X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 11.10.2024 р. № 4791/ІПК/99-00-21-03-02 ІПК

Індивідуальна податкова консультація

 

Державна податкова служба України розглянула звернення                                 щодо визначення дати виникнення податкових зобов’язань з ПДВ та, керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – ПКУ), повідомляє.

Як викладено у зверненні, Товариство – платник ПДВ здійснює виробництво безпілотних систем вітчизняного виробництва (далі – Продукція) відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 24 березня 2023 року № 256 «Про реалізацію експериментального проекту щодо здійснення оборонних закупівель безпілотних систем, засобів радіоелектронної боротьби та активних засобів протидії технічним розвідкам вітчизняного виробництва» (далі – Постанова № 256). Продукція виготовляється на замовлення Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України (далі – ДССЗЗУ), про що укладено відповідний контракт. Оплата замовлення відбувається за рахунок бюджетних коштів, які перераховуються ДССЗЗУ на рахунок Товариства, відкритий а органі Державної казначейської служби України. З цього ж рахунку Товариство перераховує кошти постачальникам за комплектуючі для виробництва Продукції.  

Враховуючи вищевикладене, Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію з питань:

 1) чи має право підприємство – постачальник при постачанні Товариству комплектуючих для виробництва Продукції застосовувати касовий метод обліку, чи зобов’язане реєструвати податкову накладну за правилом «першої події» (на дату отримання коштів або відвантаження комплектуючих);

2) чи є спеціальні положення у законодавстві, які передбачають можливість застосування касового методу податкового обліку у разі здійснення розрахунків через третіх осіб, зокрема у рамках оборонних замовлень?

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами ПКУ (пункт 1.1 статті 1 розділу I ПКУ).

Відносини, що виникають у процесі складання, розгляду, затвердження, виконання бюджетів, звітування про їх виконання та контролю за дотриманням бюджетного законодавства, регулюються Бюджетним кодексом України (далі –

БКУ).

Бюджетні кошти (кошти бюджету) – це належні відповідно до законодавства надходження бюджету та витрати бюджету (пункт 11 частини першої статті 2 БКУ). Під витратами бюджету розуміються видатки бюджету, надання кредитів з бюджету, погашення боргу та розміщення бюджетних коштів на депозитах, придбання цінних паперів. Водночас видатки бюджету – кошти, спрямовані на виконання бюджетних програм, передбачених відповідним бюджетом.

На основі відомчої класифікації видатків та кредитування бюджету Казначейство України складає та веде єдиний реєстр розпорядників бюджетних коштів та одержувачів бюджетних коштів. Головні розпорядники бюджетних коштів визначають мережу розпорядників бюджетних коштів нижчого рівня та одержувачів бюджетних коштів з урахуванням вимог щодо формування єдиного реєстру розпорядників бюджетних коштів і одержувачів бюджетних коштів та даних такого реєстру (частина третя статті 10 розділу I БКУ).

Відповідно до пункту 10 Порядку реалізації експериментального проекту щодо здійснення оборонних закупівель безпілотних систем, засобів радіоелектронної боротьби та активних засобів протидії технічним розвідкам вітчизняного виробництва, затвердженого Постановою № 256, попередня оплата за державними контрактами (договорами) на виготовлення та поставку безпілотних систем та їх складових частин та/або засобів радіоелектронної боротьби (їх складових частин) та/або активних засобів протидії технічним розвідкам (їх складових частин) (в тому числі партіями) здійснюється шляхом спрямування бюджетних коштів вітчизняним виконавцям державних контрактів (договорів) на небюджетні рахунки, відкриті на їх ім'я в органах Державної казначейської служби України у встановленому законодавством порядку, з подальшим використанням зазначених коштів вітчизняними виконавцями державних контрактів (договорів) з таких рахунків виключно на цілі, визначені державними контрактами (договорами). Для здійснення платежів з небюджетного рахунка виконавці державного контракту (договору) надають органам Державної казначейської служби України платіжну інструкцію із зазначенням реквізитів державного контракту (договору) та копію договору на закупівлю товарів, робіт і послуг, на виконання якого проводиться платіж.

Відповідно до Порядку відкриття та закриття рахунків у національній валюті в органах Державної казначейської служби України, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 22.06.2012 № 758, який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 18.07.2012 за № 1206/21518, бюджетні рахунки –  рахунки, які відкриваються в органах Державної казначейської служби України для забезпечення казначейського обслуговування коштів державного та місцевих бюджетів.

Бюджетні рахунки для операцій з бюджетними коштами – рахунки для здійснення операцій з бюджетними асигнуваннями, передбаченими на виконання відповідних програм і заходів у державному та місцевих бюджетах, які відкриваються розпорядникам бюджетних коштів та одержувачам бюджетних коштів, відокремленим структурним підрозділам розпорядників бюджетних коштів. Бюджетні рахунки для операцій з бюджетними коштами поділяються на особові рахунки, які відкриваються розпорядникам коштів місцевих бюджетів, реєстраційні рахунки розпорядників бюджетних коштів, спеціальні реєстраційні рахунки розпорядників бюджетних коштів, рахунки одержувачів бюджетних коштів, рахунки для обліку операцій по загальнодержавних видатках та кредитуванню, рахунки для обліку операцій з міжбюджетними трансфертами.

Небюджетні рахунки – рахунки, які відкриваються органами Державної казначейської служби України у випадках, передбачених законодавчими та іншими нормативно-правовими актами, розпорядникам бюджетних коштів та одержувачам бюджетних коштів, відокремленим структурним підрозділам розпорядників бюджетних коштів, підприємствам, установам, організаціям та фізичним особам – підприємцям за операціями, що не належать до операцій з виконання бюджетів.

Отже, для цілей оподаткування ПДВ Товариство може використовувати поняття (у тому числі поняття бюджетних коштів (коштів бюджету)), визначені БКУ.

Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX ПКУ.

Об'єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до статті 186 розділу V ПКУ розташоване на митній території України (підпункти «а» і «б» пункту 185.1 статті 185 розділу V ПКУ).

Згідно з пунктом 187.1 статті 187 розділу V ПКУ датою виникнення податкових зобов'язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на рахунок платника податку в банку / небанківському надавачу платіжних послуг як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг, оплата яких здійснюється електронними грошима, - дата зарахування електронних грошей платнику податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, на електронний гаманець, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України від 16 липня 1999 року № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», незалежно від дати накладення електронного підпису.

Пунктом 187.7 статті 187 розділу V ПКУ визначено, що датою виникнення податкових зобов'язань у разі постачання товарів/послуг з оплатою за рахунок бюджетних коштів є дата зарахування таких коштів на рахунок платника податку в банку / небанківському надавачу платіжних послуг або дата отримання відповідної компенсації у будь-якій іншій формі, включаючи зменшення заборгованості такого платника податку за його зобов'язаннями перед бюджетом.

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 розділу V ПКУ на дату виникнення податкових зобов'язань платник податку зобов'язаний скласти податкову накладну в електронній формі з використанням кваліфікованого електронного підпису або удосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, уповноваженої платником особи відповідно до вимог Закону України від 5 жовтня 2017 року № 2155-VIII «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги» та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений ПКУ термін.

Відповідно до підпунктів 4 та 5 пункту 32 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ тимчасово, на період проведення антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації, та/або запровадження воєнного стану відповідно до законодавства, звільняються від оподаткування ПДВ операції з ввезення на митну територію України та постачання на митній території України товарів, перерахованих у підпунктах 4 та 5 пункту 32 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ.

У разі здійснення операцій, звільнених від оподаткування ПДВ відповідно до підпунктів 4 і 5 пункту 32 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ (в частині постачання товарів за державними контрактами (договорами) з оборонних закупівель), положення пункту 198.5 статті 198 та статті 199 розділу V ПКУ не застосовуються щодо таких операцій.

Щодо питання 1

У разі якщо грошові кошти, які надходять з небюджетного рахунку Товариства в рахунок оплати вартості поставлених йому постачальником –  платником ПДВ товарів/послуг, є бюджетними коштами відповідно до БКУ, то дата виникнення податкових зобов'язань у постачальника визначається відповідно до пункту 187.7 статті 187 розділу V ПКУ на дату зарахування бюджетних коштів на рахунок постачальника виходячи з вартості таких товарів/послуг.

У разі якщо грошові кошти, які надходять постачальнику – платнику ПДВ в рахунок оплати вартості поставлених Товариством товарів/послуг, є небюджетними коштами, то дата виникнення податкових зобов'язань з ПДВ визначається постачальником за загальним правилом відповідно до пункту 187.1 статті 187 розділу V ПКУ.

З питання віднесення коштів, які надходять з небюджетного рахунку Товариства, відкритого у Державній казначейській службі України, попередньо отриманих Товариством на такий небюджетний рахунок як оплата вартості товарів, та надалі перераховуються Товариством на рахунки підприємств – постачальників як оплата вартості придбаних у них комплектуючих для виробництва Продукції, до категорії бюджетних коштів ДПС пропонує звернутися безпосередньо до Міністерства фінансів України.

 

 

Щодо питання 2

ПКУ не встановлено спеціальних положень  щодо застосування касового методу виникнення податкових зобов’язань з ПДВ у разі здійснення розрахунків через третіх осіб, зокрема у рамках оборонних замовлень.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 глави 3 роздiлу II ПКУ).