Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула звернення …. щодо практичного застосування норм податкового законодавства і в межах компетенції повідомляє.
У своєму зверненні платник податків повідомляє, що практична необхідність отримання індивідуальної податкової консультації пов’язана із застосуванням окремих норм статті 392 Кодексу.
Враховуючи вищезазначене, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з таких питань:
1). У разі відсутності зобов'язання розрахунку скоригованого прибутку контрольованої іноземної компанії (далі – КІК), чи зобов'язана платник податків у Звіті про КІК заповнювати графи 25-27 Звіту про КІК? Якщо графи 25-27 підлягають заповненню – то яким чином?
2) У разі відсутності зобов'язання розрахунку скоригованого прибутку КІК, чи зобов'язана платник податків у Звіті про КІК заповнювати графи 31 – 33 Звіту про КІК? Якщо графи 31 – 33 підлягають заповненню – то яким чином? Що саме слід вказувати в «переліку операцій» як «операцію»: перелік контрактів з відповідним нерезидентом, чи перелік інвойсів з відповідним нерезидентом, чи перелік всіх специфікацій з відповідним нерезидентом, тощо?
3) У разі відсутності зобов'язання розрахунку скоригованого прибутку КІК, чи зобов'язана платник податків додавати до податкової декларації про майновий стан і доходи відповідний Додаток КІК? Якщо я зобов'язана подати разом з податковою декларацією про майновий стан і доходи відповідні додатки КІК – то яким чином такий Додаток КІК слід заповнювати?
4) Якщо якісь графи не відповідають ситуації КІК (наприклад, у КІК відсутнє постійне представництво в Україні), то відповідна графа (наприклад графа 34 щодо прибутку, отриманого від постійного представництва в Україні) взагалі не підлягають заповненню, чи заповнюються прочерками, чи в них проставляються нулі, тощо?
5) Що саме вважається «належним чином завіреною копією» для копії фінансової звітності КІК з ОАЕ, враховуючи, що за законодавством вільної зони реєстрації КІК в ОАЕ обов'язкове подання фінансової звітності державним органам не передбачене? Які наслідки передбачені чинним законодавством у разі подання копії фінансової звітності завіреної «не належним чином»?
Щодо першого – третього питань
КІК визнається будь-яка юридична особа, зареєстрована в іноземній державі або території, яка визнається такою, що знаходиться під контролем фізичної особи – резидента України або юридичної особи – резидента України (підпункт 392.1.1 пункту 392.1 статті 392 розділу І Кодексу).
Пунктом 392.2 статті 392 розділу І Кодексу визначено особливості оподаткування прибутку КІК. Так, об'єктом оподаткування для податку на доходи фізичних осіб (податку на прибуток підприємств) контролюючої особи є частина скоригованого прибутку контрольованої іноземної компанії, пропорційна частці, якою володіє або яку контролює така фізична (юридична) особа на останній день відповідного звітного періоду, щодо якого розраховується скоригований прибуток контрольованої іноземної компанії, що обчислюється відповідно до правил, визначених статтею 392 Кодексу.
Норми пункту 392.4 статті 392 розділу I Кодексу передбачають перелік умов, у разі дотримання яких, скоригований прибуток КІК не включається до бази оподаткування контролюючої особи.
Згідно з підпунктом 392.4.3 пункту 392.4 статті 392 розділуI Кодексу у разі якщо прибуток КІК звільняється від оподаткування відповідно до положень пункту 392.4 статті 392 Кодексу, контролююча особа звільняється від обов'язку розраховувати скоригований прибуток КІК відповідно до положень підпункту 392.3.2 пункту 392.3 статті 392 розділуI Кодексу.
Однак при звільненні від оподаткування прибутку КІК в обов’язковому порядку подається Звіт про КІК (повний) з відображенням умов такого звільнення.
Наказом Міністерства фінансів України від 25.08.2022 № 254 затверджено форму Звіту про КІК, скорочену форму Звіту про КІК (далі – Звіт) та Порядок заповнення Звіту про КІК, скороченої форми Звіту про КІК і подання до контролюючого органу (далі – Порядок).
У Звіті та в Порядку його заповнення чітко прописані назви граф та порядок їх заповнення. Отже, графи Звіту, в яких є показники для декларування підлягають заповненню.
У графі 25 Звіту відображається розрахунок скоригованого прибутку КІК, який здійснюється контролюючою особою на підставі фінансової звітності КІК із застосуванням особливостей, встановлених підпунктом 392.3.2 пункту 392.3
статті 392 розділу І Кодексу, обов’язкова графа для заповнення в будь-яких випадках.
Графи 25.1 – 25.3 Звіту є обов’язковими для заповнення, містять числове поле та заповнюються в гривнях без копійок, можуть бути як додатними так і від’ємними або дорівнювати нулю.
Разом з тим у графі 27 Звіту зазначається прибуток КІК, звільнений від оподаткування (містить числове поле). Зазначається в гривнях без копійок.
У графі 28 Звіту у разі, якщо у графі 27 проставлено значення більше нуля, то у графах 28.1.1 – 28.1.2 або 28.2.1 – 28.2.2 або 28.3.1 – 28.3.3 Звіту обов’язково має бути зазначено відмітка(и) стосовно умови або умов звільнення від оподаткування прибутку КІК.
У разі відображення у графі 28 Звіту умов(и), на підставі якої/яких оподаткований прибуток КІК звільняється від оподаткування, у графах 25.1- 25.3 Звіту проставляється нуль.
При цьому у разі звільнення прибутку КІК від оподаткування додатки К, ЦП та ТЦдо Звіту не підлягають заповненню і, як наслідок, їх не потрібно подавати.
У графах 31 – 33 Звіту відображаються операції контрольованої іноземної компанії із нерезидентами, із зазначенням: переліку операцій, повного найменування нерезидента, назви держави (території), коду країни, коду платника податку, зокрема:
у графі 31 Звіту зазначається перелік операцій КІК із нерезидентами, що зареєстровані у державах (на територіях), що включені до переліку держав (територій), затвердженого Кабінетом Міністрів України (далі –КМУ) відповідно до підпункту 39.2.1.2 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 Кодексу, з повним переліком операцій, проведених з такими нерезидентами (зазначається повне найменування нерезидента, назва держави (території), код країни та код платника податку). Інформація зазначається по кожній операції окремо.
Перелік держав (територій) затверджений постановою КМУ від 27 грудня 2017 року № 1045 «Про затвердження переліку держав (територій), які відповідають критеріям, установленим підпунктом 39.2.1.2 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 Кодексу, та визнання таким, що втратило чинність, розпорядження КМУ від 16 вересня 2015 р. № 977»;
у графі 32 Звіту зазначається перелік операцій КІК із нерезидентами – пов’язаними особами, з повним переліком операцій, проведених з такими нерезидентами (зазначається повне найменування нерезидента, назва держави (території), код країни та код платника податку). Інформація зазначається по кожній операції окремо;
у графі 33 Звіту зазначається перелік операцій КІК з нерезидентами, організаційно-правова форма яких включена до переліку, затвердженого КМУ відповідно до підпункту «г» підпункту 39.2.1.1 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 Кодексу, з повним переліком операцій, проведених з такими нерезидентами (зазначається повне найменуванням нерезидента, назва держави (території), код країни та код платника податку). Інформація зазначається по кожній операції окремо.
Перелік організаційно-правових форм затверджений постановою КМУ від 04 липня 2017 року № 480 «Про затвердження переліку організаційно-правових форм нерезидентів, які не сплачують податок на прибуток (корпоративний податок), у тому числі податок з доходів, отриманих за межами держави реєстрації таких нерезидентів, та/або не є податковими резидентами держави, в якій вони зареєстровані як юридичні особи».
Звертаємо увагу, що у статті 392 Кодексу не встановлено окремих правил або виключень для контролюючої особи щодо невідображення у Звіті про КІК інформації, визначеної підпунктом 392.5.3 пункту 392 статті 392 Кодексу, а отже, така інформація підлягає відображенню у відповідних графах Звіту.
Таким чином, у випадку звільнення від оподаткування прибутку КІК відповідно до вимог пункту 392.4 статті 392 Кодексу, відсутні правові підстави для невідображення у Звіті інформації, визначеної, зокрема, у підпункті «ж» підпункту 392.5.3 пункту 392.5 статті 392 Кодексу, яка зазначається у графах 31-33 Звіту.
Щодо заповнення Додатку КІК Декларації про майновий стан та доходи, якщо прибуток КІК звільняється від оподаткування відповідно до положень пункту 392.4 статті 392 Кодексу варто зазначити наступне.
Форма Декларації та Інструкція щодо заповнення податкової декларації про майновий стан і доходи (далі – Інструкція) затверджені наказом Міністерства фінансів України від 02.10.2015 № 859, із змінами.
Відповідно до п. 9 розділу ІV Інструкції Додатку КІК до Декларації «Розрахунок податкових зобов'язань з податку на доходи фізичних осіб та військового збору, визначених з частини прибутку контрольованої іноземної компанії» зазначаються данні платниками податку – резидентами України, що визнаються контролюючою особою щодо КІК.
Додаток КІК заповнюється окремо по кожній контрольованій іноземній компанії. Податкові зобов'язання з податку на доходи фізичних осіб та військового збору, що підлягають сплаті з прибутку КІК, розраховуються відповідно до положень статті 392 розділу II Кодексу та пунктів 170.13, 170.131 статті 170 розділу IV Кодексу.
Таким чином, у разі звільнення від оподаткування прибутку КІК відповідно до вимог, визначених пунктом 392.4 статті 392 Кодексу, контролююча особа звільняється від обов'язку розраховувати скоригований прибуток КІК, але Додаток КІК до Декларації підлягає заповненню із зазначенням інформації про нерезидента та фінансових показників у рядках в яких проставляється нуль.
Щодо четвертого питання
У графі 34 Звіту зазначається:
сума прибутку КІК, отриманого від постійного представництва в Україні – графа містить числове поле, заповнюється у гривнях без копійок;
найменування постійного представництва – заповнюється назва представництва згідно з реєстраційними документами;
кодом платника податку – проставляється код платника податку згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України.
У разі наявності протягом звітного періоду більше одного постійного представництва від якого отримано суму прибутку, суми таких прибутків зазначаються в наступних рядках таблиці у довільному порядку по кожному постійному представництву.
Щодо питання п’ятого
Підпунктом 392.2.2пункту 392.2 статті 392 розділу І Кодексу визначено особливості оподаткування прибутку КІК. Так, об'єктом оподаткування для податку на доходи фізичних осіб контролюючої особи є частина скоригованого прибутку КІК, пропорційна частці, якою володіє або яку контролює така фізична (юридична) особа на останній день відповідного звітного періоду, щодо якого розраховується скоригований прибуток КІК, що обчислюється відповідно до правил, визначених статтею 392 Кодексу.
Порядок обчислення скоригованого прибутку КІК, що оподатковується в Україні визначено підпунктом 392.3.1 пункту 392.3 статті 392 розділу І Кодексу, що для цілей статті 392 розділу І Кодексу скоригованим прибутком КІК визнається прибуток КІК до оподаткування відповідно до даних її неконсолідованої фінансової звітності, складеної за звітний календарний рік (якщо звітний рік не відповідає календарному року – за періоди, що закінчуються у відповідному календарному році) відповідно до стандартів бухгалтерського обліку, що застосовуються КІК, та строків для підготовки такої звітності у відповідній іноземній юрисдикції.
У разі якщо згідно із законодавством іноземної юрисдикції податкового резидентства КІК не передбачено обов'язку складання фінансової звітності, контролююча особа повинна забезпечити складання фінансової звітності КІК відповідно до міжнародних стандартів фінансової звітності (далі – МСФЗ).
Отже, фінансова звітність КІК повинна бути складена за вимогами МСФЗ завірена належним чином посадовою особою.
Пунктом 392.5 статті 392 розділу I Кодексу встановлені вимоги щодо складання та подання Звіту про КІК.
Зокрема, підпунктом 392.5.2 пункту 392.5 статті 392 розділу I Кодексу передбачено, що контролюючі особи зобов'язані подавати Звіт про КІК до контролюючого органу одночасно з поданням річної декларації про майновий стан і доходи або податкової декларації з податку на прибуток підприємств за відповідний календарний рік засобами електронного зв'язку в електронній формі з дотриманням вимог закону щодо електронного документообігу та кваліфікованого електронного підпису.
До Звіту про КІК в обов'язковому порядку додаються завірені належним чином копії фінансової звітності КІК, що підтверджують розмір прибутку КІК за звітний (податковий) рік.
При цьому, Кодексом як законом, що регулює відносини у сфері справляння податків і зборів, не встановлено порядку засвідчення копій документів, а норма підпункту 392.5.2 пункту 392.5 статті 392 розділу I Кодексу зумовлює необхідність урахування платниками податків стандартів оформлення документів, визначених національним стандартом як нормативним документом відповідно до статей 1, 23 Закону України «Про стандартизацію».
Звертаємо увагу, що Порядок засвідчення копій документів визначений пунктом 5.26 Національного стандарту України Державна уніфікована система документації, Уніфікована система організаційно-розпорядчої документації «Вимоги до оформлювання документів» ДСТУ 4163:2020, затвердженого наказом Держспоживстандарту України від 01.07.2020 № 144, який набрав чинності 01.09.2021.
Пунктом 5.26 Національного стандарту «Вимоги до оформлювання документів» (ДСТУ 4163:2020) передбачено, що відмітка про засвідчення копії документа складається зі слів «згідно з оригіналом», найменування посади, особистого підпису особи, яка засвідчує копію, її власного імені та прізвища, дати засвідчення копії. У випадках, визначених законодавством, копії документів засвідчують відбитком печатки юридичної особи, структурного підрозділу (служби діловодства, служби кадрів, бухгалтерії тощо) юридичної особи або печатки «Для копій».
Абзацом першим пункту 42.6 статті 42 Кодексу встановлено, що електронний документообіг між платником податків та контролюючим органом здійснюється відповідно до Кодексу, законів України від 22 травня 2003 року № 851-IV «Про електронні документи та електронний документообіг», із змінами (далі – Закон № 851) та від 05 жовтня 2017 року № 2155-VIII «Про електронні довірчі послуги», із змінами (далі – Закон № 2155) без укладення відповідного договору.
Законом № 851 визначено, що електронний документ – документ, інформація в якому зафіксована у вигляді електронних даних, включаючи обов’язкові реквізити документа, без яких він не може бути підставою для його обліку і не матиме юридичної сили.
Одним із таких реквізитів є електронний підпис,який використовується для ідентифікації автора та/або підписувача електронного документа іншими суб'єктами електронного документообігу. Накладання електронного підпису, прирівняного до власноручного підпису відповідно до Закону № 2155, завершує порядок створення електронного документа.
Таким чином, контролююча особа зобов’язана податидо контролюючого органу копії фінансової звітності КІК завірені відповідно до вимог пункту 5.26 Національного стандарту «Вимоги до оформлювання документів» (ДСТУ 4163:2020) разом зі Звітом про КІК засобами електронного зв'язку в електронній формі з дотриманням вимог закону щодо електронного документообігу та кваліфікованого електронного підпису та такий документ матиме юридичну силу, вважатиметься належним чином завіреним, оскільки особа, яка накладає електронний цифровий підпис, засвідчує достовірність інформації, що міститься в електронному документі, зокрема, у фінансовій звітності КІК.
Наголошуємо, що згідно норм Кодексу, Звіт про КІК заповнюється і подається до контролюючого органу контролюючою особою завжди і по всіх КІК одночасно з поданням річної декларації про майновий стан і доходи за відповідний календарний рік засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням вимог закону щодо електронного документообігу та кваліфікованого електронного підпису.
Відповідно до пункту 52.2 статті 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |