Індивідуальна податкова консультація
Державна податкова служба Українивідповідно до статті 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс) розглянула звернення Підприємстващодо отримання індивідуальної податкової консультації стосовно, розрахунку акцизного податку та визначення бази оподаткування ПДВ при реалізації виробником власновиробленої електричної енергії,та повідомляє.
У звернені Підприємство зазначає, що є оператором газотранспортної системи – суб’єктом господарювання, який на підставі ліцензії з транспортування природного газу, виданої відповідно до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 24.12.2019 №3011, здійснює діяльність із транспортування природного газу ГТС на користь третіх осіб (замовників).
Відповідно до підпункту 134розділу XVII«Прикінцеві та перехідні положення» Закону України від 13.04.2017 №2019 «Про ринок електричної енергії»(далі - Закон № 2019), у зв'язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, що спричинила пошкодження об'єктів електроенергетики, в межах заходів, що вживаються для уникнення ризику порушення безпеки постачання електричної енергії, тимчасово, на період до 1 січня 2027 року, суб'єкт господарювання, що здійснює функції оператора газотранспортної системи відповідно до Закону України "Про ринок природного газу", має право отримати ліцензію на провадження діяльності з виробництва електричної енергії та стати виробником електричної енергії з природного газу на електроустановках, які є об'єктами газотранспортної системи або які передані йому в тимчасове управління (користування) відповідно до рішення Кабінету Міністрів.
Підприємство просить надати роз’яснення на питання:
1. Як розраховується акцизний податок при реалізації виробленої електричної енергії на ринках електричної енергії (ринку двосторонніх договорів, ринку «на добу наперед», внутрішньодобовому ринку, балансуючому ринку, біржі, тощо)?
2.Чи вважається ціна, що склалася на ринку двосторонніх договорів, ринку, ринку «на добу наперед», внутрішньодобовому ринку, балансуючому ринку, біржі, тощо при реалізації електричної енергії такою, що склалася на ринку електричної енергії для застосування пункту 188.1 статті 188 Кодексу?
До питання 1
Повідомляємо, що згідно із статтею 1 Закону № 2019виробник електричної енергії - суб'єкт господарювання, який здійснює виробництво електричної енергії.
Статтею 8 Закону № 2019 визначено, зокрема, що господарська діяльність з виробництва, передачі, розподілу електричної енергії, постачання електричної енергії споживачу провадиться на ринку електричної енергії за умови отримання відповідної ліцензії.
Відповідно до статті 1 Закону №2019електропостачальник - суб'єкт господарювання, який здійснює продаж електричної енергії за договором постачання електричної енергії споживачу.
Так, для забезпечення постачання електричної енергії споживачам електропостачальники, здійснюють купівлю-продаж електричної енергії за двосторонніми договорами та/або на ринку "на добу наперед", внутрішньодобовому ринку і на балансуючому ринку, а також шляхом імпорту (пункт 5 стаття 56 Закону № 2019).
Відповідно до статті 66 Закону №2019 купівлю-продаж електричної енергії за двосторонніми договорами здійснюють, зокрема, виробники, електропостачальники, а також гарантований покупець та споживачі.
Пунктом 215.1 статті 215 Кодексу передбачено, що електрична енергія належить до підакцизних товарів.
Водночас згідно із положеннями Кодексу платниками акцизного податку є, зокрема:
особа, яка виробляє підакцизні товари (продукцію) на митній території України, у тому числі з давальницької сировини (пункт 212.1 стаття 212 Кодексу);
виробники електричної енергії, які мають ліцензію на право здійснення підприємницької діяльності з виробництва електричної енергії і продають її поза оптовим ринком електричної енергії (підпункт 212.1.13 пункт 212.1 стаття 212 Кодексу).
Отже, Підприємство, що має відповідну ліцензію на право провадження господарської діяльності з вироблення електричної енергії, та продає її поза оптовим ринком електричної енергії є платником акцизного податку відповідно до пункту 212.1 статті 212 Кодексу.
Відповідно до пункту 213.1 статті 213 Кодексу, об'єктами оподаткування, зокрема,є операції з:
реалізації вироблених в Україні підакцизних товарів (продукції);
реалізації та/або передачі в межах одного підприємства підакцизних товарів (продукції) з метою власного споживання, промислової переробки, своїм працівникам, а також здійснення внесків підакцизними товарами (продукцією) до статутного капіталу.Ця норма не поширюється на операції з передачі в межах одного підприємства електричної енергії (за кодом 2716 00 00 00 згідно з УКТЗЕД), виробленої на об’єктах електроенергетики;
ввезення підакцизних товарів (продукції) на митну територію України.
Відповідно до пункту 38 підрозділу 5 розділу ХХ Кодексу для платників податку, визначених у підпункті 212.1.13 пункту 212.1 статті 212 Кодексу, що є виробниками електричної енергії, на яких покладені спеціальні обов'язки для забезпечення загальносуспільних інтересів відповідно до Закону України "Про ринок електричної енергії" датою виникнення податкових зобов'язань з акцизного податку на операції з реалізації електричної енергії є, зокрема:
з 1 січня 2023 року - дата складення документа, що засвідчує факт постачання електричної енергії, згідно з пунктом 216.10 статті 216 Кодексу (для електричної енергії, реалізованої починаючи з 1 січня 2023 року) та дата зарахування (отримання) коштів на рахунок у банку / небанківському надавачу платіжних послуг.
Відповідно до пункту 381 підрозділу 5 розділу ХХ Кодексудля платників податку, визначених у підпункті 212.1.13 пункту 212.1 статті 212 Кодексу, що є виробниками електричної енергії, датою виникнення податкових зобов'язань з акцизного податку на операції з реалізації електричної енергії є:
з 1 березня 2022 року до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану в Україні - дата зарахування (отримання) коштів на рахунок у банку / небанківському надавачу платіжних послуг або дата отримання інших видів компенсації за реалізовану електричну енергію;
з першого податкового періоду, наступного за періодом припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану в Україні, - дата складення документа, що засвідчує факт постачання електричної енергії згідно з пунктом 216.10 статті 216 Кодексу (для електричної енергії, реалізованої починаючи з першого податкового періоду, наступного за періодом припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану в Україні), та дата зарахування (отримання) коштів на рахунок у банку / небанківському надавачу платіжних послуг або дата отримання інших видів компенсації (щодо електричної енергії, реалізованої у період з 1 березня 2022 року по останній податковий період, в якому припинено або скасовано воєнний, надзвичайний стан в Україні, включно).
Суми податку перераховуються до бюджету платниками акцизного податку протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого Кодексом для подання податкової декларації за місячний податковий період (підпункт 222.1.1 пункту 222.1 статті 222 Кодексу).
Згідно підпункту 214.1.3 пункту 214.1 статті 214 Кодексу базою оподаткування є вартість реалізованої виробником електричної енергії без податку на додану вартість, обчислена на підставі цін, що склалися на ринку електричної енергії в звітному (податковому) періоді без урахування податку на додану вартість та акцизного податку, визначеного за ставкою, встановленою підпунктом 215.3.9 пункту 215.3 статті 215 Кодексу.
Вартістьреалізованої виробленої виробником електричної енергії дорівнює частці обсягу реалізованої виробленої ним електричної енергії у загальному обсязі реалізації електричної енергії виробника від загальної вартості реалізованої виробником електричної енергії у такому звітному періоді.
Згідно з підпунктом 215.3.9 пунктом 215.3 статтею 215 Кодексу для електричної енергії згідно коду УКТЗЕД 2716 00 00 00, ставка податку становить 3,2 відсотки.
Отже, акцизний податок з реалізованої виробленої виробником електричної енергії обчислюється шляхом множення вартості реалізованої власновиробленої ним електричної енергії, помноженої на ставку акцизного податку 3,2 відсотки.
До питання 2
Повідомляємо, що відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами Кодексу (пункт 1.1 статті 1 розділу І Кодексу).
Відповідно до пункту5.3 статті 5 розділу І Кодексу інші терміни, що застосовуються у Кодексі і не визначаються ним, використовуються у значенні, встановленому іншими законами.
Основні засади цінової політики і відносини, що виникають у процесі формування, встановлення та застосування цін, а також здійснення державного контролю (нагляду) та спостереження у сфері ціноутворення регулюються Законом України від 21 червня 2012 року № 5007-VI «Про ціни і ціноутворення» (далі – Закон № 5007).
Згідно зі статтею 13 Закону № 5007 державне регулювання цін здійснюється Кабінетом Міністрів України, органами виконавчої влади, державними колегіальними органами та органами місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень, зокрема, шляхом:
1) установлення обов'язкових для застосування суб'єктами господарювання:
фіксованих цін;
граничних цін;
граничних рівнів торговельної надбавки (націнки) та постачальницько-збутової надбавки (постачальницької винагороди);
граничних нормативів рентабельності;
розміру постачальницької винагороди;
розміру доплат, знижок (знижувальних коефіцієнтів);
2) запровадження процедури декларування зміни ціни та/або реєстрації ціни.
Разом з цим, відповідно до підпункту 5 пункту 3 Положення про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі – НКРЕКП), затвердженого Указом Президента України від 10 вересня 2014 року № 715/2014 (далі – Положення № 715/2014), одним із основних завдань НКРЕКП є забезпечення проведення цінової і тарифної політики, зокрема у сфері теплопостачання, централізованого водопостачання та водовідведення, сприяння впровадженню стимулюючих методів регулювання цін.
При цьому згідно з підпунктом 7 пунктом 4 Положення № 715/2014 НКРЕКП відповідно до покладених на неї завдань установлює, зокрема:
ціни (тарифи) на електричну енергію, тарифи на її передачу та постачання.
Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX Кодексу.
Пунктом 188.1 статті 188 розділу VКодексу встановлено, що база оподаткування ПДВ операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку, який нараховується відповідно до підпунктів 213.1.9 і 213.1.14 пункту 213.1 статті 213 розділу VІ Кодексу, збору на обов'язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв'язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками – суб'єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів).
При цьому база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг не може бути нижче ціни придбання таких товарів/послуг, база оподаткування операцій з постачання самостійно виготовлених товарів/послуг не може бути нижче звичайних цін, а база оподаткування операцій з постачання необоротних активів не може бути нижче балансової (залишкової) вартості за даними бухгалтерського обліку, що склалася станом на початок звітного (податкового) періоду, протягом якого здійснюються такі операції (у разі відсутності обліку необоротних активів – виходячи із звичайної ціни), за винятком:
товарів (послуг), ціни на які підлягають державному регулюванню;
газу, який постачається для потреб населення;
електричної енергії, ціна на яку склалася на ринку електричної енергії.
До складу договірної (контрактної) вартості включаються будь-які суми коштів, вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо покупцем або через будь-яку третю особу у зв'язку з компенсацією вартості товарів/послуг.
Таким чином, база оподаткування ПДВ операцій з постачання електричної енергії визначається виходячи з її договірної (контрактної) вартості з урахуванням цін, які склалися на ринку електричної енергії.
З питання, чи вважається ціна, що склалася на ринку двосторонніх договорів, ринку «на добу вперед», внутрішньодобовому ринку, балансуючому ринку, біржі, тощо ціною, що склалася на ринку електричної енергії, ДПС пропонує звернутися до НКРЕКП, як до державного колегіального органу, одним із основних завдань якого є забезпечення проведення цінової і тарифної політики, зокрема у сфері електроенергетики.
Відповідно до пункту 52.2 статті 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |