Індивідуальна податкова консультація
Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення Товариства з обмеженою відповідальністю Фірма «_____» (далі – Товариство) щодо окремих питань оподаткування операцій у зв’язку з набуттям, збереженням майна без достатньої правової підстави, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), у межах повноважень повідомляє.
Згідно зі зверненням Товариство є власником нежитлових будівель та споруд. На виконання рішення _____ міської ради про надання дозволу Товариству на розробку проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для експлуатації та обслуговування складської бази Товариством було розроблено і погоджено проєкт землеустрою (далі – Проєкт) вказаної земельної ділянки (далі – Ділянка), внесені відомості до Державного земельного кадастру.
Як зазначається, виконаний у відповідності до ст. 120 Земельного кодексу України (далі – Земельний кодекс) Проєкт та витяг з Державного земельного кадастру щодо Ділянки Товариство направило до Департаменту комунальної власності _______ міської ради.
Товариством повідомлено, що оскільки договір оренди не укладений, то таким Товариством як користувачем Ділянки здійснюється подання до відповідного контролюючого органу податкової декларації та сплачується земельний податок за Ділянку за ставкою 3 відс. нормативної грошової оцінки землі, встановленою рішенням ________ міської ради.
При цьому у січні 2024 року до Товариства надійшло звернення від органу місцевого самоврядування з вимогою щодо сплати до бюджету міської територіальної громади грошових коштів, які, як зазначено, було збережено без законних підстав.
Так, відповідно до вимоги повідомлено, що оскільки Товариство є фактичним користувачем земельною ділянкою, то у такого Товариства виник обов’язок укласти та зареєструвати договір оренди земельної ділянки. Оскільки цей обов’язок не виконано, Товариство без законних підстав зберегло у себе майно у вигляді коштів за оренду землі.
У зв’язку з викладеним вище платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з таких запитань:
1. У разі сплати зазначених грошових коштів, як вимагає орган місцевого самоврядування, за періоди з 2021 по 2023 роки відповідно до ст. 1212 Цивільного кодексу України (далі – ЦКУ), чи будуть вони віднесені до витрат Товариства за правилами бухгалтерського обліку і чи потрібно здійснювати коригування у додатку РІ до рядка 03 РІ Податкової декларації з податку на прибуток підприємств?
2. Чи можливо Товариству віднести сплату грошових коштів, які було збережено без достатніх правових підстав, на користь органу місцевого самоврядування до благодійної допомоги?
3. З огляду на відсутність оформленого договору оренди земельної ділянки якими є законодавчі підстави у Товариства сплачувати поточні платежі за землю, і також чи будуть вони віднесені до витрат Товариства?
Щодо запитань 1 – 3
З податку на прибуток підприємств повідомляємо таке.
Окремий вид зобов’язань у зв’язку з набуттям, збереженням майна без достатньої правової підстави встановлено Главою 83 ЦКУ.
Так, відповідно до ст. 1212 Глави 83 ЦКУ особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов’язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов’язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.
Положення Глави 83 ЦКУ застосовуються також до вимог про:
1) повернення виконаного за недійсним правочином;
2) витребування майна власником із чужого незаконного володіння;
3) повернення виконаного однією із сторін у зобов’язанні;
4) відшкодування шкоди особою, яка незаконно набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи.
Особа, яка набула майно або зберегла його у себе без достатньої правової підстави, зобов’язана відшкодувати всі доходи, які вона одержала або могла одержати від цього майна з часу, коли ця особа дізналася або могла дізнатися про володіння цим майном без достатньої правової підстави. З цього часу вона відповідає також за допущене нею погіршення майна (абзац перший частини першої ст. 1214 Глави 83 ЦКУ).
Об’єктом оподаткування податком на прибуток підприємств на підставі абзацу першого п.п. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134 Кодексу є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які визначені відповідними положеннями Кодексу.
Підпунктом 140.5.11 п. 140.5 ст. 140 Кодексу встановлено, що фінансовий результат податкового (звітного) періоду збільшується на суму витрат від визнаних штрафів, пені, неустойок, відшкодування збитків, компенсації неодержаного доходу (упущеної вигоди), нарахованих відповідно до цивільного законодавства та цивільно-правових договорів, у тому числі у сфері зовнішньоекономічної діяльності, на користь осіб, які не є платниками податку на прибуток (крім фізичних осіб, які є платниками податку на доходи фізичних осіб), та на користь платників податку, які оподатковуються за ставкою 0 відсотків відповідно до п. 44 підрозділу 4 розділу XX Кодексу, а також на суму штрафів, пені, нарахованих контролюючими органами та іншими органами державної влади за порушення вимог законодавства.
Виходячи з умов запиту, вбачається, що у випадку сплати підприємством грошових коштів на користь місцевої ради за користування земельною ділянкою без укладення договору оренди землі (без достатньої правової підстави) така операція є відшкодуванням доходів, які одержало таке підприємство від використання такої земельної ділянки без достатньої правової підстави, що в свою чергу є компенсацією неодержаного доходу відповідною територіальною громадою, яку представляє відповідний орган місцевого самоврядування.
Отже у разі, якщо підприємство-платник податку на прибуток підприємств здійснює виплату коштів у зв’язку з користуванням земельною ділянкою без укладення договору оренди землі (без достатньої правової підстави) на користь органу місцевого самоврядування, що внесений до Реєстру неприбуткових установ та організацій, тобто не є платником податку на прибуток підприємств, то таке підприємство збільшує фінансовий результат податкового (звітного) періоду на суму таких виплат згідно з п.п. 140.5.11 п. 140.5 ст. 140 Кодексу з відповідним відображенням у рядку 3.1.11 додатку РІ до рядка 03 РІ Податкової декларації з податку на прибуток підприємств, форма якої затверджена наказом Міністерства фінансів України від 20.10.2015 № 897 «Про затвердження форми Податкової декларації з податку на прибуток підприємств», зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 11.11.2015 за № 1415/27860 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 20.02.2023 № 101) зі змінами.
Що стосується обліку операцій підприємства із здійснення виплат коштів у зв’язку з користуванням земельною ділянкою без укладення договору оренди землі за вимогою органу місцевого самоврядування та операцій із внесення плати за землю при визначенні фінансового результату до оподаткування, то такі операції відображаються згідно з правилами бухгалтерського обліку.
Регулювання питань методології бухгалтерського обліку та фінансової звітності здійснюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері бухгалтерського обліку та аудиту, затверджує національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку, національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку в державному секторі, інші нормативно-правові акти щодо ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності (абзац перший частини другої ст. 6 Закону України від 16 липня 1999 року № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» зі змінами).
Водночас наголошуємо, що будь-які висновки щодо податкового обліку конкретних операцій платників податків можуть надаватися за результатами детального вивчення умов, суттєвих обставин здійснення відповідних господарських операцій та первинних документів, оформленням яких вони супроводжувались.
З плати за землю повідомляємо таке.
Кодексом реалізовано принцип платності користування землею, передбачений ст. 206 Земельного кодексу, у двох формах плати за землю: земельного податку, який сплачується власниками земельних ділянок, земельних часток (паїв), землекористувачами, яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності на правах постійного користування, та орендної плати, яка справляється на умовах договору оренди за надані у строкове користування земельні ділянки державної і комунальної власності (підпункти 14.1.72, 14.1.136, 14.1.147 п. 14.1 ст. 14, п. 269.1 ст. 269, п. 288.1 ст. 288 Кодексу).
Статтею 122 Земельного кодексу визначені повноваження органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування щодо передачі земельних ділянок у власність або користування.
Приписами п. 269.1 ст. 269 Кодексу визначено, що платниками плати за землю є власники, постійні землекористувачі або орендарі земельних ділянок державної або комунальної власності. Фактичне користування земельної ділянки без правовстановлюючих документів не є підставою виникнення податкових зобов’язань з плати за землю.
Слід зазначити, що використання земельних ділянок без належного оформлення прав є порушенням норм земельного законодавства, яким передбачена відповідальність за ухилення осіб від державної реєстрації земельних ділянок та подання недостовірної інформації щодо них (п. «ї» частини першої ст. 211 Земельного кодексу).
Водночас Конституцією України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб (частина друга ст. 55 Конституції України).
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |