з ПДВ та/або подає таку декларацію (податковий розрахунок), яка (який) свідчить про відсутність постачання/придбання товарів/послуг, здійснених з метою формування податкового зобов'язання чи податкового кредиту.
З моменту анулювання реєстрації особи як платника податку така особа позбавляється права на віднесення сум податку до податкового кредиту, складання податкових накладних (пункт 184.5 статті 184 ПКУ).
У разі анулювання реєстрації особи як платника податку останнім звітним (податковим) періодом є період, який розпочинається від дня, що настає за останнім днем попереднього податкового періоду, та закінчується днем анулювання реєстрації (пункт 184.6 статті 184 ПКУ).
Згідно з пунктами 201.1, 201.8 і 201.10 статті 201 ПКУ при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг на дату виникнення податкових зобов’язань платник податку зобов'язаний скласти податкову накладну в електронній формі з використанням кваліфікованого електронного підпису або удосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, уповноваженої платником особи відповідно до вимог Закону України «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги» та зареєструвати її в ЄРПН у встановлений ПКУ термін.
Право на нарахування податку та складання податкових накладних надається виключно особам, зареєстрованим як платники податку в порядку, передбаченому статтею 183 ПКУ.
Порядок функціонування системи електронного адміністрування ПДВ (далі – СЕА ПДВ) визначено статтею 2001 ПКУ.
Платникам податку автоматично відкриваються рахунки в СЕА ПДВ (пункт 2001.2 статті 2001 ПКУ).
В межах СЕА ПДВ платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в ЄРПН на суму податку, яка обчислюється за формулою, встановленою пунктом 2001.3 статті 2001 ПКУ (∑Накл).
У разі внесення за рішенням контролюючого органу або рішенням суду, яке набрало законної сили, до реєстру платників податку на додану вартість змін щодо скасування (відміни) анулювання реєстрації платника податку на додану вартість, ∑Накл такого платника підлягає перерахунку за звітний (податковий) період, в якому відбулося анулювання реєстрації платника податку, яке скасоване (відмінене).
Такий перерахунок здійснюється контролюючим органом протягом трьох робочих днів, що настають за днем внесення контролюючим органом до реєстру платників податку на додану вартість змін щодо скасування анулювання реєстрації такого платника, крім випадків, коли на момент скасування рішення про анулювання реєстрації особа застосовує спрощену систему оподаткування, яка не передбачає сплату податку на додану вартість, або повторна реєстрація (наступна за відміненою) платником податку такої особи є анульованою з підстав, передбачених пунктом 184.1 статті 184 ПКУ (абзаци двадцять п’ятий, двадцять шостий пункту 2001.3 статті 2001 ПКУ).
Пунктом 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року
№ 1246 (далі – Порядок № 1246), встановлено, що після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, зокрема, реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну, платником податку на момент складення та реєстрації такої податкової накладної.
Враховуючи викладене та виходячи із аналізу норм ПКУ та
Порядку № 1246, опису питання і фактичних обставин, наявних у зверненні, ДПС повідомляє.
Щодо питання 1
З моменту анулювання реєстрації особи платником ПДВ (зокрема, у зв’язку з відсутністю господарської діяльності протягом 12 послідовних податкових місяців), така особа виключається з реєстру платників податку та втрачає всі права та обов’язки, покладені (надані) ПКУ на платника ПДВ (у тому числі щодо реєстрації в ЄРПН податкових накладних / розрахунків коригування, подання податкової звітності з ПДВ).
У разі повторної реєстрації такої особи платником ПДВ такій особі присвоюється новий ІПН.
Водночас у разі внесення за рішенням контролюючого органу / рішенням суду до реєстру платників ПДВ змін щодо скасування (відміни) анулювання реєстрації платника ПДВ, діють норми, визначені абзацами двадцять п’ятим, двадцять шостим пункту 2001.3 статті 2001 ПКУ.
Щодо питань 2, 3
При реєстрації в ЄРПН податкових накладних / розрахунків коригування здійснюється звіряння даних, зокрема, щодо перебування постачальника у реєстрі платників ПДВ (відповідно до ІПН такого платника), а тому податкові накладні / розрахунки коригування не можуть бути зареєстровані в ЄРПН, якщо ІПН платника ПДВ не внесено до цього реєстру.
Таким чином, після анулювання реєстрації особи платником ПДВ податкові накладні, складені такою особою в періоді реєстрації платником ПДВ, не можуть бути зареєстровані в ЄРПН.
У разі, якщо надалі статус платника ПДВ особи буде поновлено, питання щодо реєстрації в ЄРПН зазначених у зверненні податкових накладних може бути розглянуто окремо з урахуванням усіх обставин поновлення такої реєстрації.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 ПКУ).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |