X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 10.10.2024 р. № 4787/ІПК/99-00-21-03-02 ІПК

Індивідуальна податкова консультація

 

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення щодо податкових наслідків з ПДВ та, керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – ПКУ), повідомляє.

Як зазначено у зверненні, Комунальне підприємство – одержувач бюджетних коштів, яке згідно з договорами, укладеними з підрядниками, є замовником робіт по поточному та капітальному ремонту об’єктів,  отримує кошти з бюджету за кодом економічної класифікації видатків бюджету 2610 «Субсидії та поточні трансферти підприємствам (установам, організаціям)» (далі – код 2610) та 3210 «Капітальні трансферти підприємствам (установам, організаціям)» (далі – код 3210), за рахунок яких здійснюється такий ремонт. Крім цього, згідно з розпорядженням розпорядника бюджетних коштів Комунальному підприємству на виконання заходів з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації та проведення робіт з реконструкції (відновлення) пошкоджених та зруйнованих внаслідок вибуху газу конструкцій у будинку будуть виділені кошти на умовах повернення.

Враховуючи вищевикладене, Комунальне підприємство просить надати індивідуальну податкову консультацію з питань:

1) чи включаються до бази оподаткування ПДВ кошти, отримані з бюджету за кодами 2610 та 3210;

2) як уникнути збитків через блокування податкових накладних підрядників;

3) чи включаються до бази оподаткування ПДВ кошти, отримані для виконання заходів з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації та проведення робіт з реконструкції (відновлення) пошкоджених та зруйнованих внаслідок вибуху газу конструкцій у будинку на умовах повернення?

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами ПКУ (пункт 1.1 статті 1 розділу І ПКУ).

Будь-які питання щодо оподаткування регулюються ПКУ і не можуть встановлюватися або змінюватися іншими законами України, крім законів, що містять виключно положення щодо внесення змін до ПКУ та/або положення, які встановлюють відповідальність за порушення норм податкового законодавства (пункт 7.3 статті 7 розділу I ПКУ).

Терміни, що застосовуються у ПКУ і не визначаються ним, використовуються у значенні, встановленому іншими законами (пункт 5.3 статті 5 розділу І ПКУ).

Відповідно до пункту 11 частини першої статті 2 Бюджетного кодексу України (далі – БКУ) бюджетні кошти (кошти бюджету) – належні відповідно до законодавства надходження бюджету та витрати бюджету.

Одержувачем бюджетних коштів є суб'єкт господарювання, громадська чи інша організація, яка не має статусу бюджетної установи, уповноважена розпорядником бюджетних коштів на здійснення заходів, передбачених бюджетною програмою, та отримує на їх виконання кошти бюджету (пункт 38 частини першої статті 2 БКУ).

Отже, для цілей оподаткування ПДВ Комунальне підприємство може використовувати поняття, визначені БКУ.

Частиною другою статті 3 Закону України від 16 липня 1999 року № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» (далі – Закон № 996) передбачено, що податкова, статистична та інші види звітності, що використовують грошовий вимірник, ґрунтуються на даних бухгалтерського обліку.

Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX ПКУ.

Згідно з підпунктами «а» і «б» пункту 185.1 статті 185 розділу V ПКУ об’єктом оподаткування ПДВ є операції платників ПДВ з постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до статті 186 розділу V ПКУ розташоване на митній території України, у тому числі операції з безоплатної передачі.

Під постачанням товарів розуміється будь-яка передача права на розпоряджання товарами як власник, у тому числі продаж, обмін чи дарування такого товару, а також постачання товарів за рішенням суду (підпункт 14.1.191 пункту 14.1 статті 14 розділу І ПКУ).

Під постачанням послуг розуміється будь-яка операція, що не є постачанням товарів, чи інша операція з передачі права на об’єкти права інтелектуальної власності та інші нематеріальні активи чи надання інших майнових прав стосовно таких об’єктів права інтелектуальної власності, а також надання послуг, що споживаються в процесі вчинення певної дії або провадження певної діяльності. З метою оподаткування постачанням послуг, зокрема є постачання послуг іншій особі на безоплатній основі (підпункт 14.1.185 пункту 14.1 статті 14 розділу І ПКУ).

Пунктом 188.1 статті 188 розділу V ПКУ визначено, що до складу договірної (контрактної) вартості включаються будь-які суми коштів, вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо покупцем або через будь-яку третю особу у зв'язку з компенсацією вартості товарів/послуг.

 Датою виникнення податкових зобов'язань у разі постачання товарів/послуг з оплатою за рахунок бюджетних коштів є дата зарахування таких коштів на рахунок платника податку в банку / небанківському надавачу платіжних послуг або дата отримання відповідної компенсації у будь-якій іншій формі, включаючи зменшення заборгованості такого платника податку за його зобов'язаннями перед бюджетом (пункт 187.7 статті 187 розділу V ПКУ).

Згідно з пунктом 201.10 статті 201 розділу V ПКУ при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку – продавець товарів/послуг зобов'язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – ЄРПН) та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в ЄРПН платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Враховуючи викладене, та виходячи із аналізу норм ПКУ та інших нормативно-правових актів зазначених вище, опису питань і фактичних обставин, що наявні у зверненні, ДПС повідомляє.

ПКУ не виключено з числа об’єктів оподаткування ПДВ послуги/роботи, які постачаються/виконуються платниками податків (комунальними підприємствами); не передбачено, що спосіб і механізм оплати поставлених платником податків послуг/робіт (за рахунок бюджетних коштів чи ні) впливає на виникнення об’єкта оподаткування ПДВ за операціями з постачання/виконання таких послуг/робіт. Разом з тим ПКУ встановлено, що джерело оплати послуг/робіт впливає на дату визначення податкових зобов’язань з ПДВ.

Операції з постачання послуг (виконання робіт) є об’єктом оподаткування ПДВ та оподатковуються ПДВ за ставкою 20 відсотків. До бази оподаткування ПДВ відповідно до пункту 188.1 статті 188 розділу V ПКУ включаються кошти, отримані як вартість виконаних робіт та наданих послуг, зокрема у межах виконання бюджетних програм, що фінансуються з місцевого бюджету за кодами 2610 та 3210.

При визначенні порядку оподаткування здійснюваних ними операцій платники податку повинні керуватися одним із основних принципів бухгалтерського обліку –  превалювання сутності над формою, згідно з яким  операції обліковуються відповідно до їх сутності, а не лише виходячи з їх юридичної форми (стаття 4 Закону № 996).

Щодо питання 1

Кошти, що отримуються з бюджету платником від розпорядника таких коштів, можуть бути за своєю економічною сутністю:

Отже, якщо Комунальне підприємство фактично постачає покупцю/замовнику (зокрема, розпоряднику таких коштів, територіальній громаді тощо)  послуги (роботи), у тому числі і у межах виконання відповідних бюджетних програм, то операція з постачання таких послуг (робіт)  є об’єктом оподаткування ПДВ та оподатковується ПДВ за відповідною ставкою.

За такими операціями Комунальне підприємство зобов’язано нарахувати податкові зобов’язання з ПДВ виходячи із бази оподаткування, визначеної відповідно до пункту 188.1 статті 188 розділу V ПКУ, та скласти на покупця/замовника податкові накладні і зареєструвати їх в ЄРПН.

При цьому дата виникнення податкових зобов’язань з ПДВ у разі оплати таких послуг (робіт) за рахунок бюджетних коштів визначається відповідно до пункту 187.7 статті 187 розділу V ПКУ.

Товари/послуги, придбані за рахунок бюджетних коштів, що надійшли Комунальному підприємству (зокрема, згідно з договорами підряду на виконання підрядниками робіт по поточному та капітальному ремонту об’єктів), вважаються придбаними безпосередньо Комунальним підприємством, і суми ПДВ, сплачені при їх придбанні, відносяться до податкового кредиту на підставі податкових накладних, складених та зареєстрованих в ЄРПН постачальниками.

Операція з отримання Комунальним підприємством від покупця/замовника безпосередньо грошових коштів (у тому числі з бюджету), які за своєї економічною сутністю не є оплатою вартості товарів/послуг, поставлених Комунальним підприємством, а надаються на безповоротній основі виключно для використання у власній господарській діяльності, не є об’єктом оподаткування ПДВ у розумінні норм ПКУ.

Згідно з абзацом другим частини п’ятої статті 8 Закону № 996 платник самостійно визначає за погодженням з власником (власниками) або уповноваженим ним органом (посадовою особою) відповідно до установчих документів облікову політику підприємства.

Оскільки бухгалтерський облік платник веде самостійно, то джерела оплати виконання заходів за бюджетними програмами (фінансування чи інші джерела надходжень) платник зобов’язаний визначати самостійно виходячи з даних бухгалтерського обліку.

Щодо питання 2

Згідно з пунктом 201.16 статті 201 розділу V ПКУ реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН згідно з пунктом 201.16 статті 201 розділу V ПКУ перебіг строків, зазначених у пункті 198.6 статті 198 розділу V ПКУ, переривається на період зупинення реєстрації таких податкових накладних / розрахунків коригування в ЄРПН (пункт 198.6 статті 198 розділу V ПКУ).

Отже, з урахуванням норм пунктів 201.1, 201.10 статті 201 та пункту 198.6 статті 198 розділу V ПКУ суми ПДВ, сплачені покупцем постачальнику – платнику ПДВ у вартості придбаних товарів/послуг, не можуть бути включені до податкового кредиту без наявності зареєстрованої в ЄРПН постачальником відповідної податкової накладної

Врегулювання питань господарських правовідносин між суб’єктами господарювання, у тому числі тих, які стосуються питань складання та реєстрації в ЄРПН податкових накладних за здійсненими операціями, не належить до компетенції ДПС.

Щодо питання 3

У ситуації, описаній у зверненні щодо даного питання, з метою оподаткування ПДВ необхідно розглядати дві різні господарські операції: з надання Комунальному підприємству коштів з бюджету на виконання заходів з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації та проведення робіт з реконструкції (відновлення) пошкоджених та зруйнованих внаслідок вибуху газу конструкцій у будинку на умовах повернення та з постачання послуг з виконання таких заходів.

Операція з надання/повернення коштів не є об’єктом оподаткування ПДВ відповідно до визначення, наданого пунктом 185.1 статті 185 ПКУ. Отже, операція з надання/повернення коштів не спричиняє податкових наслідків з ПДВ.

Операція з постачання послуг з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації та проведення робіт з реконструкції (відновлення) пошкоджених та зруйнованих внаслідок вибуху газу конструкцій у будинку є об’єктом оподаткування ПДВ та оподатковується за ставкою 20 відсотків.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 глави 3 роздiлу II ПКУ).