X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 27.05.2024 р. № 2932/ІПК/99-00-09-04-03 ІПК

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення товариства з обмеженою відповідальністю (далі – Товариство) щодо надання індивідуальної податкової консультації з питань практичного застосування окремих норм законодавства стосовно оптової торгівлі алкогольними напоями та, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі –Кодекс), в межах компетенції повідомляє.

У своєму зверненні Товариство зазначає,що здійснювало роздрібну торгівлю товарами, поміщеними у режим безмитної торгівлі, яка здійснювалась на території аеропорту на підставі дозволу на відкриття та експлуатацію магазину безмитної торгівлі в пункті пропуску через державний кордон шляхом реалізації таких товарів пасажирам міжнародних рейсів.

У зв’язку з військовою агресією російської федерації проти УкраїниУказом Президента № 64/2022 від 24 лютого 2022 року «Про введення воєнного стану» (із змінами) запроваджено воєнний станта закрито повітряний простір України.

Наказом від 24.02.2022 № 01-07-8 Товариства зупинено господарську діяльність до моменту припинення/скасування воєнного стану та відновлення авіаційної діяльності в аеропорту.

Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:

  1. Чи необхідно Товариству мати ліцензію на право оптової торгівлі алкогольними напоями у разі реалізації залишків алкогольної продукції іншим суб’єктам господарювання (нерезидентам або українським операторам магазинів безмитної торгівлі) за умови, що така алкогольна продукція в момент продажу буде знаходитись в митному режимі митний склад, а товар матиме статус іноземного?
  2. Чи необхідно Товариству забезпечити маркування маркамиакцизного податку встановленого зразка алкогольну продукцію, яка буде реалізовуватись іншим суб’єктам господарювання(нерезидентам або українським операторам магазинів безмитної торгівлі) за умови, що така алкогольна продукція в момент продажу буде знаходитись в митному режимі митний склад, а товар матиме статус іноземного?
  3. Чи є об’єктом оподаткування ПДВ операції з повернення частини залишку товарів, які наразі перебувають в режимі безмитної торгівлі, українським постачальникам, у яких Товариство придбавало такі товари?

Щодо питань 1, 2

Підпунктом 14.1.102 п. 14.1 ст. 14 Кодексу визначено, що магазин безмитної торгівлі – це заклад торгівлі товарами, що знаходяться в митному режимі безмитної торгівлі відповідно до глав 22 та 60 Митного кодексу України (далі – Митний кодекс).

Відповідно до ст. 121 Митного кодексу митний склад – це митний режим, відповідно до якого іноземні або українські товари зберігаються під митним контролем із умовним повним звільненням від оподаткування митними платежами та без застосування заходів нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності.

Безмитна торгівля – це митний режим, відповідно до якого товари, не призначені для вільного обігу на митній території України, знаходяться та реалізуються для вивезення за межі митної території України під митним контролем у пунктах пропуску (пунктах контролю) через державний кордон України, відкритих для міжнародного сполучення, та на повітряних, водних або залізничних транспортних засобах комерційного призначення, що виконують міжнародні рейси, з умовним звільненням від оподаткування митними платежами, установленими на імпорт та експорт таких товарів, та без застосування до них заходів нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності, а також без проведення заходів офіційного контролю (ст. 140 Глави 22 Митного кодексу).

Відповідно до ст. 140 Митного кодексу в митному режимі безмитної торгівлі перебувають товари, не призначені для вільного обігу на митній території України. У зазначений митний режим поміщуються іноземні та українські товари, які ввозяться з-за меж митної території України або вивозяться з митної території України.

Основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі, зокрема, алкогольними напоями, а також посилення боротьби з незаконним виробництвом та обігом алкогольних напоїв на території України визначає Закон України від 19 грудня 1995 року № 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (далі –Закон № 481).

Відповідно до ст. 1 Закону № 481:

оптова торгівля – це діяльність по придбанню і відповідному перетворенню товарів для наступної їх реалізації суб’єктам господарювання роздрібної торгівлі, іншим суб’єктам господарювання;

ліцензія (спеціальний дозвіл) – документ, що засвідчує право суб’єкта господарювання (у тому числі іноземного суб’єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) на провадження одного із зазначених у Законі № 481 видів діяльності протягом визначеного строку.

Порядок ліцензування діяльності, зокрема, з оптової торгівлі алкогольними напоями визначено ст. 15 Закону № 481.

Відповідно до вимог частини першої ст. 15 Закону № 481 імпорт та експорт, зокрема, алкогольних напоїв здійснюються суб’єктами господарювання (у тому числі іноземними суб’єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) всіх форм власності без наявності ліцензії. Оптова торгівля на території України алкогольними напоями здійснюється за наявності у суб’єктів господарювання всіх форм власності ліцензії на оптову торгівлю алкогольними напоями.

Отже, діяльність Товариства з реалізації іншим суб’єктам господарювання алкогольної продукції підлягає ліцензуванню.

Реалізація підакцизних товарів (продукції) - будь-які операції на митній території України, що передбачають відвантаження підакцизних товарів (продукції) згідно з договорами купівлі-продажу, міни, поставки та іншими господарськими, цивільно-правовими договорами з передачею прав власності або без такої, за плату (компенсацію) або без такої, незалежно від строків її надання, а також безоплатного відвантаження товарів, у тому числі з давальницької сировини, реалізація суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів (п.п. 14.1.212 п. 14.1 ст. 14 Кодексу).

Відповідно до п. 212.1 платниками акцизного податку є, зокрема:

особа, постійне представництво, які виробляють підакцизні товари (продукцію) на митній території України, у тому числі з давальницької сировини (п.п. 212.1.1 п. 212.1 ст. 212 Кодексу);

особа – суб’єкт господарювання, постійне представництво, які ввозять підакцизні товари (продукцію) на митну територію України (п.п. 212.1.2 п. 212.1 ст. 212 Кодексу);

особа, на яку покладається дотримання вимог митних режимів, що передбачають звільнення від оподаткування, у разі порушення таких вимог (п.п. 212.1.6 п. 212.1 ст. 212 Кодексу).

Згідно із п. 213.1ст. 213 Кодексу об’єктами оподаткування акцизним податком є, зокрема, операції з:

реалізації вироблених в Україні підакцизних товарів (продукції) (п.п. 213.1.1 п. 213.1 ст. 213 Кодексу);

ввезення підакцизних товарів (продукції) на митну територію України (п.п. 213.1.3 п. 213.1 ст. 213 Кодексу);

реалізації або передачі у володіння, користування чи розпорядження підакцизних товарів (продукції), що були ввезені на митну територію України із звільненням від оподаткування до закінчення строку, визначеного законодавством, відповідно до п. 213.3 ст. 213 цього Кодексу (п.п. 213.1.5 п. 213.1 ст. 213 Кодексу).

Відповідно до п. 213.3 ст. 213 Кодексу звільняються від оподаткування акцизним податком, зокрема, операції з:

ввезення підакцизних товарів (продукції) з-за меж митної території України на митну територію України, якщо при цьому згідно із законом не справляється податок на додану вартість у зв’язку з розміщенням товарів (продукції) у митних режимах: реімпорту, транзиту, тимчасового ввезення, митного складу, вільної митної зони, безмитної торгівлі, переробки на митній території, знищення або руйнування, відмови на користь держави. У разі порушення умов митних режимів, що передбачають повне або часткове звільнення від оподаткування, особа, відповідальна за дотримання режиму, зобов’язана обчислити та сплатити суму податкового зобов’язання. У разі коли в зазначених випадках митним законодавством України передбачається вимога щодо здійснення заходів гарантування, така вимога встановлюється і для цілей акцизного податку. Податок справляється, якщо в подальшому щодо таких товарів (продукції) виникають зобов’язання зі сплати податку на додану вартість (п.п. 213.3п. 213.3 ст. 213 Кодексу);

реалізації безпосередньо вітчизняними виробниками алкогольних напоїв і тютюнових виробів магазинам безмитної торгівлі. Підставою для звільнення від сплати податку продукції, яка призначена для реалізації магазинами безмитної торгівлі, є належно оформлена митна декларація, що оформляється під час відвантаження продукції від такого виробника (п.п. 213.3.8 п. 213.3 ст. 213 Кодексу).

Отже, умовою звільнення від оподаткування акцизним податком є поміщення товарів у митний режим безмитної торгівлі. У разі порушення або зміни митних режимів, що передбачають повне або часткове звільнення від оподаткування, особа, відповідальна за дотримання режиму, зобов’язана обчислити та сплатити суму податкового зобов’язання.

Водночас,відповідно до п. 226.11 ст. 226 Кодексуввезення на митну територію України, зберігання, транспортування, прийняття на комісію з метою продажу та продаж на митній території України не маркованих в установленому порядку алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, забороняються.

Статтею 17 Закону № 481 встановлено, що до суб’єктів господарювання (у тому числі іноземних суб’єктів господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафів у разівиробництва та/або зберігання, та/або транспортування, та/або реалізації фальсифікованих алкогольних напоїв чи тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах; алкогольних напоїв чи тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, без марок акцизного податку встановленого зразка або з підробленими паперовими марками акцизного податку, - 200 відсотків вартості товару (продукції), але не менше 17000 гривень

Згідно із п. 226.14 ст. 226 Кодексу одним з обов’язкових документів для одержання імпортером марок акцизного податку є заявка-розрахунок.

В заявці-розрахунку на придбання марок акцизного податку для маркування алкогольних напоїв (форма затверджена наказом Міністерства фінансів України від 15.02.2021 № 102 «Про затвердження форм заявок-розрахунків на виготовлення та придбання марок акцизного податку, переліків марок акцизного податку, звіту про використання марок акцизного податку та журналів для обліку марок акцизного податку»,зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 19.05.2021 за № 666/36288)імпортером зазначаються реквізити контракту (договору) з контрагентом, за яким будуть закуплені алкогольні напої.

Отже, у разі ввезення на митну територію України алкогольних напоїв та зміни митного режиму безмитної торгівлі, у який вказані напої були поміщені, такі алкогольні напої підлягають оподаткуванню акцизним податком та повинні бути марковані марками акцизного податку.

Щодо питання 3

Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX Кодексу.

Згідно з п. п. а – г п. 185.1 ст. 185 розділу V Кодексу об’єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до ст. 186 розділу V Кодексу розташоване на митній території України; ввезення товарів на митну територію України та вивезення товарів за межі митної території України.

З метою оподаткування ПДВ до операцій з ввезення товарів на митну територію України та вивезення товарів за межі митної території України прирівнюється поміщення товарів у будь-який митний режим, визначений Митним кодексом.

Відповідно до п. 194.1 ст. 194 розділу V Кодексу операції, зазначені у ст. 185 розділу V Кодексу, крім операцій, що не є об’єктом оподаткування, звільнених від оподаткування, та операцій, до яких застосовується нульова ставка та 7 і 14 відсотків, оподатковуються за ставкою, зазначеною в п. п а п. 193.1 ст. 193 розділу V Кодексу, яка є основною.

За нульовою ставкою відповідно до п. п. в п. п 195.1.1 п. 195.1 ст. 195 розділу V Кодексу оподатковуються операції з вивезення товарів за межі митної території України у митному режимі безмитної торгівлі.

Товари вважаються вивезеними за межі митної території України, якщо таке вивезення підтверджене в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, митною декларацією, оформленою відповідно до вимог Митного кодексу.

Згідно з п. 1 ст. 146 глави 22 Митного кодексу митний режим безмитної торгівлі завершується шляхом реекспорту товарів, поміщених у цей митний режим, або поміщення їх у інший митний режим, що допускається Митним кодексом, а також у випадках, передбачених частиною четвертою ст. 146 глави 22 Митного кодексу.

Особливості оподаткування ПДВ операцій під час переміщення товарів через митний кордон України визначені ст. 206 розділу V Кодексу та залежать від обраного митного режиму.

Так, в залежності від митного режиму, в який поміщуються товари після завершення митного режиму безмитної торгівлі, статтею 206 розділу V Кодексу передбачено оподаткування таких операцій за основною чи нульовою ставкою податку, або застосування режиму звільнення від оподаткування ПДВ до таких операцій. 

Враховуючи викладене та виходячи із аналізу норм Кодексу та Митного кодексу, опису питання і фактичних обставин, наявних у зверненні, ДПС повідомляє.

З урахуванням норм п. 185.1 ст. 185  розділу V Кодексу поміщення товарів у будь-який митний режим, визначений Митним кодексом, в тому числі і у разі повернення платником податку залишку товарів, які перебували у митному режимі безмитної торгівлі, постачальникам таких товарів, є об’єктом оподаткування ПДВ.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватисявиключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 глави 3 розділу ІІ Кодексу).