X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 31.10.2024 р. № 5072/ІПК/99-00-24-03-03 ІПК

Індивідуальна податкова консультація

 

Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула звернення (…) щодо практичного застосування норм податкового законодавства та в межах компетенції повідомляє.

У зверненні платник податків повідомив, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 07 вересня 2022 року № 1003 «Про питання реформування управління лісової галузі», наказу (…) проведено реорганізацію державних лісогосподарських підприємств, підпорядкованих Державному агентству лісових ресурсів України, шляхом приєднання до новоствореного державного спеціалізованого підприємства (…). Організаційна структура (…) включає 132 створених відокремлених структурних підрозділів (філій) по всій території України.

Згідно з затвердженим Положенням, філія є відокремленим підрозділом підприємства, який не має статусу юридичної особи, діє від імені (…) функції відповідно до мети, завдань та предмету діяльності підприємства.

Відомості про філії внесені до реєстраційної справи (…) та включені до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань.

Філії (…) уповноважені в установленому порядку щодо нарахування, утримання і сплати (перерахування) податків до бюджетів усіх рівнів.

(…) має право створювати філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи, погоджуючи питання про розміщення таких підрозділів підприємства з відповідними органами місцевого самоврядування в установленому законодавством порядку. Територіально один відокремлений підрозділ (філія) по розташуванню земельних ділянок охоплює територіальні громади приналежні до різних районів областей України, тобто один відокремлений підрозділ займає площу декількох областей України. Такі відокремлені підрозділи не мають статусу юридичної особи і діють на основі положення про них, затвердженого підприємством. Підприємства можуть відкривати рахунки в установах банків через свої відокремлені підрозділи відповідно до закону (відповідно до частини 4 статті 64 Господарського кодексу України).

Філії, які входять в структурі (…) є відокремленими підрозділами підприємства.

Відповідно до Положення про філію до складу філії входять функціональні, виробничі та інші підрозділи (відділення, лісництва), які можуть бути розміщені в різних областях, районах та територіальних громадах що забезпечують її діяльність.

Платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:

1. Чи зобов’язана філія (…) утримані суми податку на доходи фізичних осіб з працівників виробничого структурного підрозділу (лісництва, цеху, дільниці тощо) перераховувати до відповідного бюджету за місцезнаходженням (розташуванням) такого виробничого структурного підрозділу (лісництва, цеху, дільниці тощо) на рахунки, відкриті в органах Державної казначейської служби України?

2. Чи правомірно утримані суми податку на доходи фізичних осіб з працівників філії (…) ділити пропорційно у співвідношенні до площ земельних ділянок, які приналежні різним територіальним громадам та перераховувати до відповідного бюджету за місцезнаходженням земельної ділянки на рахунки, відкриті в органах Державної казначейської служби України?

3. Чи зобов’язане (…) утримані суми податку на доходи фізичних осіб з працівників функціонального структурного підрозділу апарату управління (офіс, відділ, департамент, служба тощо) перераховувати до відповідного бюджету за місцезнаходженням (розташуванням) такого функціонального структурного підрозділу апарату управління (офіс, відділ, департамент, служба тощо) на рахунки, відкриті в органах Державної казначейської служби України?

Щодо питань першого-третього

Порядок нарахування, утримання та сплати (перерахування) податку до бюджету передбачено ст. 168 Кодексу, відповідно до якої податок на доходи фізичних осіб, утриманий з доходів резидентів та нерезидентів, зараховується до відповідних бюджетів згідно з Бюджетним кодексом України (далі – БКУ).

Частиною другою ст. 64 БКУ встановлено, що податок на доходи фізичних осіб (крім податку, визначеного абзацами п’ятим і шостим частини другої ст. 64 БКУ), який сплачується (перераховується) податковим агентом – юридичною особою (її філією, відділенням, іншим відокремленим підрозділом) чи представництвом нерезидента – юридичної особи, зараховується до відповідного бюджету за їх місцезнаходженням (розташуванням) в обсягах податку, нарахованого на доходи, що виплачуються фізичній особі.

Згідно з п.п. 168.4.2 п. 168.4 ст. 168 Кодексу такий порядок застосовується всіма юридичними особами, у тому числі такими, що мають філії, відділення, інші відокремлені підрозділи, що розташовані на території іншої територіальної громади, ніж така юридична особа, а також відокремленими підрозділами, яким в установленому порядку надано повноваження щодо нарахування, утримання і сплати (перерахування) до бюджету податку (далі – відокремлений підрозділ).

У разі прийняття рішення про створення відокремленого підрозділу юридична особа повідомляє про це контролюючі органи за своїм місцезнаходженням та місцезнаходженням таких новостворених підрозділів
у встановленому порядку.

Відповідно до п.п. 168.4.3 п. 168.4 ст. 168 Кодексу суми податку на доходи, нараховані відокремленим підрозділом на користь фізичних осіб, за звітний період перераховуються до відповідного бюджету за місцезнаходженням такого відокремленого підрозділу.

У разі якщо відокремлений підрозділ не уповноважений нараховувати (сплачувати) податок на доходи фізичних осіб за такий відокремлений підрозділ, усі обов’язки податкового агента виконує юридична особа. Податок на доходи, нарахований працівникам відокремленого підрозділу, перераховується до місцевого бюджету за місцезнаходженням такого відокремленого підрозділу.

Юридична особа за своїм місцезнаходженням та місцезнаходженням
не уповноважених сплачувати податок відокремлених підрозділів, відокремлений підрозділ, який уповноважений нараховувати, утримувати і сплачувати (перераховувати) до бюджету податок, за своїм місцезнаходженням одночасно з поданням документів на отримання коштів для виплати належних платникам податку доходів, сплачує (перераховує) суми утриманого податку
на відповідні рахунки, відкриті в органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, за місцезнаходженням відокремлених підрозділів, а у випадках, передбачених Кодексом, – за місцезнаходженням земельних ділянок, земельних часток (паїв), виділених або не виділених
в натурі (на місцевості) (п.п. 168.4.4 п. 168.4 ст. 168 Кодексу).

Згідно з п. 63.3 ст. 63 Кодексу з метою проведення податкового контролю платники податків підлягають реєстрації або взяттю на облік у контролюючих органах за місцезнаходженням юридичних осіб, відокремлених підрозділів юридичних осіб, місцем проживання особи (основне місце обліку), а також
за місцем розташування (реєстрації) їх підрозділів, рухомого та нерухомого майна, об’єктів оподаткування або об’єктів, які пов’язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (неосновне місце обліку).

Наказом Міністерства фінансів України від 09.12.2011 № 1588 затверджено Порядок обліку платників податків і зборів, зі змінами та доповненнями (далі – Порядок № 1588).

Так, п. 7.1 розділу VII Порядку № 1588 визначено, якщо відповідно до законодавства в платника податків, крім обов’язків щодо подання податкових декларацій (розрахунків, звітів) та/або нарахування, утримання або сплати (перерахування) податків, зборів на території адміністративно-територіальної одиниці за своїм місцезнаходженням, виникають такі обов’язки на території іншої адміністративно-територіальної одиниці, то такий платник податків зобов’язаний стати на облік за таким неосновним місцем обліку у відповідному контролюючому органі.

Пунктом 8.1 Порядку № 1588 визначено, що платник податків зобов’язаний повідомляти про всі об’єкти оподаткування і об’єкти, пов’язані
з оподаткуванням, контролюючий орган за основним місцем обліку у порядку, встановленому розділом VIII Порядку № 1588.

Якщо у платника податків відбувається реєстрація, створення чи відкриття об’єкта оподаткування на території адміністративно-територіальної одиниці,
де він не перебуває на обліку, то такий платник податків зобов’язаний стати
на облік за неосновним місцем обліку у контролюючому органі
за місцезнаходженням такого об’єкта у порядку, визначеному розділом VII Порядку № 1588 (п. 8.3 Порядку № 1588).

Враховуючи викладене, якщо платник податку має структурні підрозділи (власні та/або орендовані приміщення, відділення, виробництва, цехи, дільниці, тощо) у різних регіонах (районах), в яких працюють та отримують заробітну плату наймані працівники, то платник податку зобов’язаний стати на облік
як платник окремих видів податків та перераховувати податок на доходи фізичних осіб із доходів у вигляді заробітної плати до відповідного бюджету
за місцезнаходженням (розташуванням) таких приміщень, відділень (неосновне місце обліку) на рахунки, відкриті в органах Державної казначейської служби. Тобто податок на доходи фізичних осіб сплачується до бюджету за місцем реєстрації філії (функціональних, виробничих та інших підрозділів),
де обліковується працівник.

Відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.

______________________________________________________________________________________________

Дана індивідуальна податкова консультація діє до зміни/втрати чинності норм законодавства, щодо яких надано індивідуальну податкову консультацію.