Державна податкова служба України, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула звернення … щодо практичного застосування норм чинного законодавства та в межах компетенції повідомляє.
Як зазначено у зверненні, Товариство в процесі здійснення діяльності організовує роботу підрозділів (відділів продажу/виставкових залів), що не кваліфікуються як відокремлені структурні підрозділи, разом з тим, є підрозділами (об’єктами), через які провадиться діяльність, та які взято на облік за неосновним місцем обліку у відповідних адміністративних районах зони контролю відповідних територіальних підрозділів Головних управліннях ДПС в областях, м. Києві.
Платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з питань:
1. Відповідно до яких положень податкового законодавства Товариство, як великий платник податків (далі – ВПП), зобов’язане сплачувати податок на доходи фізичних осіб до Центрального міжрегіонального управління (на бюджетні рахунки для сплати податків і зборів до місцевого бюджету у
м. Києві, відкриті для Центрального міжрегіонального управління) за основним місцем обліку?
2. Чи вважається правомірним сплата Товариством як ВПП (крім п.п. 168.4.3 п. 168.4 ст. 168 Кодексу) за місцем розташування підрозділів, об’єктів оподаткування або об’єктів, які пов’язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (за неосновним місцем обліку), тобто на бюджетні рахунки відкриті для Головних управлінь ДПС у м. Києві (з поділом на структурні підрозділи в розрізі адміністративно-територіальних одиниць (районів) міста Києва)?
3. Чи закріплено чинним законодавством право суб’єктів господарювання, які набули статусу ВПП, обирати порядок сплати податку на доходи фізичних осіб, коли місце розташування підрозділів, об’єктів оподаткування або об’єктів, які пов’язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність, знаходиться в межах адміністративно-територіальної одиниці, де контролюючі функції одночасно виконує і Головне управління ДПС в області, Міжрегіональне управління ДПС по роботі з ВПП в частині обслуговування ВПП (в нашому випадку Головне управління ДПС у м. Києві та Центральне міжрегіональне управління ДПС по роботі з ВПП)?
Щодо першого – третього питань
Згідно з п. 64.7 ст. 64 Кодексу центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, визначає порядок обліку платників податків у контролюючих органах та порядок формування Реєстру великих платників податків (далі – Реєстр ВПП) на відповідний рік з урахуванням критеріїв, визначених Кодексом для ВПП.
У разі включення платника податків до Реєстру ВПП на нього поширюються особливості, визначені Кодексом для ВПП.
Після включення платника податків до Реєстру ВПП та отримання повідомлення центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, про таке включення платник податків зобов’язаний стати на облік за основним місцем обліку в територіальному органі центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, який здійснює супроводження ВПП, з початку податкового періоду (календарного року), на який сформовано Реєстр ВПП, та за неосновним місцем обліку в такому територіальному органі центрального органу виконавчої влади або його структурних підрозділах щодо наявних у межах населеного пункту за місцезнаходженням територіального органу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, який здійснює супроводження ВПП, об’єктів оподаткування або об’єктів, які пов’язані з оподаткуванням за переліком, визначеним центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, або через які провадиться діяльність такого ВПП.
Щодо ВПП, які самостійно не стали на облік у територіальному органі центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, який здійснює супроводження ВПП, або його структурних підрозділах, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, приймає рішення про зміну основного та неосновного місця обліку таких ВПП та переведення їх на облік у територіальний орган центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, який здійснює супроводження ВПП, або його структурні підрозділи.
ВПП, щодо якого центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, прийнято рішення про переведення на облік у контролюючий орган, що здійснює супроводження ВПП, чи інший контролюючий орган, після взяття його на облік за новим місцем обліку зобов’язаний сплачувати податки за місцем попереднього обліку у контролюючих органах, а подавати податкову звітність та виконувати інші обов’язки, передбачені Кодексом, за новим місцем обліку.
Пунктом 4 розділу III Порядку формування Реєстру великих платників податків, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 21 жовтня 2015 року № 911 (далі – Порядок № 911), визначено, що платники, включені до Реєстру ВПП, перебувають на обліку у територіальному органі ДПС, що здійснює податкове супроводження великих платників з початку податкового періоду (календарного року), на який сформовано Реєстр ВПП.
Згідно з п. 5 розділу III Порядку № 911 після зміни основного місця обліку та переведення на обслуговування ВПП до міжрегіонального управління ДПС по роботі з ВПП, такий платник продовжує перебувати за неосновним місцем обліку в Головних управліннях ДПС в області, м. Києві, з якого був переведений, якщо відповідно до законодавства крім обов’язків щодо подання податкових декларацій (розрахунків, звітів) та/або нарахування, утримання або сплати (перерахування) податків, зборів за основним місцем обліку, наявні такі обов’язки у ВПП за його місцезнаходженням (щодо місцевих податків і зборів, а також податків, які згідно з Кодексом мають сплачуватися (перераховуватися) до бюджету за місцезнаходженням підрозділів або об’єктів оподаткування).
З метою проведення податкового контролю ВПП підлягає взяттю на облік в інших Головних управліннях ДПС в областях, м. Києві за неосновним місцем обліку за наявності на відповідних територіях підстав для взяття на облік за неосновним місцем обліку за місцем розташування (реєстрації) підрозділів, об’єктів оподаткування або об’єктів, які пов’язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність, та/або обов’язків щодо подання податкових декларацій (розрахунків, звітів) та/або нарахування, утримання або сплати (перерахування) податків.
…
Порядок сплати (перерахування) податку на доходи фізичних осіб до бюджету передбачено ст. 168 Кодексу, відповідно до якої податок на доходи фізичних осіб, утриманий з доходів резидентів та нерезидентів, підлягає зарахуванню до відповідних бюджетів згідно з Бюджетним кодексом України (далі – БКУ).
Статтею 64 БКУ визначено, що податок на доходи фізичних осіб, який сплачується (перераховується) податковим агентом – юридичною особою (її філією, відділенням, іншим відокремленим підрозділом) чи представництвом нерезидента – юридичної особи, зараховується до відповідного бюджету за їх місцезнаходженням (розташуванням) в обсягах податку, нарахованого на доходи, що виплачуються фізичній особі.
Відповідно до п.п. 168.4.3 п. 168.4 ст. 168 Кодексу суми податку на доходи фізичних осіб, нараховані відокремленим підрозділом на користь фізичних осіб, за звітний період перераховуються до відповідного бюджету за місцезнаходженням такого відокремленого підрозділу.
Якщо відокремлений підрозділ не уповноважений нараховувати (сплачувати) податок на доходи фізичних осіб за такий відокремлений підрозділ, усі обов’язки податкового агента виконує юридична особа. Податок на доходи, нарахований працівникам відокремленого підрозділу, перераховується до місцевого бюджету за місцезнаходженням такого відокремленого підрозділу.
Юридична особа за своїм місцезнаходженням та місцезнаходженням не уповноважених сплачувати податок відокремлених підрозділів, відокремлений підрозділ, який уповноважений нараховувати, утримувати і сплачувати (перераховувати) до бюджету податок, за своїм місцезнаходженням одночасно з поданням документів на отримання коштів для виплати належних платникам податку доходів, сплачує (перераховує) суми утриманого податку на відповідні рахунки, відкриті в органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, за місцезнаходженням відокремлених підрозділів, а у випадках, передбачених Кодексом, – за місцезнаходженням земельних ділянок, земельних часток (паїв), виділених або не виділених в натурі (на місцевості) (п.п. 168.4.4 п. 168.4 ст. 168 Кодексу).
Отже, оскільки з початку податкового періоду (календарного року), на який сформовано Реєстр ВПП, платник податків, включений до Реєстру ВПП, перебуває на обліку у територіальному органі ДПС, що здійснює податкове супроводження великих платників (Центральному міжрегіональному управлінні), то такий ВПП зобов’язаний сплачувати податок на доходи фізичних осіб за основним місцем обліку на бюджетні рахунки для сплати податків і зборів, відкриті для Центрального міжрегіонального управління.
Якщо юридична особа – ВПП створює підрозділ, який не уповноважений нараховувати (сплачувати) податок на доходи фізичних осіб, за неосновним місцем обліку, але в межах населених пунктів розташування Центрального міжрегіонального управління або інших міжрегіональних управліннях ДПС по роботі з ВПП, то податок, нарахований працівникам такого відокремленого підрозділу, юридична особа перераховує до місцевого бюджету на казначейські рахунки, відкриті для Центрального міжрегіонального управління або інших міжрегіональних управліннях ДПС по роботі з ВПП.
Якщо юридична особа – ВПП створює відокремлений підрозділ, який має власний код ЄДРПОУ, який не уповноважений нараховувати (сплачувати) податок на доходи фізичних осіб, то юридична особа зобов’язана стати на облік як платник окремих видів податків за неосновним місцем обліку в Центральному міжрегіональному управлінні або інших міжрегіональних управліннях ДПС по роботі з ВПП за місцезнаходженням такого підрозділу.
Якщо юридична особа – ВПП створює відокремлений підрозділ, який має власний код ЄДРПОУ, який уповноважений нараховувати (сплачувати) податок на доходи фізичних осіб, місцезнаходження (реєстрації) якого поза межами населених пунктів розташування Центрального міжрегіонального управління або інших міжрегіональних управліннях ДПС по роботі з ВПП, то податок, нарахований працівникам такого відокремленого підрозділу, перераховується самостійно до місцевого бюджету за місцезнаходженням такого підрозділу.
Слід зазначити, що нормами чинного законодавством не передбачено право суб’єктів господарювання, які набули статусу ВПП, обирати порядок сплати податку на доходи фізичних осіб.
Водночас наголошуємо, що будь-які висновки щодо порядку сплати (перерахування) податку на доходи фізичних осіб до бюджету можуть надаватися за результатами перевірки умов, суттєвих обставин здійснення відповідних господарських операцій та всіх первинних документів, оформленням яких вони супроводжувались.
Відповідно до пункту 52.2 статті 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |