X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 20.05.2024 р. № 2815/ІПК/99-00-24-03-03 ІПК

Державна податкова служба України, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула звернення щодо практичного застосування окремих норм чинного законодавства і в межах компетенції повідомляє.

Платник податків у зверненні повідомив, що з .2022 є резидентом Дія Сіті. Та має штатних працівників за трудовими договорами та гіг-спеціалістів за гіг-контрактами.

Згідно умов трудового договору для штатних працівників з приводу щорічної відпустки зазначено наступне: «Працівник отримує оплачувану відпустку тривалістю 24 (двадцять чотири) календарних днів за кожен повний рік роботи у Товариства. Щорічна відпустка не включає офіційні свята та неробочі дні, як це зазначено чинним законодавством України, які припадають на період щорічної відпустки. Принаймні одна частина щорічної відпустки повинна складати щонайменше 14 календарних днів поспіль.

Як компенсація за роботу, пов'язану з підвищеним нервово-емоційним та інтелектуальним навантаженням у зв'язку із роботою з електронно-обчислювальними машинами, що складає не менше 50відс. робочого часу впродовж робочого дня, та за ненормований робочий день, працівнику надається щорічна додаткова оплачувана відпустка тривалістю 4 календарні дні».

Згідно умов гіг-контракту для гіг-спеціалістів зазначено наступне:
«Гіг-спеціаліст має право на щорічну оплачувану перерву у виконанні послуг тривалістю 20 робочих днів за календарний рік. Щорічна оплачувана перерва у виконанні послуг, на розсуд гіг-спеціаліста, може бути розділена на частини будь-якої тривалості. Гіг-спеціалісту рекомендується робити оплачувані перерви тривалістю 5-10 робочих днів через регулярні проміжки часу протягом календарного року, якщо це можливо. Якщо гіг-спеціаліст працює лише частину календарного року, він матиме право на пропорційну частку оплачуваної перерви тривалістю 20 робочих днів. Гіг-спеціаліст з частковою зайнятістю має право на оплачувану перерву пропорційно основній з посиланням на 20 робочих днів (за винятком державних свят) за календарний рік. Гіг-спеціаліст може реалізувати своє право на щорічну оплачувану перерву у виконанні послуг лише після спливу 2 місяців безперервного виконання послуг за Гіг-контрактом. Щорічна оплачувана перерва у виконанні послуг надається у порядку, встановленому домовленостями між Сторонами та/або внутрішніми положеннями, політиками Компанії. Гіг-спеціаліст зобов'язаний подавати заяву про надання йому щорічної оплачуваної перерви у виконанні послуг за розумну кількість часу заздалегідь і не пізніше ніж за 2 (два) робочих тижні до запланованої дати ії початку з метою забезпечення гарантії того, що відсутність гіг-спеціаліста не вплине на надання послуг і виконання послуг Товариством».

Таким чином, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань

1. В якому розмірі утримується податок з доходів фізичних осіб та військовий збір із щорічної основної та щорічної додаткової відпустки штатних працівників?

2. В якому розмірі утримується податок з доходів фізичних осіб та військовий збір із сум оплачуваної перерви для гіг-спеціалістів за
гіг-контрактами (право і методологія надання перерв прямо прописані в
гіг-контракті)?

3. Чи нараховується єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування (далі – єдиний внесок) на щорічну основну та щорічну додаткову відпустку штатних працівників?

4. Чи нараховується єдиний внесок на суми оплачуваної перерви для
гіг-спеціалістів за гіг-контрактами?

5. В якому розмірі нараховується єдиний внесок на щорічну основну та щорічну додаткову відпустку штатних працівників?

6. В якому розмірі нараховується єдиний внесок на суми оплачуваної перерву для гіг-спеціалістів за гіг-контрактами?

7. Чи переносяться дні невикористаної оплачуваної перерви для
гіг-спеціаліста на наступний рік?

8. Чи виплачуються дні невикористаної оплачуваної перерви
гіг-спеціалістам при закінченні або розірванні гіг-контракту.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються Кодексом (п. 1.1 ст. 1 Кодексу).

Щодо першого – шостого питань

Особливості оподаткування доходів спеціалістів резидента Дія Сіті встановлені п. 170.141 ст. 170 Кодексу, відповідно до п.п. 170.141.1 якого податковим агентом платника податку – спеціаліста резидента Дія Сіті під час нарахування (виплати) на його користь доходів у вигляді заробітної плати, інших заохочувальних та компенсаційних виплат або інших виплат і винагород, які нараховуються (виплачуються, надаються) платнику податку у зв'язку з трудовими відносинами чи у зв'язку з виконанням гіг-контракту, укладеного у порядку, передбаченому Законом України від 15 липня 2021 року № 1667-ІХ «Про стимулювання розвитку цифрової економіки в Україні» (далі – Закон № 1667), є резиденти Дія Сіті.

Згідно з п.п. 170.141.2 п. 170.141 ст. 170 Кодексу за ставкою, визначеною п. 167.2 ст. 167 Кодексу, оподатковуються доходи платника податку – спеціаліста резидента Дія Сіті, що виплачуються на його користь резидентом Дія Сіті у вигляді:

а) заробітної плати;

б) винагороди за гіг-контрактом, укладеним у порядку, передбаченому Законом № 1667, у тому числі винагороди за створення та перехід прав на твори, створені за замовленням;

в) авторської винагороди за створення службового твору та перехід прав на службові твори.

Заробітна плата для цілей розділу IV Кодексу – це основна та додаткова заробітна плата, інші заохочувальні та компенсаційні виплати, які виплачуються (надаються) платнику податку у зв'язку з відносинами трудового найму згідно із законом (п.п. 14.1.48 п. 14.1 ст. 14 Кодексу).

Статтею 2 Закону України від 24 березня 1995 року № 108/95-ВР «Про оплату праці» (далі – Закон № 108) визначена структура заробітної плати, яка складається із основної, додаткової заробітної плати та інших заохочувальних і компенсаційних виплат.

Так, Інструкцією зі статистики заробітної плати, затвердженою наказом Державного комітету статистики України від 13.01.2004 № 5 (далі – Інструкція № 5), визначено перелік видів виплат, що відносяться до основної, додаткової заробітної плати та інших заохочувальних і компенсаційних виплат.

До фонду оплати праці у складі фонду додаткової заробітної плати включаються, зокрема:

оплата, а також суми грошових компенсацій у разі невикористання щорічних (основної та додаткових) відпусток та додаткових відпусток працівникам, які мають дітей, у розмірах, передбачених законодавством (п.п. 2.2.12 п. 2.2 розділу 2 Інструкції № 5);

Відповідно до п. 167.2 ст. 167 Кодексу ставка податку становить 5 відсотків бази оподаткування у випадках, прямо визначених розділом IV Кодексу.

Крім того, вказаний дохід є об'єктом оподаткування військовим збором
(п.п. 1.2 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).

Ставка військового збору становить 1,5 відс. об'єкта оподаткування, визначеного п.п. 1.2 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу (п.п. 1.3 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).

Нарахування, утримання та сплата (перерахування) податку на доходи фізичних осіб та військового збору до бюджету здійснюються у порядку, встановленому ст. 168 Кодексу та п.п. 1.4 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.

Так, згідно із п.п. 168.1.1 п. 168.1 ст. 168 Кодексу податковий агент, поняття якого наведено у п.п. 14.1.180 п. 14.1 ст. 14 Кодексу, що нараховує (виплачує, надає) оподатковуваний дохід на користь платника податку, зобов'язаний утримувати податок і військовий збір із суми такого доходу за його рахунок, використовуючи ставку податку, визначену ст. 167 Кодексу, і ставку військового збору, встановлену п.п. 1.3 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.

Правові та організаційні засади забезпечення збору та обліку єдиного внеску, умови та порядок нарахування і сплати, повноваження органу, що здійснює його збір та ведення обліку, визначає Закон України від 08 липня 2010 року № 2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» (далі – Закон № 2464).

Відповідно до п. 1 частини першої ст. 4 Закону 2464 платниками єдиного внеску є роботодавці, зокрема, підприємства, установи, організації, інші юридичні особи, які використовують найману працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, чи за цивільно-правовими договорами.

Базою нарахування єдиного внеску для роботодавців є сума нарахованої кожній застрахованій особі заробітної плати за видами виплат, які включають основну та додаткову заробітну плату, інші заохочувальні та компенсаційні виплати, у тому числі в натуральній формі, що визначаються відповідно до Закону № 108), та сума винагороди фізичним особам за виконання робіт (надання послуг) за цивільно-правовими договорами (п. 1 частини першої ст. 7 Закону № 2464).

Крім того відповідно до частини 141 ст. 8 Закону № 2464 єдиний внесок для платника – резидента Дія Сіті, який у календарному місяці відповідав вимогам, визначеним п. 2, 3 частини першої, п. 10 частини другої ст. 5 Закону № 1667, встановлюється:

а) на суму нарахованої кожній застрахованій особі заробітної плати за видами виплат, які включають основну та додаткову заробітну плату, інші заохочувальні та компенсаційні виплати, у тому числі в натуральній формі, що визначаються відповідно до Закону № 108, – у розмірі мінімального страхового внеску;

б) на суму винагороди фізичним особам за виконання робіт (надання послуг) за гіг-контрактами, укладеними у порядку, передбаченому Законом № 1667, – у розмірі мінімального страхового внеску.

При цьому мінімальний страховий внесок – це сума єдиного внеску, що визначається розрахунково як добуток мінімального розміру заробітної плати на розмір внеску, встановлений законом на місяць, за який нараховується заробітна плата (дохід), та підлягає сплаті щомісяця (п. 5 частини першої ст. 1 Закону № 2464).

Згідно з частиною п'ятою ст. 8 Закону № 2464 єдиний внесок для платників, зазначених у ст. 4 Закону № 2464, встановлюється у розмірі 22 відсотки до визначеної ст. 7 Закону № 2464 бази нарахування єдиного внеску.

Таким чином, оскільки оплата щорічних (основної та додаткових) відпусток включається до фонду оплати праці у складі додаткової заробітної плати, то дохід у вигляді зазначеної оплати включається резидентом Дія Сіті до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податків як заробітна плата та оподатковується податком на доходи фізичних осіб за ставкою 5 відс. та військовим збором за ставкою 1,5 відс., а також здійснює нарахування єдиного внеску у розмірі мінімального страхового внеску, за умови, що резидент Дія Сіті відповідає вимогам, визначеним пп. 2, 3 частини першої,п. 10 частини другої ст. 5 Закону № 1667.

Крім того, якщо сума щорічної оплачуваної перервиу виконанні робіт (наданні послуг) гіг-спеціалістам за гіг-контрактом, укладеним у порядку, передбаченому Законом № 1667, включається до складу винагороди відповідно до умов гіг-контракту, то юридична особа, яка є резидентом Дія Сіті, оподатковує суму винагороди за виконання робіт (надання послуг) за гіг-контрактамиподатком на доходи фізичних осіб за ставкою 5 відс. та військовим збором за ставкою 1,5 відс., а також здійснює нарахування єдиного внеску у розмірі мінімального страхового внеску, за умови, що резидент Дія Сіті відповідає вимогам, визначеним пп. 2, 3 частини першої,п. 10 частини другої ст. 5 Закону № 1667..

Разом з тим, якщо вказані виплати здійснюється на підставі гіг-контракту, але не входить до складу винагороди, то сума таких виплат оподатковується податком на доходи фізичних осіб за ставкою 18 відс. та військовим збором за ставкою 1,5 відс, але не є базою нарахування єдиного внеску.

Водночас зауважуємо, що зазначена позиція погоджується з Міністерством фінансів України.

Щодо сьомого та восьмого питань

Відповідно до п. 1 Положення про Міністерство економіки України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 року № 459 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 17 лютого 2021 року № 124), Міністерство економіки України є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику, зокрема, у сфері праці, трудових відносин.

Крім того, згідно з п. 2 Положення про Міністерство цифрової трансформації України (далі – Мінцифри), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18 вересня 2019 р. № 856 (зі змінами), Мінцифри є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики, зокрема, у сферах розвитку ІТ-індустрії та розвитку правового режиму Дія Сіті.

Таким чином, з питань зазначених в п. 7 та п.8звернення доцільно звернутись до Міністерства економіки України та Мінцифри.

Відповідно до пункту 52.2 статті 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.

_____________________________________________________________________________

Дана індивідуальна податкова консультація діє до зміни/втрати чинності норм законодавства, щодо яких надано індивідуальну податкову консультацію.