Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення щодо надання індивідуальної податкової консультації з питань оподаткування доходів нерезидентів з джерелом їх походження з України, а також відповідності форм довідок (сертифікатів) резидента вимогам законодавства України та, керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.
У своєму зверненні платник податків повідомив, що йогоконтрагентом є резидент Республіки Молдова, який для звільнення (зменшення) від оподаткування доходів із джерелом їх походження з України надав Сертифікат резидента (ResidenceCertificate) в електронному вигляді, а саме у вигляді роздруківки електронного документа Сертифіката резидента, на якій відсутній відбиток печатки. При цьому на Сертифікаті міститьсяQR-код, при скануванні якого надається посилання на сайт Державної податкової служби Республіки Молдова, де міститься інформація про те, що запитуваний Сертифікат дійсний, номер і дата Сертифіката, країна для якої він призначений – Україна, а також зазначення платника податків – резидента Республіки Молдова.
На прохання платника податків надати паперовий документ з відбитком печатки контрагент Республіки Молдова надав роздруківку цього ж Сертифікату резидента, на якому зазначено, що це Дублікат (Duplicated) та є відмітка «Копія відповідає оригіналу» (Thecopycorrespondstotheoriginal), при цьому на такому паперовому документі міститься відбиток гербової печатки Державної податкової служби Республіки Молдова.
Контрагент – резидент Республіки Молдова стверджує, що згідно з положеннями законодавства Республіки Молдова передбачено надання Сертифікатів резидента лише в такому вигляді – роздруківка електронного документа без відбитку печатки з QR-кодом або роздруківка електронного документу з засвідченням копії роздруківки електронного документа з відмітками Дублікат (Duplicated) та «Копія відповідає оригіналу» (Thecopycorrespondstotheoriginal) та проставленням на ньому відбитку печатки.
Практична необхідність отримання індивідуальної податкової консультації пов’язана зі складністю застосування Кодексу та полягає у необхідності формування чіткого розуміння обсягу податкових обов’язків, що виникають в наслідок вищезазначених обставин.
У зв’язку з чим платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:
Щодо питань 1-2
Відповідно до підпункту 141.4.2 пункту 141.4 статті 141 розділу IIIКодексу резидент, у тому числі фізична особа – підприємець, фізична особа, яка провадить незалежну професійну діяльність, або суб'єкт господарювання (юридична особа чи фізична особа підприємець), який обрав спрощену систему оподаткування, або інший нерезидент, який провадить господарську діяльність через постійне представництво на території України, які здійснюють на користь нерезидента або уповноваженої ним особи будь-яку виплату з доходу з джерелом його походження з України, отриманого таким нерезидентом (у тому числі на рахунки нерезидента, що ведуться в національній валюті), утримують податок з таких доходів, зазначених у підпункті 141.4.1 цього пункту, за ставкою в розмірі 15 відсотків (крім доходів, зазначених у підпунктах 141.4.4 - 141.4.5 та 141.4.11 цього пункту) їх суми та за їх рахунок, що сплачується до бюджету під час такої виплати, якщо інше не передбачено положеннями міжнародних договорів України з країнами резиденції осіб, на користь яких здійснюються виплати, що набрали чинності. Вимоги цього абзацу не застосовуються до доходів нерезидентів, що отримуються ними через їх постійні представництва на території України.
У разі якщо резидент (крім платників єдиного податку четвертої групи) здійснює на користь нерезидента виплату доходів, зазначених в абзацах четвертому шостому підпункту 14.1.49 пункту 14.1 статті 14 цього Кодексу, у сумі, що перевищує суму, що відповідає принципу «витягнутої руки», або виплачує інші доходи, прирівняні згідно з цим Кодексом до дивідендів, такий резидент має утримати з суми такого перевищення та з таких інших доходів податок на доходи нерезидента за ставкою в розмірі 15 відсотків (якщо інша ставка не встановлена міжнародним договором, згоду на обов'язковість якого надано Верховною Радою України). Такий податок має бути сплачений до граничної дати подання звіту про контрольовані операції за відповідний звітний (податковий) рік.
Порядок застосування міжнародного договору України про уникнення подвійного оподаткування стосовно повного або часткового звільнення від оподаткування доходів нерезидентів із джерелом їх походження з України визначений у статті 103 розділу II Кодексу.
Відповідно до пункту 103.1 статті 103 розділу II Кодексу застосування правил міжнародного договору України здійснюється шляхом звільнення від оподаткування доходів із джерелом їх походження з України, зменшення ставки податку або шляхом повернення різниці між сплаченою сумою податку і сумою, яку нерезиденту необхідно сплатити відповідно до міжнародного договору України.
Пунктом 103.2 статті 103 розділу II Кодексу передбачено, що особа (податковий агент) має право самостійно застосувати звільнення від оподаткування або зменшену ставку податку, передбачену відповідним міжнародним договором України на час виплати доходу нерезиденту, якщо такий нерезидент є бенефіціарним (фактичним) отримувачем (власником) доходу (якщо відповідна умова передбачена міжнародним договором) і є резидентом країни, з якою укладено міжнародний договір України. У разі отримання синдикованого фінансового кредиту особа (податковий агент) застосовує ставку податку, передбачену відповідним міжнародним договором України, на дату виплати процентів або інших доходів, отриманих із джерел в Україні, учасникам синдикату кредиторів з урахуванням того, резидентом якої юрисдикції є кожен учасник синдикованого кредиту, та пропорційно до його частки у межах кредитного договору, за умови що він є бенефіціарним (фактичним) отримувачем (власником) доходу, незалежно від того, виплата здійснюється через агента чи напряму.
Застосування міжнародного договору України в частині звільнення від оподаткування або застосування пониженої ставки податку дозволяється тільки за умови надання нерезидентом особі (податковому агенту) документа, який підтверджує статус податкового резидента згідно з вимогами пункту 103.4 цієї статті.
Відповідно до статті 1 Конвенції між Урядом України і Урядом Республіки Молдова про уникнення подвійного оподаткування доходів і майна та попередження податкових ухилень, підписаної 29 серпня 1995 року та ратифікованої Законом України «Про ратифікацію Конвенції між Урядом України та Урядом Республіки Молдова про уникнення подвійного оподаткування доходів і майна та попередження податкових ухилень» від 23.04.1996 № 134/94-ВР (далі – Конвенція), ця Конвенція застосовується до осіб, які є резидентами однієї або обох Договірних Держав.
Пунктом 3 статті 2 Конвенції визначено податки, на які поширюється ця Конвенція, зокрема в Україні податок на прибуток підприємств.
У підпункті «і» пункту 1 статті 3 Конвенції визначено, що термін «компетентний орган» означає стосовно Республіки Молдова –Міністерство фінансів або його повноважного представника.
Згідно з пунктом 103.4 статті 103 розділу II Кодексу підставою для звільнення (зменшення) від оподаткування доходів із джерелом їх походження з України є подання нерезидентом з урахуванням особливостей, передбачених пунктами 103.5 і 103.6 цієї статті, особі (податковому агенту), яка виплачує йому доходи, довідки (або її нотаріально засвідченої копії), яка підтверджує, що нерезидент є резидентом країни, з якою укладено міжнародний договір України, а також інших документів, якщо це передбачено міжнародним договором України.
Пунктом 103.5 статті 103 розділу II Кодексу встановлено, що Довідка видається компетентним (уповноваженим) органом відповідної країни, визначеним міжнародним договором України, за формою, затвердженою згідно із законодавством відповідної країни, і повинна бути належним чином легалізована, перекладена відповідно до законодавства України.
Кодексом не передбачена можливість використання Довідки, яка підтверджує податковий статус нерезидента, наданоїу електронному вигляді з метою застосування переваг міжнародного договору у частині звільнення від оподаткування або застосування пониженої ставки податку. При цьому, за наявності на копії Сертифіката резидента Республіки Молдовавідмітки «Копія відповідає оригіналу» (Thecopycorrespondstotheoriginal) на якій проставлений відбиток гербової печатки Державної податкової служби Республіки Молдова такий Сертифікат є підставою для звільнення (зменшення) від оподаткування доходів із джерелом їх походження з України згідно з пунктом 103.4 статті 103 розділу II Кодексу.
Додатково повідомляємо, що згідно з пунктом 1 статті 15 Договору між Україною і Республікою Молдова про правову допомогу та правові відносини у цивільних і кримінальних справах, підписаного 13 грудня 1993 року та ратифікованого Законом України «Про ратифікацію Договору між Україною і Республікою Молдова про правову допомогу та правові відносини у цивільних і кримінальних справах» від 10.11.1994 № 238/94-ВР документ, який підготував або засвідчив відповідний орган однієї з Договірних сторін, скріплений гербовою печаткою і підписом уповноваженої особи, має силу документа на території іншої Договірної Сторони без потреби будь-якого іншого засвідчення. Це стосується також копій і перекладів документів, які засвідчені відповідним органом.
Водночас, абзацом першим пункту 1 постанови Кабінет Міністрів України від 4 лютого 2023 року№ 107 «Деякі питання прийняття на території України під час воєнного стану документів, виданих уповноваженими органами іноземних держав» встановлено, що під час воєнного стану та протягом шести місяців після його припинення або скасування документи, виготовлені або засвідчені на території іноземних держав установою або спеціально на те уповноваженою особою в межах їх компетенції за установленою формою і скріплені гербовою печаткою, приймаються на території України без спеціального посвідчення (консульської легалізації, проставлення апостиля тощо) у разі, коли станом на 24 лютого 2022 року такі документи приймалися на території України без спеціального посвідчення.
Додатково повідомляємо, що будь-які висновки щодо підстав для звільнення від оподаткування доходів нерезидентів із джерелом походження з України можуть надаватися за результатами детального вивчення умов, суттєвих обставин здійснення відповідних господарських операцій та всіх первинних документів, оформленням яких вони супроводжувались.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 розділу II Кодексу).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |