Державна податкова служба України, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула звернення ( ) щодо застосування окремих норм чинного законодавства та в межах компетенції повідомляє.
Платник податків повідомляє, що є фізичною особою –резидентом України та має у прямій та опосередкованій власності частки в іноземних компаніях, зареєстрованих на території ( ) та ( ). Платник податків здійснює фактичний контроль, і підпадає під ознаки контролюючої особи, передбачені підпунктом 39².1.2 пункту 39².1 статті 39² розділу I Кодексу, щодо таких контрольованих іноземних компаній (далі – КІК).
Компанії зареєстровані в ( ) та ( ), з якими в України укладена чинна угода про уникнення подвійного оподаткування, і протягом звітних періодів менше 50% доходів було отримано компаніями з пасивних джерел.
Отже, відповідно до підпункту 392.4.3 пункту 392.4 статті 392розділу I Кодексу, за наявності умов звільнення від оподаткування прибутку КІК, контролююча особа не зобов’язана розраховувати скоригований прибуток КІК.
Враховуючи вищевикладене, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:
1. У разі відсутності зобов’язання розраховувати скоригований прибуток КІК, чи потрібно у Звіті про КІК заповнювати графи 25 – 27 Звіту про КІК? Якщо графи 25 – 27 Звіту про КІК підлягають заповненню, то яким чином?
2. У разі відсутності зобов’язання розраховувати скоригований прибуток КІК, чи потрібно у Звіті про КІКзаповнювати графи 31 – 33 Звіту про КІК? Якщо графи 31 – 33 Звіту про КІК підлягають заповненню, то яким чином? Що саме слід зазначати в «переліку операцій» як «операцію»: перелік контрактів з відповідним нерезидентом, перелік інвойсів з відповідним нерезидентом чи перелік всіх специфікацій з відповідним нерезидентом, тощо?
3. У разі відсутності зобов’язання розраховувати скоригований прибуток КІК, чи потрібно додавати Додаток КІК до податкової декларації про майновий стан і доходи (далі – Декларація)? Якщо потрібно, то яким чином слід заповнити Додаток КІК до Декларації?
4. Що саме вважається «належним чином завіреною копією» для копій фінансової звітності КІК з ( ) та ( )? Які наслідки передбачені чинним законодавством у разі подання копії фінансової звітності завіреної не «належним чином»?
Щодо першого – третього питання
КІК визнається будь-яка юридична особа, зареєстрована в іноземній державі або території, яка визнається такою, що знаходиться під контролем фізичної особи – резидента України або юридичної особи – резидента України (підпункт 392.1.1пункту 392.1 статті 392розділу I Кодексу).
Норми пункту 392.4 статті 392 розділу I Кодексу передбачають перелік умов, у разі дотримання яких, скоригований прибуток КІК не включається до бази оподаткування контролюючої особи.
Згідно з підпунктом 392.4.3 пункту 392.4 статті 392 розділу I Кодексу у разі якщо прибуток КІК звільняється від оподаткування відповідно до положень цього пункту, контролююча особа звільняється від обов'язку розраховувати скоригований прибуток КІК відповідно до положень підпункту 392.3.2 пункту 392.3 статті 392 розділу I Кодексу.
Разом з тим при звільненні від оподаткування прибутку КІК в обов’язковому порядку подається Звіт про КІК (повний) з відображенням умов такого звільнення.
Наказом Міністерства фінансів України від 25.08.2022 № 254 затверджено форму Звіту про КІК, скорочену форму Звіту про КІК та Порядок заповнення Звіту про КІК, скороченої форми Звіту про КІК і подання до контролюючого органу (далі – Порядок).
У Звіті про КІКта в Порядку його заповнення чітко прописані назви граф та порядок їх заповнення.
Отже, графи Звітупро КІК, в яких є показники для декларування підлягають заповненню.
У графі 25 Звітупро КІК відображається розрахунок скоригованого прибутку КІК, який здійснюється контролюючою особою на підставі фінансової звітності КІК із застосуванням особливостей, встановлених підпунктом 392.3.2 пункту 392.3 статті 392 розділу І Кодексу, обов’язкова графа для заповнення в будь-яких випадках.
Графи 25.1 – 25.3 Звітупро КІК– є обов’язковими для заповнення, містять числове поле та заповнюються в гривнях без копійок, можуть бути як додатними так і від’ємними або дорівнювати нулю.
Разом з тим, у графі 27 Звітупро КІКзазначається прибуток КІК, звільнений від оподаткування (містить числове поле). Зазначається в гривнях без копійок.
У графі 28 Звітупро КІКу разі, якщо у графі 27 Звітупро КІКпроставлено значення більше нуля, то у графах 28.1.1. – 28.1.2. або 28.2.1. – 28.2.2. або 28.3.1. – 28.3.3 обов’язково має бути зазначено відмітка(и) стосовно умови або умов звільнення від оподаткування прибутку КІК.
У разі відображення у графі 28 Звітупро КІК умов(и), на підставі якої/яких оподаткований прибуток КІК звільняється від оподаткування, у графах 25.1.-25.3. Звітупро КІК проставляється нуль.
При цьому, у разі звільнення прибутку КІК від оподаткування додатки К, ЦП та ТЦ до Звіту не підлягають заповненню і, як наслідок, їх не потрібно подавати.
У графах 31 – 33 Звітупро КІК відображаються операції КІК із нерезидентами, із зазначенням: переліку операцій, повного найменування нерезидента, назви держави (території), коду країни, коду платника податку, зокрема:
У графі 31 Звітупро КІКзазначається перелік операцій КІК із нерезидентами, що зареєстровані у державах (на територіях), що включені до переліку держав (територій), затвердженого Кабінетом Міністрів України відповідно до підпункту 39.2.1.2 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 розділу І Кодексу, з повним переліком операцій, проведених з такими нерезидентами (зазначається повне найменування нерезидента, назва держави (території), код країни та код платника податку). Інформація зазначається по кожній операції окремо.
Перелік держав (територій) затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2017 року № 1045 «Про затвердження переліку держав (територій), які відповідають критеріям, установленим підпунктом 39.2.1.2 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 розділу І Кодексу, та визнання таким, що втратило чинність, розпорядження Кабінету Міністрів Українивід 16 вересня 2015 року № 977».
У графі 32 Звітупро КІКзазначається перелік операцій КІК із нерезидентами – пов’язаними особами, з повним переліком операцій, проведених з такими нерезидентами (зазначається повне найменування нерезидента, назва держави (території), код країни та код платника податку). Інформація зазначається по кожній операції окремо.
У графі 33 Звітупро КІКзазначається перелік операцій КІК з нерезидентами, організаційно-правова форма яких включена до переліку, затвердженого Кабінетом Міністрів України відповідно до підпункту «г» підпункту 39.2.1.1 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 розділу І Кодексу, з повним переліком операцій, проведених з такими нерезидентами (зазначається повне найменуванням нерезидента, назва держави (території), код країни та код платника податку. Інформація зазначається по кожній операції окремо.
Перелік організаційно-правових форм затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 04 липня 2017 року № 480 «Про затвердження переліку організаційно-правових форм нерезидентів, які сплачують податок на прибуток (корпоративний податок), у тому числі податок з доходів, отриманих за межами держави реєстрації таких нерезидентів, та/або не є податковими резидентами держави, в якій вони зареєстровані як юридичні особи» (зі змінами).
Звертаємо увагу, що статтею 392розділу I Кодексу не встановлено окремих правил або виключень для контролюючої особи щодо не відображення у Звітіпро КІК інформації визначеної підпунктом 392.5.3 пункту 392.5 статті 392 розділу I Кодексу, а отже, така інформація підлягає відображенню у відповідних графах Звіту про КІК.
Таким чином, у випадку звільнення від оподаткування прибутку КІК відповідно до вимог пункту 392.4 статті 392 розділу I Кодексу, відсутні правові підстави для не відображення у Звіті про КІК інформації, визначеної, зокрема підпунктом «ж» підпункту 392.5.3 пункту 392.5 статті 392 розділу I Кодексу, яка зазначається у графах 31 – 33 Звіту про КІК.
Щодо заповнення Додатку КІК до Декларації, якщо прибуток КІК звільняється від оподаткування відповідно до положень пункту 392.4 статті 392 розділуI Кодексу, варто зазначити наступне.
Форма Декларації та Інструкція щодо заповнення податкової Декларації (далі – Інструкція) затверджені наказом Міністерства фінансів України від 02.10.2015 № 859 (зі змінами та доповненнями).
Відповідно до пункту 9 розділу ІV Інструкції у Додатку КІК до Декларації «Розрахунок податкових зобов'язань з податку на доходи фізичних осіб та військового збору, визначених з частини прибутку КІК» зазначаються дані платниками податку – резидентами України, що визнаються контролюючою особою щодо КІК.
Додаток КІК заповнюється окремо по кожній КІК. Податкові зобов’язання з податку на доходи фізичних осіб та військового збору, що підлягають сплаті з прибутку КІК, розраховуються відповідно до положень статті 392 розділу I Кодексу та пунктів 170.13, 170.131 статті 170 розділу IV Кодексу.
Таким чином, у разі звільнення від оподаткування прибутку КІКвідповідно до вимог, визначених пунктом 392.4 статті 392розділу I Кодексу, контролююча особа звільняється від обов’язку розраховувати скоригований прибуток КІК, але Додаток КІК до Декларації підлягає заповненню із зазначенням інформації про нерезидента та фінансових показників у рядках 01-06, в яких проставляється нуль.
Щодо четвертого питання
Пунктом 392.5 статті 392 розділу I Кодексу встановлені вимоги щодо складання та подання Звіту про КІК. Зокрема, підпунктом 392.5.2 пункту 392.5 статті 392 розділу I Кодексу передбачено, що контролюючі особи зобов'язані подавати Звіт про КІК до контролюючого органу одночасно з поданням річної Декларації або податкової декларації з податку на прибуток підприємств за відповідний календарний рік засобами електронного зв'язку в електронній формі з дотриманням вимог закону щодо електронного документообігу та кваліфікованого електронного підпису.
До Звіту про КІК в обов'язковому порядку додаються завірені належним чином копії фінансової звітності КІК, що підтверджують розмір прибутку КІК за звітний (податковий) рік.
При цьому Кодексом, як законом, що регулює відносини у сфері справляння податків і зборів, не встановлено порядку засвідчення копій документів, а норма підпункту 392.5.2 пункту 392.5 статті 392 розділу I Кодексу зумовлює необхідність урахування платниками податків стандартів оформлення документів, визначених національним стандартом як нормативним документом відповідно до статей 1, 23 Закону України від 05 червня 2014 року № 1315-VII «Про стандартизацію», зі змінами та доповненнями.
Порядок засвідчення копій документів визначений пунктом 5.26 Національного стандарту України Державна уніфікована система документації, Уніфікована система організаційно-розпорядчої документації «Вимоги до оформлювання документів» ДСТУ 4163:2020, затвердженого наказом Держспоживстандарту України від 01.07.2020 № 144, який набув чинності 01.09.2021.
Пунктом 5.26 Національного стандарту «Вимоги до оформлювання документів» (ДСТУ 4163:2020) передбачено, що відмітка про засвідчення копії документа складається зі слів «згідно з оригіналом», найменування посади, особистого підпису особи, яка засвідчує копію, її власного імені та прізвища, дати засвідчення копії. У випадках, визначених законодавством, копії документів засвідчують відбитком печатки юридичної особи, структурного підрозділу (служби діловодства, служби кадрів, бухгалтерії тощо) юридичної особи або печатки «Для копій».
Абзацом першим пункту 42.6 статті 42 Кодексу встановлено, що електронний документообіг між платником податків та контролюючим органом здійснюється відповідно до Кодексу, законів України від 22 травня 2003 року № 851-IV «Про електронні документи та електронний документообіг», зі змінами та доповненнями (далі – Закон № 851) та від 05 жовтня 2017 року № 2155-VIII «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги», зі змінами та доповненнями (далі – Закон № 2155) без укладення відповідного договору.
Законом № 851 визначено, що електронний документ – документ, інформація в якому зафіксована у вигляді електронних даних, включаючи обов’язкові реквізити документа, без яких він не може бути підставою для його обліку і не матиме юридичної сили.
Одним із таких реквізитів є електронний підпис, який використовується для ідентифікації автора та/або підписувача електронного документа іншими суб'єктами електронного документообігу. Накладання електронного підпису, прирівняного до власноручного підпису відповідно до Закону № 2155, завершує порядок створення електронного документа.
Таким чином, контролююча особа – зобов’язана подати до контролюючого органу копії фінансової звітності КІК завірені відповідно до вимог пункту 5.26 Національного стандарту «Вимоги до оформлювання документів» (ДСТУ 4163:2020) разом зі Звітом про КІК засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням вимог закону щодо електронного документообігу та кваліфікованого електронного підпису та такий документ матиме юридичну силу, вважатиметься належним чином завіреним, оскільки особа, яка накладає електронний цифровий підпис, засвідчує достовірність інформації, що міститься в електронному документі, зокрема, у фінансовій звітності КІК.
Відповідно до пункту 52.2 статті 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |