X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 20.09.2024 р. № 4548/ІПК/99-00-21-03-02 ІПК

 

Індивідуальна податкова консультація

 

Державна податкова служба України на виконання постанови Другого апеляційного адміністративного суду, якою визнано протиправними дії Державної податкової служби України з надання індивідуальної податкової консультації (далі – ІПК) та зобов’язано Державну податкову службу України вжити заходи щодо усунення порушень пункту 9 частини першої статті 129, статті 129-1 Конституції України, шляхом надання індивідуальної податкової консультації на виконання рішення Харківського окружного адміністративного суду з урахуванням його висновків, надає індивідуальну податкову консультацію з питання, що було предметом розгляду в ІПК, а саме щодо спрямування коштів, стягнутих у порядку, передбаченому статтею 95 Податкового кодексу України (далі – ПКУ), у рахунок погашення податкового боргу з ПДВ по задекларованих до сплати податкових зобов’язаннях за періоди починаючи з 1 липня 2015 року, визначених платником податків у податковій декларації з податку на додану вартість, на рахунок платника в системі електронного адміністрування ПДВ (далі – СЕА ПДВ).

Індивідуальна податкова консультація надається виходячи з норм ПКУ, які були чинними в періоді звернення платника податку щодо надання індивідуальної податкової консультації із вищезазначеного питання.

Правові основи оподаткування податком на додану вартість встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX ПКУ. Принципи функціонування СЕА ПДВ визначено статтею 2001 ПКУ.

Відповідно до пункту 2001.1 статті 2001 ПКУ СЕА ПДВ забезпечує автоматичний облік в розрізі платників податку:

суми податку, що містяться у складених та отриманих податкових накладних та розрахунках коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – ЄРПН);

суми податку, сплачені платниками при ввезенні товару на митну територію України;

суми поповнення та залишку коштів на рахунках в системі електронного адміністрування податку на додану вартість;

суми податку, на яку платники мають право зареєструвати податкові накладні та розрахунки коригування до податкових накладних в ЄРПН;

інших показників, які згідно з вимогами пункту 34 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ враховуються під час обрахунку суми податку, обчисленої за формулою, визначеною пунктом 2001.3 статті 2001 ПКУ.

Пунктом 2001.2 статті 2001 ПКУ передбачено, що платникам податку автоматично відкриваються рахунки в СЕА ПДВ. Розрахунки з бюджетом у СЕА ПДВ здійснюються з цих рахунків, крім випадку, передбаченого абзацом другим пункту 87.1 статті 87 ПКУ.

Сума податку, на яку платник податку має право зареєструвати в ЄРПН податкові накладні та/або розрахунки коригування (далі – реєстраційна сума), обчислюється за формулою, визначеною пунктом 2001.3 статті 2001 ПКУ. Складовою зазначеної формули, яка збільшує значення реєстраційної суми,  є, зокрема, ∑ПопРах – загальна сума поповнення з поточного рахунку платника податку рахунка в СЕА ПДВ.

Під час розрахунку показника ∑ПопРах враховується, зокрема, сума коштів, вилучених та зарахованих контролюючим органом на рахунок платника податку у СЕА ПДВ відповідно до статті 95 ПКУ в рахунок погашення податкового боргу з податку на додану вартість по задекларованих до сплати податкових зобов'язаннях за періоди починаючи з 1 липня 2015 року, визначених платником податків у податковій декларації з податку на додану вартість або уточнюючому розрахунку.

Згідно з підпунктом «ґ» пункту 2001.4 статті 2001 ПКУ на рахунок в СЕА ПДВ платника зараховуються, зокрема, кошти, вилучені контролюючим органом відповідно до статті 95 ПКУ в рахунок погашення податкового боргу з податку на додану вартість по задекларованих до сплати податкових зобов'язаннях за періоди починаючи з 1 липня 2015 року, визначених платником податків у податковій декларації з податку на додану вартість або уточнюючому розрахунку.

Відповідно до пункту 95.1 статті 95 ПКУ контролюючий орган здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності – шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі.

Пунктом 95.3 статті 95 ПКУ передбачено, що стягнення коштів з рахунків платника податків у банках, обслуговуючих такого платника податків, та з рахунків платників податків у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, відкритих в центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, здійснюється за рішенням суду, яке направляється до виконання контролюючим органам, у розмірі суми податкового боргу або його частини.

Контролюючий орган звертається до суду щодо надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі.

Рішення суду щодо надання вказаного дозволу є підставою для прийняття контролюючим органом рішення про погашення усієї суми податкового боргу. Рішення контролюючого органу підписується керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу та скріплюється гербовою печаткою контролюючого органу. Перелік відомостей, які зазначаються у такому рішенні, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Контролюючий орган на підставі рішення суду здійснює стягнення коштів у рахунок погашення податкового боргу за рахунок готівки, що належить такому платнику податків. Стягнення готівкових коштів здійснюється у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України (пункт 95.4 статті 95 ПКУ).

Згідно з пунктом 95.5 статті 95 ПКУ вилучені відповідно до статті 95 ПКУ готівкові кошти вносяться посадовою особою контролюючого органу до банку в день їх стягнення для перерахування до відповідного бюджету або до державного цільового фонду в рахунок погашення податкового боргу платника податків, а в разі використання платником податків єдиного рахунку – на такий рахунок, а у разі погашення податкового боргу з податку на додану вартість за задекларованими до сплати податковими зобов'язаннями за періоди, починаючи з 1 липня 2015 року, визначеними платником податків у податковій декларації з податку на додану вартість або уточнюючому розрахунку, такі кошти вносяться на рахунок платника в системі електронного адміністрування податку на додану вартість. У разі неможливості внесення зазначених коштів протягом того самого дня їх необхідно внести в банк наступного робочого дня. Забезпечення збереження зазначених коштів до моменту їх внесення в банк здійснюється відповідним контролюючим органом.

Порядок стягнення готівки, яка належить платникові податків, у рахунок погашення його податкового боргу, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1244 зі змінами та доповненнями (далі – Порядок № 1244).

Згідно з пунктом 2 Порядку № 1244 вилучення готівки у платника податків у рахунок погашення його податкового боргу здійснюється працівниками контролюючого органу з урахуванням вимог пунктів 95.2 – 95.5 статті 95 ПКУ.

У випадку, передбаченому пунктом 95.5 статті 95 ПКУ, стягнення коштів за рахунок готівки, що належить платнику податків, здійснюється за рішенням керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу без звернення до суду.

Пунктом 6 Порядку № 1244 передбачено, що вилучена готівка в національній валюті вноситься працівником контролюючого органу до банку для перерахування до відповідного бюджету / на єдиний рахунок у порядку, визначеному постановою Кабінету Міністрів України від 29.04.2020 № 321 «Про затвердження Порядку функціонування єдиного рахунка та виконання норм статті 351 ПКУ центральними органами виконавчої влади», / на рахунок платника в СЕА ПДВ у порядку, визначеному постановою Кабінету Міністрів України від 16.10.2014 № 569 «Деякі питання електронного адміністрування податку на додану вартість» (далі – Порядок № 569), в день її стягнення, а в разі неможливості такого внесення – на наступний робочий день.

Готівка в іноземній валюті передається банку або іншій фінансовій установі, що має право на реалізацію іноземної валюти, у зазначений строк для її продажу відповідно до законодавства та подальшого перерахування згідно з вимогами абзацу першого пункту 6 Порядку № 1244.

Відповідно до пункту 9 Порядку № 569 під час розрахунку показника ∑ПопРах  також враховується сума коштів, зокрема, вилучених контролюючим органом відповідно до статті 95 ПКУ в рахунок погашення податкового боргу з податку за задекларованими до сплати податковими зобов'язаннями за періоди, починаючи з 1 липня 2015 року, визначеними платником податків у податковій декларації з податку або уточнюючому розрахунку.

Отже, згідно з висновками, викладеними у рішенні Харківського окружного адміністративного суду, а також з урахуванням постанови Другого апеляційного адміністративного суду: «…згідно з підпунктом «г» пункту 2001.4 статті 2001 ПКУ на рахунок у системі електронного адміністрування податку на додану вартість платника зараховуються всі кошти, вилучені контролюючим органом відповідно до статті 95 ПКУ в рахунок погашення податкового боргу з податку на додану вартість по задекларованих до сплати податкових зобов`язаннях за періоди починаючи з 1 липня 2015 року, визначених платником податків у податковій декларації з податку на додану вартість або уточнюючому розрахунку, у тому числі готівкові кошти та кошти, стягнуті податковим органом з рахунків такого платника податків у банках з подальшим зарахуванням коштів до державного бюджету відповідно до статей 200, 2001 ПКУ. Такі стягнуті кошти враховуються також у формулі відповідно до пункту 2001.3 статті 2001 ПКУ…».

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 ПКУ).