X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 27.05.2024 р. № 2933/ІПК/99-00-24-03-03 ІПК

Державна податкова служба України, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула Ваше звернення, щодо практичного застосування окремих норм податкового законодавства та в межах компетенції повідомляє наступне.

У своєму зверненні платник податків зазначає, що є власником компанії, зареєстрованої у Республіка Польща, із часткою юридичного володіння 45 відс. у статутному капіталі. Одночасно, платник податків має повноваження здійснення банківських операцій, вказана – бенефіціаром юридичної особи у банківських установах при відкритті рахунків, має право підпису документів, оскільки виконує обов’язки керівника юридичної особи (працевлаштована директором компанії).

Платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію
з наступних питань:

1. Чи вважаюся я контролером даної іноземної компанії, виходячи з тих прав якими наділена?

2. Якщо все-таки я вважаюся контролером, то чи повинна я при складенні звітності КІК заповняти графи 25-26 Звіту про контрольовані іноземні компанії та розраховувати скоригований прибуток, якщо контрольована іноземна компанія звільнена від оподаткування з підстав вказаних у Кодексі?

3. Чи заповнюється контролюючою особою графи 31 - 33 Звіту про контрольовані іноземні компанії за наявності (відсутності) показників для їх заповнення, якщо загальний сукупний дохід усіх контрольованих іноземних компаній однієї контролюючої особи із всіх джерел за даними фінансової звітності не перевищує еквівалент 2 млн євро на кінець звітного періоду чи на інших підставах звільнення від оподаткування контрольованої іноземної компанії?

Щодо питання першого

Контрольованою іноземною компанією визнається будь-яка юридична особа, зареєстрована в іноземній державі або території, яка визнається такою, що знаходиться під контролем фізичної особи – резидента України або юридичної особи – резидента України (підпункт 392.1.1 пункту 392.1 статті 392 розділу І Кодексу).

Відповідно до підпункту 392.1.2 пункту 392.1 статті 392 розділу I Кодексу з урахуванням положень цієї статті контролюючою особою є фізична особа або юридична особа – резиденти України, що є прямими або опосередкованими власниками (контролерами) контрольованої іноземної компанії.

Зокрема, іноземна компанія визнається контрольованою іноземною компанією, якщо фізична особа – резидент України або юридична особа – резидентУкраїни (далі – контролююча особа):

а) володіє часткою в іноземній юридичній особі у розмірі більше ніж 50 відсотків, або

б) володіє часткою в іноземній юридичній особі у розмірі більше ніж 10 відсотків, за умови що декілька фізичних осіб – резидентів України та/або юридичних осіб - резидентів України володіють частками в іноземній юридичній особі, розмір яких у сукупності становить 50 і більше відсотків, або

в) окремо або разом з іншими резидентами України – пов’язаними особами здійснює фактичний контроль над іноземною юридичною особою.

Фізична особа – резидентУкраїни або юридична особа – резидент України не визнаються контролюючими особами, якщо їх володіння часткою у контрольованій іноземній компанії реалізовано через пряме або опосередковане володіння в іншій юридичній особі – резиденті України, за умови якщо остання визнається контролюючою особою згідно з цим пунктом та на неї покладається зобов’язання щодо оподаткування скоригованого прибутку контрольованої іноземної компанії.

Підпунктом 392.1.6 пункту 392.1 статті 392розділу I 392 Кодексу визначено, що особа вважається такою, що здійснює фактичний контроль над юридичною особою, у разі якщо така особа має можливість здійснювати суттєвий або вирішальний вплив на рішення такої юридичної особи щодо укладення угод, розпорядження активами та прибутком, припинення діяльності незалежно від юридичного оформлення такого впливу.

Для цілей статті 392 розділу I Кодексу фактичний контроль встановлюється на підставі, зокрема, але не виключно, хоча б однієї з таких обставин:

а) надання особою зобов’язуючих вказівок органам управління юридичної особи;

б) ведення особою перемовин щодо укладення правочинів юридичною особою та узгодження суттєвих умов таких правочинів, які в подальшому лише формально затверджуються органами управління юридичної особи або виконуються органами управління юридичної особи без подальшого додаткового затвердження;

в) наявність у особи довіреності на здійснення суттєвих правочинів від імені юридичної особи, що видана на термін більш ніж один рік, та не передбачає попереднього погодження таких правочинів органами управління юридичної особи;

г) здійснення особою операцій за банківськими рахунками юридичної особи або наявність можливості блокувати операції за такими рахунками;

ґ) зазначення особи в якості засновника (бенефіціара, фактичного вигодонабувача) юридичної особи під час відкриття рахунків такою юридичною особою, крім випадків, якщо активи такої юридичної особи є частиною активів трасту, фонду, установи, іншого утворення без статусу юридичної особи, засновником (бенефіціаром, фактичним вигодонабувачем) якого є така особа.

Щодо питання другого

Пунктом 392.2 статті 392розділу ІКодексу визначено особливості оподаткування прибутку контрольованої іноземної компанії. Так, об’єктом оподаткування для податку на доходи фізичних осіб (податку на прибуток підприємств) контролюючої особи є частина скоригованого прибутку контрольованої іноземної компанії, пропорційна частці, якою володіє або яку контролює така фізична (юридична) особа на останній день відповідного звітного періоду, щодо якого розраховується скоригований прибуток контрольованої іноземної компанії, що обчислюється відповідно до правил, визначених цією статтею.

Пунктом 392.5 статті 392 розділу I Кодексу встановлені вимоги щодо складання та подання Звіту про контрольовані іноземні компанії. Зокрема, підпунктом 392.5.2 пункту 392.5 статті 392 розділу I Кодексу передбачено, що контролюючі особи зобов'язані подавати Звіт про контрольовані іноземні компанії до контролюючого органу одночасно з поданням річної декларації про майновий стан і доходи або податкової декларації з податку на прибуток підприємств за відповідний календарний рік засобами електронного зв'язку в електронній формі з дотриманням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги».

До Звіту про контрольовані іноземні компанії в обов'язковому порядку додаються завірені належним чином копії фінансової звітності контрольованої іноземної компанії, що підтверджують розмір прибутку контрольованої іноземної компанії за звітний (податковий) рік. Якщо граничні строки підготовки фінансової звітності у відповідній іноземній юрисдикції спливають пізніше граничних строків подання річної декларації про майновий стан і доходиабоподаткової декларації з податку на прибуток підприємств, такі копії фінансової звітності контрольованої іноземної компанії подаються разом із річною декларацією про майновий стан і доходи або податковою декларацією з податку на прибуток підприємств за наступний звітний (податковий) період.

Отже, контролююча особа зобов’язана подати Звіт про контрольовані іноземні компанії до контролюючого органу одночасно з поданням річноїдекларації про майновий стан і доходи за відповідний календарний рік.

У разі якщо контролююча особа не має можливості забезпечити складання фінансової звітності контрольованої іноземної компанії та/або здійснення розрахунку скоригованого прибутку контрольованої іноземної компанії до дати граничного строку подання річної декларації про майновий стан і доходи або податкової декларації з податку на прибуток підприємств, така контролююча особа подає Звіт про контрольовані іноземні компанії за скороченою формою, який містить лише відомості, передбачені підпунктами «а» - «в» підпункту 392.5.3 пункту 392.5 статті 392 розділу I Кодексу (підпункт 392.5.4 пункту 392.5 статті 392 розділу І Кодексу).

У випадку подання Звіту про контрольовані іноземної компанії за скороченою формою контролююча особа зобов’язана подати повний Звіт про контрольовані іноземні компанії до кінця календарного року, наступного за звітним (податковим) роком.

При цьому, якщо відповідно до такого звіту загальний оподатковуваний дохід, об’єкт оподаткування податком на прибуток підприємств контролюючої особи збільшується, така особа до кінця календарного року, наступного за звітним (податковим) роком, подає уточнюючу річнудекларацію про майновий стан і доходиабоподаткову декларацію з податку на прибуток підприємств.

Норми пункту 392.4 статті 392 розділу I Кодексу передбачають перелік умов, у разі дотримання яких, скоригований прибуток контрольованої іноземної компанії не включається до бази оподаткування контролюючої особи.

Згідно з підпунктом 392.4.3 пункту 392.4 статті 392 розділуI Кодексу у разі якщо прибуток контрольованої іноземної компанії звільняється від оподаткування відповідно до положень пункту 392.4 статті 392 розділу I Кодексу, контролююча особа звільняється від обов'язку розраховувати скоригований прибуток контрольованої іноземної компанії відповідно до положень підпункту 392.3.2 пункту 392.3 статті 392 розділуI Кодексу.

Таким чином, у разі звільнення від оподаткування прибутку контрольованої іноземної компанії відповідно до вимог, визначених пунктом 392.4 статті 39розділу ІКодексу, зокрема, якщо загальний сукупний дохід усіх контрольованих іноземних компаній однієї контролюючої особи із всіх джерел за даними фінансової звітності не перевищує еквівалент 2 млн євро на кінець звітного періоду, контролююча особа звільняється від обов'язку розраховувати скоригований прибуток контрольованої іноземної компанії.

Водночас при розрахунку загального сукупного доходу усіх контрольованих іноземних компаній для цілей застосування підпункту 392.4.2 пункту 392.4 статті 392розділу ІКодексу слід враховувати обсяг доходу усіх контрольованих іноземних компаній однієї контролюючої особи із усіх джерел за даними показників неконсолідованої фінансової звітності кожної контрольованої іноземної компанії, який, зокрема, включатиме дохід від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг), чистий дохід від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг), інші операційні доходи, фінансові доходи, інші доходи. При цьому Звіт про фінансовий результат контрольованої іноземної компанії, що є складовою її неконсолідованої фінансової звітності, складається відповідно до стандартів бухгалтерського обліку, що застосовується контрольованою іноземною компанією.

При цьому, у разі звільнення від оподаткування прибутку контрольованої іноземної компаніїв обов’язковому порядку подається Звіт про контрольовані іноземні компанії (повний) з відображенням умов такого звільнення.

Наказом Міністерства фінансів України від 25.08.2022 № 254 затверджено форму Звіту про контрольовані іноземні компанії, скорочену форму Звіту про контрольовані іноземні компанії (далі – Звіт) та Порядок заповнення Звіту про контрольовані іноземні компанії, скороченої форми Звіту про контрольовані іноземні компанії і подання до контролюючого органу (далі – Порядок).

У Звіті та в Порядку його заповнення чітко прописані назви граф та порядок їх заповнення. Отже, графи Звіту, в яких є показники для декларування підлягають заповненню.

У графі 25 Звіту відображається розрахунок скоригованого прибутку контрольованої іноземної компанії, який здійснюється контролюючою особою на підставі фінансової звітності контрольованої іноземної компанії із застосуванням особливостей, встановлених підпунктом 392.3.2 пункту 392.3 статті 392 розділу І Кодексу, обов’язкова графа для заповнення в будь-яких випадках.

Графи 25.1 – 25.3 Звіту – є обов’язковими для заповнення, містять числове поле та заповнюються в гривнях без копійок, можуть бути як додатними так і від’ємними або дорівнювати нулю.

У графі 26 Звіту зазначається розмір прибутку, що включається до складу загального оподаткованого доходу контролюючої особи/є об’єктом оподаткування податком на прибуток підприємств (графа 25.3 х графу 17.1/100).

Разом з тим, у графі 27 Звіту зазначається прибуток контрольованої іноземної компанії, звільнений від оподаткування (містить числове поле). Зазначається в гривнях без копійок.

У графі 28 Звіту у разі, якщо у графі 27 Звіту проставлено значення більше нуля, то у графах 28.1.1. – 28.1.2. або 28.2.1. – 28.2.2. або 28.3.1. – 28.3.3 обов’язково має бути зазначено відмітка(и) стосовно умови або умов звільнення від оподаткування прибутку контрольованої іноземної компанії.

У разі відображення у графі 28 Звіту умов(и), на підставі якої/яких оподаткований прибуток КІК звільняється від оподаткування, у графах 25.1.-25.3. Звіту проставляється нуль.

При цьому, у разі звільнення прибутку контрольованої іноземної компанії від оподаткування Додатки К, ЦП та ТЦдо Звіту не підлягають заповненню і, як наслідок, їх не потрібно подавати.

Щодо питання третього

У графах 31 – 33 Звіту відображаються операції контрольованої іноземної компанії із нерезидентами, із зазначенням: переліку операцій, повного найменування нерезидента, назви держави (території), коду країни, коду платника податку, зокрема:

у графі 31 Звіту зазначається перелік операцій контрольованої іноземної компанії із нерезидентами, що зареєстровані у державах (на територіях), що включені до переліку держав (територій), затвердженого Кабінетом Міністрів України відповідно до підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 Кодексу, з повним переліком операцій, проведених з такими нерезидентами (зазначається повне найменування нерезидента, назва держави (території), код країни та код платника податку). Інформація зазначається по кожній операції окремо.

Перелік держав (територій) затверджений постановою Кабінетом Міністрів України від 27 грудня 2017 року № 1045 «Про затвердження переліку держав (територій), які відповідають критеріям, установленим підпунктом 39.2.1.2 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 Кодексу, та визнання таким, що втратило чинність, розпорядження Кабінету Міністрів України від 16 вересня 2015 р. № 977»;

у графі 32 Звіту зазначається перелік операцій контрольованої іноземної компанії із нерезидентами – пов’язаними особами, з повним переліком операцій, проведених з такими нерезидентами (зазначається повне найменування нерезидента, назва держави (території), код країни та код платника податку). Інформація зазначається по кожній операції окремо;

у графі 33 Звіту зазначається перелік операцій контрольованої іноземної компанії з нерезидентами, організаційно-правова форма яких включена до переліку, затвердженого Кабінетом Міністрів України відповідно до підпункту «г» підпункту 39.2.1.1 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 Кодексу, з повним переліком операцій, проведених з такими нерезидентами (зазначається повне найменуванням нерезидента, назва держави (території), код країни та код платника податку). Інформація зазначається по кожній операції окремо.

Перелік організаційно-правових форм затверджений постановою Кабінетом Міністрів України від 04 липня 2017 року № 480 «Про затвердження переліку організаційно-правових форм нерезидентів, які не сплачують податок на прибуток (корпоративний податок), у тому числі податок з доходів, отриманих за межами держави реєстрації таких нерезидентів, та/або не є податковими резидентами держави, в якій вони зареєстровані як юридичні особи».

Звертаємо увагу, що статтею 392Кодексу не встановлено окремих правил або виключень для контролюючої особи щодо невідображення у Звіті про контрольовані іноземні компанії інформації, визначеної підпунктом 392.5.3 підпункту 392.5 статті 392розділу ІКодексу, а отже, така інформація підлягає відображенню у відповідних графах Звіту.

Таким чином, у випадку звільнення від оподаткування прибутку контрольованої іноземної компанії відповідно до вимог пункту 392.4 статті 392розділу ІКодексу, відсутні правові підстави для невідображення у Звіті інформації, визначеної, зокрема, підпункту «ж» підпункту 392.5.3 пункту 392.5 статті 392розділу ІКодексу, яка зазначається у графах 31-33 Звіту.

Згідно з пунктом 52.2 статті 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.

_____________________________________________________________________________

Дана індивідуальна податкова консультація діє до зміни/втрати чинності норм законодавства, щодо яких надано індивідуальну податкову консультацію.