X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 28.05.2024 р. № 2952/ІПК/99-00-24-03-03 ІПК

Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула звернення щодо практичного застосування окремих норм податкового законодавства та в межах компетенції повідомляє.

Платник податків є (…), що здійснює благодійну допомогу. Одним із видів такої діяльності є надання цільової благодійної допомоги для оплати (компенсації) вартості лікарських засобів, донорських компонентів, виробів медичного призначення, технічних та інших засобів реабілітації, платних послуг з лікування, забезпечення виробами медичного призначення, технічними та іншими засобами реабілітації, послуг медичної реабілітації, санаторно-курортного оздоровлення фізичним особам, які мешкають (мешкали) на території населених пунктів, в яких проводяться (проводилися) бойові дії, та/або які вимушено покинули місце проживання у зв’язку з проведенням бойових дій у таких населених пунктах.

Платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію
з наступних питань:

1. Чи означають положення п.п. 170.7.5 п. 170.7 ст. 170 Кодексу, що за використання коштів благодійної допомоги за цільовим призначенням, звітування (подання Декларації про сукупний дохід) та сплату податку на доходи фізичних осіб та військового збору відповідальність несе лише фізична особа – набувач цільової благодійної допомоги?

2. Після виплати цільової благодійної допомоги на лікування та звітування у додатку 4ДФ об’єднаного звіту, які обов’язки податкового агента має виконати благодійна організація щодо контролю використання коштів, подання звітності та сплати податку на доходи фізичних осіб та військового збору у разі неможливості підтвердження використання коштів за цільовим призначення протягом 12 (24) календарних місяців, наступних за місяцем надання такої допомоги?

3. Чи зобов’язана (…) нарахувати та сплатити податок на доходи фізичних осіб та військовий збір із сум виплаченої цільової допомоги, використання якої не було підтверджено документами протягом 12 (24) календарних місяців?

4. Якщо (…) зобов’язана нарахувати та сплатити податок на доходи фізичних осіб та військовий збір із сум виплаченої цільової благодійної допомоги, використання якої не було підтверджено документами протягом
12 (24) календарних місяців, то в які терміни ці податки мають бути сплачені та як це відобразити у додатку 4ДФ до об’єднаного звіту?

Правове регулювання благодійної діяльності регламентовано нормами Закону України від 05 липня 2012 року № 5073-VI «Про благодійну діяльність та благодійні організації» (далі – Закон № 5073).

Статтею 1 Закону № 5073 визначено, що благодійник – це дієздатна фізична особа або юридична особа приватного права (у тому числі благодійна організація), яка добровільно здійснює один чи декілька видів благодійної діяльності.

Суб’єктами благодійної діяльності є благодійні організації, які утворені та діють відповідно до Закону № 5073, а також інші благодійники та бенефіціари (ст. 4 Закону № 5073).

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів регулюються нормами Кодексу (п. 1.1 ст. 1 Кодексу).

Оподаткування доходів фізичних осіб регулюється розділом IV Кодексу, відповідно до п.п. 162.1.1 п. 162.1 ст. 162 якого платником податку на доходи фізичних осіб є фізична особа – резидент.

Відповідно до п.п. 163.1.1 п. 163.1 ст. 163 Кодексу об'єктом оподаткування фізичної особи – резидента є загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід.

Перелік доходів, які не включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податків, визначено ст. 165 Кодексу, зокрема, суми (вартість) благодійної допомоги, виплаченої (наданої) благодійниками, у тому числі благодійниками – фізичними особами, які внесені до Реєстру волонтерів антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації, в порядку, визначеному Законом № 5073 «Про благодійну діяльність та благодійні організації», на користь:

фізичних осіб, які мешкають (мешкали) на території населених пунктів, в яких проводяться (проводилися) бойові дії, та/або які вимушено покинули місце проживання у зв'язку з проведенням бойових дій у таких населених пунктах (абзац четвертийп.п. «в» п.п. 165.1.54 п. 165.1 ст. 165 Кодексу).

Порядок оподаткування благодійної допомоги встановлено п. 170.7 ст. 170 Кодексу.

Відповідно до п.п. 170.7.1 п. 170.7 ст. 170 Кодексуне оподатковується та не включається до загального місячного або річного оподатковуваного доходу платника податку благодійна, у тому числі гуманітарна допомога (далі – благодійнадопомога), яка надходить на його користь у вигляді коштів або майна (безоплатно виконаної роботи, наданої послуги) та відповідає вимогам, визначеним цим пунктом. Для цілей оподаткування благодійна допомога поділяється на цільову та нецільову.

Цільовою є благодійна допомога, що надається під визначені умови та напрями її витрачання, а нецільовою вважається допомога, яка надається без встановлення таких умов або напрямів.

Не включається до оподатковуваного доходу благодійна допомога, що надається згідно з п.п. 165.1.54 п. 165.1 ст. 165 Кодексу у будь-якій сумі (вартості), що надається зокрема:

платникам податку, визначеним абзацами третім - п'ятим п.п. «а», абзацами третім і четвертим п.п. «в» п.п. 165.1.54 п. 165.1 ст. 165 Кодексу,
як допомога на лікування та медичне обслуговування (обстеження, діагностику), у тому числі – для оплати (компенсації) вартості лікарських засобів, донорських компонентів, виробів медичного призначення, технічних та інших засобів реабілітації, платних послуг з лікування, забезпечення виробами медичного призначення, технічними та іншими засобами реабілітації, послуг медичної реабілітації, санаторно-курортного оздоровлення (п.п. «а» п.п. 170.7.8 п. 170.7 ст. 170 Кодексу).

Відповідно до п.п. 170.7.5 п. 170.7 ст. 170 Кодексу набувач цільової благодійної допомоги у вигляді коштів має право на її використання протягом строку, встановленого умовами такої допомоги, але не більше 12 календарних місяців, наступних за місяцем отримання такої допомоги, крім допомоги, наданої на лікування, право на використання якої становить не більше
24 календарних місяців, наступних за місяцем отримання такої допомоги, за винятком отримання благодійної допомоги у вигляді ендавменту. Якщо цільова благодійна допомога у вигляді коштів не використовується її набувачем протягом такого строку та не повертається благодійнику до його закінчення, то такий набувач зобов'язаний включити невикористану суму такої допомоги до складу загального річного оподатковуваного доходу та сплатити відповідний податок.

Таким чином, оскільки благодійна допомога, яка надається благодійною організацією на користь фізичних осіб, зазначених у абзаці четвертому п.п. «в»п.п. 165.1.54 п. 165.1 ст. 165 Кодексу, повинна спрямовуватися на цілі, які вказані у п.п. 170.7.8 п. 170.7 ст. 170 Кодексу, тобто у розумінні Кодексу може розглядатися як цільова, то положення п.п. 170.7.5 п. 170.5 ст. 170 Кодексу також можуть поширюватися і на вказану допомогу.

При цьому, якщо зазначеною фізичною особою не дотримано вимоги
п.п. 170.7.5 п. 170.7 ст. 170 Кодексу, то така особа зобов’язана подати податкову декларацію про майновий стан і доходи у порядку та терміни, визначені Кодексом та сплатити податкові зобов’язання.

Разом з тим, якщо фізичною особою не дотримано вимоги п.п. «а»
п.п. 170.7.8 п. 170.7 ст. 170 Кодексу, тобто коши використані на цілі, не зазначені у вказаному підпункті, то благодійна організація зобов’язана виконати усі функції податкового агента, визначені Кодексом.

Нарахування, утримання та сплата (перерахування) податку на доходи фізичних осіб до бюджету здійснюються у порядку, встановленому ст. 168 Кодексу.

Так, згідно із п.п. 168.1.1 п. 168.1 ст. 168 Кодексу податковий агент, поняття якого наведено у п.п. 14.1.180 п. 14.1 ст. 14 Кодексу, що нараховує (виплачує, надає) оподатковуваний дохід на користь платника податку, зобов'язаний утримувати податок із суми такого доходу за його рахунок, використовуючи ставку податку 18 відс., визначену ст. 167 Кодексу.

Особи, які відповідно до Кодексу мають статус податкових агентів, зобов'язані подавати у строки, встановлені Кодексом для податкового кварталу, податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску (з розбивкою по місяцях звітного кварталу), до контролюючого органу за основним місцем обліку. Такий розрахунок подається лише у разі нарахування сум зазначених доходів платнику податку - фізичній особі податковим агентом, платником єдиного внеску протягом звітного періоду. Запровадження інших форм звітності із зазначених питань
не допускається (п.п.«б» п. 176.2 ст. 176 Кодексу).

Наказом Міністерства фінансів України від 13.01.2015 № 4, зі змінами, затверджені форма Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску та Порядок заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску (далі – Порядок).

Згідно з Довідником ознак доходів, наведеним у додатку до Порядку
дохід, отриманий платником податку у виглядісуми благодійної допомоги,
у тому числі гуманітарна допомога, яка надходить на користь платника податку у вигляді коштів або майна (безоплатно виконаної роботи, наданої послуги)
(п. 170.7 ст. 170 Кодексу) відображається під ознакою доходу «169».

Згідно з п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.

_____________________________________________________________________________

Дана індивідуальна податкова консультація діє до зміни/втрати чинності норм законодавства, щодо яких надано індивідуальну податкову консультацію.