Індивідуальна податкова консультація
Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення Товариства щодо практичного застосування окремих положень законодавства стосовно встановлення відеоспостереження підприємством – виробником тютюнових виробів, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.
Товариство зазначає, що здійснює придбання і обробку тютюнової сировини, а така діяльність підпадає під регулювання ст. 20 Закону України від 18 червня 2024 року № 3817-IX «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (далі – Закон № 3817). При цьому, недотримання умов створення системи відеоспостереження на підприємстві Товариства може призвести до застосування відповідальності, передбаченої статтею 73 Закону № 3817.
Враховуючи зазначене Товариство запитує:
реквізити міжнародних організацій чи інших установ чи організацій, які відповідно до частини п’ятої підпункту 4 пункту 12 статті 20 Закону № 3817 повинні здійснювати фінансування створення системи відеоконтролю на виробництві.
Щодо питань 3 та 4
З 27 липня 2024 року набрав чинності Закону України від 18 червня 2024 року № 3817-IX «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (далі – Закон № 3817), крім окремих його норм.
Відповідно до частини другої статті 20 розділу III Закону № 3817 на підприємствах, на яких здійснюється виробництво тютюнових виробів та/або ферментація тютюнової сировини, а також у місцях зберігання тютюнової сировини, тютюнових виробів, які розташовані поза місцем провадження діяльності з виробництва тютюнових виробів та/або ферментації тютюнової сировини, повинна бути встановлена та безперервно функціонувати цілодобова система відеоспостереження.
Схема встановлення цілодобової системи відеоспостереження на підприємстві суб’єкта господарювання, що здійснює виробництво тютюнових виробів та/або ферментацію тютюнової сировини, а також у місцях зберігання тютюнової сировини, тютюнових виробів, які розташовані поза місцем провадження діяльності з виробництва тютюнових виробів та/або ферментації тютюнової сировини, надсилається таким суб’єктом господарювання засобами електронного зв’язку до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику.
Частиною дванадцятою статті 20 розділу III Закону № 3817 встановлено основні вимоги до цілодобової системи відеоспостереження на підприємствах, на яких здійснюється виробництво тютюнових виробів та/або ферментація тютюнової сировини, а також у місцях зберігання тютюнової сировини, тютюнових виробів, які розташовані поза місцем провадження діяльності з виробництва тютюнових виробів та/або ферментації тютюнової сировини:
1) цілодобова система відеоспостереження - це сукупність обладнання, призначеного для її функціонування, збереження мультимедійної інформації, ведення відповідного архіву відеозаписів, яка повинна забезпечувати можливість архівування відеозапису вибраного проміжку часу на зовнішні носії або за допомогою локальної мережі;
2) кількість встановлених відеокамер має бути достатньою для забезпечення фіксації на території підприємства, а також у місцях зберігання тютюнової сировини, тютюнових виробів, які розташовані поза місцем провадження діяльності з виробництва тютюнових виробів та/або ферментації тютюнової сировини, всього технологічного процесу виробництва та відпуску (приймання) продукції, навантаження/розвантаження тютюнової сировини, в’їзду/виїзду на/з такої території, а також фіксації транспортного засобу та його державного номерного знака при в'їзді/виїзді на/з такої території. За рішенням суб’єкта господарювання можливе додаткове встановлення відеокамер у місцях, не передбачених цим пунктом;
3) відеокамери цілодобової системи відеоспостереження повинні:
забезпечувати одночасний запис із декількох ракурсів, щоб уникнути перекриття зображення стороннім об’єктом або відсутності зображення;
забезпечувати чітке зображення відеозапису за будь-яких погодних умов, незалежно від часу доби та освітлення;
бути стаціонарними та захищеними від зовнішніх електромагнітних випромінювачів і грозових розрядів;
бути постійно ввімкненими та автоматично проводити відеозапис, у тому числі за відсутності електроживлення, із збереженням мультимедійної інформації в архіві записів. На кожному кадрі відеозапису зазначаються час і дата запису;
4) забезпечення відеозапису із збереженням даних відеозапису не менше 30 календарних днів та надання доступу (у тому числі віддаленого) посадовим особам податкового органу до мультимедійної інформації (онлайн-трансляції та/або до архіву відеозаписів з можливістю збереження інформації) з цілодобової системи відеоспостереження.
У разі виходу з ладу цілодобової системи відеоспостереження (загалом або окремого її елемента) виробник у той самий день повинен повідомити про це уповноваженого представника податкового органу на контрольному посту, податковий орган за місцезнаходженням підприємства та вжити невідкладних заходів для відновлення її роботи.
У разі виходу з ладу, припинення функціонування цілодобової системи відеоспостереження ввезення/вивезення тютюнової сировини та тютюнових виробів на/з території підприємства, на якому здійснюється виробництво тютюнових виробів та/або ферментація тютюнової сировини, а також у місцях зберігання тютюнової сировини, тютюнових виробів, які розташовані поза місцем провадження діяльності з виробництва тютюнових виробів та/або ферментації тютюнової сировини, забороняється. Відновлення в’їзду/виїзду транспорту на/з території підприємства здійснюється у присутності представника податкового органу, а з місць зберігання тютюнової сировини, тютюнових виробів, які розташовані поза місцем провадження діяльності з виробництва тютюнових виробів та/або ферментації тютюнової сировини, - лише після відновлення функціонування цілодобової системи відеоспостереження.
Суб’єкт господарювання повинен забезпечувати безперешкодний доступ посадових осіб контролюючого органу до цілодобової системи відеоспостереження, приладів обліку, території, виробничих приміщень, обладнання, будівель, на/у яких здійснюються виробництво, зберігання, відпуск тютюнової сировини, тютюнових виробів, паперу цигаркового, фільтрів для промислового виробництва сигарет, до транспортних засобів комерційного призначення та документів щодо отримання або реалізації товарів (продукції) та їх обліку.
Фінансування придбання обладнання, призначеного для функціонування цілодобової системи відеоспостереження, збереження мультимедійної інформації, ведення відповідного архіву відеозаписів із системи, здійснюється за рахунок коштів міжнародної технічної та/або поворотної чи безповоротної фінансової допомоги міжнародних організацій та з інших джерел, не заборонених законом.
Відповідно до частини тринадцятої статті 20 розділу III Закону № 3817 порядок функціонування цілодобової системи відеоспостереження на підприємствах, на яких здійснюється виробництво тютюнових виробів та/або ферментація тютюнової сировини, а також у місцях зберігання тютюнової сировини, тютюнових виробів, які розташовані поза місцем провадження діяльності з виробництва тютюнових виробів та/або ферментації тютюнової сировини, затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, та визначає:
1) вимоги до цілодобової системи відеоспостереження;
2) порядок доступу (у тому числі віддаленого) до мультимедійної інформації (онлайн-трансляції та/або архіву відеозаписів з можливістю збереження інформації) з цілодобової системи відеоспостереження посадових осіб податкового органу.
Згідно з частиною першою статті 21 розділу III Закону № 3817 зберігання тютюнової сировини, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, здійснює суб’єкт господарювання в місцях зберігання, які внесені до Єдиного реєстру місць зберігання, та за обов’язкової умови встановлення і безперервного функціонування цілодобової системи відеоспостереження у таких місцях зберігання, крім підприємств, на яких здійснюється виробництво тютюнових виробів та/або ферментація тютюнової сировини, для яких основні вимоги до цілодобової системи відеоспостереження визначені статтею 20 Закону № 3817.
Відповідно до частини дев’ятої статті 21 розділу III Закону № 3817 основні вимоги до цілодобової системи відеоспостереження у місцях зберігання тютюнової сировини, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, крім підприємств, на яких здійснюється виробництво тютюнових виробів та/або ферментація тютюнової сировини, для яких основні вимоги до цілодобової системи відеоспостереження визначені статтею 20 цього Закону:
1) цілодобова система відеоспостереження - це сукупність обладнання, призначеного для її функціонування, збереження мультимедійної інформації, ведення відповідного архіву відеозаписів, яка повинна забезпечувати можливість архівування відеозапису вибраного проміжку часу на зовнішні носії або за допомогою локальної мережі;
2) кількість встановлених відеокамер має бути достатньою для забезпечення фіксації всього процесу навантаження/розвантаження, відпуску (приймання), зберігання тютюнової сировини та/або тютюнових виробів, та/або рідин, що використовуються в електронних сигаретах, фіксації в'їзду/виїзду на/з таких місць зберігання, а також фіксації транспортного засобу та його державного номерного знака при в'їзді/виїзді на/з таких місць зберігання. За рішенням суб’єкта господарювання можливе додаткове встановлення відеокамер у місцях, не передбачених цим пунктом;
3) відеокамери цілодобової системи відеоспостереження повинні:
забезпечувати одночасний запис із декількох ракурсів, щоб уникнути перекриття зображення стороннім об’єктом або відсутності зображення;
забезпечувати чітке зображення відеозапису за будь-яких погодних умов, незалежно від часу доби та освітлення;
бути стаціонарними та захищеними від зовнішніх електромагнітних випромінювачів і грозових розрядів;
бути постійно ввімкненими та автоматично проводити відеозапис, у тому числі за відсутності електроживлення, із збереженням мультимедійної інформації в архіві записів. На кожному кадрі відеозапису зазначаються час і дата запису;
4) забезпечення відеозапису із збереженням даних відеозапису не менше 30 календарних днів та надання доступу (у тому числі віддаленого) посадовим особам податкового органу до мультимедійної інформації (онлайн-трансляції та/або до архіву відеозаписів з можливістю збереження інформації) з цілодобової системи відеоспостереження.
У разі виходу з ладу цілодобової системи відеоспостереження (загалом або окремого її елемента) суб’єкт господарювання - зберігач у той самий день повинен повідомити про це податковий орган за місцезнаходженням такого місця зберігання та вжити невідкладних заходів для відновлення її роботи.
У разі виходу з ладу, припинення функціонування цілодобової системи відеоспостереження ввезення/вивезення тютюнової сировини, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, на/з території місця зберігання, у якому здійснюється зберігання такої продукції (товарів), забороняється. Відновлення в'їзду/виїзду транспорту у/з місця зберігання тютюнової сировини, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та отримання та відпуск такої продукції (товарів) з місця зберігання здійснюються після відновлення функціонування цілодобової системи відеоспостереження.
Суб’єкт господарювання повинен забезпечувати безперешкодний доступ посадових осіб контролюючого органу до цілодобової системи відеоспостереження, приладів обліку, території, складських та інших приміщень, обладнання, будівель, на/у яких здійснюються зберігання, відпуск тютюнової сировини, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, до транспортних засобів комерційного призначення та документів щодо отримання або реалізації товарів (продукції) та їх обліку.
Фінансування придбання обладнання, призначеного для функціонування цілодобової системи відеоспостереження, збереження мультимедійної інформації, ведення відповідного архіву відеозаписів із системи, здійснюється за рахунок коштів міжнародної технічної та/або поворотної чи безповоротної фінансової допомоги міжнародних організацій та з інших джерел, не заборонених законом.
Згідно з частиною десятою статті 21 розділу III Закону № 3817 порядок функціонування цілодобової системи відеоспостереження в місцях зберігання тютюнової сировини, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, та визначає:
1) вимоги до цілодобової системи відеоспостереження;
2) порядок доступу (у тому числі віддаленого) до мультимедійної інформації (онлайн-трансляції та/або архіву відеозаписів з можливістю збереження інформації) з цілодобової системи відеоспостереження посадових осіб податкового органу.
Порядок функціонування цілодобової системи відеоспостереження, який передбачений частиною тринадцятою статті 20 та частиною десятою статті 21 Закону № 3817, не встановлює нових вимог, прав та обов’язків ніж ті, що визначені у статтях 20 та 21 Закону № 3817, а направлений лише на уточнення визначення вимог до зазначеної системи.
Відповідно до пункту 1 розділу ХІІ «Прикінцеві положення» Закону № 3817 частини сьома - тринадцята статті 20, частин дев’ятої і десятої статті 21 цього Закону, відповідно до яких, зокрема, на підприємствах, на яких здійснюється виробництво тютюнових виробів та/або ферментація тютюнової сировини, а також у місцях зберігання тютюнової сировини, тютюнових виробів, які розташовані поза місцем провадження діяльності з виробництва тютюнових виробів та/або ферментації тютюнової сировини вводиться в дію цілодобова система відеоспостереження, вводяться в дію з першого числа третього місяця, наступного за місяцем, в якому цей Закон набирає чинності (тобто з 1 жовтня 2024 року).
Щодо питань 1 та 2
Відповідно до п. п. 14.1.172 1 п. 14.1 ст. 14 Кодексу індивідуальна податкова консультація – роз’яснення контролюючого органу, надане платнику податків щодо практичного використання окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган, та зареєстроване в єдиному реєстрі індивідуальних податкових консультацій
Відповідно до п. 52.1 ст. 52 Кодексу за зверненням платників податків у паперовій або електронній формі контролюючий орган, визначений підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, надає їм безоплатно індивідуальні податкові консультації з питань практичного застосування окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на такий контролюючий орган.
Разом з цим, порушені у пунктах 1 та 2 звернення питання (щодо надання відомостей про контактні дані, порядок взаємодії, рахунки та інші офіційні реквізити міжнародних організацій чи інших установ чи організацій, відомостей про порядок придбання обладнання, призначеного для функціонування цілодобової системи відеоспостереження за рахунок міжнародних організацій) не стосуються податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на ДПС. Відповідно надання відповідей на ці питання не належить до компетенції ДПС.
Господарські відносини, що виникають у процесі організації та здійснення господарської діяльності між суб'єктами господарювання, а також між цими суб’єктами та іншими учасниками відносин у сфері господарювання регулюються Господарським кодексом України.
Відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |