X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ГУ ДПС У М.КИЄВІ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 20.11.2024 р. № 5367/ІПК/26-15-24-01-13-09

 

№ ________/ІПК/26-15-24-01-13-09

 

 

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ

 

 

Головне управління ДПС у м. Києві, керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI із змінами та доповненнями (далі – Кодекс), розглянуло звернення
щодо практичного застосування норм податкового законодавства та в межах компетенції повідомляє.

У своєму зверненні платник податків повідомляє, що юридичною особою – резидентом України були виплачені дивіденди на користь іноземної компанії.

Контролюючими особами такої іноземної компанії (далі - КІК) є фізичні особи - резиденти України, які перебувають у законному шлюбі. Кожен з членів подружжя є бенефіціарним власником КІК у рівних частинах
(по 50 відсотків), при цьому одним  з них визначено себе контролюючою особою у розмірі 100 відсотків.

У зв’язку з чим платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію щодо питання:

чи має право фізична особа, яка взнала себе контролюючою особою у розмірі 100 відсотків, сплачувати податок на доходи та військовий збір за обох членів подружжя, тобто у розмірі 100 відсотків зобов’язань що виникли при виплаті КІК всієї суми дивідендів від юридичної особи України?

Контрольованою іноземною компанією визнається будь-яка юридична особа, зареєстрована в іноземній державі або території, яка визнається такою, що знаходиться під контролем фізичної особи - резидента України або юридичної особи - резидента України (пп. 392.1.1 п. 392.1 ст. 392 розділу I Кодексу).

Підпунктом 392.1.2 п. 392.1 ст. 392 Кодексу передбачено, що контролюючою особою є фізична особа або юридична особа - резиденти України, що є прямими або опосередкованими власниками (контролерами) контрольованої іноземної компанії, яка:

а) володіє часткою в іноземній юридичній особи у розмірі більше ніж
50 відсотків;

б) володіє часткою в іноземній юридичній особі у розмірі більше ніж
10 відсотків, за умови, що декілька фізичних осіб - резидентів України та/або юридичних осіб - резидентів України володіють частками в іноземній юридичній особі, розмір яких у сукупності становить 50 і більше відсотків;

в) окремо або разом із іншими резидентами України пов'язаними особами здійснює фактичний контроль над іноземною юридичною особою.

Підпунктом 392.1.4 п. 392.1 ст. 392 Кодексу визначено, що для цілей визначення володіння фізичною особою відповідною часткою в іноземній юридичній особі усі права, що належать такій фізичній або юридичній особі, вважаються сумою часток, які:

належать такій фізичній особі безпосередньо або опосередковано через інших осіб, у тому числі через утворення без статусу юридичної особи;

належать будь-яким пов'язаним особам такої фізичної або юридичної особи безпосередньо або опосередковано через інших осіб.

Водночас згідно з пп. 392.1.6 п. 392.1 ст. 392 Кодексу, особа вважається такою, що здійснює фактичний контроль над юридичною особою, у разі, якщо така особа має можливість здійснювати суттєвий або вирішальний вплив на рішення такої юридичної особи щодо укладення угод, розпорядження активами та прибутком, припинення діяльності незалежно від юридичного оформлення такого впливу.

Для цілей ст. 392 Кодексу фактичний контроль встановлюється на підставі, зокрема, але не виключно, хоча б однієї з обставин, визначених у
пп. пп. «а» - «ґ» пп. 392.1.6 п. 392.1 ст. 392 Кодексу.

Положення пп. 392.1.6 п. 392.1 ст. 392 Кодексу не застосовуються до фізичної особи, яка виконує посадові обов'язки директора чи іншої посадової особи юридичної особи відповідно до її статутних документів, та/або до фахівців у галузі права, аудиту, бухгалтерського обліку, довірчого управління власністю, які діють на користь та в інтересах такої юридичної особи з дотриманням належних професійних стандартів (зокрема, але не виключно, адвокати, аудитори, трастові керуючі, протектори, гарантори, енфорсери, менеджери фондів, страховщики). У разі якщо зазначені особи діють на користь та в інтересах фізичної особи, виконуючи, при цьому, обов'язкові до виконання вказівки такої фізичної особи, вважається, що така фізична особа здійснює фактичний контроль над юридичною особою.

Відповідно до пп. 392.2.1 п. 392.2 ст. 392 Кодексу якщо одна фізична особа володіє часткою або контролює частку в розмірі 25 і більше відсотків у КІК спільно з іншими фізичними особами, та при цьому жодна з осіб самостійно не визначить себе контролюючою особою щодо такої частки у повному розмірі, вважається, що всі зазначені особи є контролюючими особами для контрольованої іноземної компанії у рівних частках (незалежно від того, чи досягає розмір частки кожного з них 25 відсотків).

З огляду на зазначене, фізична особа - резидент України, яка володіє часткою або контролює частку у КІК спільно з іншими фізичними особами, має право визнати себе контролюючою особою в повному розмірі щодо такої іноземної компанії та розмір її частки буде вважатись сума часток, які належать такій фізичній особі та її пов'язаній особі.

Порядок оподаткування доходів фізичних осіб врегульовано розділом IV Кодексу, згідно з пп. 162.1.1 п. 162.1 ст. 162 якого платником податку є фізична особа - резидент, яка отримує доходи як з джерела їх походження в Україні, так і іноземні доходи.

Підпунктом 163.1.3 п. 163.1 ст. 163 Кодексу передбачено, що об'єктом оподаткування резидента є іноземні доходи - доходи (прибуток), отримані з джерел за межами України.

Оподаткування іноземних доходів встановлено п.170.11 ст. 170 Кодексу.

Відповідно до пп. 170.11.1 п. 170.11 ст. 170 Кодексу у разі, якщо джерело виплат будь-яких оподатковуваних доходів є іноземним, сума такого доходу включається до загального річного оподатковуваного доходу платника податку - отримувача, який зобов'язаний подати річну податкову декларацію, та оподатковується за ставкою 18 відсотків, визначеною п. 167.1 ст. 167 Кодексу, крім:

а) доходів, визначених пп. 167.5.4 п. 167.5 ст. 167 Кодексу, що оподатковуються за ставкою 9 відсотків, визначеною пп. 167.5.4 п. 167.5
ст. 167 Кодексу;

б) прибутку від операцій з інвестиційними активами, що оподатковується в порядку, визначеному п. 170.2 ст. 170 Кодексу;

в) прибутку КІК, що оподатковується в порядку, визначеному п. 170.13 ст. 170 Кодексу;

г) виплат у грошовій чи негрошовій формі у зв'язку з розподілом прибутку, або його частини, джерелом яких є утворення без статусу юридичної особи, створене на підставі правочину або зареєстроване відповідно до законодавства іноземної держави (території) без створення юридичної особи, що оподатковуються в порядку, визначеному п. 170.111
ст. 170 Кодексу.

При цьому порядок оподаткування прибутку КІК визначено п. 170.13
ст. 170 Кодексу.

Згідно з пп. 170.13.1 п. 170.13 ст. 170 Кодексу платник податку - резидент, що визнається контролюючою особою щодо КІК, зобов'язаний визначити частину прибутку КІК відповідно до положень ст. 392 Кодексу та включити її до загального оподатковуваного доходу, що відображається в річній податковій декларації та оподатковується за ставкою визначеною
п. 167.1 ст. 167 Кодексу.

Відповідно до пп. 170.13.2 п. 170.13 ст. 170 Кодексу у разі, якщо КІК розподіляє прибуток або його частину на користь контролюючої особи, і така особа фактично отримує розподілені кошти (як безпосередньо, так і через ланцюг опосередкованого володіння), застосовуються правила, визначені у підпунктах 170.13.2.1 - 170.13.2.4 пп. 170.13.2 п. 170.13 ст. 170 Кодексу.

У разі коли сума прибутку КІК, отримана у вигляді дивідендів від юридичних осіб України (як безпосередньо, так і опосередковано через ланцюг підконтрольних юридичних осіб) відповідно до пп. 392.3.2.7
пп. 392.3.2 п. 392.3 ст. 392 Кодексу вважається сумою дивідендів, отриманих від українських юридичних осіб безпосередньо контролюючою особою
(
пп. 170.13.3 п. 170.13 ст. 170 Кодексу).

Така сума включається до складу загального оподатковуваного доходу контролюючої особи звітного періоду, протягом якого КІК отримано дивіденди, і підлягає оподаткуванню:

отримана від юридичних осіб України - платників податку на прибуток (крім інститутів спільного інвестування) за ставкою 5 відсотків, визначеною
п.167.2 ст. 167 Кодексу;

отримана від інститутів спільного інвестування, суб'єктів господарювання, які не є платниками податку на прибуток, за ставкою
9 відсотків, визначеною
пп. 167.5.4 п. 167.5 ст. 167 Кодексу.

При цьому така сума не враховується під час визначення частини прибутку КІК згідно з пп. 392.3.2.7 п. 392.3.2 п. 392.3 ст. 392 Кодексу, а також не підлягає подальшому оподаткуванню під час її фактичної виплати на користь контролюючої особи відповідно до пп. 170.13.2 п. 170.13 ст. 170 Кодексу.

Також зазначені доходи є об'єктом оподаткування військовим збором (пп. 1.2 п. 161 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу).

Ставка військового збору становить 1,5 відсотки об'єкта оподаткування, визначеного підпунктом 1.2 пункту 161 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу (пп. 1.3 п. 161 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу).

Нарахування, утримання та сплата (перерахування) податку на доходи фізичних осіб та військового збору до бюджету здійснюються у порядку, встановленому статтею 168 Кодексу та підпунктом 1.2 пункту 161
підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу.

Згідно з пп. 168.2.1 п. 168.2 ст. 168 Кодексу платник податку, що отримує, зокрема, іноземні доходи, зобов'язаний включити суму таких доходів до загального річного оподатковуваного доходу та подати податкову декларацію за наслідками звітного податкового року, а також сплатити податок (військовий збір) з таких доходів.

Враховуючи вищенаведене, при виплаті юридичною особою України суми дивідендів на користь КІК обов'язок щодо сплати податку на доходи фізичних осіб та військового збору виникає у фізичної особи - резидента України, яка відповідає критеріям визначення її контролюючою особою у відповідності до вимог ст. 39 2 Кодексу.

Відповідно до пункту 52.2 статті 52 глави 3 розділу ІІ Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.