X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 21.05.2024 р. № 2843/ІПК/99-00-24-03-03 ІПК

Державна податкова служба України,керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула Ваше зверненнящодо практичного застосування норм чинного законодавства і в межах компетенції повідомляє.

У своєму зверненні платник податків повідомив, що є громадянином та податковим резидентом України і отримує доходи за межами України, а саме в Республіці Австрія.

У зв’язку з чим, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з питань:

1. Чи потрібно заповнювати рядок 10.10 податкової декларації про майновий стан і доходи (далі – Декларація) та Інструкція щодо її заповнення (далі – Інструкція), затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 02 жовтня 2015 року № 859 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 17 травня 2022 року № 143, зі змінами), у разі коли заробітна плата була нарахована, але фактично не виплачена?

2. Який державний орган Республіки Австрія видає довідки про суму сплачених податків та зборів, а також про базу та/або об'єкт оподаткування?

3. Чи є довідка про суму сплачених податків та зборів, а також про базу
та/або об'єкт оподаткування за межами України, яка отримана відповідно до чинного законодавства Австрії через електронний кабінет платника податку, та яка не містить підпису уповноваженої особи та печатки органу, який їі видав, належним підтвердженням платника податку на зарахування податків та зборів в Україні?

4. Яким чином відбувається легалізація довідки про суму сплачених податків та зборів, базу та/або об'єкт оподаткування за межами України, яка отримана відповідно до чинного законодавства Австрії через електронний кабінет платника податку та яка не містить підпису уповноваженої особи та печатки органу, який ії видав?

5. Якщо довідка про суму сплачених податків та зборів, а також про базу та/або об'єкт оподаткування за межами України, яка отримана відповідно до чинного законодавства Австрії через електронний кабінет платника податку та яка не містить підпису уповноваженої особи та печатки органу, який ії видав, не є належним підтвердженням права платника податку на зарахування податків і зборів, то який документ має бути наданий платником податків і хто його видає?

Відповідно до ст. 67 Конституції України кожен зобов’язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

Щодо першого –п’ятогопитань

Порядок оподаткування доходів фізичних осіб визначено розділом ІV Кодексу, відповідно до п.п. 163.1.3 п. 163.1 ст. 163 якого об’єктом оподаткування резидента є іноземні доходи – доходи (прибуток),отримані з джерел за межами України.

Оподаткування іноземних доходів встановлено п. 170.11 ст. 170 Кодексу.

Відповідно до п.п. 170.11.1 п. 170.11 ст.170 Кодексу у разі якщо джерело виплат будь-яких оподатковуваних доходів є іноземним, сума такого доходу включається до загального річного оподатковуваного доходу платника
податку – отримувача, який зобов’язаний подати річну податкову декларацію про майновий стан і доходи (далі – Декларація), та оподатковується за ставкою, визначеною п. 167.1 ст. 167 Кодексу, крім:

а) доходів, визначених п.п. 167.5.4 п. 167.5 ст. 167 Кодексу, що оподатковуються за ставкою, визначеною п.п. 167.5.4 п. 167.5 ст. 167 Кодексу;

б) прибутку від операцій з інвестиційними активами, що оподатковується в порядку, визначеному п. 170.2 ст. 170 Кодексу;

в) прибутку контрольованих іноземних компаній, що оподатковується в порядку, визначеному п. 170.13 ст. 170 Кодексу;

г) виплат у грошовій чи негрошовій формі у зв’язку з розподілом прибутку, або його частини, джерелом яких є утворення без статусу юридичної особи, створене на підставі правочину або зареєстроване відповідно до законодавства іноземної держави (території) без створення юридичної особи, що оподатковуються в порядку, визначеному п. 170.111 ст. 170 Кодексу.

У разі, якщо згідно з нормами міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, платник податку може зменшити суму річного податкового зобов'язання на суму податків, сплачених за кордоном, він визначає суму такого зменшення за зазначеними підставами у річній податковій декларації (п.п. 170.11.2 п. 170.11 ст. 170 Кодексу).

Звертаємо увагу, що нормами Кодексу не передбачено зменшення річного податкового зобов’язання з військового збору на суму податків, сплачених за кордоном.

При цьому сума податку з іноземного доходу платника податку – резидента, сплаченого за межами України, не може перевищувати суму податку на доходи фізичних осіб, розраховану на базі загального річного оподатковуваного доходу такого платника податку відповідно до законодавства України (п.п. 170.11.4
п. 170.11 ст. 170 Кодексу).

Відповідно до п. 13.4 ст. 13 Кодексу суми податків та зборів, сплачені за межами України, зараховуються під час розрахунку податків та зборів в Україні за правилами, встановленими Кодексом.

Для отримання права на зарахування податків та зборів, сплачених за межами України, платник зобов'язаний отримати від державного органу країни, де отримується такий дохід (прибуток), уповноваженого справляти такий податок, довідку про суму сплаченого податку та збору, а також про базу та/або об'єкт оподаткування. Зазначена довідка підлягає легалізації у відповідній країні, відповідній закордонній дипломатичній установі України, якщо інше не передбачено чинними міжнародними договорами України (п. 13.5 ст. 13 Кодексу).

У разі відсутності в платника податку підтверджуючих документів щодо суми отриманого ним доходу з іноземних джерел та суми сплаченого ним податку в іноземній юрисдикції, оформлених відповідно до ст. 13 Кодексу, такий платник зобов’язаний подати до контролюючого органу за своєю податковою адресою заяву про перенесення строку подання Декларації до 31 грудня року, наступного за звітним. У разі неподання в установлений строк податкової декларації платник податків несе відповідальність, встановлену Кодексом та іншими законами (абзац другий п.п. 170.11.2. п. 170.11 ст. 170 Кодексу).

Враховуючи вищезазначене, у фізичної особи – резидента, яка отримує доходи за межами України, виникає обов’язок щодо подання Декларації та сплати військового збору за ставкою 1,5 відсотки і податку на доходи фізичних осіб з урахуванням положень п. 170.11 ст. 170 та ст. 13 Кодексу.

При цьому порядок подання Декларації передбачено ст. 179 Кодексу.

Відповідно до розділу IІІ Інструкції:

у рядку 10.10 вказується сума іноземних доходів, розмір яких визначається відповідно до п. 170.11 ст. 170 розділу IV Кодексу;

у графі 3 рядка 10.10 вказується сума іноземних доходів, перерахована у гривнях, з урахуванням норм п.164.4 ст. 164 розділу IV Кодексу;

у графі 6 рядка 10.10 вказується сума податку на доходи фізичних осіб, що підлягає сплаті до бюджету за ставкою, визначеною ст. 167 розділу IV Кодексу;

у графі 7 рядка 10.10 вказується сума військового збору, що підлягає сплаті до бюджету, розрахована за ставкою 1,5 відс., визначеною п.п. 1.3 п.161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.

Пунктом 3.2 ст. 3 Кодексу якщо міжнародним договором, згода на обов'язковість якого надана Верховною Радою України, встановлено інші правила, ніж ті, що передбачені цим Кодексом, застосовуються правила міжнародного договору.

Наразі в українсько-австрійських податкових відносинах застосовується Конвенція між Урядом України і Урядом Республіки Австрія про уникнення подвійного оподаткування та попередження податкових ухилень стосовно податків на доходи і на майно, із змінами, внесеними до неї відповідним Протоколом, ратифікованим Законом України від 16 грудня 2020 року
№ 1099- IX, який набрав чинності 25.06.2021 (далі – Конвенція).

Відповідно до ст. 1 (Особи, до яких застосовується Конвенція) ця Конвенції застосовується до «осіб, які є резидентами однієї або обох Договірних Держав».

Згідно з п. 3 ст. 2 (Податки, на які поширюється Конвенція) одним із існуючих в Договірних Державах  податків, на які поширюється Конвенція, зокрема, в Україні є податок на доходи фізичних осіб (далі – український податок, в Австрії – прибутковий податок (далі – австрійський податок).

У розумінні Конвенції термін «особа» включає фізичну особу, компанію і будь-яке інше обʼєднання осіб; термін «національна особа» означає, зокрема, будь-яку фізичну особу, яка має громадянство  Договірної Держави (п. 1 ст. 3 Конвенції).

Для цілей Конвенції термін «компетентний орган» означає:

(і) в Україні: Міністерство фінансів України або його повноважного представника;

(іі) в Австрії: Федерального Міністра фінансів або його повноважного представника (п.п. i) п. 1 ст. 3 Конвенції)

Статтею 13 Закону України від 23 червня 2005 року № 2709-ІV «Про міжнародне приватне право» визначено, що документи, які видані уповноваженими органами іноземних держав у встановленій формі, визнаються дійсними в Україні в разі їх легалізації, якщо інше не передбачено законом або міжнародним договором України.

Враховуючи вищенаведене, з метою зарахування податків та зборів, сплачених за межами України, Ви зобов'язані отримати від державного органу країни, де отримується такий дохід (прибуток), уповноваженого справляти такий податок (Федерального Міністра фінансів або його повноважного представника), довідку про суму сплаченого податку та збору, а також про базу та/або об'єкт оподаткування. Зазначена довідка підлягає легалізації у відповідній країні шляхом проставлення апостилякомпетентним органом держави, в якій документ був складений.

Відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.

________________________________________________________________________________________________________________________

Дана індивідуальна податкова консультація діє до зміни/втрати чинності норм законодавства, щодо яких надано індивідуальну податкову консультацію.