X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 06.05.2024 р. № 2602/ІПК/99-00-18-01-05 ІПК

Державна податкова служба України розглянула запит на зверненняПідприємстващодо окремих питань, які виникають при реєстрації податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – Реєстр), та, керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – Кодекс), повідомляє.

У своєму зверненні платник податку на додану вартість (далі – платник податку) повідомив про необхідністьнадання роз’яснення щодо порядку дій при поверненні авансового платежу у разі зупинки реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – ЄРПН).

Враховуючи вищевикладене, Підприємство просить надати індивідуальну податкову консультацію з таких питань:

1. Чи можливо з точки зору податкового законодавства повернення авансового платежу замовнику послуг у разі, коли заблоковані податкові накладні, сформовані на суму таких авансових платежів, а реєстрація податкових накладних зупинена?

2. Які дії після повернення авансових платежів має здійснити
постачальник в реєстрі податкових накладних?

3. Чи треба буде постачальнику подавати в цьому випадку розрахунок коригування у зв’язку з поверненням авансового платежу і чи буде заблоковано такий розрахунок коригування?

4. Чи може повернення авансових платежів призвести до включення контрагентів постачальника в списки ризикових платників ПДВ, оскільки постачальник має ризиковий статус?

5. Чи буде, в ситуації, що склалась, неповернення авансового платежу окремою підставою для віднесення платника ПДВ до ризикових суб’єктів господарювання?

Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246 (зі змінами), визначено механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Реєстру.

Згідно з п. 192.1 ст. 192 Податкового кодексу України  від 02 грудня 2010 року № 2755-VI (далі – ПКУ) якщо після постачання товарів/послуг здійснюється будь-яка зміна суми компенсації їх вартості, включаючи наступний за постачанням перегляд цін, перерахунок у випадках повернення товарів/послуг особі, яка їх надала, або при поверненні постачальником суми попередньої оплати товарів/послуг, суми податкових зобов'язань та податкового кредиту постачальника та отримувача підлягають відповідному коригуванню на підставі розрахунку коригування до податкової накладної, складеному в порядку, встановленому для податкових накладних,
та зареєстрованому в ЄРПН.

Згідно абз. 2 п. 192.1 ст. 192 ПКУ розрахунок коригування до податкової накладної не може бути зареєстрований в Реєстрі пізніше 1095 календарних днів з дати складання податкової накладної, до якої складений такий розрахунок коригування.

Згідно з п. 44.1 ст. 44 ПКУ для цілей оподаткування платники податків зобов'язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов'язаних з визначенням об'єктів оподаткування та/або податкових зобов'язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, інформації, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством. При цьому платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим п. 44.1 ст. 44 ПКУ.

Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку  коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165 «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку  коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» (зі змінами) (далі – Порядок зупинення).

Відповідно до п. 6 Порядку зупинення у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або подано податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Відповідно до п. 7 Порядку зупинення у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної / розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної / розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.

Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків  коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджено наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року № 520 «Про затвердження Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків  коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – Порядок прийняття рішень).

Згідно п. 4 Порядку прийняття рішень у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку прийняття рішень визначено перелік документів, які може подати платник податку, який склав податкову накладну / розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації таких податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН.

Відповідно п. 6 Порядку прийняття рішень письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 Порядку прийняття рішень, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.

Згідно Додатку 1 до Порядку зупинення передбачено 8 критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Наказом Державної податкової служби України від 11 січня 2023 року № 17 «Про затвердження довідника кодів податкової інформації» (далі – Довідник кодів) затверджено Довідник кодів податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку.

Щодо питання 1

Норми ПКУ не регулюють питання повернення авансових платежів, в т.ч. у разі зупинення реєстрації податкових накладних в ЄРПН, що були складені при отриманні авансу.

Щодо питання 2 – 3

При поверненні покупцем авансу, постачальник зобов’язаний скласти за даною операцією розрахунок коригування та направити його покупцю для реєстрації в ЄРПН, в т.ч, якщо податкова накладна, до якої складено розрахунок коригування, зупинена при реєстрації в ЄРПН.

Покупець зобов’язаний направити розрахунок коригування до податкової накладної на реєстрацію в ЄРПН.

Щодо питання 4 – 5

Перелік критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість, встановлено Порядком зупинення, яким не передбачено внесення контрагентів платника податків в журнал ризикових платників за повернення/неповернення авансових платежів

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податку, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 глави 3 розділу ІІ Кодексу).