X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 29.10.2024 р. № 5033/ІПК/99-00-07-03-01 ІПК

Індивідуальна податкова консультація

 

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення товариства з обмеженою відповідальністю (далі – Товариство)
та з урахуванням рішення Київського окружного адміністративного суду та постанови Шостого апеляційного адміністративного суду, керуючись положеннями статті 53 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), повідомляє таке.

Відповідно до звернення Товариство здійснює діяльність з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет на підставі відповідної ліцензії.

У зв’язку із складністю розуміння законодавства у сфері здійснення розрахункових операцій Товариство звернулось до податкового органу із наступними запитаннями:

  1. Чи повинно Товариство застосовувати реєстратори розрахункових операцій (далі – РРО) при прийнятті грошових коштів від гравців, які поповнюють свої клієнтські рахунки гравців у гривнях за допомогою сервісів переказу коштів та/або банківських систем дистанційного обслуговування?
  2. Чи повинно Товариство застосовувати РРО при виплаті виграшів та поверненні коштів, попередньо внесених для участі в азартних іграх, гравцям шляхом безготівкового переказу грошових коштів на банківські рахунки гравців?

Щодо питань 1 та 2

Порядок проведення розрахунків у сфері торгівлі, громадського у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг визначено Законом України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (далі – Закон № 265), а правові засади здійснення державного регулювання господарської діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор в Україні, правові, економічні, соціальні та організаційні умови функціонування азартних ігор визначено Законом України «Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор» (далі – Закон № 768).

Порядок застосування РРО та програмних РРО регулюється наказом Міністерства фінансів України від 14 червня 2016 року № 547 «Про затвердження порядків щодо реєстрації реєстраторів розрахункових операцій та книг обліку розрахункових операцій».

З урахуванням вимог Закону № 265 суб’єкти господарювання, які здійснюють розрахунки в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) зобов’язані, зокрема, проводити розрахунки на повну суму покупки (надання послуги) через РРО або програмні РРО та надавати особі, яка отримує або повертає товар, отримує послугу або відмовляється від неї, включаючи ті, замовлення або оплата яких здійснюється з використанням мережі Інтернет, при отриманні товарів (послуг) в обов’язковому порядку розрахунковий документ встановленої форми та змісту на повну суму проведеної операції.

Законодавство України встановлює однакові вимоги щодо фіскалізації як готівкових, так і безготівкових розрахунків, що здійснюються за допомогою POS-терміналів та платіжних сервісів (еквайрингу), що використовують реквізити платіжних карток продавців товарів у мережі Інтернет та проводяться суб’єктами господарювання всіх форм власності у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, тому, обов’язок суб’єкта господарювання застосовувати РРО програмних РРО, при отриманні оплати за товари (послуги), залежить не від форми оплати, а виникає відповідно до способу її здійснення.

Для Товариства, як суб’єкта господарювання на якого поширюється дія Закону № 265 та Закону № 768, для цілей застосування РРО та програмних РРО має значення лише спосіб розрахунку, який запропоновано Товариством гравцю.

Відповідно до визначень, які вживаються в пунктах 28, 31, 32 та 36 частини першої статті 1 Закону № 768:

клієнтський рахунок гравця – це частина онлайн-системи організатора азартних ігор, що забезпечує гравця повною інформацією про його дії, угоди, укладені з організатором азартних ігор, баланс електронних грошових замінників, а також містить інформацію, необхідну для ідентифікації гравця;

ігровий замінник гривні це матеріальний засіб гри в азартних іграх, зокрема монетоподібний значок, фішка, жетон або електронна картка, а також електронний грошовий замінник, що містить інформацію про його номінал, дає можливість зробити ставку в азартній грі та придбавається в обмін на грошові кошти у касі організатора азартних ігор, а після завершення азартної гри підлягає поверненню в касу для обміну його на відповідний грошовий еквівалент;

каса – це місце, в якому здійснюються продаж (видача) та обмін ігрових замінників гривні, електронних грошових замінників, поповнення ігрових рахунків, прийняття ставок від гравців, виплата (видача) виграшів (призів) за результатами проведення азартної гри та інші дії;

онлайн-система організації та проведення азартних ігор (далі – онлайн-система) – це сукупність технічних, програмних та програмно-апаратних засобів, що забезпечує (у тому числі в мережі Інтернет) організацію та проведення азартних ігор, збір даних про прийняті ставки, їх облік та реєстрацію, визначення, облік та виплату виграшів (призів), а також здійснення інших операцій, пов'язаних з організацією та проведенням азартних ігор, та зберігання відповідної інформації.

Відповідно до спеціальних вимог до організації та проведення азартних ігор в мережі Інтернет, визначених статтею 24 Закону № 768, організація та проведення азартних ігор в мережі Інтернет здійснюється організатором азартних ігор під брендом організатора азартних ігор на підставі відповідної ліцензії відповідно до вимог цього Закону та законодавства про азартні ігри виключно через онлайн-системи організаторів азартних ігор, що відповідають вимогам Закону № 768.

Гравець самостійно створює клієнтський рахунок гравця (особистий кабінет) в онлайн-системі організатора азартних ігор.

Організатору азартних ігор у мережі Інтернет забороняється давати можливість гравцю грати у кредит або із розстроченням платежу, або з наступною оплатою, крім оплати ставки кредитними або дебетовими картками за наявності авторизації платежу.

Оплата ставок, повернення коштів, внесених гравцями для участі в азартних іграх через мережу Інтернет, виплата виграшів гравцям здійснюються у безготівковій формі через онлайн-систему організатора азартних ігор в мережі Інтернет з урахуванням положень Закону № 768 та Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення».

Звертаємо увагу, що діяльність Товариства та робота його онлайн-системи має відповідати вимогам чинного законодавства України, а не розробленим Товариством правил.

Якщо коротко описати шлях, який проходить зареєстрований гравець, то його можна охарактеризувати наступними кроками:

придбання ігрових замінників гривні;

внесення ігрових замінників гривні у якості ставок;

отримання сеансу гри (лише це визнається послугою);

обмін ігрових замінників гривні на відповідний грошовий еквівалент (після повернення ігрових замінників гривні).

Отже, перед наданням гравцям можливості зіграти в азартні ігри, такі гравці спочатку мають придбати ігрові замінники гривні.

Те, що ігровий замінник гривні саме придбається, прямо вказано у самому визначенні «ігрового замінника гривні», наведеному у підпункті 28 частини 1 статті 1 Закону № 768.

Після придбання ігрового замінника гривні гравець обирає азартну гру  і, як обов’язкова умова участі у ній, вносить ставку у вигляді ігрового замінника гривні (підпункт 1 частини 1 статті 1 Закону № 768).

І тільки після виконання зазначених вимог гравець отримує доступ до сеансу гри, який організовує організатор азартних ігор.

Аналізуючи пункт 14 статті 9 Закону № 265, який передбачає, що з урахуванням певної специфіки розрахунків за послуги, а саме у разі проведення таких розрахунків виключно за допомогою банківських систем дистанційного обслуговування та/або сервісів переказу коштів, РРО/ПРРО можна не застосовувати лише при здійсненні розрахунків за послуги.

Водночас, організатори азартних ігор у мережі Інтернет не отримують плату за свої послуги, а здійснюють продаж специфічного товару (продукту) – ігрових замінників гривні, про що прямо вказано у Законі № 768.

Відповідно Закону № 768 внесення ставок не є платою за послуги, а є виключно умовою участі в азартній грі, виходячи з розміру якої визначається розмір виграшу (призу).

Закон № 768 є спеціальним законом у сфері організації та проведення азартних ігор в Україні, разі якщо будь-яким іншим законом України встановлено інші правила ніж ті, що передбачені цим Законом, застосовуються правила цього Закону, а тому касою, в розумінні Закону № 768, є місце де здійснюється продаж та обмін ігрових замінників гривні.

Із аналізу положень Закону № 768 касою для організатора азартних ігор в мережі Інтернет є онлайн-система такого організатора.

Також, Товариство посилається на пункт 12 статті 9 Закону № 265 відповідно до якого РРО/ПРРО та розрахункові книжки не застосовуються якщо в місці отримання товарів (надання послуг) операції з розрахунків у готівковій формі не здійснюються (склади, місця зберігання товарів, оптова торгівля тощо).

Пільга встановлена зазначеним пунктом Закону № 265 не може поширюватись на Товариство, оскільки, вона стосується виключно фізичних господарських одиниць на яких не здійснюється жодних операцій відмінних від відвантаження та зберігання товарів, відповідно прикладів та їх варіативності, зазначених у пункті 12 статті 9 Закону № 265.

Враховуючи викладене вище, та як відповідь на питання 1 та 2 повідомляємо, що у описаній у зверненні ситуації, застосування Товариством РРО/ПРРО при продажі електронних грошових замінників гравцям та обмін їх на гривні (виплата виграшів) є обов’язковим.

У відповідності до пункту 52.2 статті 52 Кодексу податкова консультація має індивідуальний характер, діє в межах законодавства, яке було чинним на момент надання такої консультації і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.

_______________________________________________________________________________

Ця індивідуальна податкова консультація діє до зміни/втрати чинності норм законодавства, щодо яких надано індивідуальну податкову консультацію.