Індивідуальна податкова консультація
Державна податкова служба України розглянула звернення щодо питань звільнення від оподаткування податком на прибуток операцій за договорами, що укладені на виконання проєктів, що фінансуються Північною екологічною фінансовою корпорацією (далі – НЕФКО), та, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – ПКУ) повідомляє.
Як викладено у зверненні, Товариство визнано виконавцем декількох проєктів міжнародної технічної допомоги (далі – МТД). Зазначені проєкти (програми) МТД пройшли державну реєстрацію, що підтверджується реєстраційними картками проєктів (програм).
Вказані проєкти фінансуються коштами Європейського Союзу (ЄС) через НЕФКО та реалізуються в рамках міжнародних договорів:
Рамкова Угода між Урядом України та Комісією Європейських Співтовариств від 03.09.2008, ратифікована Законом України від 03 вересня 2008 року № 360-VI;
Рамкова Угода між Урядом України та Північною екологічною фінансовою корпорацією, ратифікованої Верховною Радою України 21.09.2010 (Закон України № 2533-VI), яка набула чинності 18.11.2010 (далі - Угода з НЕФКО).
Заявник запитує:
1. Чи правомірні та обґрунтовані висновки товариства щодо звільнення від оподаткування податком на прибуток підприємств операцій за договорами, що укладені для виконання проєктів, що фінансуються НЕФКО, таким же чином, як і за договорами на виконання проєктів, що фінансуються ЄБРР, тобто операції по цим договорам звільняються не тільки від податку на додану вартість, а й з податку на прибуток підприємств?
2. Чи правомірні та обґрунтовані висновки товариства щодо звільнення від оподаткування податком на прибуток підприємств позитивноїкурсової різниці від операцій товариства з іноземною валютою за договорами, укладені на виконання проєктів МТД, що фінансуються НЕФКО?
Щодо питань 1-2
Відносини, що виникають у сфері справляння податків, зборів і митних платежів, регулюються нормами ПКУ, Митного кодексу України та іншими нормативно-правовими актами з питань оподаткування (п. 1.1 ст. 1 розділу І ПКУ).
Пунктами 3.1 та 3.2 ст. 3 ПКУ визначено, що однією із складових податкового законодавства України є чинні міжнародні договори, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України і якими регулюються питання оподаткування. Якщо міжнародним договором, згода на обов’язковість якого надана Верховною Радою України, встановлено інші правила, ніж ті, що передбачені ПКУ, застосовуються правила міжнародного договору.
Згідно з п. 5.2 ст. 5 ПКУ у разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням ПКУ, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення ПКУ.
Деталізовані правила, що застосовуються до виконання заходів, повністю або частково фінансованих коштом Європейського Співтовариства, зокрема, стосовно обміну валют, сплати митних зборів і податківвикладено уРамковій Угоді між Урядом України та Комісією Європейських Співтовариств від 03.09.2008, ратифікованій Законом України від 03 вересня 2008 року № 360-VI (далі – Рамкова Угода).
Зокрема, ст. 3 Рамкової Угоди встановлено, що заходи, що фінансуються в цілому або частково коштом Співтовариства, не обкладаються податками, митними зборами, або іншими стягненнями аналогічного характеру, зокрема:
контракти, фінансовані коштом Співтовариства, не підлягають сплаті податку на додану вартість, гербового, реєстраційного або інших аналогічних зборів в Україні, незалежно від того, чи існують такі збори, чи повинні бути впроваджені, і незалежно від того, чи укладені ці контракти з особами з України чи інших країн;
іноземні підрядники та їхні робітники, які не є громадянами України й не проживають постійно в Україні, що працюють за контрактами, фінансованими коштом Співтовариства, звільняються від усіх податків, зборів та інших обов’язкових платежів, що справляються на території України, включаючи податки, пов’язані із підприємницькою діяльністю та отриманням прибутку (підпункти 3.3 і 3.5 ст. 3 Рамкової Угоди).
При цьому, Рамковою Угодою не передбачено пільгового оподаткування податком на прибуток підприємств прибутку від операцій з реалізації контрактів, що фінансуються коштом Співтовариства,для виконавців – резидентів України.
Одночасно, оскільки фінансування договорів МТД здійснюється НЕФКО, то операції за такими договорами необхідно розглядати з урахуванням положень Рамкової угоди між Урядом України та Північною екологічною фінансовою корпорацією, ратифікованої Верховною Радою України 21.09.2010 (Закон України № 2533-VI), яка набула чинності 18.11.2010 (далі - Угода з НЕФКО).
У преамбулі Угоди з НЕФКО зазначено, що «НЕФКО є міжнародною фінансовою організацією, що створена у 1990 році на підставі Угоди між Урядами Данії, Фінляндії, Ісландії, Норвегії і Швеції (далі - Північні країни) і діє відповідно до Угоди від 6 листопада 1998 року».
Статтею 7 Угоди з НЕФКО встановлено, що НЕФКО користується повною правосуб’єктністю на території України, зокрема здатністю укладати договори, придбавати рухоме й нерухоме майно та розпоряджатися ним, а також бути стороною в судових процесах.
Фінансова та інвестиційна діяльність НЕФКО користується на території України режимом, який надається міжнародним фінансовим
організаціям і є найбільш сприятливим для такої діяльності.
Зокрема, НЕФКО має вільний доступ до національного фінансового ринку України відповідно до законодавства України, а до його зобов’язань та цінних паперів застосовуються умови, зокрема стосовно правил утримання податків, ринкових правил, порядку ухвалення, принаймні не менш сприятливі, ніж ті, які надано іншим міжнародним фінансовим організаціям.
Таким чином, НЕФКО є міжнародною фінансовою організацією, яка користується статусом, привілеями та імунітетом на території країни – члена організації.
Статтею 2 Угоди з НЕФКО встановлено, що НЕФКО може відповідно до цієї Угоди вільно здійснювати на території України діяльність, передбачену Статутом НЕФКО, зокрема позичати кошти згідно із законами та нормативно-правовими актами України, використовуючи всі дозволені ними інструменти, а також володіти такими коштами, використовувати їх і розпоряджатися ними, а також вести рахунки в будь-якій валюті. Зокрема, НЕФКО, на основі своєї оцінки Проекту може вирішувати, чи надавати кошти на підтримку проекту, й на яких умовах.
Відсотки та всі інші платежі, які належать НЕФКО й виникають унаслідок Проектів і фінансової діяльності, передбаченої цією Угодою, а також активи та доходи НЕФКО, пов’язані з такою фінансовою діяльністю й Проектами, звільняються від оподаткування(ст. 3 Угоди з НЕФКО).
«Проект» означає будь-який екологічний інвестиційний проект, у тому числі енергозберігаючі проекти, але не обмежуючися ними, який НЕФКО фінансує безпосередньо або через посередника у формі інвестицій у капітал, позик (кредитів) чи грантів та який відповідає таким критеріям:
i) він упроваджується на території України, або
ii) його фінансування НЕФКО здійснює на території України, або
iii) він призначений Бенефіціару в Україні;
на фінансування якого НЕФКО погоджується після дати набрання цією Угодою чинності або з огляду на чіткі очікування її виконання або набрання нею чинності (ст. 1 Угоди з НЕФКО).
При цьому відповідно до ст. 5 Угоди з НЕФКОУкраїнська Сторона забезпечує таке: Проекти, що фінансуються відповідно до цієї Угоди, а також договори, укладені для їхнього виконання, користуються стосовно фіскальних, митних та інших питань режимом, не менш сприятливим, ніж той, який надається проектам або договорам, що фінансуються будь-якими іншими міжнародними фінансовими організаціями, або ніж той, що надається резидентам України, залежно від того, який режим є найбільш сприятливим.
Українська Сторона поширює на кожний проект повний і постійний захист та гарантії від експропріації та громадських заворушень.
Згідно з Конвенцією про правовий статус, привілеї та імунітети міждержавних економічних організацій, діючих в певних галузях співробітництва, від 05.12.1980 року, ратифікованою Україною 29.06.1981, міжнародні організації, членами яких є держави, засновані відповідно до міжнародних угод з координації дій її членів по співпраці і кооперації в певних галузях економіки, науки і техніки, звільняються від прямих податків і інших обов’язкових платежів, що мають податковий характер, і зборів, як загальнодержавних, так і місцевих, за винятком платежів за комунальні та інші подібні види обслуговування (ст. I та ст. VII).
Відповідно до п.п. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134 ПКУ об’єктом оподаткування податком на прибуток єприбуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які визначені відповідними положеннями ПКУ.
Положеннями Кодексу не передбачено коригування фінансового результату до оподаткування на суми курсових різниць, що виникають за операціями в іноземній валюті. Такі операції відображаються згідно з правилами бухгалтерського обліку при визначенні фінансового результату до оподаткування.
Щодо питань фінансування проєктів МТД Європейським Банком Реконструкції та Розвитку, то така діяльність реалізується в рамках Договору між Урядом України та Європейським Банком Реконструкції та Розвитку про співробітництво та діяльність Постійного Представництва ЄБРР в Україні, підписаного 12.06.2007, ратифікованого 04.06.2008 (далі – Договір).
У преамбулі Договору зазначено, що Європейський Банк Реконструкції та Розвитку є міжнародною фінансовою установою, яка користується статусом, привілеями та імунітетом на території країни-члена для виконання своїх функцій, створена та діє на основі Угоди про заснування Європейського банку реконструкції та розвитку від 29 травня 1990 року, до якої згідно з Указом Президента України від 14.07.1992 № 379 «Про членство України в Європейському банку реконструкції та розвитку» приєдналася Україна.
Згідно з розділом 8.01 ст. 8 Договору з ЄБРР визначено, що усі імпортовані та вироблені в Україні обладнання, матеріали, роботи та послуги, включаючи консультаційні послуги, які використовуються для надання Технічної допомоги або для грантового співфінансування і фінансуються за рахунок Грантових коштів, звільняються від будь-яких податків і зборів або обов’язкових платежів, що стягуються Україною або на території України.
Крім того, за умови дотримання положень, визначених у розділі 8.01 Договору з ЄБРР, всі платежі підрядникам за контрактами надання Технічної допомоги звільняються від будь-яких податків або будь-яких інших зборів чи обов’язкових платежів, що стягуються Україною або на території України, такою мірою, якою ці платежі фінансуються за рахунок Грантових коштів (розділ 8.02 ст. 8 Договору з ЄБРР).
Відповідно до розділу 8.03 ст. 8 Договору з ЄБРР вартість послуг, що надаються в рамках Технічної допомоги, та вартість усіх Грантових коштів звільняються від податку на прибуток підприємств, що стягується Україною або на території України, та не становитимуть, чи вважатимуться такими, що становлять, оподатковувану вигоду або оподатковуваний дохід організації, яка може одержати прямі або непрямі вигоди від такої Технічної допомоги або Грантових коштів.
Таким чином, у разі фінансування договорів МТД за рахунок коштів ЄБРР, всі платежі підрядникам за контрактами надання Технічної допомоги, вартість усіх Грантових коштівзвільняються від оподаткуванню податком на прибуток підприємств.
Отже, з урахуванням положень ст. 5 Угоди з НЕФКО щодо забезпечення Українською стороною не менш сприятливогорежиму, ніж той, який надається проектам або договорам, що фінансуються будь-якими іншими міжнародними фінансовими організаціями, всі платежі підрядникам за контрактами надання Технічної допомоги, і, як слідство,позитивна курсова різниця від операцій з іноземною валютою за договорами, укладеними на виконання проєктів МТД, що фінансуються НЕФКО, звільняються від оподаткування податком на прибуток підприємств, як міжнародної фінансової установи, яка користується статусом, привілеями та імунітетом на території країни-члена.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 ПКУ).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |