X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 14.11.2024 р. № 5253/ІПК/99-00-21-02-02 ІПК

 

Індивідуальна податкова консультація

 

 

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення Благодійної організації «Благодійний фонд «_______» (далі – Благодійний фонд) щодо окремих питань оподаткування благодійної організації у статусі неприбуткової організації, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України  (далі – Кодекс), у межах компетенції повідомляє. 

Згідно зі зверненням Благодійний фонд здійснює діяльність відповідно до статутних цілей шляхом реалізації проєктів, що фінансуються благодійниками. При цьому благодійники фінансують конкретні проєкти, реалізація яких регламентується відповідними бюджетами (кошторисами) та положеннями.

Персонал Благодійного фонду (наймані працівники, які працюють на підставі трудових договорів), який задіяно для реалізації благодійних проєктів, повинен мати відповідну кваліфікацію та навички. Але робота в умовах збройної агресії російської федерації проти України спричиняє додаткове психологічне навантаження та необхідність пристосування навичок до стресового стану набувачів благодійної допомоги (у тому числі у формі послуг) та реальної небезпеки внаслідок ракетних та артилерійських обстрілів тощо.

Як зазначається, наведені вище ризики та підвищення здатності працівників виконувати свої трудові обов’язки, як правило, враховуються в умовах договорів зі спонсорами (благодійниками).

Основними благодійниками (спонсорами), які надають цільові кошти Благодійному фонду, є іноземні благодійні організації, у зв’язку з чим Благодійному фонду пропонують включити до статей бюджету відповідних програм витрати для організації навчання з англійської мови для співробітників такого Благодійного фонду, які займають посади, де вимагається володіння англійською мовою.

Крім того, іноземні спонсори наполягають на включенні до умов договорів положень, що передбачають стимулювання працівників шляхом покращення їх добробуту.

Також Благодійний фонд здійснює свою діяльність у тісному співробітництві з релігійними організаціями.

Враховуючи викладене вище, у зверненні Благодійного фонду поставлено такі запитання для отримання індивідуальної податкової консультації:

1. Чи не є витрати коштів благодійної неприбуткової організації на проведення тренінгів (та інших подібних заходів) для персоналу з метою опанування навичок праці в умовах воєнного стану, підвищення кваліфікації тощо підставою для застосування санкцій, визначених п. 133.4 ст. 133 Кодексу у зв’язку з порушенням вимог абз. третього п.п. 133.4.1 п. 133.4 ст. 133 Кодексу?

2. Чи не буде вважатися порушенням вимог абз. третього п.п. 133.4.1                 п. 133.4 ст. 133 Кодексу отримання послуг із проведення тренінгів (та інших подібних заходів) для персоналу з метою опанування навичок праці в умовах воєнного стану, підвищення кваліфікації тощо, якщо надавачем послуг буде не заклад освіти, а фізична особа – підприємець із видом діяльності згідно з КВЕД 85.59 «Інші види освіти, н.в. і.у.»?

3. Чи не є погоджене із спонсором (тобто в межах бюджету) витрачання коштів на організацію курсів англійської мови для співробітників Благодійного фонду, для яких це необхідно за посадою, підставою для застосування санкцій, визначених п. 133.4 ст. 133 Кодексу у зв’язку з порушенням вимог абз. третього п.п. 133.4.1 п. 133.4 ст. 133 Кодексу?

   4. Чи не є заохочення співробітників Благодійного фонду у формі оплати оздоровчих заходів (басейн, фітнес-центр), надання коштів на відпочинок, на придбання побутових приладів або меблів, надання подарункових карток для працівників для придбання товарів та послуг тощо із врахуванням вище наведених умов підставою для застосування санкцій, визначених п. 133.4             ст. 133 Кодексу у зв’язку з порушенням вимог абз. третього п.п. 133.4.1 п. 133.4 ст. 133 Кодексу?

5. Чи допускається надання нецільової благодійної допомоги від благодійної неприбуткової організації релігійній організації у статусі неприбуткової організації для цілей її утримання, наприклад, надання коштів на оплату послуг з постачання електроенергії, опалення, водопостачання, водовідведення, з вивезення сміття тощо без втрати благодійною організацією неприбуткового статусу?

Щодо запитань 1 – 4

Насамперед зазначимо, що оскільки відповідно до п.п. 191.1.28 п. 191.1          ст. 191 Кодексу до функцій контролюючих органів належить, зокрема, надання індивідуальних податкових консультацій з питань податкового та іншого законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи, питання порядку організації професійного навчання працівників, регулювання трудових відносин, у тому числі щодо оплати праці працівників та встановлення їм гарантій, компенсацій не належать до компетенції ДПС.

Водночас повідомляємо, що Кодекс законів про працю України (далі – КЗпП) визначає правові засади і гарантії здійснення громадянами України права розпоряджатися своїми здібностями до продуктивної і творчої праці.

КЗпП регулює трудові відносини всіх працівників, як встановлено ст. 1 КЗпП.

Правові, організаційні та фінансові засади функціонування системи професійного розвитку працівників визначено Законом України від 12 січня 2012 року № 4312-VI «Про професійний розвиток працівників» зі змінами            (далі – Закон № 4312 ).

Статтею 6 Закону № 4312 передбачено, що організація професійного навчання працівників здійснюється роботодавцями з урахуванням потреб власної господарської або іншої діяльності відповідно до вимог законодавства.

Професійне навчання працівників здійснюється безпосередньо у роботодавця, та на договірній основі у професійно-технічних та вищих навчальних закладах, на підприємствах, в установах або організаціях. При цьому роботодавці можуть здійснювати формальне і неформальне професійне навчання працівників.

За даними інформаційних систем ДПС Благодійний фонд внесено до Реєстру неприбуткових установ та організацій (далі – Реєстр) з присвоєнням коду ознаки неприбутковості 0036 (благодійні організації).

Пунктом 133.4 ст. 133 Кодексу  встановлено, що не є платниками податку на прибуток підприємств неприбуткові підприємства, установи та організації у порядку та на умовах, встановлених цим пунктом.

Так, згідно з п.п. 133.4.1 п. 133.4 ст. 133 Кодексу неприбутковим підприємством, установою та організацією для цілей оподаткування податком на прибуток підприємств є підприємство, установа та організація (далі – неприбуткова організація), що одночасно відповідає таким вимогам:

утворена та зареєстрована в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації;

установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) містять заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників у розумінні Цивільного кодексу України), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов’язаних з ними осіб. Для цілей абзацу третього п.п. 133.4.1 п. 133.4 ст. 133 Кодексу не вважається розподілом отриманих доходів (прибутків) фінансування видатків, визначених підпунктом п.п. 133.4.2 п. 133.4 ст. 133 Кодексу;

установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) передбачають передачу активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду, іншим юридичним особам, що здійснюють недержавне пенсійне забезпечення відповідно до закону (для недержавних пенсійних фондів), або зарахування до доходу бюджету у разі припинення юридичної особи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення). Положення цього абзацу не поширюється на об’єднання та асоціації об’єднань співвласників багатоквартирних будинків та житлово-будівельні кооперативи;

внесена контролюючим органом до Реєстру.

Як встановлено п.п. 133.4.2 п. 133.4 ст. 133 Кодексу, доходи (прибутки) неприбуткової організації використовуються виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами.

При цьому на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану           не вважається порушенням вимог п. 133.4 ст. 133 Кодексу здійснення неприбутковою організацією передачі майна, надання послуг, благодійної допомоги, використання доходів (прибутків) для фінансування видатків,               не пов’язаних з реалізацією мети та напрямів діяльності, передбачених її установчими документами, на цілі та на користь отримувачів, що визначені         п. 63 підрозділу 4 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу.

Відповідно до п.п. 133.4.6 п. 133.4 ст. 133 Кодексу до неприбуткових організацій, що відповідають вимогам п. 133.4 ст. 133 Кодексу і не є платниками податку на прибуток підприємств, зокрема, можуть бути віднесені благодійні організації.

Загальні засади благодійної діяльності в Україні визначаються Законом України від 05 липня 2012 року № 5073-VI «Про благодійну діяльність та благодійні організації», зі змінами (далі – Закон № 5073), що забезпечує правове регулювання відносин у суспільстві, спрямованих на розвиток благодійної діяльності, утвердження гуманізму і милосердя, забезпечує сприятливі умови для утворення і діяльності благодійних організацій.

Відповідно до п. 2 частини першої ст. 1 Закону № 5073 благодійна діяльність – це добровільна особиста та/або майнова допомога для досягнення визначених Законом № 5073 цілей, що не передбачає одержання благодійником прибутку, а також сплати будь-якої винагороди або компенсації благодійнику від імені або за дорученням бенефіціара.

Благодійна програма – комплекс благодійних заходів у сферах, визначених Законом № 5073 (п. 4 частини першої ст. 1 Закону № 5073).

Цілі та сфери благодійної діяльності встановлено статтею 3 Закону           № 5073.

Статтею 5 Закону № 5073 передбачений перелік видів благодійної діяльності.

Установчі документи благодійної організації повинні містити, зокрема, цілі та сфери благодійної діяльності, джерела активів (доходів), порядок контролю і звітності благодійної організації (п. 2 та п. 6 частини другої ст. 14 Закону № 5073).

Метою благодійних організацій не може бути одержання і розподіл прибутку серед засновників, членів органів управління, інших пов’язаних з ними осіб, а також серед працівників таких організацій (частина перша ст. 11 Закону № 5073).

Як встановлено частиною другою ст. 16 Закону № 5073, використання активів (доходів) та правочини благодійних організацій не повинні суперечити актам законодавства та цілям благодійної діяльності.

Розмір адміністративних витрат благодійної організації не може перевищувати 20 відсотків доходу цієї організації у поточному році (абзац перший частини третьої ст. 16 Закону № 5073).

Для цілей податкового обліку формування доходів та видатків, що відображаються у Звіті про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації, форма якого затверджена наказом Міністерства фінансів України від 17.06.2016 № 553, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 07.07.2016  за № 932/29062 (у редакції наказу Міністерства фінансів України  від 28.04.2017  № 469), здійснюється за правилами бухгалтерського обліку на підставі належним чином складених первинних документів.

Регулювання питань методології бухгалтерського обліку та фінансової звітності здійснюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері бухгалтерського обліку та аудиту, затверджує національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку, національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку в державному секторі, інші нормативно-правові акти щодо ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності (абзац перший частини другої ст. 6 Закону України від 16 липня 1999 року № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» зі змінами).

Слід зазначити, що відповідно до Інструкції про застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов’язань і господарських операцій підприємств і організацій, затвердженій наказом Міністерства фінансів України від 30.11.1999, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 21.12.1999 за № 893/4186 (зі змінами), на рахунку 48 «Цільове фінансування і цільові надходження» ведеться облік та узагальнення інформації про наявність та рух коштів фінансування заходів цільового призначення (в тому числі отримана гуманітарна допомога).

Кошти цільового фінансування і цільових надходжень можуть надходити як субсидії, асигнування з бюджету та позабюджетних фондів, цільові внески фізичних та юридичних осіб тощо.

За кредитом рахунку 48 «Цільове фінансування і цільові надходження» відображаються кошти цільового призначення для фінансування певних заходів, за дебетом – використані суми за певними напрямками, визнання їх доходом, а також повернення невикористаних сум.

Враховуючи викладене вище, обов’язковими умовами перебування благодійної організації у статусі неприбуткової організації є, зокрема, заборона розподілу доходів або їх частини серед засновників (учасників) такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов’язаних з ними осіб та використання своїх доходів виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами в межах профільного Закону № 5073.

Водночас пункт 133.4 ст. 133 Кодексу на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану застосовується з урахуванням положень п. 63 підрозділу 4 розділу ХХ Кодексу.

При цьому вбачається, що проведення благодійною організацією  фінансування певних заходів в межах статутної діяльності благодійної організації, зокрема, з навчання працівників такої організації та заохочень таких працівників згідно із законодавством про працю України, за рахунок коштів цільового фінансування і цільових надходжень не є підставою для виключення благодійної організації з Реєстру.

Разом з тим наголошуємо, що будь-які висновки щодо податкового обліку конкретних операцій платників податків можуть надаватися за результатами детального вивчення умов, суттєвих обставин здійснення відповідних господарських операцій та первинних документів, оформленням яких вони супроводжувались.     

Щодо запитання 5

Оскільки благодійна діяльність є добровільною особистою та/або майновою допомогою для досягнення визначених Законом № 5073 цілей в межах сфер благодійної діяльності, то вбачається, що надання нецільової благодійної допомоги від благодійної неприбуткової організації релігійній організації призводить до порушення вимог п. 133.4 ст. 133 Кодексу щодо перебування такої організації у Реєстрі, тому що не пов’язується з реалізацією мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених установчими документами такої благодійної організації.

У разі недотримання неприбутковою організацією вимог, встановлених                   п. 133.4 ст. 133 Кодексу (з урахуванням положень п. 63 підрозділу 4 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу), така неприбуткова організація підлягає виключенню з Реєстру з визначенням податкового зобов’язання з податку на прибуток підприємств відповідно до п.п. 133.4.3 та 133.4.4 п. 133.4 ст. 133 Кодексу.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).