X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ГУ ДПС У М.КИЄВІ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 02.09.2024 р. № 4289/ІПК/26-15-23-01-08

Індивідуальна податкова консультація

 

 

Головне управління ДПС у м. Києві за результатами розгляду звернення Товариства про надання індивідуальної податкової консультації, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України від 2 грудня 2010 № 2755-VI, із змінами та доповненнями (далі - Кодекс), та в межах компетенції повідомляє.

Товариство є платником податку на прибуток на загальних підставах. У своєму зверненні Товариство зазначає, що у 2023 році було укладено Контракт з Контрагентом 1 (країна реєстрації Сполучені Штати Америки, штат Каліфорнія). Згідно з умовами контракту, Контрагент 1 зобов’язується продати, а Товариство купити деталі для виробництва БПЛА. Також, Контрактом передбачено, що бенефіціаром (отримувачем) оплати за Контрактом може бути третя сторона.

В рамках виконання Контракту оплата здійснювалась відповідно до інвойсів на оплату на користь:

При цьому, згідно даних митних декларацій:

Продавцем деталей для БПЛА у бухгалтерському обліку Товариством було зазначено Контрагента 2 (країна реєстрації Республіка Сінгапур) або Контрагента 1 (країна реєстрації Сполучені Штати Америки, штат Каліфорнія) залежно від того, хто був бенефіціаром (отримувачем) оплати за Контрактом відповідно до інвойсів на оплату.

Враховуючи вищезазначене, Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію з питань повноти та достовірності декларування контрольованих операцій, а саме:

  1. Яким чином мають бути відображені у звіті про контрольовані операції за 2023 рік господарські операції з Контрагентом 1 (країна реєстрації Сполучені Штати Америки, штат Каліфорнія)?
  2. Чи повинні контрольовані операції з контрагентами-нерезидентами відображатися у звіті про контрольовані операції за 2023 рік в обсязі згідно даних бухгалтерського обліку?

 

Щодо питання 1

Відповідно до підпункту 39.2.1.1 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 Кодексу, контрольованими операціями є господарські операції платника податків, що можуть впливати на об’єкт оподаткування податком на прибуток підприємств платника податків (для резидентів Дія Сіті - платників податку на особливих умовах - на фінансовий результат до оподаткування, визначений у фінансовій звітності згідно з національними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку або міжнародними стандартами фінансової звітності), зокрема:

в) господарські операції, що здійснюються з нерезидентами, зареєстрованими у державах (на територіях), включених до переліку держав (територій), затвердженого Кабінетом Міністрів України відповідно до підпункту 39.2.1.2 цього підпункту, або які є резидентами цих держав;

г) господарські операції, що здійснюються з нерезидентами, які не сплачують податок на прибуток (корпоративний податок), у тому числі з доходів, отриманих за межами держави реєстрації таких нерезидентів, та/або не є податковими резидентами держави, в якій вони зареєстровані як юридичні особи. Перелік організаційно-правових форм таких нерезидентів в розрізі держав (територій) затверджується Кабінетом Міністрів України.

Згідно з підпунктом «а» підпункту 39.2.1.4 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 Кодексу, господарською операцією для цілей трансфертного ціноутворення є всі види операцій, договорів або домовленостей, документально підтверджених або непідтверджених, що можуть впливати на об’єкт оподаткування податком на прибуток підприємств платника податків (для резидентів Дія Сіті - платників податку на особливих умовах - на фінансовий результат до оподаткування, визначений у фінансовій звітності згідно з національними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку або міжнародними стандартами фінансової звітності), зокрема: операції з товарами, такими як сировина, готова продукція тощо.

Господарські операції, передбачені підпунктами 39.2.1.1 (крім операцій, що здійснюються між нерезидентом та його постійним представництвом в Україні) і 39.2.1.5 цього підпункту, визнаються контрольованими, якщо одночасно виконуються такі умови:

річний дохід платника податків від будь-якої діяльності, визначений за правилами бухгалтерського обліку, перевищує 150 мільйонів гривень (за вирахуванням непрямих податків) за відповідний податковий (звітний) рік;

обсяг таких господарських операцій платника податків з кожним контрагентом, визначений за правилами бухгалтерського обліку, перевищує 10 мільйонів гривень (за вирахуванням непрямих податків) за відповідний податковий (звітний) рік (підпункт 39.2.1.7 підпункт 39.2.1 пункт 39.2
стаття 39 Кодексу).

Контрагент 1 (країна реєстрації Сполучені Штати Америки, штат Каліфорнія) є нерезидентом, організаційно-правова форма якого входить у перелік нерезидентів, які не сплачують податок на прибуток (корпоративний податок), у тому числі з доходів, отриманих за межами держави реєстрації таких нерезидентів, та/або не є податковими резидентами держави, в якій вони зареєстровані як юридичні особи, згідно Постанови Кабінету Міністрів України від 04.06.2017 № 480.

Річний дохід Товариства від будь-якої діяльності, визначений за правилами бухгалтерського обліку, перевищує вартісний критерій у 150 мільйонів гривень (за вирахуванням непрямих податків) за 2023 рік.

Ввезення деталей для БПЛА на митну територію України, згідно з Контрактом між Товариством та Контрагентом 1 (країна реєстрації Сполучені Штати Америки, штат Каліфорнія) оформлено митними деклараціями в режимі імпорту. Згідно даних митних декларацій відправником товару у графі 2 митної декларації зазначено Контрагента 2 (країна реєстрації Республіка Сінгапур), тоді як у доповненні до графи 2 митної декларації продавцем товару виступає Контрагент 1 (країна реєстрації Сполучені Штати Америки, штат Каліфорнія).

За даними митних декларацій загальна митна вартість товару, що імпортувався від Контрагента 1 (країна реєстрації Сполучені Штати Америки, штат Каліфорнія) протягом 2023 року, перевищує 10 млн грн. Оскільки в додатках до звернення Товариством не надано облікові регістри аналітичного обліку (відомості) по рахунках та не зазначено на яких рахунках здійснюється оприбуткування товару, визначити суму відображення операцій в бухгалтерському обліку не є можливим.

Таким чином, обсяг господарських операцій Товариства з Контрагентом 1 (країна реєстрації Сполучені Штати Америки, штат Каліфорнія) перевищує вартісний критерій у 10 мільйонів гривень (за вирахуванням непрямих податків) за 2023 рік.

Отже, господарські операції здійснені між Товариством та Контрагентом 1 (країна реєстрації Сполучені Штати Америки, штат Каліфорнія) визнаються контрольованими відповідно до підпункту 39.2.1.1 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 Кодексу та мають бути відображені у звіті про контрольовані операції за 2023 рік, в обсязі визначеному за правилами бухгалтерського обліку.

Відповідно до підпункту 39.4.2 пункту 39.4 статті 39 Кодексу платники податків, які у звітному році здійснювали контрольовані операції, зобов’язані подавати до 1 жовтня року, що настає за звітним, звіт про контрольовані операції.

Згідно з підпунктом 39.4.2.1 підпункту 39.4.2 пункту 39.4 статті 39 Кодексу у звіті про контрольовані операції зазначається інформація про всі контрольовані операції, здійснені платником податків у звітному періоді.

Форма та порядок складання звіту про контрольовані операції затверджені Наказом Міністерства Фінансів України від 18.01.2016 № 8 «Про затвердження форми та Порядку складання Звіту про контрольовані операції» зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 04.02.2016 № 187/28317.

Щодо питання 2

Підпунктом 39.2.1.7 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 Кодексу визначено, що обсяг контрольованих операцій з кожним контрагентом, визначається за правилами бухгалтерського обліку.

Таким чином, формування в бухгалтерському обліку інформації про витрати підприємства та їх розкриття у фінансовій звітності здійснюється за правилами визначеними національними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку або міжнародними стандартами фінансової звітності.

Згідно з пунктом 5 Національного положення (стандарту) бухгалтерського обліку 16 «Витрати», затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31.12.1999 № 318 (зі змінами і доповненнями) (далі – НП(с)БО 16), витрати відображаються в бухгалтерському обліку одночасно зі зменшенням активів або збільшенням зобов’язань.

Згідно з пунктом 6 НП(с)БО 16 витрати звітного періоду визнаються або зменшення активів або збільшення зобов’язань, що призводять до зменшення власного капіталу підприємства (за винятком зменшення капіталу внаслідок його вилучення або розподілу власникам), за умови, що ці витрати можуть бути достовірно оцінені.

Також, пунктом 7 НП(с)БО 16 передбачено, що витрати визнаються витратами певного періоду одночасно з визнанням доходу, для отримання якого вони здійсненні.

Формування облікових регістрів аналітичного обліку (відомостей) по рахунках здійснюється згідно Інструкції про застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов’язань і господарських операцій підприємств і організацій, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 30.11.1999 № 291.

Згідно із зазначеною інформацією у зверненні Товариства, оприбуткування деталей до БПЛА у бухгалтерському обліку здійснювалося в розрізі контрагентів, які були фактичними отримувачами оплати за Контрактом, відповідно до інвойсів на оплату. Разом з тим, слід зазначити, що у звернені Товариством не надано інформацію щодо того, яким чином обліковуються у бухгалтерському обліку підприємства операції з придбання деталей БПЛА від контрагентів (відсутня кореспонденція рахунків в аналізі рахунку 632 наданому у додатках до звернення), а також інша інформація, що дасть змогу чітко зрозуміти відображення в бухгалтерському обліку оприбуткування товарів.

Обсяг операцій з Контрагентом 1 (країна реєстрації Сполучені Штати Америки, штат Каліфорнія) та Контрагентом 2 (країна реєстрації Республіка Сінгапур) має визначатись Товариством за правилами бухгалтерського обліку, за фактом надходження та оприбуткування імпортованого товару, в розрізі контрагентів, згідно методології визначеної національними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку або міжнародними стандартами фінансової звітності.

Слід зазначити, що кожен конкретний випадок має розглядатися з урахуванням всіх суттєвих обставин та первинних документів.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 гл. 3 розд. ІІ Кодексу).