Індивідуальна податкова консультація
Державна податкова служба України за результатами розгляду звернень Товариства з обмеженою відповідальністю (далі – Товариство) щодо термінів формування податкового кредиту на підставі податкових накладних в реєстрації яких відмовлено і податкових накладних, які зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – Реєстр) відповідно до судового рішення, та керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – Кодекс) в межах компетенції повідомляє.
У своєму зверненні Товариство повідомило, що реєстрація податкової накладної від 01.02.2023 була зупинена 01.02.2023, документи для прийняття рішення про реєстрацію/відмову у реєстрації були надіслані 30.07.2024 та було прийнято рішення про відмову в реєстрації податкової накладної.
Враховуючи вищевикладене, Товариство просить надати роз’яснення з таких питань:
Щодо питання 1, 6.
Правові основи оподаткування податком на додану вартість (далі – ПДВ) встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX Кодексу.
Згідно з підпунктами «а», «б» пункту 185.1 статті 185 розділу V Кодексу об’єктом оподаткування є операції платників податку з постачання товарів/ послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 розділу V Кодексу.
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 розділу V Кодексу на дату виникнення податкових зобов’язань платник податку зобов’язаний скласти податкову накладну в електронній формі з використанням кваліфікованого електронного підпису або удосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, уповноваженої платником особи відповідно до вимог Закону України «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги» та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Пунктом 201.10 статті 201 розділу V Кодексу передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку – продавець товарів/послуг зобов’язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Реєстрі та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Реєстрі платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Згідно з пунктом 201.16 статті 201 розділу V Кодексу реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пунктів 11 – 12 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – Порядок прийняття рішень), затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520 «Про затвердження Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 року за № 1245/34216, передбачено, що рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі набирає чинності в день прийняття відповідного рішення та може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Таким чином, згідно з пунктом 201.10 статті 201 розділу V Кодексу відсутність факту реєстрації платником податку – продавцем товарів/послуг податкових накладних в Реєстрі не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов’язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов’язань за відповідний звітний період.
Щодо питань 2, 3.
Згідно з пунктом 56.1 статті 56 Кодексу передбачено, що рішення, прийняті контролюючим органом, можуть бути оскаржені в адміністративному або судовому порядку.
Пунктом 56.23 статті 56 Кодексу визначено, що оскарження рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі здійснюється у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165 «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» (зі змінами), затверджено, Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість, про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку (далі – Порядок оскарження).
Пунктом 3 Порядку оскарження визначено, що скарга подається платником податку на додану вартість (далі – платник податку) протягом 10 робочих днів, що настають за днем прийняття рішення комісією регіонального рівня.
Згідно з пунктом 17 Порядку оскарження рішення комісії центрального рівня не підлягає адміністративному оскарженню та може бути оскаржено в судовому порядку у строки, визначені статтею 56 Кодексу.
Відповідно до частини першої статті 122 Кодексу адміністративного судочинства України (далі – КАСУ) позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого КАСУ або іншими законами.
Частиною четвертою статті 122 КАСУ встановлено, що якщо законом передбачена можливість досудового порядку вирішення спору і позивач скористався цим порядком, або законом визначена обов’язковість досудового порядку вирішення спору, то для звернення до адміністративного суду встановлюється тримісячний строк, який обчислюється з дня вручення позивачу рішення за результатами розгляду його скарги на рішення, дії або бездіяльність суб’єкта владних повноважень.
Якщо рішення за результатами розгляду скарги позивача на рішення, дії або бездіяльність суб’єкта владних повноважень не було прийнято та (або) вручено суб’єктом владних повноважень позивачу у строки, встановлені законом, то для звернення до адміністративного суду встановлюється шестимісячний строк, який обчислюється з дня звернення позивача до суб’єкта владних повноважень із відповідною скаргою на рішення, дії або бездіяльність суб’єкта владних повноважень.
Щодо питань 4, 5.
Постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246 «Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних» (зі змінами), затверджено Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних (далі – Порядок ведення Реєстру).
Відповідно до пункту 20 Порядку ведення Реєстру внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог Порядку ведення Реєстру. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 Порядку ведення Реєстру не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.
Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Згідно з пунктом 25 Порядку ведення Реєстру платник податку через електронний кабінет шляхом перегляду в режимі реального часу має доступ до даних Реєстру щодо складених ним чи його контрагентами податкових накладних та/або розрахунків коригування.
Правила формування податкового кредиту визначено статтею 198 Кодексу.
Пунктом 198.3 статті 198 розділу V Кодексу передбачено, що податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг та складається із сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 розділу V Кодексу, протягом такого звітного періоду у зв’язку з придбанням або виготовленням товарів та наданням послуг, придбанням (будівництвом, спорудженням) основних фондів (основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій у необоротні капітальні активи), ввезенням товарів та/або необоротних активів на митну територію України.
Згідно з пунктом 198.6 статті 198 розділу V Кодексу не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв’язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені зареєстрованими в Реєстрі податковими накладними/розрахунками коригування до таких податкових накладних чи не підтверджені митними деклараціями (тимчасовими, додатковими та іншими видами митних декларацій, за якими сплачуються суми податку до бюджету при ввезенні товарів на митну територію України), іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 розділу V Кодексу. Податкові накладні, отримані з Реєстру, є для отримувача товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
У разі якщо платник податку не включив у відповідному звітному періоді до податкового кредиту суму податку на додану вартість на підставі отриманих податкових накладних/розрахунків коригування до таких податкових накладних, зареєстрованих в Реєстрі, таке право зберігається за ним протягом 365 календарних днів з дати складення податкової накладної/розрахунку коригування.
Суми податку, сплачені (нараховані) у зв’язку з придбанням товарів/послуг, зазначені в податкових накладних/розрахунках коригування до таких податкових накладних, зареєстрованих в Реєстрі з порушенням строку реєстрації, включаються до податкового кредиту за звітний податковий період, в якому зареєстровано податкові накладні/розрахунки коригування до таких податкових накладних в Реєстрі, але не пізніше ніж через 365 календарних днів з дати складення податкових накладних/розрахунків коригування до таких податкових накладних.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі згідно з пунктом 201.16 статті 201 розділу V Кодексу перебіг строків, зазначених у пункті 198.6 статті 198 розділу V Кодексу, переривається на період зупинення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі (абзац сьомий пункту 198.6 статті 198 розділу V Кодексу).
Пунктом 69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу встановлено, що тимчасово, у зв’язку із запровадженням правового режиму воєнного, надзвичайного стану в Україні, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.
Підпунктом 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу встановлено, що тимчасово, до 1 серпня 2023 року, для платників податків та контролюючих органів зупинявся перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім окремих строків, визначених цим пунктом.
Крім того, пунктом 102.9 статті 102 глави 9 розділу ІІ Кодексу, який діяв до 01.08.2023, було передбачено, що у зв’язку із запровадженням правового режиму воєнного, надзвичайного стану в Україні, зупинявся перебіг строків, визначених Кодексу, іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім випадків, передбачених Кодексом.
Враховуючи викладене та виходячи із аналізу норм Кодексу та інших вищезазначених нормативно-правових актів, опису питання і фактичних обставин, наявних у зверненні, ДПС повідомляє.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі згідно з пунктом 201.16 статті 201 розділу V Кодексу перебіг строків, зазначених у пункті 198.6 статті 198 розділу V Кодексу, переривається на період зупинення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі.
Крім того, строк на включення до податкового кредиту сум ПДВ, встановлений пунктом 198.6 статті 198 розділу V Кодексу, зупинявся з дати введення воєнного стану на території України і до 01.08.2023 року.
Таким чином, у разі набрання законної сили рішенням суду, згідно з яким ДПС зобов’язано зареєструвати податкову накладну, покупець може включити до податкового кредиту суми ПДВ, зазначені у такій податковій накладній, після її реєстрації в Реєстрі:
у разі своєчасної реєстрації в Реєстрі такої податкової накладної – у податковій декларації з ПДВ того звітного (податкового) періоду, в якому її складено, або будь-якого наступного звітного періоду в межах 365 календарних днів з дати складання такої податкової накладної (з урахуванням зупинення/переривання термінів відповідно до абзацу сьомого пункту 198.6 статті 198 розділу V Кодексу, пункту 102.9 статті 102 глави 9 розділу ІІ Кодексу та підпункту 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Кодексу);
у разі несвоєчасної реєстрації в Реєстрі – у податковій декларації з ПДВ того звітного (податкового) періоду, в якому її зареєстровано в Реєстрі, але не пізніше ніж через 365 календарних днів з дати її складання (з урахуванням зупинення/переривання термінів відповідно до абзацу сьомого пункту 198.6 статті 198 розділу V Кодексу, пункту 102.9 статті 102 розділу ІІ Кодексу та підпункту 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Кодексу).
Податковим законодавством не передбачено інших особливостей в частині формування податкового кредиту на підставі податкових накладних, зареєстрованих в Реєстрі відповідно до судового рішення.
Платник податку з метою визначення податкового періоду, у якому він має право включити суми ПДВ до податкового кредиту на підставі зареєстрованої в Реєстрі податкової накладної, використовуючи інформацію, що міститься у електронному кабінеті платника податку, може визначити дату реєстрації в Реєстрі такої податкової накладної, а також граничний період, у якому має право віднести суми ПДВ до податкового кредиту.
Строки та правомірність включення до податкового кредиту сум ПДВ на підставі кожної конкретної податкової накладної можуть бути досліджені виключно в межах перевірок, що проводяться відповідно до норм Кодексу.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податку, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 глави 3 розділу ІІ Кодексу).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |