X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 15.05.2024 р. № 2752/ІПК/99-00-24-03-03 ІПК

Державна податкова служба України, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула Ваше звернення, щодо практичного застосування окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи та в межах компетенції повідомляє наступне.

У своєму зверненні платник податків повідомив, що практична необхідність отримання податкової консультації пов’язана зі складністю застосування передбачених Кодексом нових правил контрольованих іноземних компаній (далі – КІК) та полягає у необхідності формування чіткого розуміння дій та можливої форми їх реалізації, що виникають як наслідок ситуації, викладеної нижче; обсягу податкових обов’язків та форми їх реалізації, що виникають, як наслідок ситуації, викладеної нижче.

Фізична особа – резидент України має у власності 100 відс. часток у компанії (      ), і, відтак за ствердженням платника, підпадає під ознаки контролюючої особи, передбачені підпунктом 392.1.2 пункту 392.1 статті 392 розділу І Кодексу, щодо цієї компанії як КІК.

Додержання умов, у розумінні платника податків, на підставі яких скоригований прибуток КІК не підлягає включенню до загального оподатковуваного доходу, не є об’єктом оподаткування податком на прибуток підприємств контролюючої особи, передбачені підпунктом 392.4.1 пункту 392.4 статті 392 розділу І Кодексу.

Компанія (     ) зареєстрована в ОАЕ, з якими в України укладена чинна угода про уникнення подвійного оподаткування, і протягом звітних періодів менше 50 відс. доходів було отримано компанією з пасивних джерел. Отже, за твердженням платника податків, відповідно до підпункту 392.4.2 пункту 392.4 статті 392 розділу І Кодексу, за таких обставин контролююча особа не зобов’язана розраховувати скоригований прибуток КІК.

Платник податків просить роз'яснити індивідуальні особливості з наступних питань:

1. У разі відсутності зобов’язання розрахунку скоригованого прибутку КІК, чи зобов’язана контролююча особа у Звіті про КІК заповнювати графи 25-27 Звіту про КІК? Якщо графи 25-27 підлягають заповненню - то яким чином?

2. У разі відсутності зобов’язання розрахунку скоригованого прибутку КІК, чи зобов’язана контролююча особа у Звіті про КІК заповнювати графи 31-33 Звіту про КІК? Якщо графи 31-33 підлягають заповненню - то яким чином? Що саме слід вказувати в «переліку операцій» як «операцію»: перелік контрактів з відповідним нерезидентом, чи перелік інвойсів з відповідним нерезидентом, чи перелік всіх специфікацій з відповідним нерезидентом, тощо?

3. У разі відсутності зобов’язання розрахунку скоригованого прибутку КІК, чи зобов’язана контролююча особа додавати до податкової декларації про майновий стан і доходи відповідний Додаток КІК? Якщо зобов’язана подати разом з податковою декларацією про майновий стан і доходи відповідні додатки КІК - то яким чином такий Додаток КІК слід заповнювати?

4. Якщо якісь графи не відповідають ситуації КІК (наприклад, у КІК відсутнє постійне представництво в Україні), то відповідна графа (наприклад графа 34 щодо суми прибутку, отриманого від постійного представництва в Україні) взагалі не підлягають заповненню, чи заповнюються прочерками, чи в них проставляються нулі, тощо?

5. Що саме вважається «належним чином завіреною копією» для копії фінансової звітності КІК з ОАЕ, враховуючи, що за законодавством вільної зони реєстрації КІК в ОАЕ обов’язкове подання фінансової звітності державним органам не передбачене? Які наслідки передбачені чинним законодавством у разі подання копії фінансової звітності завіреної «не належним чином»?

Щодо питання першого, другого та четвертого

КІК визнається будь-яка юридична особа, зареєстрована в іноземній державі або території, яка визнається такою, що знаходиться під контролем фізичної особи – резидента України або юридичної особи – резидента України (підпункт 392.1.1 пункту 392.1 статті 392 розділу I Кодексу).

Пунктом 392.2 статті 392 розділу І Кодексу визначено особливості оподаткування прибутку КІК. Так, об’єктом оподаткування для податку на доходи фізичних осіб (податку на прибуток підприємств) контролюючої особи є частина скоригованого прибутку КІК, пропорційна частці, якою володіє або яку контролює така фізична (юридична) особа на останній день відповідного звітного періоду, щодо якого розраховується скоригований прибуток КІК, що обчислюється відповідно до правил, визначених цією статтею.

Порядок обчислення скоригованого прибутку КІК, що оподатковується в Україні визначено підпунктом 392.3.1 пункту 392.3 статті 392 розділу I Кодексу, для цілей статті 392 розділу I Кодексу скоригованим прибутком КІК визнається прибуток КІК до оподаткування відповідно до даних її неконсолідованої фінансової звітності, складеної за звітний календарний рік (якщо звітний рік не відповідає календарному року - за періоди, що закінчуються у відповідному календарному році) відповідно до стандартів бухгалтерського обліку, що застосовуються КІК, та строків для підготовки такої звітності у відповідній іноземній юрисдикції.

Підпунктом 392.5.2 пункту 392.5 статті 392 розділу I Кодексу передбачено, що контролюючі особи зобов’язані подавати Звіт про КІК до контролюючого органу одночасно з поданням річної декларації про майновий стан і доходи або податкової декларації з податку на прибуток підприємств за відповідний календарний рік засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги».

До Звіту про КІК в обов’язковому порядку додаються завірені належним чином копії фінансової звітності контрольованої іноземної компанії, що підтверджують розмір прибутку КІК за звітний (податковий) рік. Якщо граничні строки підготовки фінансової звітності у відповідній іноземній юрисдикції спливають пізніше граничних строків подання річної декларації про майновий стан і доходи або податкової декларації з податку на прибуток підприємств, такі копії фінансової звітності КІК подаються разом із річною декларацією про майновий стан і доходи або податковою декларацією з податку на прибуток підприємств за наступний звітний (податковий) період.

Перелік та зміст інформації, яка зазначається у Звіті про КІК детально наведено у підпункті 392.5.3 пункту 392.5 статті 392 розділу І Кодексу.

Згідно з підпунктом 392.5.4 пункту 39 2.5 статті 39 2 розділу I Кодексу у разі якщо контролююча особа не має можливості забезпечити складання фінансової звітності КІК та/або здійснення розрахунку скоригованого прибутку КІК до дати граничного строку подання річної декларації про майновий стан і доходи або податкової декларації з податку на прибуток підприємств, така контролююча особа подає Звіт про КІК за скороченою формою, який містить лише відомості, передбачені підпунктами «а» - «в» підпункту 39 2.5.3 пункту 392.5 статті 392 Кодексу.

Умови звільнення від оподаткування прибутку КІК регламентовано пунктом 392.4 статті 392 розділу I Кодексу.

Згідно з підпунктом 392.4.3 пункту 392.4 статті 392 розділу I Кодексу, у разі якщо прибуток КІК звільняється від оподаткування відповідно до положень цього пункту, контролююча особа звільняється від обов'язку розраховувати скоригований прибуток КІК відповідно до положень підпункту 392.3.2 пункту 392.3 статті 392 розділу I Кодексу.

При звільненні від оподаткування прибутку КІК в обов’язковому порядку подається Звіт про КІК (повний) з відображенням умов такого звільнення.

Наказом Міністерства фінансів України від 25.08.2022 № 254 (далі – Наказ № 254) затверджено форму Звіту про КІК, скорочену форму Звіту про КІК (далі – Звіт) та Порядок заповнення Звіту про КІК, скороченої форми Звіту про КІК і подання до контролюючого органу (далі – Порядок).

У Звіті та в Порядку його заповнення чітко прописані назви граф та порядок їх заповнення. Отже, графи Звіту, в яких є показники для декларування підлягають заповненню.

У графах 25.1 - 25.3 графи 25 Звіту відображається розрахунок скоригованого прибутку КІК, який здійснюється контролюючою особою на підставі фінансової звітності КІК із застосуванням особливостей, встановлених підпунктом 392.3.2 пункту 392.3 статті 392 розділу I Кодексу.

Розрахунок скоригованого прибутку КІКздійснюється окремо по кожній КІК.

Графи 25.1.-25.3 Звіту є обов’язковими для заповнення, містять числове поле та заповнюються в гривнях без копійок, можуть бути як додатними так і від’ємними або дорівнювати нулю.

У графі 26 Звіту зазначається розмір прибутку, що включається до складу загального оподаткованого доходу контролюючої особи/є об’єктом оподаткування податком на прибуток підприємств (графа 25.3 х графу 17.1/100).

Разом з тим, у графі 27 Звіту зазначається прибуток КІК, звільнений від оподаткування (містить числове поле). Зазначається в гривнях без копійок.

У графі 28 Звіту у разі, якщо у графі 27 проставлено значення більше нуля, то у графах 28.1.1 – 28.1.2 або 28.2.1 – 28.2.2 або 28.3.1 - 28.3.3 Звіту обов’язково має бути зазначено відмітка(и) стосовно умови або умов звільнення від оподаткування прибутку КІК.

У разі відображення у графі 28 Звіту умов(и), на підставі якої/яких оподаткований прибуток КІК звільняється від оподаткування, у графах 25.1. – 25.3 та 26 Звіту проставляється нуль.

У графах 31 – 33 Звіту відображаються операції КІК із нерезидентами із зазначенням: переліку операцій, повного найменування нерезидента, назви держави (території), коду країни, коду платника податку, зокрема:

у графі 31 Звіту зазначається перелік операцій КІК із нерезидентами, що зареєстровані у державах (на територіях), що включені до переліку держав (територій), затвердженого Кабінетом Міністрів України (далі – КМУ) відповідно до підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 Кодексу, з повним переліком операцій, проведених з такими нерезидентами (зазначається повне найменування нерезидента, назва держави (території), код країни та код платника податку). Інформація зазначається за кожною операцією окремо.

Перелік держав (територій) затверджено постановою КМУ від 27 грудня 2017 року № 1045 «Про затвердження переліку держав (територій), які відповідають критеріям, установленим підпунктом 39.2.1.2 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 Кодексу, та визнання таким, що втратило чинність, розпорядження Кабінету Міністрів України від 16 вересня 2015 року № 977»;

у графі 32 Звіту зазначається перелік операцій КІК із нерезидентами – пов’язаними особами, з повним переліком операцій, проведених з такими нерезидентами (зазначається повне найменування нерезидента, назва держави (території), код країни та код платника податку). Інформація зазначається по кожній операції окремо;

у графі 33 Звіту зазначається перелік операцій КІК з нерезидентами, організаційно-правова форма яких включена до переліку, затвердженого КМУ відповідно до підпункту «г» підпункту 39.2.1.1 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 Кодексу, з повним переліком операцій, проведених з такими нерезидентами (зазначається повне найменуванням нерезидента, назва держави (території), код країни та код платника податку). Інформація зазначається по кожній операції окремо.

Перелік організаційно-правових форм затверджено постановою КМУ від 04 липня 2017 року № 480 «Про затвердження переліку організаційно-правових форм нерезидентів, які не сплачують податок на прибуток (корпоративний податок), у тому числі податок з доходів, отриманих за межами держави реєстрації таких нерезидентів, та/або не є податковими резидентами держави, в якій вони зареєстровані як юридичні особи».

Звертаємо увагу, що статтею 392 Кодексу не встановлено окремих правил або винятків для контролюючої особи щодо невідображення у Звіті про КІК інформації, визначеної підпунктом 392.5.3 пункту 392.5 статті 392 Кодексу, а отже, така інформація підлягає відображенню у відповідних графах Звіту.

Таким чином, у випадку звільнення від оподаткування прибутку КІК відповідно до вимог пункту 392.4 статті 392 Кодексу, відсутні правові підстави для невідображення у Звіті інформації, визначеної, зокрема, підпункту «ж» підпункту 392.5.3 пункту 392.5 статті 392 Кодексу, яка зазначається у графах 31 - 33 Звіту.

У графі 34 Звіту зазначається:

сума прибутку КІК, отриманого від постійного представництва
в Україні – графа містить числове поле, заповнюється у гривнях без копійок;

найменування постійного представництва – заповнюється назва представництва згідно з реєстраційними документами;

код платника податку – проставляється код платника податку згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України.

У разі наявності протягом звітного періоду більше одного постійного представництва від якого отримано суму прибутку, суми таких прибутків зазначаються в наступних рядках таблиці у довільному порядку по кожному постійному представництву.

Однак, якщо у КІК відсутнє постійне представництво в Україні, то відповідна графа 34 Звіту щодо суми прибутку, отриманого від постійного представництва в Україні не підлягає заповненню.

Щодо питання третього

Форма Декларації та Інструкція щодо заповнення податкової декларації про майновий стан і доходи (далі – Інструкція) затверджені наказом Міністерства фінансів України від 02.10.2015 № 859 (зі змінами та доповненнями).

Відповідно до пункту 9 розділу ІV Інструкції Додатку КІК до Декларації «Розрахунок податкових зобов’язань з податку на доходи фізичних осіб та військового збору, визначених з частини прибутку контрольованої іноземної компанії» зазначаються данні платниками податку – резидентами України, що визнаються контролюючою особою щодо КІК.

Додаток КІК заповнюється окремо по кожній КІК. Податкові зобов’язання з податку на доходи фізичних осіб та військового збору, що підлягають сплаті з прибутку КІК, розраховуються відповідно до положень статті 392 розділу II Кодексу та пунктів 170.13, 170.131 статті 170 розділу IV Кодексу.

Таким чином, у разі звільнення від оподаткування прибутку КІК відповідно до вимог, визначених пунктом 392.4 статті 392 Кодексу, контролююча особа звільняється від обов’язку розраховувати скоригований прибуток КІК, але Додаток КІК до Декларації підлягає заповненню із зазначенням інформації про нерезидента та фінансових показників у рядках проставляється нуль.

Щодо питання п’ятого

До Звіту про КІК в обов’язковому порядку додаються завірені належним чином копії фінансової звітності КІК, що підтверджують розмір її прибутку за звітний (податковий) рік (підпункт 392.5.2 пункту 392.5 статті 392 розділу I Кодексу).

У разі якщо згідно із законодавством іноземної юрисдикції податкового резидентства КІК не передбачено обов'язку складання фінансової звітності, контролююча особа повинна забезпечити складання фінансової звітності КІК відповідно до міжнародних стандартів фінансової звітності, визначено пунктом 25 розділу ІІ Наказу № 254 відповідно до норм
підпункту 392.3.1 пункту 392.3 статті 392 розділу I Кодексу.

При цьому Кодексом як законом, що регулює відносини у сфері справляння податків і зборів, не встановлено порядку засвідчення копій документів, а норма підпункту 392.5.2 пункту 392.5 статті 392 розділу I Кодексу зумовлює необхідність урахування платниками податків стандартів оформлення документів, визначених національним стандартом як нормативним документом відповідно до статей 1, 23 Закону України від 05 червня 2014 року № 1315-VII «Про стандартизацію», зі змінами та доповненнями.

Порядок засвідчення копій документів визначений пунктом 5.26 Національного стандарту України Державна уніфікована система документації, Уніфікована система організаційно-розпорядчої документації «Вимоги до оформлювання документів» ДСТУ 4163:2020, затвердженого наказом Держспоживстандарту України від 01.07.2020 № 144, який набув чинності 01.09.2021.

Пунктом 5.26 Національного стандарту «Вимоги до оформлювання документів» (ДСТУ 4163:2020) передбачено, що відмітка про засвідчення копії документа складається зі слів «згідно з оригіналом», найменування посади, особистого підпису особи, яка засвідчує копію, її власного імені та прізвища, дати засвідчення копії. У випадках, визначених законодавством, копії документів засвідчують відбитком печатки юридичної особи, структурного підрозділу (служби діловодства, служби кадрів, бухгалтерії тощо) юридичної особи або печатки «Для копій».

Абзацом першим пункту 42.6 статті 42 Кодексу встановлено, що електронний документообіг між платником податків та контролюючим органом здійснюється відповідно до Кодексу, законів України від 22 травня 2003 року № 851-IV «Про електронні документи та електронний документообіг», із змінами та доповненнями (далі – Закон № 851) та від 05 жовтня 2017 року № 2155-VIII «Про електронні довірчі послуги», із змінами та доповненнями (далі – Закон № 2155) без укладення відповідного договору.

Законом № 851 визначено, що електронний документ – документ, інформація в якому зафіксована у вигляді електронних даних, включаючи обов’язкові реквізити документа, без яких він не може бути підставою для його обліку і не матиме юридичної сили.

Одним із таких реквізитів є електронний підпис, який використовується для ідентифікації автора та/або підписувача електронного документа іншими суб'єктами електронного документообігу. Накладання електронного підпису, прирівняного до власноручного підпису відповідно до Закону № 2155, завершує порядок створення електронного документа.

Таким чином, контролююча особа зобов’язана подати до контролюючого органу копії фінансової звітності КІК завірені відповідно до вимог пункту 5.26 Національного стандарту «Вимоги до оформлювання документів» (ДСТУ 4163:2020) разом зі Звітом про КІК засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням вимог закону щодо електронного документообігу та кваліфікованого електронного підпису та такий документ матиме юридичну силу, вважатиметься належним чином завіреним, оскільки особа, яка накладає електронний цифровий підпис, засвідчує достовірність інформації, що міститься в електронному документі, зокрема, у фінансовій звітності КІК.

Згідно з пунктом 52.2 статті 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.

____________________________________________________________________________

Дана індивідуальна податкова консультація діє до зміни/втрати чинності норм законодавства, щодо яких надано індивідуальну податкову консультацію.