X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 15.11.2024 р. № 5261/ІПК/99-00-12-01-02 ІПК

Індивідуальна податкова консультація

 

Державна податкова служба України за результатами розгляду запита  щодо здійснення розрахункових операцій на програмному реєстраторі розрахункових операцій (далі – ПРРО) з використанням електронної печатки Товариства та, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.

У зверненні Товариство повідомляє, що здійснює діяльність з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет на підставі отриманої ліцензії. Товариство приймає кошти в якості поповнення гравцями клієнтських ігрових рахунків (внесення депозиту), що є «Платою за право участі в азартній грі», здійснює виплату виграшу та повернення внесених коштів (рефанд) гравцям.

Такі операції здійснюються у безготівковій формі виключно за допомогою сервісів банківських/фінансових установ щодо переказів коштів. Після здійснення операції засобами ПРРО формується фіскальний чек. Такі операції здійснюються безперервно на постійній основі протягом доби кожного дня.

Враховуючи викладене, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:

  1. Якщо Товариство здійснює розрахункові операції безперервно на постійній основі протягом доби кожного дня через власний вебсайт та при цьому формування та надсилання фіскальних чеків, Z-звітів, відкриття та закриття зміни здійснюється в автоматичному режимі програмними засобами ПРРО, чи має право Товариство використовувати електронну печатку суб’єкта господарювання при роботі з ПРРО без залучення касира або особи, на яку покладено обов’язки касира?
  2. Як заповнюється повідомлення про надання інформації щодо кваліфікованих/удосконалених сертифікатів відкритих ключів, які застосовуються в ПРРО за формою № 5-ПРРО (далі – повідомлення                          № 5-ПРРО), якщо Товариство використовує при роботі з ПРРО електронну печатку суб’єкта господарювання без залучення касира або особи, на яку покладено обов’язки касира?

Щодо питання 1 повідомляємо.

Відносини у сфері надання електронних довірчих послуг та електронної ідентифікації регулюються Законом України від 05 жовтня 2017 року               № 2155-VIII «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги» (далі – Закон № 2155).

Компрометація особистого ключа у розумінні Закону № 2155 – будь-яка подія, що призвела або може призвести до несанкціонованого доступу до особистого ключа (пункт 33 частини 1 статті 1 Закону № 2155).

Згідно з частиною другою статті 12 Закону № 2155 користувачі електронних довірчих послуг зобов’язані, зокрема, забезпечувати конфіденційність та неможливість доступу інших осіб до особистого ключа та не використовувати особистий ключ у разі його компрометації, а також у разі скасування або блокування сертифіката відкритого ключа.

Правові відносини у сфері застосування ПРРО встановлені Законом України від 06 липня 1995 року № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (далі – Закон № 265), дія якого поширюється на усіх суб’єктів господарювання, їх господарські одиниці та представників (уповноважених осіб) суб’єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції у готівковій та/або безготівковій формі.

Законом № 265 створено правові підстави для застосування ПРРО суб’єктами господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі при продажу товарів (наданні послуг), операції з торгівлі валютними цінностями в готівковій формі, операції з приймання готівки для виконання платіжних операцій, крім операцій з оптової та/або роздрібної торгівлі пальним.

Абзацом четвертим пункту 7 статті 3 Закону № 265 встановлено, що суб’єкти господарювання, які використовують ПРРО, повинні передавати до контролюючих органів по дротових або бездротових каналах зв’язку інформацію у формі електронних копій розрахункових документів, електронних фіскальних звітів, електронних фіскальних звітних чеків та іншу інформацію, необхідну для обліку роботи ПРРО фіскальним сервером контролюючого органу, яка створюється засобами таких ПРРО.

Порядок передачі інформації від реєстраторів розрахункових операцій та ПРРО до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, по дротових або бездротових каналах зв’язку встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, на базі технології, розробленої Національним банком України, або з використанням кваліфікованого електронного підпису, кваліфікованої електронної позначки часу з дотриманням вимог Закону № 2155 та/або інших дозволених в Україні засобів захисту інформації, передбачених законодавством. При цьому застосування удосконаленого електронного підпису та/або удосконаленої електронної печатки є достатнім для застосування в ПРРО (абзац шостий пункту 7 статті 3 Закону № 265).

Відповідно до частини п’ятої статті 13 Закону № 265 для застосування в ПРРО може використовуватися удосконалена електронна печатка юридичної особи, фізичної особи – підприємця, створювачем якої є така особа.

Згідно з абзацом першим пункту 7 розділу ІІ Порядку реєстрації, ведення реєстру та застосування програмних реєстраторів розрахункових операцій, затвердженим наказом Міністерства фінансів України 23.06.2020 № 317 «Про внесення змін до наказу Міністерства фінансів України від 14 червня 2016 року № 547», зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 07.07.2020 за                 № 635/34918  (далі – Порядок), який розроблено відповідно до статті 7 Закону № 265, дані сертифікатів електронних підписів та/або печаток, що використовуються такими ПРРО, вносяться до реєстру ПРРО на підставі поданих суб’єктами господарювання в електронній формі повідомлень                      № 5-ПРРО.

Абзацом третім пункту 2 розділу IV Порядку встановлено, що у ПРРО може використовуватися удосконалена електронна печатка юридичної особи, фізичної особи – підприємця, створювачем якої є така особа.

Отже, як відповідь на порушене у зверненні питання, повідомляємо, що для проведення розрахункових операцій суб’єкт господарювання може використовувати зареєстрований в контролюючому органів ПРРО функціонал якого відповідає вимогам, встановленим Законом № 265 та відповідними нормативно-правовими актами у сфері застосування ПРРО.

Суб’єкт господарювання самостійно обирає засоби електронної ідентифікації, що використовуються в ПРРО (удосконалений електронний підпис та/або удосконалена електронна печатка). Також самостійно визначає осіб, яким надаються повноваження проводити розрахункові операції на ПРРО, або виконує ці операції одноосібно.

Якщо технічні можливості ПРРО дозволяють проводити розрахункові операції із використанням електронної печатки суб’єкта господарювання та без участі касира, тобто автоматично, і при цьому такий ПРРО дозволяє суб’єкту господарювання виконувати вимоги, встановлені Законом № 265, то заборону застосовувати ПРРО з використанням електронної печатки та без участі касира/особи, на яку покладаються обов’язки касира, нормативно-правовими актами не встановлено.

При цьому суб’єкт господарювання має забезпечити захист від несанкціонованого доступу до особистого ключа інших осіб ніж створювач (уповноважений представник створювача) електронної печатки, недопущення копіювання такого ключа.

Не виконання таких умов призведе до компрометації особистого ключа печатки в розумінні Закону № 2155.

Щодо питання 2 повідомляємо.

Відповідно до абзацу першого пункту 7 розділу ІІ Порядку дані сертифікатів електронних підписів та/або печаток, що використовуються такими ПРРО, вносяться до Реєстру на підставі поданих суб’єктами господарювання в електронній формі повідомлень про надання інформації щодо кваліфікованих/удосконалених сертифікатів відкритих ключів, які застосовуються в ПРРО за формою № 5-ПРРО (додаток 5 до Порядку).

У разі прийняття суб’єктом господарювання рішення про використання для роботи на ПРРО електронної кваліфікованої або удосконаленої електронної печатки Товариства (юридичної особи) без залучення касира або особи, на яку покладено обов’язки касира, подається повідомлення про надання інформації щодо кваліфікованих/удосконалених сертифікатів відкритих ключів, які застосовуються в ПРРО за формою № 5-ПРРО, із зазначенням, зокрема, такої інформації:

1.  найменування Товариства (юридичної особи);

2. податковий номер Товариства (юридичної особи) – код згідно з ЄДРПОУ;

3. ідентифікатор ключа суб’єкта господарювання – значення із кваліфікованих/удосконалених сертифікатів відкритих ключів;

4.  тип підпису – касир/старший касир.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 Кодексу).