X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ГУ ДПС У М.КИЄВІ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 25.09.2024 р. № 4589/ІПК/26-15-23-01-08

№          /ІПК/26-15-23-01-08

 

Індивідуальна податкова консультація

 

 

Головне управління ДПС у м. Києві за результатами розгляду звернення Товариства про надання індивідуальної податкової консультації, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України від 2 грудня 2010 № 2755-VI, із змінами та доповненнями (далі - Кодекс), та в межах компетенції повідомляє.

Товариство є платником податку на прибуток на загальних підставах. У своєму зверненні Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію у зв’язку зі складністю застосування Кодексу та пов’язану з необхідністю формування чіткого розуміння обсягу податкових обов’язків, що виникають як наслідок ситуації викладеної нижче.

Товариствоу 2023 році здійснювало операції з нерезидентами. Загальний дохід Товаристваза 2023 рік був більшим ніж 150 мільйонів гривень. В 2023 році операції з продажу або придбання товарів, робіт, послуг через комісіонерів-нерезидентів не проводилися. Перелік операцій з нерезидентами за 2023 рік:

1) Нерезидент не являється пов’язаною особою з Товариством, зареєстрований в Нідерландах, форма власності нерезидента – B.V., обсяг операцій більший за 10 мільйонів гривень.

2) Нерезидент не являється пов’язаною особою з Товариством, зареєстрований в Ірландії, форма власності нерезидента – Limited, обсяг операцій менший за 10 мільйонів гривень.

3) Нерезидент не являється пов’язаною особою з Товариством, зареєстрований в Ірландії, форма власності нерезидента – Limited, обсяг операцій менший за 10 мільйонів гривень.

4) Нерезидент не являється пов’язаною особою з Товариством, зареєстрований в Гонконзі, форма власності нерезидента – Limited, обсяг операцій менший за 10 мільйонів гривень.

З наведеної практичної ситуації Товариство просить роз’яснити:

  1. Чи повинно Товариство подавати звіт про контрольовані операції за 2023 рік, враховуючи всі операції з нерезидентами, які перелічено в переліку операцій з нерезидентами за 2023 рік?

Згідно з п.п. 39.2.1.7 п.п. 39.2.1 п. 39.2 ст. 39 Кодексу, господарські операції, передбачені підпунктами 39.2.1.1 (крім операцій, що здійснюються між нерезидентом та його постійним представництвом в Україні) і 39.2.1.5 цього підпункту, визнаються контрольованими, якщо одночасно виконуються такі умови:

річний дохід платника податків від будь-якої діяльності, визначений за правилами бухгалтерського обліку, перевищує 150 мільйонів гривень (за вирахуванням непрямих податків) за відповідний податковий (звітний) рік;

обсяг таких господарських операцій платника податків з кожним контрагентом, визначений за правилами бухгалтерського обліку, перевищує 10 мільйонів гривень (за вирахуванням непрямих податків) за відповідний податковий (звітний) рік.

Відповідно до підпункту 39.2.1.1 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 Кодексу, контрольованими операціями є господарські операції платника податків, що можуть впливати на об’єкт оподаткування податком на прибуток підприємств платника податків (для резидентів Дія Сіті - платників податку на особливих умовах - на фінансовий результат до оподаткування, визначений у фінансовій звітності згідно з національними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку або міжнародними стандартами фінансової звітності), зокрема:

в) господарські операції, що здійснюються з нерезидентами, зареєстрованими у державах (на територіях), включених до переліку держав (територій), затвердженого Кабінетом Міністрів України відповідно до підпункту 39.2.1.2 цього підпункту, або які є резидентами цих держав;

г) господарські операції, що здійснюються з нерезидентами, які не сплачують податок на прибуток (корпоративний податок), у тому числі з доходів, отриманих за межами держави реєстрації таких нерезидентів, та/або не є податковими резидентами держави, в якій вони зареєстровані як юридичні особи. Перелік організаційно-правових форм таких нерезидентів в розрізі держав (територій) затверджується Кабінетом Міністрів України.

Підпунктом 39.2.1.4 п.п. 39.2.1 п. 39.2 ст. 39 Кодексу визначено, що господарською операцією для цілей трансфертного ціноутворення є всі види операцій, договорів або домовленостей, документально підтверджених або непідтверджених, що можуть впливати на об’єкт оподаткування податком на прибуток підприємств платника податків (для резидентів Дія Сіті - платників податку на особливих умовах - на фінансовий результат до оподаткування, визначений у фінансовій звітності згідно з національними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку або міжнародними стандартами фінансової звітності), зокрема, але не виключно:

а) операції з товарами, такими як сировина, готова продукція тощо;

б) операції з придбання (продажу) послуг;

в) операції з нематеріальними активами, такими як роялті, ліцензії, плата за використання патентів, товарних знаків, ноу-хау тощо, а також з будь-якими іншими об’єктами інтелектуальної власності;

г) фінансові операції, включаючи лізинг, участь в інвестиціях, кредитах, комісії за гарантію тощо;

ґ) операції з купівлі чи продажу корпоративних прав, акцій або інших інвестицій, купівлі чи продажу довгострокових матеріальних і нематеріальних активів;

д) операції (у тому числі внутрішньогосподарські розрахунки), що здійснюються між нерезидентом та його постійним представництвом в Україні;

е) операції, у результаті яких обсяг доходу та/або фінансовий результат платника податку зменшується внаслідок повної або часткової, безповоротної або тимчасової передачі функцій разом з матеріальними та/або нематеріальними активами (або без них), вигодами, ризиками та можливостями іншому платнику податку (іншій особі) в тих випадках, коли у взаємовідносинах між непов’язаними особами така передача не здійснювалася б без компенсації, незалежно від того, чи відображені такі операції у бухгалтерському обліку.

Відповідно до п.п. 39.4.2 п. 39.4 ст. 39 Кодексу платники податків, які у звітному році здійснювали контрольовані операції, зобов’язані подавати до 1 жовтня року, що настає за звітним, звіт про контрольовані операції.

Згідно з п.п. 39.4.2.1 п.п. 39.4.2 п. 39.4 ст. 39 Кодексу у звіті про контрольовані операції зазначається інформація про всі контрольовані операції, здійснені платником податків у звітному періоді.

Річний дохід Товариства від будь-якої діяльності, визначений за правилами бухгалтерського обліку, перевищує вартісний критерій у 150 мільйонів гривень (за вирахуванням непрямих податків) за 2023 рік.

Організаційно-правові форми Нерезидента-1 (країна реєстрації - Королівство Нідерландів), Нерезидента-2 (країна реєстрації - Сполучене Королівство Великої Британії та Північної Ірландії) та Нерезидента-3 (країна реєстрації - Сполучене Королівство Великої Британії та Північної Ірландії) не входять до переліку нерезидентів, які не сплачують податок на прибуток (корпоративний податок), у тому числі з доходів, отриманих за межами держави реєстрації таких нерезидентів, та/або не є податковими резидентами держави, в якій вони зареєстровані як юридичні особи, згідно Постанови Кабінету Міністрів України від 04.06.2017 № 480.

Країна реєстрації Нерезидента-4 (Особливий адміністративний район Китаю Гонконг (ЄС)) входить до переліку держав (територій), які відповідають критеріям, установленим п.п. 39.2.1.2 п.п. 39.2.1 п. 39.2 ст. 39 Кодексу, визначеного Постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2017 № 1045. Оскільки обсяг операцій з зазначеним нерезидентом є меншим 10 мільйонів гривень, проведені операції не відповідають вартісному критерію визнання операції контрольованою. Відповідно, у Товариства не виникає обов’язку подавати звіт про контрольовані операції за 2023 звітний рік.

Разом з тим, підпунктом 140.5.4 пункту 140.5 статті 140 Кодексу передбачено, що фінансовий результат податкового (звітного) періоду збільшується на суму 30 відсотків вартості товарів, у тому числі необоротних активів (крім активів з права користування за договорами оренди), робіт та послуг (крім операцій, зазначених у п. 140.2 та п.п. 140.5.6 цього пункту, та операцій, визнаних контрольованими відповідно до ст. 39 цього Кодексу), придбаних, зокрема, у:

нерезидентів (у тому числіпов’язанихосіб - нерезидентів), зареєстрованих у державах (на територіях), включених до переліку держав (територій), затвердженогоКабінетомМіністрівУкраїнивідповідно доп.п39.2.1.2п.п. 39.2.1 п. 39.2 ст. 39 цього Кодексу;

нерезидентів, організаційно-правова форма яких включена до переліку, затвердженогоКабінетомМіністрівУкраїнивідповідно доп.п.«г»п.п. 39.2.1.1 п.п. 39.2.1 п. 39.2 ст. 39 цього Кодексу, які не сплачуютьподаток на прибуток (корпоративнийподаток), у тому числіподаток з доходів, отриманих за межами державиреєстрації таких нерезидентів, та/або не є податковими резидентами держави, в якій вони зареєстровані як юридичні особи.

Фінансовий результат до оподаткуваннязбільшується на всю суму вартостітоварів, у тому числінеоборотнихактивів (крімактивів з права користування за договорами оренди), робіт та послуг (крімоперацій, зазначених уп. 140.2іп.п 140.5.6цього пункту, та операцій, визнанихконтрольованимивідповідно дост. 39цього Кодексу), придбаних у нерезидентів, визначених абзацами третім і четвертимцьогопідпункту, якщотакіоперації не маютьділової мети. Обов’язокдоведенняобставин, передбаченихцимабзацом, покладається на контролюючий орган іззастосуваннямвідповіднихположеньстатті 39цього Кодексу. При цьомуіншікоригування, передбаченіцимпідпунктом, не застосовуються, а сума цьогокоригуваннящодотакоїопераціїзменшується на суму коригування, передбаченогоабзацом першим цьогопідпункту, якщоплатникподаткусамостійновжезастосувавцекоригуваннящодотакоїоперації.

Вимогицьогопідпункту не застосовуютьсяплатникомподатку, якщооперація не є контрольованою та сума таких витратпідтверджуєтьсяплатникомподатку за цінами, визначеними за принципом «витягнутої руки»відповідно до процедури, встановленоїстаттею 39цього Кодексу, але без поданнязвіту.

При цьому, якщоцінапридбаннятоварів, у тому числінеоборотнихактивів (крімактивів з права користування за договорами оренди), робіт та послугперевищуєїхціну, визначену за принципом «витягнутої руки»відповідно до процедури, встановленоїстаттею 39цього Кодексу, коригуванняфінансового результату до оподаткуванняздійснюється на розміррізниціміжвартістюпридбання та вартістю, визначеноювиходячи з рівняціни, визначеної за принципом «витягнутої руки».

У випадкунезастосуваннявимогцьогопідпункту на підставі абзацу шостогоцьогопідпункту, якщоконтролюючий орган не враховує (не визнає) такуоперацію за результатами аналізувідповідно достатті 39цього Кодексу, фінансовий результат до оподаткуваннязбільшується у порядку, передбаченомуабзацом першимпідпункту 140.5.21пункту 140.5 статті 140 цього Кодексу. При цьомуіншікоригування, передбаченіцимпідпунктом, не застосовуються, а сума цьогокоригуваннящодотакоїопераціїзменшується на суму коригування, передбаченогоабзацомсьомимцьогопідпункту, якщоплатникподаткусамостійновжезастосувавцекоригуваннящодотакоїоперації.

Відповідно до п.п. 140.5.51 п. 140.5 ст. 140 Кодексу, фінансовий результат податкового (звітного) періоду збільшується на суму 30 відсотківвартостітоварів, у тому числінеоборотнихактивів, робіт та послуг (крімоперацій, визнанихконтрольованимивідповідно достатті 39цього Кодексу), реалізованих на користь:

нерезидентів, зареєстрованих у державах (на територіях), включених до переліку держав (територій), затвердженогоКабінетомМіністрівУкраїнивідповідно доп.п. 39.2.1.2п.п. 39.2.1 п. 39.2 ст. 39 цього Кодексу;

нерезидентів, організаційно-правова форма яких включена до переліку, затвердженогоКабінетомМіністрівУкраїнивідповідно допідпункту«г»п.п. 39.2.1.1п.п. 39.2.1 п. 39.2 ст. 39 цього Кодексу, які не сплачуютьподаток на прибуток (корпоративнийподаток), у тому числіподаток з доходів, отриманих за межами державиреєстрації таких нерезидентів, та/або не є податковими резидентами держави, в якій вони зареєстровані як юридичні особи.

Фінансовий результат до оподаткуваннязбільшується на всю суму вартостітоварів, у тому числінеоборотнихактивів, робіт та послуг (крімоперацій, визнанихконтрольованимивідповідно достатті 39цього Кодексу), реалізованих на користь у нерезидентів, визначених абзацами другим та третімцьогопідпункту, якщотакіоперації не маютьділової мети. Обов’язокдоведенняобставин, передбаченихцимабзацом, покладається на контролюючий орган іззастосуваннямвідповіднихположеньстатті 39цього Кодексу. При цьомуіншікоригування, передбаченіцимпідпунктом, не застосовуються, а сума цьогокоригуваннящодотакоїопераціїзменшується на суму коригування, передбаченогоабзацом першим цьогопідпункту, якщоплатникподаткусамостійновжезастосувавцекоригуваннящодотакоїоперації.

Вимогицьогопідпункту не застосовуютьсяплатникомподатку, якщооперація не є контрольованою та сума таких доходівпідтверджуєтьсяплатникомподатку за цінами, визначеними за принципом «витягнутої руки»відповідно до процедури, встановленоїстаттею 39цього Кодексу, але без поданнязвіту.

При цьому, якщоцінареалізаціїтоварів, у тому числінеоборотнихактивів, робіт та послуг є нижчою за ціну, визначенувідповідно до принципу «витягнутої руки», встановленогостаттею 39цього Кодексу, коригуванняфінансового результату до оподаткуванняздійснюється на розміррізниціміжвартістю, визначеноювиходячи з рівняціни, визначеної за принципом «витягнутої руки», та вартістюреалізації.

У випадкунезастосуваннявимогцьогопідпункту на підставі абзацу п’ятогоцьогопідпункту, якщоконтролюючий орган не враховує (не визнає) такуоперацію за результатами аналізувідповідно достатті 39цього Кодексу, фінансовий результат до оподаткуваннязбільшується у порядку, передбаченомуабзацом першимпідпункту 140.5.21пункту 140.5 статті 140 цього Кодексу. При цьомуіншікоригування, передбаченіцимпідпунктом, не застосовуються, а сума цьогокоригуваннящодотакоїопераціїзменшується на суму коригування, передбаченогоабзацомшостимцьогопідпункту, якщоплатникподаткусамостійновжезастосувавцекоригуваннящодотакоїоперації.

Нормицихпідпунктівзастосовуються за результатами податкового (звітного) року.

Таким чином, господарські операції здійснені з Нерезидентом-4 (Особливий адміністративний район Китаю Гонконг (ЄС)) мають бути обґрунтовані платникомподатку за цінами, визначеними за принципом «витягнутої руки»відповідно до процедури, встановленоїстаттею 39цього Кодексу, але без поданнязвіту про контрольовані операції за 2023 звітний рік. У випадку невідповідності ціни операції ціні, визначеній відповідно до принципу «витягнутої руки» коригування фінансового результату до оподаткування здійснюється платником на розмір різниці між вартістю, визначеною виходячи з рівня ціни, визначеної за принципом «витягнутої руки», та вартістю фактично проведеної операції.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 гл. 3 розд. ІІ Кодексу).