X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 05.06.2024 р. № 3090/ІПК/99-00-21-03-02 ІПК

Індивідуальна податкова консультація

Державна податкова служба України розглянула звернення щодо порядку застосування режиму звільнення від оподаткування ПДВ, визначеного підпунктом 197.1.5 пункту 197.1 статті 197 розділу V Податкового кодексу України (далі – ПКУ), у разі здійснення операцій з постачання платних послуг з охорони здоров’я та, керуючись статтею 52 розділу II ПКУ, повідомляє.

Як зазначено у зверненні, Комунальне підприємство надає окремі платні медичні послуги, зокрема, з проведення обов’язкових профілактичних медичних оглядів працівників підприємств і організацій, що уклали договори з Комунальним підприємством.

Враховуючи вищевикладене, Комунальне підприємство просить надати індивідуальну податкову консультацію з  питань:

1) чи звільняються від оподаткування ПДВ послуги з проведення обов'язкових профілактичних медичних оглядів працівників підприємств і організацій, що уклали договори з Комунальним підприємством відповідно до наказів МОЗ України від 21.05.2007 № 246, МОЗ України від 23.07.2002 № 280, наказу Міністерства транспорту та зв'язку України від 29.04.2010
№ 240?;

2) чи звільняються від оподаткування ПДВ послуги з проведення профілактичних медичних оглядів для громадян, що самостійно сплачують кошти за обов'язковий медичний огляд за направленням з місця роботи з шкідливими умовами праці та без шкідливих умов праці, відповідно до наказів МОЗ України від 21.05.2007 № 246, МОЗ України від 23.07.2002
№ 280, наказу Міністерства транспорту та зв'язку України від 29.04.2010
№ 240?

Відносини, що виникають у сфері справляння податків i зборів, регулюються нормами ПКУ (пункт 1.1 статті 1 розділу I ПКУ).

Згідно з нормами чинного законодавства платники податку зобов’язані самостійно декларувати свої податкові зобов’язання та визначати сутність i відповідність здійснюваних ними операцій тим, які перераховані ПКУ.

Пунктом 44.1 статті 44 розділу II ПКУ передбачено, що для цілей оподаткування платники податків зобов’язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов’язаних з визначенням об’єктів оподаткування та/або податкових зобов’язань, на підставі первинних документів, регістрів  бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов’язаних з обчисленням i сплатою податків i зборів, ведення яких передбачено законодавством.

Відповідно до статті 3 Закону України від 19 листопада 1992 року № 2801-XII «Основи законодавства України про охорону здоров'я» заклад охорони здоров’я – юридична особа незалежно від форми власності та організаційно-правової форми або її відокремлений підрозділ, основними завданнями яких є забезпечення медичного обслуговування населення та/або надання реабілітаційної допомоги на основі відповідної ліцензії та забезпечення професійної діяльності медичних (фармацевтичних) працівників і фахівців з реабілітації.

Перелік закладів охорони здоров’я затверджено наказом Міністерства охорони здоров'я України від 28.10.2002 № 385, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 12.11.2002 за № 892/7180.

Відповідно до вимог пункту 15 частини 1 статті 7 Закону України від 02 березня 2015 року № 222-VIII «Про ліцензування видів господарської діяльності» медична практика є видом господарської діяльності, що підлягає ліцензуванню.

Постановою Кабінету Міністрів України від 17 вересня1996 року № 1138 затверджений Перелік платних послуг, які надаються в державних закладах охорони здоров'я та вищих медичних закладах освіти.

Згідно зі статтею 17 Закону України від 14 жовтня 1992 року № 2694-XII «Про охорону праці» роботодавець зобов’язаний за свої кошти забезпечити фінансування та організувати проведення попереднього (під час прийняття на роботу) і періодичних (протягом трудової діяльності) медичних оглядів працівників, зайнятих на важких роботах, роботах із шкідливими чи небезпечними умовами праці або таких, де є потреба у професійному доборі, щорічного обов'язкового медичного огляду осіб віком до 21 року. За результатами періодичних медичних оглядів у разі потреби роботодавець повинен забезпечити проведення відповідних оздоровчих заходів. Медичні огляди проводяться відповідними закладами охорони здоров’я, працівники яких несуть відповідальність згідно із законодавством за відповідність медичного висновку фактичному стану здоров’я працівника. Порядок проведення медичних оглядів визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров’я.

Крім того, постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2001 № 559 затверджений Перелік професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов’язковим профілактичним медичним оглядам, та Порядок проведення цих оглядів та видачі особистих медичних книжок (далі – Порядок № 559).

Відповідно до Порядку № 559 проводяться обов’язкові попередні (до прийняття на роботу) та періодичні профілактичні медичні огляди працівників окремих професій, виробництв та організацій, діяльність яких пов’язана з обслуговуванням населення і може призвести до поширення інфекційних хвороб, та видача їм особистих медичних книжок. Обов’язкові медичні огляди проводяться за рахунок роботодавців (підприємство, установа, організація або фізична особа – суб’єкт підприємницької діяльності, що використовують працю найманих працівників). Громадяни, які займаються індивідуальною діяльністю, проходять медичний огляд та отримують особисту медичну книжку за власні кошти.

Тобто, профілактичні медичні огляди у відповідності до законодавства замовляють підприємства, установи, організації, фізичні особи – суб'єкти підприємницької діяльності, що використовують працю найманих працівників, та громадяни, які займаються індивідуальною (тобто також підприємницькою) діяльністю. Крім того, вказаною постановою профілактичні медичні огляди прирівняні до обов’язкових медичних оглядів.

Порядок та організація надання медичних послуг з проведення попередніх та періодичних медичних оглядів визначений наказами Міністерства охорони здоров’я України від 21.05.2007 № 246 «Про затвердження порядку проведення медичних оглядів працівників певних категорій», зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 23.07.2007 за № 846/14113, та від 23.07.2002 № 280 «Щодо організації проведення обов'язкових профілактичних медичних оглядів працівників окремих професій, виробництв і організацій, діяльність яких пов'язана з обслуговуванням населення і може призвести до поширення інфекційних хвороб», зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 08.08.2002 за № 639/6927.

Згідно даних наказів попередній (при прийнятті на роботу) і періодичні (протягом трудової діяльності) медичні огляди є обов’язковими для окремих професій, виробництв та організацій, для працівників, зайнятих на певних видах робіт, крім того, для осіб віком до 21 року.

Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX ПКУ.

Згідно з підпунктами «а» і «б» пункту 185.1 статті 185 розділу V ПКУ об’єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до статті 186 розділу V ПКУ розташоване на митній території України.

Відповідно до підпункту 197.1.5 пункту 197.1 статті 197 розділу V ПКУ операції з постачання послуг з охорони здоров’я закладами охорони здоров’я, що мають ліцензію на постачання таких послуг, а також постачання послуг реабілітаційними установами для осіб з інвалідністю та дітей з інвалідністю, що мають ліцензію на постачання таких послуг відповідно до законодавства, звільняються від оподаткування ПДВ, крім послуг, визначених підпунктами «а» – «о» підпункту 197.1.5 пункту 197.1 розділу V ПКУ.

Отже, для звільнення від оподаткування ПДВ операцій з постачання послуг з охорони здоров’я мають виконуватися наступні умови:

такі послуги надаються закладами охорони здоров’я;

заклад охорони здоров’я має ліцензію на постачання таких послуг;

такі послуги не перераховані у підпунктах «а» – «о» підпункту 197.1.5 пункту 197.1 статті 197 розділу V ПКУ.

Якщо не дотримана хоча б одна із зазначених умов, операції підлягають оподаткуванню ПДВ у загальновстановленому порядку за ставкою 20 відсотків.

 

Щодо питань 1 та 2

 

У разі віднесення профілактичних медичних оглядів до обов'язкових, операції по проведенню таких медичних оглядів звільняються від оподаткування ПДВ згідно з підпунктом 197.1.5 пункту 197.1 статті 197 розділу V ПКУ, оскільки не підпадають під виключення, зазначені у підпункті «в» підпункту 197.1.5 пункту 197.1 статті 197 розділу V ПКУ.

Якщо організація проведення та фінансування медичних оглядів працівників, зайнятих на важких роботах, роботах із шкідливими чи небезпечними умовами праці, для роботодавця є обов’язком згідно із законодавством та такі медичні огляди проводяться закладами охорони здоров’я, які мають ліцензію на постачання послуг з охорони здоров’я, то операції з їх проведення звільняються від оподаткування ПДВ згідно з підпунктом 197.1.5 пункту 197.1 статті 197 розділу V ПКУ незалежно від того, хто їх оплачує (працівник (громадянин) чи роботодавець), оскільки такі операції не підпадають під виключення, зазначені в підпункті «в» підпункту 197.1.5 пункту 197.1 статті 197 розділу V ПКУ.

Послуга з проведення наркологічного та психіатричного огляду з видачою медичних довідок відповідно до підпункту «з» підпункту 197.1.5 пункту 197.1 статті 197 розділу V ПКУ оподатковується ПДВ на загальних підставах. У випадку віднесення таких медичних оглядів, які проводяться, до обов'язкових, операції з проведення таких медичних оглядів звільнятимуться від оподаткування ПДВ згідно з підпунктом 197.1.5 пункту 197.1 статті 197 розділу V ПКУ, оскільки не підпадатимуть під виключення, зазначені у підпункті «з» підпункту 197.1.5 пункту 197.1 статті 197 розділу V ПКУ.

Разом з тим, з метою уникнення неоднозначного трактування норм ПКУ у частині віднесення зазначених у зверненні послуг до відповідної категорії послуг ДПС рекомендує звернутися до Міністерства охорони здоров’я України, як до головного органу у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров’я, зокрема здійснює нормативно-правове регулювання у сфері охорони здоров’я.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 розділу ІІ ПКУ).