Індивідуальна податкова консультація
Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення фермерського господарства (далі – Господарство) про надання індивідуальної податкової консультації щодо особливостей застосування мінімального податкового зобов’язання (далі – МПЗ) та, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.
У своєму зверненні Господарство повідомило, що виробничі потужності домогосподарства знаходилися на території селища Любомирівка Миколаївської області, в зоні проведення активних бойових дій.
Господарство у 2022 році знаходилось на спрощеній системі оподаткування (єдиний податок четвертої групи). З 01.01.2023 Господарство знаходиться на загальній системі оподаткування.
Господарство повідомило, що використовує земельні ділянки відповідно до договорів оренди, які зареєстровані в державному реєстрі нерухомого майна. Відповідно інформації Господарства, після звільнення територій земельні ділянки виявилися забрудненими вибухонебезпечними предметами. Господарство звернулось до Шевченківської сільської ради із заявою про визнання земельних ділянок непридатними для використання у зв’язку з потенційною загрозою забруднення вибухонебезпечними предметами.
Рішенням «Про встановлення податкових пільг зі сплати місцевих податків та зборів для фізичних осіб (згідно з додатком)» Шевченківською сільською радою земельні ділянки за кадастровими номерами (згідно додатку) визнано непридатними для використання у зв’язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами та застосовано пільги строком до 31.12.2023 (далі – Рішення).
Господарство просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступного питання: чи необхідно визначати МПЗ за земельні ділянки, які згідно з рішенням Шевченківської сільської ради визнані у 2023 році непридатними для використання у зв’язку з потенційною загрозою забруднення вибухонебезпечними предметами та встановлені пільги зі сплати місцевих податків та зборів для фізичних осіб?
Щодо зазначеного питання
Пунктом 9 підрозділу 8 розділу XX Кодексу встановлено особливості застосування положень розділу XIV Кодексу на період з 1 квітня 2022 року до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, але не пізніше ніж до 1 серпня 2023 року.
Відповідно до п.п. 14.1.1142 п. 14.1 ст. 14 Кодексу МПЗ – мінімальна величина податкового зобов'язання із сплати податків, зборів, платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, пов'язаних з виробництвом та реалізацією власної сільськогосподарської продукції та/або з власністю та/або користуванням (орендою, суборендою, емфітевзисом, постійним користуванням) земельними ділянками, віднесеними до сільськогосподарських угідь, розрахована відповідно до цього Кодексу. Сума МПЗ, визначених щодо кожної із земельних ділянок, право користування якими належить одній юридичній або фізичній особі, у тому числі фізичній особі - підприємцю, є загальним МПЗ.
МПЗ визначається за період володіння (користування) земельною ділянкою, який припадає на відповідний податковий (звітний) рік
(п.п. 381.1.4 п. 381.1 ст. 381 Кодексу).
Розрахунок МПЗ щодо земельних ділянок, нормативна грошова оцінка яких проведена та не проведена, обчислюється за формулами встановленими
п.п. 381.1.1, 381.1.2 п. 381.1 ст. 381 Кодексу.
Першим роком, за який визначається МПЗ є 2022 рік.
Особливості визначення загального МПЗ платників податку на прибуток підприємств - власників, орендарів, користувачів на інших умовах (в тому числі на умовах емфітевзису) земельних ділянок, віднесених до сільськогосподарських угідь встановлено п. 141.9 ст. 141 Кодексу.
Нормами п.п. 69.15 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу визначено, що не нараховується та не сплачується загальне МПЗ за земельні ділянки, земельні частки (паї), що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих російською федерацією територіях України:
за 2022 рік - у частині земельних ділянок, земельних часток (паїв), що перебувають у власності чи користуванні фізичних осіб;
з 1 березня 2022 року до 31 грудня 2022 року – у частині земельних ділянок, земельних часток (паїв), що перебувають у власності чи користуванні юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.
Сума МПЗ за земельні ділянки (земельні частки (паї), визначені
п.п. 69.15 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу, визначається пропорційно кількості місяців, коли такі земельні ділянки (земельні частки (паї) підлягали оподаткуванню платою за землю або єдиним податком четвертої групи.
При визначенні особливостей справляння податків і зборів на відповідних територіях, визначених Кодексом застосовується Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, затверджений наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 № 309, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 23.12.2022 за № 1668/39004 (далі – Перелік територій).
Дати початку та завершення активних бойових дій або тимчасової окупації визначаються відповідно до даних Переліку територій.
Згідно Переліку територій території Шевченківської селищної ради включені до підрозділу 2 «Території активних бойових дій» розділу І «Території, на яких ведуться (велися) бойові дії» та розділу ІІ «Тимчасово окуповані Російською Федерацією території України» з 04.03.2022 по 11.11.2022.
Відповідно до абзаців сьомого та восьмого п. 381.2 ст. 381 Кодексу МПЗ не визначається для: земельних ділянок, земельних часток (паїв), за які не нараховувалися та не сплачувалися плата за землю або єдиний податок четвертої групи, що перебувають у консервації, або забруднені вибухонебезпечними предметами, або щодо яких прийнято рішення про надання податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів на підставі заяв платників податків про визнання земельних ділянок непридатними для використання у зв'язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами.
Норми, визначені абзацами сьомим і восьмим п. 381.2 ст. 381 Кодексу, застосовуються до податкових (звітних) періодів починаючи з 1 січня 2023 року (абзац 6 п. 69.15 п. 69 підрозд. 10 розд. XX Кодексу).
МПЗ для земельних ділянок, земельних часток (паїв), передбачених абзацом сьомим цього пункту, не визначається за період, за який не визначається плата за землю або єдиний податок четвертої групи.
Договірні відносини щодо оренди земельних ділянок регулюються Цивільним кодексом України (далі – ЦКУ), Земельним кодексом України (далі - ЗКУ), Законом України від 06.10.1998 № 161-XIV "Про оренду землі", зі змінами та доповненнями.
Суб'єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади (п. 2 ст. 2 ЗКУ).
Правовідносини з користування земельними ділянками приватної власності регулюються нормами ЦКУ, норми Кодексу регулюють договірні правовідносини з оренди земельних ділянок державної та комунальної власності.
Разом з тим, відповідно до п. 283.2 ст. 283 Кодексу не сплачується податок за земельні ділянки, непридатні для використання у зв'язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами, у випадку прийняття сільськими, селищними, міськими радами, військовими адміністраціями та військово-цивільними адміністраціями рішень про встановлення податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів у порядку, визначеному Кодексом.
Згідно з абзацами першим та другим п. 2831.3 ст. 2831 підставою для ненарахування земельного податку відповідно до п. 283.2 ст. 283 Кодексу у частині земельних ділянок, непридатних для використання у зв'язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами, є інформація, зазначена у пп. 12.4.6 п. 12.4 ст. 12 Кодексу.
Ненарахування земельного податку за земельні ділянки, непридатні для використання у зв'язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами, здійснюється протягом періоду, що починається з першого числа місяця, на який припадає дата прийняття сільською, селищною, міською радою, військовою адміністрацією або військово-цивільною адміністрацією рішення про надання податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів на підставі заяви платника податків, та завершується останнім числом місяця, на який припадає дата, що настає раніше, - або останній день строку, на який надано пільгу зі сплати місцевих податків та/або зборів відповідно до прийнятого рішення (у тому числі з урахуванням змін, внесених до такого рішення), або дата скасування відповідного рішення, або дата початку обстеження земельної ділянки операторами протимінної діяльності чи визнання земельної ділянки придатною для використання.
У разі подання платником податків до контролюючого органу рішення відповідного органу місцевого самоврядування, військової адміністрації або військово-цивільної адміністрації про надання податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів на підставі заяви платника податків, інформація про які відсутня у базах даних інформаційних систем центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, нарахування земельного податку до отримання контролюючим органом відповідних даних з Державного земельного кадастру здійснюється на підставі відомостей, наданих платником податків (п. 2831.3 ст. 2831 Кодексу).
Дата прийняття селищною радою рішення про надання пільг зі сплати місцевих податків і зборів, зокрема, з земельного податку –
14.12.2023 року.
Разом з тим, згідно з наданої Господарством інформацією, своїм Рішенням сільська рада встановила пільги зі місцевих податків та зборів для фізичних осіб. Господарством до звернення не надано документи, які підтверджують права власності/користування та державної реєстрації земельними ділянками, визнаними непридатними для використання у зв'язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами (копій договорів оренди земельних ділянок, тощо).
Враховуючи викладене та виходячи із аналізу норм Кодексу, опису питань та фактичних обставин, наявних у зверненні, за умови надання Рішенням сільської ради податкових пільг зі сплати за земельні ділянки, непридатні для використання у зв’язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами, фізичним особам, МПЗ щодо таких земельних ділянок не визначається саме платниками, якими здійснено державну реєстрацію права власності або права користування такими земельними ділянками на період, що починається з першого числа місяця, на який припадає дата прийняття, зокрема, сільською радою Рішення про надання податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів, та завершується останнім числом місяця, на який припадає дата, що настає раніше, або останній день строку, на який надано пільгу, або дата скасування Рішення, або дата початку обстеження земельної ділянки операторами протимінної діяльності чи визнання земельної ділянки придатною для використання.
Слід зазначити, що кожен конкретний випадок має розглядатись з урахуванням всіх суттєвих обставин та первинних документів.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |