X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 24.09.2024 р. № 4564/ІПК/99-00-09-04-03 ІПК

Індивідуальна податкова консультація

 

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення фізичної особи-підприємця (далі – ФОП) щодо отримання індивідуальної податкової консультації з питань практичного застосування окремих норм законодавства стосовно продажу алкогольних напоїв, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.

Як зазначено у зверненні, ФОП зареєстрована як фізична особа-підприємець на спрощеній системі оподаткування (друга група єдиного податку за ставкою 20%). ФОП здійснює діяльність з роздрібної торгівлі в неспеціалізованих магазинах переважно продуктами харчування та напоями (безалкогольними) згідно коду КВЕД 47.11.

ФОП планує здійснювати продаж таких видів товару як пиво, сидр, перрі (без додання спирту) та столових вин. За адресою, де ФОП планує здійснювати даний вид діяльності (місце торгівлі), у паспорті прив’язки тимчасової споруди зазначено тип споруди як «павільйон», а функціональне призначення «продаж хлібобулочних та молочних виробів», а площа місця торгівлі 30 кв.м.

ФОП запитує:

чи може ФОП, зареєстрована як фізична особа-підприємець на спрощеній системі оподаткування (друга група єдиного податку за ставкою 20%), отримати ліцензію та здійснювати діяльність з роздрібної торгівлі пива, сидру, перрі (без додання спирту) та столових вин за місцем торгівлі, приймаючи до уваги те, що згідно паспорту прив’язки тимчасової споруди, тип споруди за даним місцем торгівлі зазначається як «павільйон», функціональне призначення «продаж хлібобулочних та молочних виробів», а площа місця торгівлі 30 кв. м.?

 

Щодо зазначених питань

 

Згідно з п. 291.2 ст. 291 Кодексу спрощена система оподаткування, обліку та звітності – особливий механізм справляння податків і зборів, що встановлює заміну сплати окремих податків і зборів, встановлених п. 297.1 ст. 297 Кодексу, на сплату єдиного податку в порядку та на умовах, визначених главою 1 розділу ХІV Кодексу, з одночасним веденням спрощеного обліку та звітності.

Перелік видів діяльності, які не дають права на застосування спрощеної системи оподаткування, визначено п. 291.5 ст. 291 Кодексу.

Відповідно до п.п. 3 п.п. 291.5.1 п. 291.5 ст. 291 Кодексу не можуть бути платниками єдиного податку першої – третьої груп суб’єкти господарювання (юридичні особи та фізичні особи - підприємці), які здійснюють, зокрема, виробництво, експорт, імпорт, продаж підакцизних товарів (крім роздрібного продажу паливно-мастильних матеріалів в ємностях до 20 літрів та діяльності фізичних осіб, пов’язаної з роздрібним продажем пива, сидру, пері (без додання спирту) та столових вин).

З 27 липня 2024 року набрав чинності Закон України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (далі – Закон № 3817) крім окремих його норм, зокрема, розділу VІІ «Ліцензування» Закону № 3817 (крім пунктів 22, 23 і 25 частини другої статті 46, статті 49), який набирає чинності та вводиться в дію з 1 січня 2025 року.

При цьому, п. 2 розділу ХІІ «Прикінцеві положення» Закону № 3817 установлено, що Закон № 481 втрачає чинність з 1 січня 2025 року, положення Закону України від 19 грудня 1995 року № 481/95-BP «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (далі – Закон № 481) до дня втрати ним чинності застосовуються в частині, що не суперечить положенням Закону № 3817.

Відповідно до п. 2 частини першої ст. 1 Закону № 3817 алкогольний напій - напій, одержаний шляхом спиртового бродіння крохмалевмісної чи цукровмісної сільськогосподарської продукції або вироблений на основі спирту етилового та/або спиртового дистиляту, та/або іншого алкогольного напою, з вмістом спирту етилового понад 0,5 % об., який відповідає товарним позиціям 2203, 2204, 2205, 2206 (крім квасу «живого» бродіння), 2208 згідно з УКТЗЕД, а також з вмістом спирту етилового 8,5 % об. та більше, що відповідає товарній підкатегорії 2103 90 30 00 та товарній підпозиції 2106 90 згідно з УКТЗЕД.

Згідно із Законом України «Про Митний тариф України» від 19.10.2022    № 2697-ІХ (із змінами і доповненнями) «Сидр і перрі» відносяться до товарної позиції 2206 та класифікуються за кодами згідно УКТ ЗЕД 2206 00 31 00, 2206 00 51 00, 2206 00 81 00. «Пиво із солоду (солодове)» відноситься до товарної позиції 2203 та класифікується за кодами згідно УКТ ЗЕД 2203 00 01 00; 2203 00 09 00; 2230 00 10 00.

Відповідно до частини сьомої ст. 16 Закону № 3817 роздрібна торгівля алкогольними напоями (крім столових вин), а для малих виробників виноробної продукції - алкогольними напоями без додавання спирту (вин виноградних, вин плодово-ягідних, напоїв медових), у тому числі через мережу Інтернет, може здійснюватися субєктами господарювання, у тому числі їх виробниками, за наявності у них ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями.

Суб’єкти господарювання, які отримали ліцензію на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями, мають право реалізовувати сидр та перрі (без додавання спирту) без отримання ліцензії на право роздрібної торгівлі сидром та перрі (без додавання спирту) (частина восьма ст. 16 Закону № 3817).

На сьогодні ліцензування роздрібної торгівлі алкогольними напоями здійснюється згідно з чинними нормами Закону № 481.

Згідно із ст. 1 Закону № 481 місце торгівлі - місце реалізації товарів, у тому числі на розлив, в одному торговому приміщенні (будівлі) за місцем його фактичного розташування, для тютюнових виробів та пива - без обмеження площі, для алкогольних напоїв, крім пива, - торговельною площею не менше    20 кв. метрів, обладнане реєстраторами розрахункових операцій та/або програмними реєстраторами розрахункових операцій (незалежно від їх кількості) або де є книги обліку розрахункових операцій (незалежно від їх кількості), в яких фіксується виручка від продажу алкогольних напоїв та тютюнових виробів незалежно від того, чи оформляється через них продаж інших товарів.

Відповідно до п. 9 частини другої ст. 71 Закону № 3817 забороняється продаж пива (крім безалкогольного), алкогольних, слабоалкогольних напоїв, тютюнових виробів, електронних сигарет та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння у місцях торгівлі, не визначених для торгівлі такими товарами (продукцією).

Згідно із п. 24 частини другої ст. 73 Закону № 3817 за вчинені правопорушення до субєктів господарювання застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафу, порушення вимог ст. 71 цього Закону - 3 розміри мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року.

Відповідно до частини четвертої ст. 73 Закону № 3817 податкові органи застосовують та стягують фінансові санкції у вигляді штрафів, передбачені частиною другою (крім, зокрема, пункту 24) цієї статті, у порядку, визначеному Кодексом.

Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (Держпродспоживслужба) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України та який реалізує державну політику, зокрема у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів і реклами в цій сфері.

Згідно з п. 1 Положення про Державну службу України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02 вересня 2015 року № 667       (далі – Положення № 667), державний контроль за додержанням законодавства про захист прав споживачів і реклами в цій сфері, здійснює Держпродспоживслужба.

Держпродспоживслужба відповідно до покладених на неї завдань:

перевіряє додержання суб’єктами господарювання, що провадять діяльність у сфері торгівлі і послуг, вимог законодавства про захист прав споживачів, а також правил торгівлі та надання послуг (абзац другий п.п. 6 п. 4 Положення № 667);

накладає на суб’єктів господарювання сфери торгівлі і послуг, у тому числі ресторанного господарства, стягнення за порушення законодавства про захист прав споживачів (абзац четвертий п.п. 6 п. 4 Положення № 667).

Отже, враховуючи норми п.п. 3 п.п. 291.5.1 п. 291.5 ст. 291 Кодексу, ФОП на підставі ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями  може здійснювати роздрібну торгівлю алкогольними напоями (пиво, сидр і перрі (без додавання спирту)), роздрібна торгівля винами столовими може здійснюватися без наявності ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями.

Питання щодо функціонального призначення місця торгівлі, на якому може здійснюватися роздрібна торгівля алкогольними напоями, не належить до компетенції ДПС.

Відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.