X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 05.09.2024 р. № 4338/ІПК/99-00-07-03-01 ІПК

Індивідуальна податкова консультація

 

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення фізичної особи-підприємця … щодо надання індивідуальної податкової консультації, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), повідомляє таке.

Відповідно до звернення Підприємець є платником податків третьої групи єдиного податку та здійснює діяльність у сфері роздрібної торгівлі, а саме продаж механічних та електричних кулерів, механічних та електричних помп.

Підприємцем під час ведення обліку товарів було помічено невідповідність між фактичним найменуванням товару та кодом УКТ ЗЕД від постачальника.

У зв’язку зі складністю розуміння законодавства в частині ведення обліку товарів Підприємець звернулась до ДПС із питаннями:

Чи підпадає Підприємець під ведення товарного обліку технічно-складних побутових товарів, якщо займається продажем товарів, код УКТ ЗЕД, яких не входить до Переліку груп технічно складних побутових товарів, які підлягають гарантійному ремонту (обслуговуванню) або гарантійній заміні, в цілях застосування реєстраторів розрахункових операцій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 березня 2017 року № 231 (далі – Перелік)?

Що є визначальним для обов’язку ведення товарного обліку технічно-складних побутових товарів: код УКТ ЗЕД чи назва товару?

У випадку якщо Підприємець, відповідно до свого наказу про облікову політику, здійснить / здійснюватиме обʼєднання товарів в однорідні групи товарів із різними найменуваннями, які підпадають під визначення ідентичних або однорідних і буде згрупувати товари з назвою від постачальника бойлери (електричні), кулери та системи охолодження (електричні) (з урахуванням коду відмінного від кодів УКТ ЗЕД з Переліку) - то чи виникає обов’язок вести товарний облік?

Перед наданням відповідей на поставлені податковому органу питання, звертаємо увагу Підприємця, що його запит хоч і відповідає вимогам статті 52 Кодексу, водночас, питання містять нелогічну синтаксичну конструкцію, суть якої не дає можливості однозначно зрозуміти його зміст, некоректно сформульоване та містить посилання на невідповідні нормативно-правові акти.

У зв’язку з цим таке оформлення запиту унеможливлює надання вичерпної індивідуальної податкової консультації щодо порушених ним питань.

Водночас, з урахуванням того, що запит відповідає формальним вимогам статті 52 Кодексу консультація надається із загальних норм законодавства.

Звертаємо увагу, що ДПС не уповноважена підтверджувати або спростовувати розуміння податкового та іншого законодавства суб’єктом господарювання та/або організовувати його господарську діяльність, а є лише контролюючим органом, який здійснює контроль за дотриманням суб’єктом господарювання вимог податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на податкові органи, а також надає йому роз’яснення з практичного використання окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на податкові органи щодо застосування яких у суб’єкта господарювання виникли питання.

Щодо питання 1 – 3, оскільки зазначені питання регулюється нормами однакових нормативно-правових актів відповідь надається на три питання одночасно.

Відповідно до пункту 12 статті 3 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» суб’єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для виконання платіжної операції зобов’язані вести в Порядку ведення обліку товарних запасів для фізичних осіб – підприємців, у тому числі платників єдиного податку, затвердженому наказом Міністерства фінансів України від 03 вересня 2021 року № 496, зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 02 листопада 2021 року за
№ 1411/37033 (далі – Наказ № 496), облік товарних запасів, здійснювати продаж лише тих товарів, що відображені в такому обліку. При цьому суб’єкт господарювання зобов’язаний надати контролюючим органам на початок проведення перевірки документи (у паперовій або електронній формі), що підтверджують облік та походження товарних запасів (зокрема, але не виключно, документи щодо інвентаризації товарних запасів, документи про отримання товарів від інших суб’єктів господарювання та/або документи на внутрішнє переміщення товарів), які на момент перевірки знаходяться у місці продажу (господарському об’єкті).

Відповідно до пункту 1 розділу II Наказу № 496 облік товарних запасів здійснюється ФОП шляхом постійного внесення до Форми обліку інформації про надходження та вибуття товарів на підставі первинних документів, які є невід’ємною частиною такого обліку. Первинні документи, на підставі яких внесено записи до Форми обліку, є обов'язковими додатками до такої форми. Первинні документи на внутрішнє переміщення товарів є невід’ємною частиною такого обліку. Внесення даних до Форми обліку щодо надходження товарів на підставі первинних документів здійснюється до початку їх реалізації.

При цьому код УКТ ЗЕД товару визначається виробником і відповідає його назві зазначеній в Державному класифікаторі продукції та послуг ДК 016:2010 (наказ Держспоживстандарту України від 11.10.2010 № 457) і не може розглядатись окремо. Водночас наказ про облікову політику повинен відповідати законодавству та може передбачати об’єднання в однорідні групи товарів з різними найменуваннями, які підпадають під визначення ідентичних або однорідних, зазначене знаходиться в компетенції Підприємця, проте однорідність можна створювати, якщо зміна назви товару не призведе до зміни коду УКТ ЗЕД. Отже, групування товарів за назвами слід проводити в межах одного коду УКТ ЗЕД.

Враховуючи зазначене, з урахування наведених Підприємцем фактичних обставин, як відповідь на питання 1 повідомляємо, що Підприємець, який провадить діяльність з продажу товарів на, яких постачальник зазначив код товару УКТ ЗЕД 8516108000 бойлери (електричні), та який відповідно до  Переліку груп технічно складних побутових товарів, які підлягають гарантійному ремонту (обслуговуванню) або гарантійній заміні, в цілях застосування реєстраторів розрахункових операцій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 березня 2017 року № 231, відноситься до технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту зобов’язаний вести облік всіх товарних запасів та здійснювати продаж лише тих товарів, що відображені в такому обліку та мати первинні документи на придбання товару.

Відповідь на питання 2, з урахування наведених Підприємцем фактичних обставин, повідомляємо, що визначальним для обов’язку ведення товарного обліку технічно складних побутових товарів є код УКТ ЗЕД.

Відповідь на питання 3, з урахування наведених Підприємцем фактичних обставин, повідомляємо, що в розрахункових документах мають зазначатись  всі обов’язкові реквізити передбачені Положенням про форму та зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів, затвердженим наказом Міністерства фінансів України 21.01.2016 № 13, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 11.02.2016 за № 220/28350, зокрема назва товару – слово, поєднання слів або слова та цифрового коду, які відображають споживчі ознаки товару (послуги) та однозначно ідентифікують товар чи послугу в документообігу суб’єкта господарювання.

Відповідно до пункту 12 статті 3 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» фізичні особи – підприємці зобов’язані вести облік товарних запасів та здійснювати продаж лише тих товарів, що відображені в такому обліку у порядку передбаченому Наказом № 496.

До форми ведення обліку товарних запасів вносяться усі обов’язкові реквізити передбачені додатком до зазначеного Порядку.

У відповідності до пункту 52.2 статті 52 Кодексу податкова консультація має індивідуальний характер, діє в межах законодавства, яке було чинним на момент надання такої консультації і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.