№_____/ІПК/18-28-07-06-07
Індивідуальна податкова консультація
Головне управління ДПС у Сумській області (далі - ГУ ДПС у Сумській області) за розглядом звернення Підприємця від […] (вх. ГУ ДПС у Сумській області […] від […]) про надання індивідуальної податкової консультації в письмовій формі щодо порядку проведення розрахункових операцій через реєстратори розрахункових операцій (далі - РРО) та/або через програмні реєстратори розрахункових операцій (далі - ПРРО) при реалізації алкогольних напоїв та керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі - Кодекс), в межах компетенції повідомляє.
У своєму зверненні Підприємець повідомив, що фактично займається роздрібною торгівлею алкогольними напоями. При цьому зазначив, що деякі постачальники (виробники) на даний час продовжують використовувати акцизну марку «старого» зразка, що не дає можливості відображати у фіскальних чеках одного з обов’язкових реквізитів рядок 9 «цифрове значення штрихового коду марки акцизного податку на алкогольні напої».
Практичну необхідність отримання податкової консультації платник податків обґрунтував складністю застосування норм законодавства з метою формування чіткого розуміння щодо визначення обсягу податкових зобов’язань.
Враховуючи вищевикладене, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з таких питань:
1. Чи можуть з 1 січня 2022 року по даний час використовуватися алкогольні напої, марковані марками старого зразка, в межах терміну придатності?
2. Чи буде відсутність такого реквізиту вважатися порушенням чинного законодавства та чи вважаються алкогольні напої, марковані марками старого зразка немаркованими?
Щодо питання 1
Основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, ввезення на митну територію України, вивезення за межі митної території України, оптової і роздрібної торгівлі спиртом етиловим, спиртовими дистилятами, біоетанолом, алкогольними напоями, тютюновими виробами, тютюновою сировиною, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, та пальним, а також посилення боротьби з їх незаконним виробництвом та обігом на території України на сьогодні визначаються Законом України від 18 червня 2014 року № 3817-IX «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (далі - Закон № 3817).
Алкогольні напої, що виробляються в Україні, та алкогольні напої, що ввозяться на митну територію України, позначаються марками акцизного податку в порядку, визначеному законом (частина шістнадцята статті 62 Закону № 3817).
Відповідно до частини вісімнадцятої статті 62 Закону № 3817 у разі зміни зразка марки акцизного податку вже закуплені марки попереднього зразка застосовуються у виробництві алкогольних напоїв до їх повного використання, а маркована такими марками алкогольна продукція перебуває в обігу до її повної реалізації в межах строку придатності для споживання.
При цьому алкогольні напої, вироблені в Україні або ввезені на митну територію України до набрання чинності змінами щодо маркування, внесеними законом, перебувають в обігу до їх повної реалізації в межах строку придатності для споживання (частина дев’ятнадцята статті 62 Закону № 3817).
Аналогічні норми містить Закон України від 19 грудня 1995 року № 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (далі - Закон № 481) положення якого діють до 1 січня 2025 року в частині, що не суперечить положенням Закону № 3817.
Враховуючи викладене та як відповідь на поставлене питання повідомляємо, що алкогольні напої вироблені в Україні або ввезені на митну територію України до набрання чинності змінами щодо маркування, внесеними законом, перебувають в обігу до їх повної реалізації в межах строку придатності для споживання.
Щодо питання 2
Наказом Міністерства фінансів України від 8 червня 2021 року № 329 «Про затвердження Змін до Положення про форму та зміст розрахункових документів / електронних розрахункових документів» (далі - Наказ № 329), який набув чинності 01 липня 2021 року, внесено зміни до форми фіскального касового чеку на товари (послуги) та фіскального касового чеку видачі коштів і доповнено їх новим реквізитом - «цифрове значення штрихового коду марки акцизного податку на алкогольні напої», який зазначається у випадках, передбачених чинним законодавством у рядку 9 розрахункового документа (чеку РРО / ПРРО).
Згідно з Законом України від 30 листопада 2021 року № 1914-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень» з 1 січня 2022 року набули чинності зміни до пункту 11 статті 3 розділу II Закону України від 6 липня 1995 року № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (далі - Закон № 265), згідно з якими суб’єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для виконання платіжної операції зобов’язані проводити розрахункові операції через реєстратори розрахункових операцій та/або через програмні реєстратори розрахункових операцій для підакцизних товарів з використанням режиму програмування із зазначенням коду товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД, найменування товарів, цін товарів та обліку їх кількості, а також із зазначенням цифрового значення штрихового коду марки акцизного податку (серія та номер) при роздрібній торгівлі алкогольними напоями.
Форму та зміст розрахункового документа визначено Положенням про форму та зміст розрахункових документів / електронних розрахункових документів, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 21 січня 2016 року № 13 (далі - Положення № 13).
Так, пунктами 1 та 2 розділу II Положення № 13 визначено, що фіскальний касовий чек на товари (послуги) - це розрахунковий документ / електронний розрахунковий документ, створений у паперовій та/або електронній формі (електронний розрахунковий документ), РРО або ПРРО при проведенні розрахунків за продані товари (надані послуги), який повинен містити обов’язкові реквізити згідно з визначеним переліком. Одним з таких обов’язкових реквізитів є, зокрема, цифрове значення штрихового коду марки акцизного податку на алкогольні напої.
Пунктом 3 розділу II Положення № 13 передбачено, що рядки чека повторюються відповідно до кількості різних найменувань товарів (послуг), які оплачені за одним касовим чеком.
Установлені в Положенні № 13 вимоги до змісту розрахункових документів визначають обов’язкові реквізити розрахункових документів/ електронних розрахункових документів (абзац перший пункту 3 розділу І Положення № 13).
При цьому згідно приписів абзацу другого пункту 3 розділу І Положення № 13 визначено, що у разі відсутності в документі хоча б одного з обов’язкових реквізитів, а також недотримання сфери його призначення, такий документ не прийматиметься як розрахунковий.
Згідно пункту 11 статті 3 Закону № 265 встановлено обов’язок для суб’єктів проводити розрахункові операції через РРО та/або через ПРРО для підакцизних товарів з використанням режиму програмування із зазначенням коду товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД, найменування товарів, цін товарів та обліку їх кількості, а також із зазначенням цифрового значення штрихового коду марки акцизного податку (серія та номер) при роздрібній торгівлі алкогольними напоями.
Положенням про виготовлення, зберігання, продаж марок акцизного податку та маркування алкогольних напоїв, тютюнових виробів і рідин, що використовуються в електронних сигаретах, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2010 року № 1251 (далі - Положення № 1251) визначено, що штриховий код (обов’язковий реквізит марки акцизного податку), який наноситься на кожну марку акцизного податку, містить інформацію саме про серію та номер марки (серія складається із чотирьох літер і шестизначного номеру).
Отже, для підакцизної групи товарів встановлено особливий режим програмування, який не передбачає можливості використовувати назву однорідної групи (горілка, вино, сигарети тощо), а вимагає зазначати в чеках РРО та/або ПРРО, які супроводжують продаж таких товарів, саме найменування конкретної одиниці підакцизного товару, з обов’язковим відображенням в таких чеках, окрім найменування, їх УКТ ЗЕД, ціни та кількості, у тому числі відображення реквізитів марки акцизного податку методом ручного введення (для РРО, що не можуть бути доопрацьовані або використовуються без сканеру) або сканування штрихового коду марки акцизного податку на алкогольні напої.
Враховуючи викладене та як відповідь на поставлене питання повідомляємо, що при реалізації алкогольних напоїв вироблених в Україні або ввезених на митну територію України з 1 січня 2022 року Підприємець зобов’язаний забезпечити сканування (введення даних) марок акцизного податку на всіх алкогольних напоях маркованих марками акцизного податку (у т.ч. марками акцизного податку старого зразка) для подальшого відображення її реквізитів у розрахунковому документі.
Відповідно до пункту 1 статті 17 Закону № 265, у разі встановлення в ході перевірки факту проведення розрахункових операцій без видачі (в паперовому вигляді та/або електронній формі) відповідного розрахункового документа, що підтверджує виконання розрахункової операції, до суб’єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції за товари (послуги), за рішенням відповідних контролюючих органів застосовуються фінансові санкції у таких розмірах:
100 відсотків вартості проданих з порушеннями, встановленими цим пунктом, товарів (робіт, послуг) - за порушення, вчинене вперше;
150 відсотків вартості проданих з порушеннями, встановленими цим пунктом, товарів (робіт, послуг) - за кожне наступне вчинене порушення.
В той же час повідомляємо, що алкогольні напої марковані марками акцизного податку попереднього (старого) зразка, в межах терміну придатності таких напоїв для споживання, не будуть вважатися таким, що марковані з відхиленням від вимог Положення № 1251, за умови забезпечення їх цілісності та наявності на тарі, у яку такі алкогольні напої були розлиті їх виробником.
У відповідності до пункту 52.2 статті 52 глави 3 розділу ІІ Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію, та діє в межах законодавства яке було чинним на момент надання такої консультації.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |