Індивідуальна податкова консультація
Державна податкова служба України розглянула звернення Комунального некомерційного підприємства (далі – Підприємство) щодо сплати земельного податку та податку на нерухоме майно, відмінне від земельного податку (далі – Податок), та керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі − Кодекс), в межах компетенції повідомляє.
Підприємство поінформувало, що є неприбутковою організацією, балансоутримувачем нерухомого майна та, як комунальний заклад охорони здоров’я, користується пільгами зі сплати земельного податку. При цьому, у зверненні не повідомлено про речові права Підприємства на земельну ділянку.
У листопаді 2021 року між Підприємством, як балансоутримувачем, Департаментом охорони здоров’я та медичних послуг Черкаської міської ради (далі – Орендодавець) та Черкаською медичною академією (далі – Орендар) укладено договір оренди нерухомого майна (далі – Майно, Договір) (копія Договору додана).
Підприємство, посилаючись на п. 284.3 ст. 284 Кодексу, просить надати роз’яснення щодо:
1) чи є сторони Договору бюджетними установами у розумінні положень п. 284.3 ст. 284 Кодексу та чи користуються пільгами зі сплати земельного податку та Податку за Майно;
2) чи має нараховувати податкові зобов’язання із земельного податку та Податку за Майно.
Відповідно до п.п. 282.1.4 п. 282.1 ст. 282 Кодексу від сплати земельного податку звільняються, зокрема заклади охорони здоров’я, які повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів.
Разом з цим, якщо платники податку, які користуються пільгами з податку, надають в оренду земельні ділянки, окремі будівлі, споруди або їх частини, податок за такі земельні ділянки та земельні ділянки під такими будівлями (їх частинами) сплачується на загальних підставах з урахуванням прибудинкової території.
Ця норма не поширюється на бюджетні установи у разі надання ними будівель, споруд (їх частин) в тимчасове користування (оренду) іншим бюджетним установам, дошкільним, загальноосвітнім навчальним закладам незалежно від форм власності і джерел фінансування (п. 284.3 ст. 284 Кодексу).
Бюджетним кодексом України визначено, що до бюджетних установ належать організації, які створені у встановленому порядку органами державної влади та органами місцевого самоврядування, повністю утримуються за рахунок державного чи місцевого бюджету. Бюджетні установи є неприбутковими (частина дванадцята ст. 2 Бюджетного кодексу України).
Отже, звільнення, передбачене абзацом другим п. 284.3 ст. 284 Кодексу, поширюється на бюджетні установи, якщо у порядку, визначеному законодавством, оформлене право власності/постійного користування на земельну ділянку, та які не мають інших джерел фінансування, крім фінансування з державного та місцевого бюджетів. Крім цього, орендарі будівель, споруд (їх частин) мають належати до бюджетних установ, дошкільних, загальноосвітніх навчальних закладів.
За даними ДПС Підприємство з 2003 року включене до Реєстру неприбуткових установ та організацій з ознакою неприбутковості «0048 – інші юридичні особи, діяльність яких відповідає вимогам, встановленим п. 133.4 ст. 133 Кодексу». При цьому Підприємство, крім основної господарської діяльності, здійснює діяльність по коду «68.20 - надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна» КВЕД ДК 009:2010.
Орендар за даними ДПС з 2003 року включений до Реєстру неприбуткових установ та організацій з ознакою неприбутковості «0031 – бюджетні установи». Водночас, у Звіті про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації за звітній період 2023 року Орендар зазначає доходи, що зараховані на рахунки спеціального фонду згідно із затвердженим у встановленому порядку кошторисом, надходження у вигляді безповоротної фінансової допомоги, добровільних пожертвувань тощо.
Разом з цим, Договором встановлено сплату Орендарем орендної плати за Майно на підставі рахунків Балансоутримувача – Підприємства із зазначенням частини орендної плати, яка сплачується Балансоутримувачу (п. 3.3 Договору).
Наведені умови Договору надають підстави вважати, що Підприємство отримує інші надходження, а отже не повністю утримується за рахунок коштів державного чи місцевого бюджетів.
За зазначених вище обставин та враховуючи ознаку неприбутковості Підприємства «0048 – інші юридичні особи, діяльність яких відповідає вимогам, встановленим п. 133.4 ст. 133 Кодексу», - то на Підприємство не поширюється звільнення, передбачене абзацом другим п. 284.3 ст. 284 Кодексу, з нарахування та сплати податкових зобов’язань із земельного податку за земельну ділянку (її частину), на якій розташоване надане в оренду Майно.
Щодо справляння Податку.
Платниками Податку є фізичні та юридичні особи, в тому числі нерезиденти, які є власниками об’єктів житлової та/або нежитлової нерухомості (п.п. 266.1.1 п. 266.1 ст. 266 Кодексу).
Оскільки у зверненні відсутня інформація щодо речового права на Майно, то для отримання роз’яснення з питання справляння Податку за це Майно Підприємству доцільно звернутися до відповідного контролюючого органу за місцезнаходженням Майна, з наданням актуальної інформації щодо його власника.
Разом з тим повідомляємо, що висновки з питань практичного застосування норм податкового законодавства надаються Державною податковою службою України, виходячи із суті запитання та наявної інформації, наданої у зверненні.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).
Ця індивідуальна податкова консультація діє до зміни/втрати чинності норм законодавства, щодо яких надано індивідуальну податкову консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |