X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 24.10.2024 р. № 4967/ІПК/99-00-21-03-02 ІПК

Індивідуальна податкова консультація

 

Державна податкова служба України розглянула звернення щодо порядку складання податкових накладних та розрахунків коригування до податкових накладних та, керуючись пункт 52.2 статті 52 глави 3 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – ПКУ), повідомляє.

Як зазначено у зверненні, у ситуації 1: покупцем – платником ПДВ було здійснено часткову попередню оплату постачальнику за договором, який передбачає постачання восьми найменувань (номенклатури) товару, без конкретизації номенклатури, за якою здійснюється оплата. Постачальником на дату отримання такої попередньої оплати була складена податкова накладна на повну номенклатуру товарів, передбачених договором (із зазначенням дробової кількості, виходячи з відсотка авансового платежу до загальної вартості постачання). Надалі постачальником було поставлено товар у повному обсязі, передбаченому договором, та складено податкову накладну на різницю між кількістю відвантаженого товару та кількістю товару, відображеною у податковій накладній, складеній на суму авансового платежу.

У ситуації 2: за договором, який передбачає постачання двох найменувань (номенклатури) товарів, покупцем було здійснено повну попередню оплату за товар однієї номенклатури (далі – товар-1), постачальником було складено податкову накладну за першою подією з постачання такого товару-1. Надалі постачальником було здійснено відвантаження товару іншої номенклатури (далі – товар-2), на дату якого було складено податкову накладну за операцією з постачання такого товару-2.

Враховуючи викладене, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:

1-2) чи відповідають податкові накладні, складені Постачальником у
ситуаціях 1 і 2 на дати отримання попередньої оплати, вимогам розділу V ПКУ?;

2) чи відповідають податкові накладні, складені Постачальником у
ситуаціях 1 і 2 на дати відвантаження товару, вимогам розділу V ПКУ?;

3) за яких умов згідно з вимогами розділу V ПКУ суму авансового платежу можна перерозподілити із оплаченого (частково оплаченого), але не відвантаженого товару, на відвантажений та неоплачений (оплачений частково) товар, із складанням розрахунку коригування податкової накладної?

Частиною другою статті 3 Закону України від 16 липня 1999 року
№ 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні»
(далі – Закон № 996) передбачено, що податкова, статистична та інші види звітності, що використовують грошовий вимірник, ґрунтуються на даних бухгалтерського обліку.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами Кодексу (пункт 1.1 статті 1 розділу I ПКУ).

Пунктом 44.1 статті 44 розділу II ПКУ визначено, що для цілей оподаткування платники податків зобов’язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов’язаних з визначенням об’єктів оподаткування та/або податкових зобов’язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, інформації, пов’язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим пункту 44.1 статті 44 розділу II ПКУ.

Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX ПКУ.

Відповідно до пункту 187.1 статті 187 розділу V ПКУ датою виникнення податкових зобов’язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на рахунок платника податку в банку/небанківському надавачу платіжних послуг як оплата
товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг, оплата яких здійснюється електронними грошима, – дата зарахування електронних грошей платнику податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, на електронний гаманець, а в разі постачання товарів/послуг за готівку – дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої – дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів – дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг – дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону № 996, незалежно від дати накладення електронного підпису.

Згідно з пунктами 201.1 та 201.10 статті 201 розділу V ПКУ при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг на дату виникнення податкових зобов’язань платник податку зобов’язаний скласти податкову накладну в електронній формі з використанням кваліфікованого електронного підпису або удосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, уповноваженої платником особи відповідно до вимог Закону України від 05 жовтня 2017 № 2155-VIII «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги» та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлені ПКУ терміни.

Відповідно до пункту 201.7 статті 201 розділу V ПКУ податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на рахунок у банку / небанківському надавачу платіжних послуг як попередня оплата (аванс).

 

Щодо питань 1 та 2

 

Враховуючи викладене, відповідно до норм ПКУ податкова накладна складається на дату виникнення податкових зобов’язань (дату першої події) окремо на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс). Дані, зазначені у такій податковій накладній (зокрема, номенклатура товарів/послуг, кількість, обсяг), мають відповідати первинним документам, складеним за операцією.

Постачальник та покупець товарів повинні самостійно визначати (у тому числі згідно з умовами договору) порядок зарахування попередньої оплати в рахунок поставок товарів та порядок оплати таких товарів (зокрема, за яку номенклатуру товарів та їх кількість здійснюється попередня оплата).

У ситуації 1: якщо платником отримано часткову попередню оплату за товари, то на дату отримання коштів постачальник зобов’язаний скласти податкову накладну із зазначенням номенклатури і кількості/вартості товарів, за які отримано попередню оплату.

Надалі на дату відвантаження товарів складається податкова накладна виходячи з різниці між кількістю/вартістю фактично поставлених товарів відповідної номенклатури та їх кількістю/вартістю, за які було сплачено попередню оплату.

У ситуації 2: якщо платником отримано повну попередню оплату за товар-1, а надалі відвантажено товар іншої номенклатури (товар-2), то на дату отримання коштів постачальник зобов’язаний скласти податкову накладну на операцію з постачання товару-1, а на дату відвантаження товару-2 скласти податкову накладну на операцію з постачання такого товару-2.

 

Щодо питання 3

 

Якщо постачальником на дату отримання попередньої оплати за товар однієї номенклатури (далі – товар № 1) були визначені податкові зобов'язання з ПДВ, та надалі за домовленістю сторін зобов'язання з поставки такого товару припиняється, а попередня оплата зараховується в рахунок оплати поставленого товару іншої номенклатури (далі – товар № 2) без повернення коштів на поточний рахунок покупця, то постачальник має право скласти розрахунок коригування до податкової накладної, складеної на дату отримання такої попередньої оплати, та зменшити нараховану суму податкових зобов'язань з ПДВ.

Складання такого розрахунку коригування здійснюється на дату підписання документа, на підставі якого кошти, отримані за товар № 1, зараховуються в рахунок оплати вартості товару № 2 (податкова накладна за операцією з постачання товару № 2 має бути складена на дату його відвантаження).

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 глави 3 розділу ІІ ПКУ).