X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ГУ ДПС У ПОЛТАВСЬКІЙ ОБЛАСТІ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 20.09.2024 р. № 4531/ІПК/16-31-24-04-07

№                    /ІПК/16-31-24-04-07

 

Індивідуальна податкова консультація

 

Головне управління Державної податкової служби у Полтавській області за результатами розгляду звернення щодо практичного застосування норм чинного законодавства в частині сплати податку на доходи фізичних осіб і подання Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум  утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску (далі – Розрахунок) та керуючись ст. 52 глави 3 розд. ІІ Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року                            № 2755-VI зі змінами та доповненнями (далі – ПКУ), в межах компетенції повідомляє.

У своєму зверненні платник податків – сільськогосподарське підприємство повідомляє, що є платником єдиного податку 4 групи.

Основним видом діяльності є вирощування зернових культур.

Виробничу діяльність підприємство здійснює в області на орендованих земельних ділянках (оренда земельних паїв у фізичних осіб).

Протягом 2024 року проведено зміну місцезнаходження підприємства з області на область. Тобто платник податків розуміє, що підприємство повинно сплачувати податки і збори та подавати звітність за місцем попередньої реєстрації, а починаючи з 01.01.2025 за місцем нової реєстрації.

Враховуючи вищевикладене, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з питань:

1. До якого бюджету та з якого періоду підприємство повинно сплачувати податок на доходи фізичних осіб за найманих працівників, якщо не має зареєстрованих відокремлених структурних підрозділів, а має власні приміщення (будівлі) для зберігання сільськогосподарської продукції,                   паливно –  мастильних матеріалів та документації в іншому (ніж регіон реєстрації юридичної особи) регіоні України, де працюють його наймані працівники?

2. До якої ДПС та з якого періоду підприємство має подавати податкову звітність по нарахуванню податку на доходи фізичних осіб за найманих працівників, якщо не має зареєстрованих відокремлених структурних підрозділів, а має власні приміщення (будівлі) для зберігання сільськогосподарської продукції, паливно – мастильних матеріалів та документації в іншому (ніж регіон реєстрації юридичної особи) регіоні України, де працюють його наймані працівники?

3. До якого бюджету та з якого періоду підприємство (податковий агент), яке не має зареєстрованих відокремлених структурних підрозділів, повинно сплачувати податок на доходи фізичних осіб при виплаті орендної плати за земельні паї фізичним особам – орендодавцям землі, якщо орендовані земельні паї, на яких підприємство вирощує сільськогосподарські культури, розташовані в іншому (ніж регіон реєстрації юридичної особи) регіоні України?

4. До якої ДПС та з якого періоду підприємство, яке не має зареєстрованих відокремлених структурних підрозділів, повинно подавати податкову звітність по нарахуванню податку на доходи фізичних осіб з орендної плати за земельні паї фізичним особам – орендодавцям землі, якщо орендовані земельні паї, на яких підприємство вирощує сільськогосподарські культури, розташовані в іншому (ніж регіон реєстрації юридичної особи) регіоні України?

Відповідно до п. 66.3 ст. 66 ПКУ у разі проведення державної реєстрації зміни місцезнаходження або місця проживання платника податків, внаслідок якої змінюється контролюючий орган, в якому на обліку перебуває платник податків, а також у разі зміни податкової адреси платника податків, контролюючими органами за попереднім та новим місцезнаходженням (місцем проживання) платника податків проводяться процедури відповідно зняття з обліку/взяття на облік такого платника податків.

Частиною восьмою ст. 45 та частиною п'ятою ст. 78 Бюджетного кодексу України від 8 липня 2010 року № 2456-VI зі змінами та доповненнями (далі – БКУ) визначено, що у разі зміни місцезнаходження суб'єкта господарювання та його реєстрації як платника податків за новим місцезнаходженням сплата визначених податковим законодавством загальнодержавних податків і зборів, які розподіляються між державним та місцевими бюджетами, та місцевих податків і зборів здійснюється за місцем попередньої реєстрації платника податків до закінчення поточного бюджетного періоду.

Якщо внаслідок зміни місцезнаходження юридичної особи або фізичної особи – підприємця змінюється територія територіальної громади, такий платник податків обліковується до закінчення бюджетного періоду з ознакою щодо сплати за попереднім місцезнаходженням податків і зборів.

Процедури переведення платника податків на обслуговування з одного контролюючого органу до іншого (взяття на облік/зняття з обліку) визначені розділом X Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 09.12.2011 № 1588 (далі – Порядок № 1588).

Пунктом 10.2 розділу X Порядку № 1588, зокрема, передбачено, що у разі зміни місцезнаходження суб'єкта господарювання та його реєстрації як платника податків за новим місцезнаходженням сплата визначених податковим законодавством загальнодержавних податків і зборів, які розподіляються між державним та місцевими бюджетами, та місцевих податків і зборів здійснюється за місцем попередньої реєстрації платника податків до закінчення поточного бюджетного періоду.

Якщо внаслідок зміни місцезнаходження юридичної особи змінюється територія територіальної громади, такий платник податків обліковується:

із визначенням кодів територій територіальної громади згідно з Кодифікатором адміністративно-територіальних одиниць та територій територіальних громад за попереднім та новим місцезнаходженням платника податків;

до закінчення бюджетного періоду з ознакою щодо сплати за попереднім місцезнаходженням податків і зборів, які розподіляються між державним та місцевими бюджетами, та місцевих податків і зборів.

Відповідно до п. 10.13 розділу Х Порядку № 1588 платник податків, який згідно з п. 10.2 розділу Х Порядку № 1588 має сплачувати за попереднім місцезнаходженням податки і збори, які розподіляються між державним та місцевими бюджетами, та місцеві податки і збори, після взяття на облік в контролюючому органі за новим місцезнаходженням (основне місце обліку) обліковується до кінця бюджетного періоду (календарного року) в контролюючому органі за попереднім місцезнаходженням (неосновне місце обліку) із відповідною ознакою.

Згідно з п. 10.14 розділу Х Порядку № 1588 у разі зняття з обліку за основним місцем обліку платника податків та переведення його на обслуговування до іншого контролюючого органу у зв'язку зі зміною місцезнаходження (місця проживання), пов'язаного із зміною місцезнаходження (місця проживання) чи включенням платника податків до Реєстру великих платників податків тощо, за наявності за попереднім місцем обліку об'єктів, відокремлених підрозділів чи обов'язків податкового агента такий платник податків одночасно із зняттям з обліку за основним місцем обліку згідно з Порядком № 1588 береться на облік за неосновним місцем обліку контролюючим органом за попереднім місцем обліку.

Щодо першого – четвертого питань

Порядок сплати (перерахування) податку на доходи фізичних осіб до бюджету передбачено ст. 168 ПКУ.

Відповідно до пп. 168.4.1 п. 168.4 ст. 168 ПКУ податок, утриманий з доходів резидентів та нерезидентів, зараховується до відповідних бюджетів згідно з БКУ.

Частиною другою ст. 64 БКУ встановлено, що податок на доходи фізичних осіб (крім податку, визначеного абзацами п’ятимі шостим частини другої ст. 64 БКУ), який сплачується (перераховується) податковим агентом – юридичною особою (її філією, відділенням, іншим відокремленим підрозділом) чи представництвом нерезидента – юридичної особи, зараховується до відповідного бюджету за їх місцезнаходженням (розташуванням) в обсягах податку, нарахованого на доходи, що виплачуються фізичній особі.

Згідно з пп. 168.4.2 п. 168.4 ст. 168 ПКУ такий порядок застосовується всіма юридичними особами, у тому числі такими, що мають філії, відділення, інші відокремлені підрозділи, що розташовані на території іншої територіальної громади, ніж така юридична особа, а також відокремленими підрозділами, яким в установленому порядку надано повноваження щодо нарахування, утримання і сплати (перерахування) до бюджету податку (далі – відокремлений підрозділ).

Відповідно до пп. 168.4.3 п. 168.4 ст. 168 ПКУ суми податку на доходи, нараховані відокремленим підрозділом на користь фізичних осіб, за звітний період перераховуються до відповідного бюджету за місцезнаходженням такого відокремленого підрозділу.

У разі якщо відокремлений підрозділ не уповноважений нараховувати (сплачувати) податок на доходи фізичних осіб за такий відокремлений підрозділ, усі обов’язки податкового агента виконує юридична особа. Податок на доходи, нарахований працівникам відокремленого підрозділу, перераховується до місцевого бюджету за місцезнаходженням такого відокремленого підрозділу.

Згідно з пп. 168.4.4 п. 168.4 ст. 168 ПКУ юридична особа за своїм місцезнаходженням та місцезнаходженням не уповноважених сплачувати податок відокремлених підрозділів, відокремлений підрозділ, який уповноважений нараховувати, утримувати і сплачувати (перераховувати) до бюджету податок, за своїм місцезнаходженням одночасно з поданням документів на отримання коштів для виплати належних платникам податку доходів, сплачує (перераховує) суми утриманого податку на відповідні рахунки, відкриті в органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, за місцезнаходженням відокремлених підрозділів, а у випадках, передбачених Кодексом, за місцезнаходженням земельних ділянок, земельних часток (паїв), виділених або не виділених в натурі (на місцевості).

Таким чином, у разі зміни місцезнаходження юридичної особи та його реєстрації як платника податків за новим місцезнаходженням сплата податку на доходи фізичних осіб здійснюється за місцем попередньої реєстрації платника податків до закінчення поточного бюджетного періоду.

Водночас юридична особа, яка має власні об’єкти нерухомого майна, які розташовані в різних регіонах (районах), де працюють та отримують заробітну плату наймані працівники, зобов’язана перераховувати податок на доходи фізичних осіб із доходів у вигляді заробітної плати до відповідного бюджету за місцезнаходженням (розташуванням) таких об’єктів нерухомого майна на рахунок, відкритий в органах Державної казначейської служби.

Разом з тим податок на доходи фізичних осіб, нарахований (утриманий) юридичною особою з доходу у вигляді орендної плати, який сплачується фізичним особам за орендовані земельні ділянки (паї) для вирощення сільськогосподарської продукції, перераховується (сплачується) до бюджету за місцем розташування таких земельних ділянок (паїв).

Відповідно до пп. «б» п. 176.2 ст. 176 ПКУ особи, які відповідно до ПКУ мають статус податкових агентів, та платники єдиного внеску зобов'язані подавати у строки, встановлені ПКУ для податкового кварталу, податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску, до контролюючого органу за основним місцем обліку. Такий Розрахунок подається лише у разі нарахування сум зазначених доходів платнику податку – фізичній особі податковим агентом, платником єдиного внеску протягом звітного періоду. Запровадження інших форм звітності із зазначених питань не допускається.

Порядок заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску, затверджено наказом Міністерства фінансів України від 13.01.2015 № 4, зі змінами (далі – Порядок).

Пунктом 3 розділу II Порядку визначено, що Розрахунок подається до контролюючих органів за основним місцем обліку.

Відповідно до п. 52.2 ст. 52 ПК України індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.