X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 16.09.2024 р. № 4468/ІПК/99-00-09-04-03 ІПК

Індивідуальна податкова консультація

 

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення на отримання індивідуальної податкової консультації Товариства щодо практичного застосування окремих норм законодавства з обігу спирту етилового та, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.

У своєму зверненні платник податків повідомив, що Товариство є виробником спирту етилового неденатурованого та зареєстрованим платником акцизного податку.

Враховуючи викладене вище та з метою забезпечення виконання вимог Закону України від 18 червня 2024 року № 3817-ІХ «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (далі –                 Закон № 3817), Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних запитань:

1. Щодо технічних вимог до електромагнітних клапанів, якими мають бути обладнані фланцеві з’єднання та/або елементи з’єднань витратомірів- лічильників та місць їх встановлення, а саме:

1.1. електромагнітні клапани якого типу, моделі (марки) можуть бути встановлені, яка необхідна напруга керування та тип вибухобезпеки, яким технічним регламентам та/або ДСТУ, ТУ такі клапани мають відповідати та якими документами така відповідність має підтверджуватися?

1.2. скільки електромагнітних клапанів на витратомірі-лічильнику має бути встановлено, з огляду на те, що витратомір- лічильник має фланцеві з’єднання з двох сторін?

1.3. що саме є джерелом керуючого сигналу, який буде підтримувати електроклапан у відкритому стані?

1.4. за яких умов, електромагнітний клапан повинен відкриватись?

2. Яким мінімальним технічним вимогам має відповідати система відеоспостереження, зокрема:

2.1. яка має бути забезпечена роздільна здатність камери та збереженого запису (роздільна здатність, бітрейт, частота кадрів тощо)?

2.2. які права доступу до системи відеоспостереження мають бути надані посадовим особам податкового органу за місцезнаходженням акцизного складу: адміністратор чи користувач?

2.3. у який спосіб мають бути зафіксовані державні номери транспортних засобів, ­чи достатньо відеозапису на якому чітко видно номерний знак, чи потрібна система автоматичного зчитування номерних знаків із збереженням інформації в архіві? Чи потрібно окремо фіксувати державний номер причепа автомобіля, що заїжджає?

3. Який порядок здійснення технічного обслуговування системи відеоспостереження або заміни зношених частин обладнання в разі якщо це передбачає повне або часткове тимчасове відключення системи відеоспостереження (відеокамери, відеореєстратора, системи кабельних комунікацій та системи безперебійного електроживлення)?

4. З врахуванням вимог частини першої статті 12 Закону № 3817 оптова торгівля на території України спиртом етиловим, спиртовими дистилятами, біоетанолом суб’єктами господарювання - виробниками зазначених товарів (продукції) здійснюється за наявності ліцензії на право виробництва спирту етилового, на право виробництва спиртових дистилятів, на право виробництва біоетанолу відповідно та не потребує отримання окремої ліцензії на право оптової торгівлі спиртом етиловим, спиртовими дистилятами, біоетанолом:

4.1. чи залишається право у суб’єкта господарювання здійснювати оптову торгівлю спиртом етиловим в разі анулювання ліцензії на виробництво спирту етилового, якщо відсутня окрема ліцензія на оптову торгівлю?

 

4.2. чи має право суб’єкт господарювання здійснювати оптову торгівлю спиртом етиловим, в разі анулювання ліцензії на виробництво спирту етилового та якщо він має окрему ліцензію на оптову торгівлю, отриману до 01.01.2025?

 

 

Щодо питання 1

 

Відповідно до вимог статті 3 Закону № 3817  фланцеві з’єднання та/або елементи з’єднання витратомірів-лічильників спирту етилового повинні бути обладнані електромагнітними клапанами закритого типу, які за відсутності керуючого сигналу мають закрите положення.

Статтями 6 та 19 Конституції України передбачено, що органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених цією Конституцією межах і відповідно до законів України. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Державна податкова служба України (ДПС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів і який реалізує державну податкову політику, державну політику з адміністрування єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (п. 1 Положення про Державну податкову службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 6 березня 2019 року № 227 із змінами (далі – Положення № 227)).

Відповідно до підпункту 1 пункту 3 Положення № 227 основними завданнями ДПС є, зокрема, реалізація державної податкової політики, здійснення в межах повноважень, передбачених законом, контролю за надходженням до бюджетів та державних цільових фондів податків, зборів, платежів, державної політики у сфері контролю за виробництвом та обігом спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, пального, а також за наявністю ліцензій на провадження видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню відповідно до закону.

З метою обладнання фланцевих з’єднань та елементів з’єднання витратомірів-лічильників спирту етилового електромагнітними клапанами закритого типу, які за відсутності керуючого сигналу мають закрите положення, суб’єкт господарювання самостійно визначає моделі електромагнітних клапанів, розраховує та підбирає їх пропускну здатність,  керуючись своїми виробничими потужностями та вимогами статті 3         Закону № 3817.

 

 

Щодо питань 2 та 3

 

Частиною другою статті 6 Закону № 3817 встановлено основні вимоги до цілодобової системи відеоспостереження:

1) цілодобова система відеоспостереження - це сукупність обладнання, призначеного для її функціонування, збереження мультимедійної інформації, ведення відповідного архіву відеозаписів, яка повинна забезпечувати можливість архівування відеозапису вибраного проміжку часу на зовнішні носії або за допомогою локальної мережі;

2) кількість встановлених відеокамер має бути достатньою для забезпечення:

фіксації в’їзду/виїзду транспорту на контрольно-пропускних пунктах, а також фіксації державного номерного знака транспортного засобу/номера залізничної цистерни;

фіксації відпуску готової продукції, навантаження/розвантаження сировини.

За рішенням виробника спирту етилового, біоетанолу можливе додаткове встановлення відеокамер у місцях, не передбачених цим пунктом;

3) відеокамери цілодобової системи відеоспостереження повинні:

забезпечувати одночасний запис із декількох ракурсів, щоб уникнути перекриття зображення стороннім об’єктом або відсутності зображення;

забезпечувати чітке зображення відеозапису за будь-яких погодних умов, незалежно від часу доби та освітлення;

бути стаціонарними та захищеними від зовнішніх електромагнітних випромінювачів і грозових розрядів;

бути постійно ввімкненими та автоматично проводити відеозапис, у тому числі за відсутності електроживлення, із збереженням мультимедійної інформації в архіві записів. На кожному кадрі відеозапису зазначаються час і дата запису;

4) забезпечення відеозапису із збереженням даних відеозапису не менше 30 календарних днів та надання доступу (у тому числі віддаленого) посадовим особам податкового органу за місцезнаходженням акцизного складу до мультимедійної інформації (онлайн-трансляції та/або до архіву відеозаписів з можливістю збереження інформації) з цілодобової системи відеоспостереження. Для забезпечення поточного відеозапису та збереження архіву відеозаписів об’єм пам’яті цілодобової системи відеоспостереження має становити не менше 40 терабайтів.

У разі виходу з ладу цілодобової системи відеоспостереження (загалом або окремого її елемента) виробник спирту етилового, біоетанолу у той самий день повинен повідомити про це уповноваженого представника податкового органу на акцизному складі, податковий орган за місцезнаходженням акцизного складу та вжити невідкладних заходів для відновлення її роботи.

У разі виходу з ладу, припинення функціонування цілодобової системи відеоспостереження ввезення/вивезення на/з території акцизного складу виробника спирту етилового, біоетанолу сировини, спирту етилового, біоетанолу забороняється. Відновлення в’їзду/виїзду транспорту на/з території акцизного складу здійснюється у присутності уповноваженого представника податкового органу.

Розпорядник акцизного складу повинен забезпечувати безперешкодний доступ посадових осіб контролюючого органу до цілодобової системи відеоспостереження, контрольно-пропускної системи (електронних ваг та вагового комплексу), витратомірів-лічильників спирту етилового, масових витратомірів, приладів обліку, території, виробничих приміщень, обладнання, будівель та ключових вузлів, на/у яких здійснюються виробництво, зберігання, відпуск спирту етилового, біоетанолу, до транспортних засобів комерційного призначення та документів щодо отримання або реалізації товарів (продукції) та їх обліку (частина четверта статті 6 Закону № 3817).

Згідно із частиною п’ятою статті 6 Закону № 3817 порядок функціонування цілодобової системи відеоспостереження та контрольно-пропускної системи на акцизних складах, на території яких виробляється спирт етиловий, біоетанол, затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, та визначає:

1) вимоги до цілодобової системи відеоспостереження та контрольно-пропускної системи;

2) порядок доступу (у тому числі віддаленого) до мультимедійної інформації (онлайн-трансляції та/або архіву відеозаписів з можливістю збереження інформації) з цілодобової системи відеоспостереження та контрольно-пропускної системи посадових осіб податкового органу за місцезнаходженням акцизного складу.

 

Щодо питання 4

 

Згідно з частиною першою статті 12 Закону № 3817 оптова торгівля на території України спиртом етиловим, спиртовими дистилятами, біоетанолом суб’єктами господарювання - виробниками зазначених товарів (продукції) здійснюється за наявності ліцензії на право виробництва спирту етилового, на право виробництва спиртових дистилятів, на право виробництва біоетанолу відповідно та не потребує отримання окремої ліцензії на право оптової торгівлі спиртом етиловим, спиртовими дистилятами, біоетанолом.

Відповідно до частини другої статті 12 Закону № 3817 оптова торгівля на території України спиртом етиловим суб’єктами господарювання, які не є виробниками спирту етилового, здійснюється за наявності у них ліцензії на право оптової торгівлі спиртом етиловим.

Пунктом другим розділу XII «Прикінцеві положення» Закону № 3817 установлено, зокрема, що:

Закон України від 19 грудня 1995 року  № 481/95 – ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (далі –  Закон № 481) втрачає чинність з    1 січня 2025 року, крім статті 8 Закону № 481, яка діє до дня набрання чинності та введення в дію статті 33 Закону № 3817;

положення Закону № 481 до дня втрати ним чинності застосовуються в частині, що не суперечить положенням Закону № 3817.

Згідно із пунктом першим розділу XII «Прикінцеві положення» Закону     № 3817 стаття 12 «Основні вимоги до оптової торгівлі спиртом етиловим, спиртовими дистилятами, біоетанолом» цього Закону набирає чинності та вводиться в дію з 1 січня 2025 року.

Відповідно до частини першої статті 14 Закону № 481 оптова торгівля на території України спиртом етиловим здійснюється за наявності ліцензії на право оптової торгівлі таким спиртом.

Згідно із частиною чотирнадцятою статті 14 Закону № 481 ліцензії на право оптової торгівлі спиртом етиловим видаються органом, уповноваженим Кабінетом Міністрів України, безстроково.

Суб’єкти господарювання - виробники спирту етилового здійснюють його реалізацію вітчизняним споживачам за наявності ліцензії на право оптової торгівлі спиртом етиловим (частина вісімнадцята статті 14 Закону № 481).

Відповідно до пункту 3 розділу ХІІІ «Перехідні положення» Закону № 3817 ліцензії на право провадження відповідного виду господарської діяльності, видані відповідно до Закону № 481 до 1 січня 2025 року, вважаються чинними та підтверджують право на провадження відповідного виду (видів) господарської діяльності до завершення строку, на який їх було видано (для ліцензій, виданих на визначений строк), або до дня припинення їхньої дії в порядку, визначеному Законом № 3817.

Таким чином, відповідно до вимог статті 12 Закону № 3817 з 1 січня 2025 року в разі анулювання ліцензії на виробництво спирту етилового суб’єкт господарювання втрачає право здійснювати оптову торгівлю виробленим таким суб’єктом спиртом етиловим.

З урахуванням пункту 3 розділу ХІІІ «Перехідні положення»              Закону № 3817, у разі, якщо суб’єкт господарювання має окрему діючу ліцензію на оптову торгівлю спиртом етиловим, отриману відповідно до Закону № 481 до 1 січня 2025 року, він має право здійснювати оптову торгівлю спиртом етиловим за такою ліцензією до завершення строку, на який її було видано (для ліцензій, виданих на визначений строк), або до дня припинення її дії в порядку, визначеному Законом № 3817.

 Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватись виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 Кодексу).

________________________________________________________________________________

Дана індивідуальна податкова консультація діє до зміни/втрати чинності норм законодавства, щодо яких надано індивідуальну податкову консультацію.