Індивідуальна податкова консультація
Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення на отримання індивідуальної податкової консультації Товариства щодо окремих норм законодавства з виробництва та обігу алкогольних напоїв, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.
У своєму зверненні платник податків повідомив, що є виробником виноградних вин на підставі ліцензії на виробництво алкогольних напоїв від 27 листопада 2023 року. Товариству погоджено технічні умови на вина ігристі типу «пет-нат», згідно яких скляні пляшки закупорюють герметично у тому числі кроненкорками. Товариство планує закорковувати виготовлені вина ігристі «пет-нат» саме кроненкорками.
Враховуючи викладене вище, платник податків запитує:
1. Чи оподатковуються вина ігристі типу «пет-нат», закорковані кроненкорком, акцизним податком?
2. Якщо так, то яка ставка акцизного збору застосовується?
3. Чи застосовуються акцизні марки для вин ігристих типу «пет-нат»?
4. Чи потрібна ліцензія для оптового продажу вин ігристих типу «пет-нат» підприємству виробнику цих вин?
5. Чи потрібна ліцензія для роздрібного продажу вин ігристих типу «пет-нат» підприємству виробнику цих вин?
Щодо питань 1 та 2
Підпунктом 14.1.145 пункту 14.1 статті 14 Кодексу визначено, що підакцизні товари (продукція) – товари за кодами згідно з УКТ ЗЕД, на які Кодексом встановлено ставки акцизного податку.
Відповідно до підпункту 14.1.5 пункту 14.1 статті 14 Кодексу алкогольні напої - продукти, одержані шляхом спиртового бродіння цукровмісних матеріалів або виготовлені на основі харчових спиртів з вмістом спирту етилового понад 0,5 відсотка об’ємних одиниць, які зазначені у товарних позиціях 2203, 2204, 2205, 2206 (крім квасу «живого» бродіння), 2208 згідно з УКТ ЗЕД, а також з вмістом спирту етилового 8,5 відсотка об’ємних одиниць та більше, які зазначені у товарних позиціях 2103 90 30 00, 2106 90 згідно з УКТ ЗЕД.
Відповідно до пункту 212.1 статті 212 Кодексу платником акцизного податку, зокрема, є особа, постійне представництво, які виробляють підакцизні товари (продукцію) на митній території України, у тому числі з давальницької сировини (підпункт 212.1.1 пункту 212.1 статті 212 Кодексу).
Пунктом 215.3 статті 215 Кодексу визначено перелік підакцизних товарів та ставки акцизного податку, за якими вони оподатковуються.
Для визначення розміру ставки акцизного податку на алкогольні напої слід враховувати код УКТ ЗЕД та опис продукції, наведений у підпункті 215.3.1 пункту 215.3 статті 215 Кодексу.
Умовою застосування до товарів за кодами згідно УКТ ЗЕД 2204 10, 2204 21 06 00, 2204 21 07 00, 2204 21 08 00, 2204 21 09 00, 2204 22 10 00, 2204 29 10 00, 2205 10 10 00, 2205 90 10 00, 2206 00 39 00 ставки акцизного податку 12,23 гривень за літр є відповідність вказаного товару опису «вина ігристі та вина газовані, зброджені напої, вина (напої) ароматизовані ігристі (газовані), фактична міцність яких вища за 1,2 відсотка об’ємних одиниць етилового спирту, але не вища за 15 відсотків об’ємних одиниць етилового спирту, за умови, що етиловий спирт, який міститься у готовому продукті, має повністю ферментне (ендогенне) походження, які розливаються у пляшки, закорковані спеціальними пробками для таких напоїв типу «гриб», що утримуються на місці за допомогою стяжок або застібок, та/або мають надмірний тиск, спричинений наявністю діоксиду вуглецю у розчині на рівні не менше 1 бар за температури 20° C».
Водночас, для товарів товарних позицій 2204, 2205, 2206 (вина та інші зброджені напої без додання етилового спирту, в іншому місці не зазначені; вина та інші зброджені напої з доданням етилового спирту) може бути застосована ставка акцизного податку 8,42 гривень за літр, за умови їх відповідності опису «вина та інші зброджені напої (у тому числі суміші із зброджених напоїв та суміші на основі зброджених напоїв), фактична міцність яких вища за 1,2 відсотка об’ємних одиниць етилового спирту, але не вища за 22 відсотки об’ємних одиниць етилового спирту».
Враховуючи викладене, питання щодо застосування ставки акцизного податку потребує фахової експертизи щодо коду УКТ ЗЕД на вина ігристі типу «пет-нат» у скляних пляшках закупорених герметично кроненкорками, та їх відповідності опису, наведеному у підпункті 215.3.1 пункту 215.3 статті 215 Кодексу.
Статтями 6 та 19 Конституції України передбачено, що органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених цією Конституцією межах і відповідно до законів України. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до пункту 1 статті 67 Глави 11 Розділу IV Митного кодексу України Українська класифікація товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) складається на основі Гармонізованої системи опису та кодування товарів та затверджується законом про Митний тариф України.
Разом з цим, класифікація товарів згідно з УКТ ЗЕД здійснюється з урахуванням Основних правил інтерпретації УКТ ЗЕД, відповідних приміток до розділів та груп, текстового опису товарних позицій і тих характеристик товару, які є визначальними для класифікації, а саме: складу товару, способу його виготовлення, призначення, маркування, пакування тощо.
Згідно із підпунктом 39 пункту 4 Положення про Державну митну службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06 березня 2019 року № 227, ведення Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності здійснює Державна митна служба України відповідно до покладених на неї завдань.
Щодо питання 3
Відповідно до пункту 226.1 статі 226 Кодексу у разі виробництва на митній території України алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, чи ввезення таких товарів на митну територію України платники податку зобов’язані забезпечити їх маркування марками встановленого зразка у такий спосіб, щоб марка акцизного податку розривалася під час відкупорювання (розкривання) товару.
Згідно із пунктом 226.6 статті 226 Кодексу маркуванню підлягають усі (крім зазначених у пункті 226.10 цієї статті) алкогольні напої з вмістом спирту етилового понад 8,5 відсотка об’ємних одиниць. Маркування вироблених в
Україні алкогольних напоїв із вмістом спирту етилового до 8,5 відсотка об’ємних одиниць не здійснюється.
Враховуючи наведене, вироблені в Україні алкогольні напої, зокрема, вина ігристі типу «пет-нат» з вмістом спирту етилового понад 8,5 відсотка об’ємних одиниць, підлягають маркуванню марками акцизного податку.
Щодо питань 4 та 5
Відповідно до пункту 2 частини першої статті 1 Закону України від 18 червня 2024 року № 3817-ІХ «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (далі – Закон № 3817) алкогольний напій - напій, одержаний шляхом спиртового бродіння крохмалевмісної чи цукровмісної сільськогосподарської продукції або вироблений на основі спирту етилового та/або спиртового дистиляту, та/або іншого алкогольного напою, з вмістом спирту етилового понад 0,5 % об., який відповідає товарним позиціям 2203, 2204, 2205, 2206 (крім квасу «живого» бродіння), 2208 згідно з УКТ ЗЕД, а також з вмістом спирту етилового 8,5 % об. та більше, що відповідає товарній підкатегорії 2103 90 30 00 та товарній підпозиції 2106 90 згідно з УКТ ЗЕД.
Згідно із пунктом 1 розділу ХІІ «Прикінцеві положення» Закону № 3817 цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування, крім, зокрема, частин сьомої, восьмої, десятої - шістнадцятої ст. 3 Закону № 3817, які набирають чинності та вводяться в дію з 1 січня 2025 року.
Пунктом другим розділу XII «Прикінцеві положення» Закону № 3817 установлено, зокрема, що:
Закон України від 19 грудня 1995 року № 481/95 – ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (далі – Закон № 481) втрачає чинність з 1 січня 2025 року, крім статті 8 Закону № 481, яка діє до дня набрання чинності та введення в дію статті 33 Закону № 3817;
положення Закону № 481 до дня втрати ним чинності застосовуються в частині, що не суперечить положенням Закону № 3817.
Відповідно до пункту 1 розділу ХІІ «Прикінцеві положення» Закону № 3817 розділ VІІ «Ліцензування» Закону № 3817 набирає чинності та вводиться в дію з 1 січня 2025 року (крім пунктів 22, 23 і 25 частини другої статті 46, статті 49).
Оптова торгівля алкогольними напоями - діяльність з реалізації власно вироблених, ввезених або придбаних алкогольних напоїв іншим суб’єктам господарювання, що мають ліцензію на право оптової та/або роздрібної торгівлі алкогольними напоями, іншим суб’єктам господарювання, які не мають ліцензії на право оптової та/або роздрібної торгівлі алкогольними напоями та використовують їх для виробничих потреб (пункт 60 частини першої статті 1 Закону № 3817).
Відповідно до частини першої статті 16 Закону № 3817 оптова торгівля на території України алкогольними напоями здійснюється за наявності у суб’єкта господарювання ліцензії на право оптової торгівлі алкогольними напоями, крім випадків, встановлених цією статтею.
Суб’єкти господарювання, які отримали ліцензію на право виробництва алкогольних напоїв (крім алкогольних напоїв без додавання спирту (вин виноградних, вин плодово-ягідних, напоїв медових) з виноматеріалів власного виробництва, отриманих шляхом переробки самостійно вирощених/вироблених плодів, ягід, винограду, меду), здійснюють оптову торгівлю такими товарами (продукцією) за наявності у них ліцензії на право оптової торгівлі алкогольними напоями, а роздрібну торгівлю - за наявності ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями (частина третя статті 16 Закону № 3817).
Суб’єкт господарювання, який отримав ліцензію на право виробництва алкогольних напоїв (вин виноградних, вин плодово-ягідних або напоїв медових) та виробляє їх з виноматеріалів (виноградних, плодово-ягідних, медових) виключно власного виробництва (не придбаних), має право здійснювати оптову торгівлю такими алкогольними напоями без отримання ліцензії на право оптової торгівлі алкогольними напоями (частина четверта статті 16 Закону № 3817).
Отже, лише якщо Товариство отримало ліцензію на право виробництва алкогольних напоїв (вин виноградних, у тому числі ігристих) та виробляє ігристі вина типу «пет-нат» з виноматеріалів виключно власного виробництва (не придбаних), воно має право здійснювати оптову торгівлю цими винами без отримання окремої ліцензії на таку оптову торгівлю.
Роздрібна торгівля - діяльність з продажу товарів (у тому числі з їх відвантаженням для подальшої доставки) кінцевим споживачам для особистого некомерційного використання незалежно від форми розрахунків, у тому числі на розлив без фактичного споживання у місці продажу або на розлив у ресторанах, кафе, барах, інших закладах громадського харчування (пункт 76 частини першої статті 1 Закону № 3817).
Згідно із частиною сьомою статті 16 Закону № 3817 роздрібна торгівля алкогольними напоями (крім столових вин), а для малих виробників виноробної продукції - алкогольними напоями без додавання спирту (вин виноградних, вин плодово-ягідних, напоїв медових), у тому числі через мережу Інтернет, може здійснюватися суб’єктами господарювання, у тому числі їх виробниками, за наявності у них ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями.
Таким чином, роздрібна торгівля винами виноградними, у тому числі винами ігристими типу «пет-нат», може здійснюватися Товариством (виробником цих вин) за наявності ліцензії на роздрібну торгівлю.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватись виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 Кодексу).
____________________________________________________________________________________
Дана індивідуальна податкова консультація діє до зміни/втрати чинності норм законодавства, щодо яких надано індивідуальну податкову консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |