X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 06.06.2024 р. № 3096/ІПК/99-00-21-02-02 ІПК

Індивідуальна податкова консультація

 

 

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення

Державного підприємства «________» (далі – Підприємство) щодо окремих питань оподаткування операцій із благодійною та гуманітарною допомогою під час воєнного стану у зв’язку із збройною агресією російської федерації проти України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), у межах компетенції повідомляє.

Як зазначено у зверненні, відповідним наказом Міністерства охорони здоров’я України Підприємство (далі – Отримувач) було уповноважено на отримання наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, необхідних для належного забезпечення сфери охорони здоров’я в умовах воєнного стану, введеного у зв’язку з військовою агресією російської федерації проти України, які надходять на безоплатній основі (даруються, жертвуються) у вигляді гуманітарної та благодійної допомоги.

Отримувач не має статусу неприбуткової організації, проте зареєстрований в Єдиному реєстрі отримувачів гуманітарної допомоги.

Наразі у зв’язку з військовою агресією російської федерації проти України юридична особа, яка зареєстрована і діє за законодавством Нідерландів (далі – Донор), має намір безоплатно передати Отримувачу гуманітарну допомогу у вигляді лікарських засобів, що належать до групи психотропних препаратів, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 05 вересня 2023 року № 953 «Деякі питання пропуску та обліку гуманітарної допомоги в умовах воєнного стану».

Враховуючи викладене вище, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з таких запитань:

1. Якими будуть податкові наслідки з податку на прибуток підприємств та податку на додану вартість для Отримувача у разі отримання від Донора гуманітарної допомоги у вигляді лікарського засобу на користь закладів охорони здоров’я державної та комунальної власності, у період дії воєнного стану?

 2. Якими будуть податкові наслідки з податку на прибуток підприємств та податку на додану вартість для Отримувача у разі безоплатної передачі отриманої гуманітарної допомоги у вигляді лікарського засобу набувачам, що є закладами охорони здоров’я державної та комунальної власності, у період дії воєнного стану на території України?

3. Чи має Отримувач застосувати відповідні норми п. 140.5 ст. 140. Кодексу в момент безоплатної передачі гуманітарної допомоги кінцевим набувачам, що мають статус цивільного населення?  

4. Якими будуть податкові наслідки з податку на прибуток підприємств та податку на додану вартість для Отримувача у разі отримання від Донора благодійної допомоги у вигляді лікарського засобу на користь закладів охорони здоров’я державної та комунальної власності, після скасування воєнного стану на території України?

5. Якими будуть податкові наслідки з податку на прибуток підприємств та податку на додану вартість для Отримувача у разі безоплатної передачі отриманої гуманітарної допомоги у вигляді лікарського засобу набувачам, що є закладами охорони здоров’я державної та комунальної власності, після скасування воєнного стану на території України?

6. Чи може Отримувач в даному випадку користуватися пільгами, що передбачені на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, а саме: здійснювати справляння податків і зборів з урахуванням особливостей, визначених у п. 69 підрозділу 10 розділу XX Кодексу?  

Насамперед зауважимо, що оскільки відповідно до п.п. 191.1.28 п. 191.1             ст. 191 Кодексу до функцій контролюючих органів належить, зокрема, надання індивідуальних податкових консультацій, інформаційно-довідкових послуг із питань податкового та іншого законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи, питання порядку проведення операцій із благодійною та гуманітарною допомогою не належать до компетенції ДПС.

Водночас повідомляємо, що загальні засади благодійної діяльності в Україні визначаються Законом України від 05 липня 2012 року № 5073-VI
«Про благодійну діяльність та благодійні організації» зі змінами (далі – Закон            № 5073), що забезпечує правове регулювання відносин у суспільстві, спрямованих на розвиток благодійної діяльності, утвердження гуманізму і милосердя, забезпечує сприятливі умови для утворення і діяльності благодійних організацій.

Правові, організаційні, соціальні засади отримання, надання, оформлення, розподілу і контролю за цільовим використанням гуманітарної допомоги визначає Закон України від 22 жовтня 1999 року № 1192-XIV «Про гуманітарну допомогу» зі змінами (далі – Закон № 1192).

Отримувачами гуманітарної допомоги є юридичні особи, а також акредитовані представництва іноземних держав, міжнародних та іноземних гуманітарних організацій в Україні (без створення юридичної особи), визначені у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку отримувачами гуманітарної допомоги, у межах переліку відповідно до п. 5 ст. 1 Закону          № 1192.

Набувачі гуманітарної допомоги – фізичні та юридичні особи, які потребують допомоги і яким вона безпосередньо надається. Набувачі гуманітарної допомоги із статусом юридичної особи визначаються відповідно до підпунктів «а», «б», «в», «г», «ґ», «д», «е», «є» п. 5 ст. 1 Закону № 1192 (п. 6 ст. 1 Закону № 1192).

Законодавство України про гуманітарну допомогу, як встановлено ст. 2 Закону № 1192, складається з Закону № 5073, Закону № 1192, інших нормативно-правових актів, міжнародних договорів, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України.

Облік і контроль за отриманням та цільовим використанням гуманітарної допомоги регламентується ст. 11 Закону № 1192.

До спеціально уповноважених державних органів із питань гуманітарної допомоги згідно зі ст. 4 Закону № 1192 належить, зокрема, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері соціального захисту населення.

Міністерство соціальної політики України (Мінсоцполітики) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України і який забезпечує формування та реалізацію державної політики, зокрема, у сфері соціального захисту населення (абзац перший п. 1 Положення про Міністерство соціальної політики України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 червня 2015 року  № 423 зі змінами).

Тож отримання благодійної допомоги має відбуватися у порядку, встановленому Законом № 5073, а питання порядку проведення операцій з гуманітарною допомогою регулюються законодавством України про гуманітарну допомогу і належать до компетенції Міністерства соціальної політики України.

При цьому зазначаємо, що бухгалтерський облік гуманітарної допомоги та відповідна звітність, як встановлено частиною четвертою ст. 11 Закону № 1192, здійснюються отримувачами гуманітарної допомоги та набувачами гуманітарної допомоги (юридичними особами) у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику. У разі відсутності обліку щодо отримання та цільового використання гуманітарної допомоги вона вважається використаною не за цільовим призначенням.

 

В частині податку на прибуток підприємств повідомляємо таке.

Згідно з п.п. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134 Кодексу об’єктом оподаткування податком на прибуток підприємств є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які визначені відповідними положеннями Кодексу.

Відповідно до вимог абзацу першого п.п. 140.5.9 п. 140.5 ст. 140 Кодексу фінансовий результат до оподаткування податкового (звітного) періоду збільшується платником податку на суму коштів або вартості товарів, виконаних робіт, наданих послуг, безоплатно перерахованих (переданих) протягом звітного (податкового) року неприбутковим організаціям, внесеним до Реєстру неприбуткових установ та організацій на дату такого перерахування коштів, передачі товарів, робіт, послуг (крім неприбуткової організації, яка є об’єднанням страховиків, якщо участь страховика у такому об’єднанні є умовою проведення діяльності такого страховика відповідно до закону, та неприбуткових організацій, до яких застосовуються положення п.п. 140.5.14            п. 140.5 ст. 140 Кодексу), у розмірі, що перевищує 4 відсотки оподатковуваного прибутку попереднього звітного року.

Абзацом першим п.п. 140.5.10 п. 140.5 ст. 140 Кодексу встановлено, що фінансовий результат податкового (звітного) періоду збільшується на суму перерахованої безповоротної фінансової допомоги (безоплатно наданих товарів, робіт, послуг) особам, що не є платниками податку (крім фізичних осіб, які є платниками податку на доходи фізичних осіб), платникам податку, які є пов’язаними особами (у разі якщо отримувачем фінансової допомоги (безоплатно наданих товарів, робіт, послуг) задекларовано від’ємне значення об'єкта оподаткування за податковий (звітний) рік, що передує року, в якому отримано таку безповоротну фінансову допомогу (безоплатно надані товари, роботи, послуги), за умови що така допомога була врахована у складі витрат при визначенні фінансового результату до оподаткування), та платникам податку, які оподатковуються за ставкою 0 відсотків відповідно до п. 44 підрозділу 4 розділу XX Кодексу, крім безповоротної фінансової допомоги (безоплатно наданих товарів, робіт, послуг), перерахованої неприбутковим організаціям, внесеним до Реєстру неприбуткових установ та організацій на дату такого перерахування коштів, передачі товарів, робіт, послуг, для яких застосовується положення підпункту 140.5.9 п. 140.5 ст. 140 Кодексу.

Водночас тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у п. 69 підрозділу 10 розділу XX Кодексу.

Так, відповідно до п.п. 69.6 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу коригування, встановлені п.п. 140.5.9  п. 140.5 ст. 140 Кодексу, не проводяться щодо сум коштів або вартості спеціальних засобів індивідуального захисту (касок, бронежилетів, виготовлених відповідно до військових стандартів), технічних засобів спостереження, лікарських засобів та медичних виробів, засобів особистої гігієни, продуктів харчування, предметів речового забезпечення, а також інших товарів, виконаних робіт, наданих послуг, які добровільно перераховані (передані) Збройним Силам України, Національній гвардії України, Службі безпеки України, Службі зовнішньої розвідки України, Державній прикордонній службі України, Міністерству внутрішніх справ України, Управлінню державної охорони України, Державній службі спеціального зв’язку та захисту інформації України, іншим утвореним відповідно до законів України військовим формуванням, їх з’єднанням, військовим частинам, підрозділам, установам або організаціям, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету, для потреб забезпечення оборони держави та наданої гуманітарної допомоги з дотриманням вимог законодавства України про гуманітарну допомогу у зв’язку з військовою агресією російської федерації проти України, а також на користь центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, сил цивільного захисту та/або закладам охорони здоров’я державної, комунальної власності, та/або структурним підрозділам з питань охорони здоров’я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, сум коштів, перерахованих на спеціальні рахунки, відкриті Національним банком України для збору коштів.

Щодо запитань 1 – 3 та 6

Кодексом не передбачено різниць для коригування фінансового результату до оподаткування платником податку на прибуток підприємств (отримувачем гуманітарної допомоги) при визначенні об’єкта оподаткування таким податком за операціями з отримання гуманітарної допомоги у вигляді лікарських засобів для подальшого передання на користь закладів охорони здоров’я державної та комунальної власності.

Такі операції відображаються при визначенні фінансового результату до оподаткування та відповідно об’єкта оподаткування податком на прибуток підприємств згідно з правилами бухгалтерського обліку.

Надалі за операціями платника податку на прибуток підприємств (отримувача гуманітарної допомоги) з передання отриманої гуманітарної допомоги у вигляді лікарських засобів набувачам, що є закладами охорони здоров’я державної та комунальної власності, у період дії воєнного стану на території України різниця щодо вартості такої гуманітарної допомоги, встановлена п.п. 140.5.9 п. 140.5 ст. 140 Кодексу, не виникає, і такі операції при визначенні фінансового результату до оподаткування та відповідно об’єкта оподаткування податком на прибуток підприємств відображаються згідно з правилами бухгалтерського обліку.

У випадку передання платником податку на прибуток підприємств гуманітарної допомоги на користь набувачів - фізичних осіб, які є платниками податку на доходи фізичних осіб, такий платник податку на прибуток підприємств також не коригує фінансовий результат до оподаткування на суму такої наданої гуманітарної допомоги. Такі операції відображаються згідно з правилами бухгалтерського обліку.

Регулювання питань методології бухгалтерського обліку та фінансової звітності здійснюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері бухгалтерського обліку та аудиту, затверджує національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку, національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку в державному секторі, інші нормативно-правові акти щодо ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності (абзац перший частини другої ст. 6 Закону України від 16 липня 1999 року № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» зі змінами).

Тож питання бухгалтерського обліку підприємством операцій з отримання та передання гуманітарної допомоги на користь закладів охорони здоров’я державної та комунальної власності, а також фізичних осіб, які є платниками податку на доходи фізичних осіб, належать до компетенції Міністерства фінансів України.

Щодо запитань 4 та 5

За операціями з отримання благодійної допомоги у вигляді лікарських засобів для подальшого передання на користь закладів охорони здоров’я державної та комунальної власності Кодексом не передбачено у періоді такого отримання різниць для коригування фінансового результату до оподаткування платником податку на прибуток підприємств (отримувачем гуманітарної допомоги) при визначенні об’єкта оподаткування таким податком незалежно від факту наявності воєнного стану на території України.

Такі операції відображаються при визначенні фінансового результату до оподаткування та відповідно об’єкта оподаткування податком на прибуток підприємств згідно з правилами бухгалтерського обліку.

У разі проведення платником податку на прибуток підприємств операцій з передання отриманої гуманітарної допомоги у вигляді лікарських засобів набувачам, що є закладами охорони здоров’я державної та комунальної власності, внесеним до Реєстру неприбуткових установ та організацій, у періоді, що не пов’язаний із застосуванням воєнного стану на території України, такий платник податку збільшує фінансовий результат податкового (звітного) періоду на суму таких товарів, безоплатно наданих протягом звітного (податкового) року відповідним неприбутковим організаціям, у розмірі, що перевищує 4 відсотки оподатковуваного прибутку попереднього звітного року, у порядку, встановленому п.п. 140.5.9 п. 140.5 ст. 140 Кодексу.

 

В частині податку на додану вартість повідомляємо таке.

Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX Кодексу.

Особливості оподаткування ПДВ операцій з надання благодійної допомоги визначено у п.п. 197.1.15 п. 197.1 ст. 197 Кодексу.

Звільняються від оподаткування ПДВ операції з надання благодійної допомоги, зокрема безоплатне постачання товарів/послуг благодійним організаціям, утвореним і зареєстрованим відповідно до законодавства, а також надання такої допомоги благодійними організаціями набувачам (суб’єктам) благодійної допомоги відповідно до законодавства про благодійну діяльність та благодійні організації.

Під безоплатним постачанням слід розуміти постачання товарів/послуг благодійним організаціям та набувачам благодійної допомоги без будь-якої грошової, матеріальної або інших видів компенсації. У разі недотримання умов, визначених п.п. 197.1.15 п. 197.1 ст. 197 Кодексу, такі операції оподатковуються ПДВ на загальних підставах.

Не підлягають звільненню від оподаткування ПДВ операції з надання благодійної допомоги у вигляді зазначених у розділі VI Кодексу підакцизних товарів, цінних паперів (крім наданих ендавментів, зазначених у розділі IV Кодексу), нематеріальних активів і товарів/послуг, призначених для використання в господарській діяльності. 

Відповідно до п. 197.11 ст. 197 Кодексу, звільняються від оподаткування операції із ввезення на митну територію України майна як гуманітарної допомоги, наданої згідно з нормами Закону № 1192.

Щодо запитань 1, 2, 4, 5

Відповідно до норм Кодексу операції з передачі благодійної допомоги звільняються від оподаткування ПДВ, зокрема, безоплатне постачання товарів/послуг благодійним організаціям, а також надання благодійної допомоги благодійними організаціями набувачам (суб’єктам) такої допомоги (п.п. 197.1.15 п. 197.1 ст. 197 Кодексу). Отже, благодійна допомога, яку благодійній організації передають донори та благодійна допомога, яку благодійна організація передає набувачам звільняється від оподаткування податком на додану вартість.

Інші операції з надання благодійної допомоги, які не підпадають під дію п.п. 197.1.15 п. 197.1 ст. 197 Кодексу, оподатковуються ПДВ на загальних підставах, тобто на дату передачі товарів/надання послуг підприємством нараховується ПДВ, виходячи з бази оподаткування (п. 188.1 ст. 188 Кодексу).  

Зазначені правила (режими) оподаткування податком на додану вартість операцій з постачання благодійної допомоги застосовуються незалежно від дії воєнного стану.

Крім цього, не є постачанням товарів та послуг передання / надання товарів та послуг Збройним Силам України, Національній гвардії України, Службі безпеки України, Службі зовнішньої розвідки України, Державній прикордонній службі України, Міністерству внутрішніх справ України, Державній службі України з надзвичайних ситуацій, Управлінню державної охорони України, Державній службі спеціального зв’язку та захисту інформації України, добровольчим формуванням територіальних громад, іншим утвореним відповідно до законів України військовим формуванням, їх з’єднанням, військовим частинам, підрозділам, установам або організаціям, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету, для потреб забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави, а також на користь центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, сил цивільного захисту та/або закладів охорони здоров’я державної, комунальної власності, та/або структурних підрозділів із питань охорони здоров’я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, крім випадків, якщо такі операції з постачання товарів та послуг оподатковуються за нульовою ставкою ПДВ (пункт 321 підрозділу 2 розділу ХХ Кодексу).

У разі передачі Підприємством товарів, відповідно до пункту 321 підрозділу 2 розділу ХХ Кодексу в якості благодійної допомоги закладам охорони здоров’я, податкові зобов’язання з податку на додану вартість                     не нараховуються. Податкові наслідки з податку на додану вартість                    не виникають незалежно від наявності в одержувача статусу благодійної організації, за умови, що кінцевими набувачами будуть особи, визначені у пункті 321 підрозділу 2 розділу ХХ Кодексу. 

З питання сплати митних платежів (ввізного мита та ПДВ) при розмитненні товарів, зазначених у зверненні, ввезених на митну територію України, рекомендуємо звернутися до Державної митної служби України.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).