Індивідуальна податкова консультація
Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула звернення (…) щодо практичного застосування окремих норм законодавства та в межах компетенції повідомляє.
У своєму зверненні платник податків зазначив, що 10 жовтня 2024 року Верховною Радою України прийнято Закон України «Про внесення змін до податкового кодексу України та інших законів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у період дії воєнного стану», яким вносяться зміни до Податкового кодексу, Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» та Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах та пального».
Практична необхідність полягає в правильності здійснення нарахування, утримання та сплати до бюджету військового збору з виграшів у державні лотереї після набрання чинності Закону України «Про внесення змін до податкового кодексу України та інших законів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у період дії воєнного стану».
Платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію
з наступних питань:
1. Чи підлягатиме застосуванню для цілей оподаткування норма права,
яка передбачена п. 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про внесення змін до податкового кодексу України та інших законів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у період дії воєнного стану» (після набрання чинності цим законом), тобто норма, що
не міститься в Кодексі?
2. За якою ставкою військового збору (1,5 відс. чи 5 відс.) мають оподатковуватися виграші у державні лотереї, які були виграні до набрання чинності Законом України «Про внесення змін до податкового кодексу України та інших законів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у період дії воєнного стану» (тобто в податкових періодах, що передували даті набрання чинності зазначених законом), але за отриманням яких переможці звернулися після набрання чинності зазначеним законом?
3. За якою ставкою військового збору (1,5 відс. чи 5 відс.) мають оподатковуватися виграші у державні лотереї, за отриманням яких переможці звернулися до набрання чинності Законом України «Про внесення змін до податкового кодексу України та інших законів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у період дії воєнного стану» (тобто в податкових періодах, що передували даті набрання чинності зазначених законом), але які будуть виплачені після набрання чинності зазначеним законом?
4. За якою ставкою військового збору (1,5 відс. чи 5 відс.) мають оподатковуватися виграші у державні лотереї, що були виплачені в податковому періоді, в якому набуде чинності Закон України «Про внесення змін до податкового кодексу України та інших законів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у період дії воєнного стану» (тобто в податкових періодах, що передували даті набрання чинності зазначених законом), але строк сплати до бюджету утриманого з таких виграшів військового збору настає після набрання чинності зазначеним законом?
5. У який випадках, прямо визначених Кодексом, положення п. 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про внесення змін до податкового кодексу України та інших законів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у період дії воєнного стану»
не застосовуються?
Щодо питань першого-п’ятого
Відповідно до п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу тимчасово, до набрання чинності рішенням Верховної Ради України про завершення реформи Збройних Сил України, встановлюється військовий збір.
Згідно з п.п. 1.2 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу об'єктом оподаткування військовим збором є доходи, визначені ст. 163 Кодексу.
Так, згідно зі ст. 163 Кодексу встановлено, що об'єктом оподаткування військовим збором платника податку – резидента (нерезидента) є, зокрема, загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід.
До загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку включаються, зокрема, доходи у вигляді виграшів, призів (п.п. 164.2.8 п. 164.2 ст. 164 Кодексу).
Оподаткування виграшів та призів врегульовано п. 170.6 ст. 170 Кодексу.
Податковим агентом платника податку під час нарахування (виплати, надання) на його користь доходу у вигляді виграшів (призів) у лотерею
чи в інші розіграші, у букмекерському парі, у парі тоталізатора, призів та виграшів у грошовій формі, одержаних за перемогу та/або участь в аматорських спортивних змаганнях, у тому числі у більярдному спорті, є особа, яка здійснює таке нарахування (виплату) (п.п. 170.6.1 п. 170.6 ст. 170 Кодексу).
Відповідно до п.п. 170.6.2 п. 170.6 ст. 170 Кодексу податковим
агентом – оператором лотереї у строки, визначені Кодексом для місячного податкового періоду, до бюджету сплачується (перераховується) загальна сума податку, нарахованого за ставкою, визначеною п. 167.1 ст. 167 Кодексу,
із загальної суми виграшів (призів), виплачених за податковий (звітний) місяць гравцям у лотерею.
Податкові агенти – оператори лотереї у податковому розрахунку, подання якого передбачено п.п. «б» п. 176.2 ст. 176 Кодексу, відображають загальну суму нарахованих (виплачених) у звітному податковому періоді доходів
у вигляді виграшів (призів) та загальну суму утриманого з них податку. При цьому у податковому розрахунку не зазначається інформація про суми окремого виграшу, суми нарахованого на нього податку, а також відомості про фізичну особу – платника податку, яка одержала дохід у вигляді виграшу (призу).
Разом з тим, оподаткування доходів у вигляді виграшів та призів, інших, ніж виграш (приз) у лотерею, здійснюється у загальному порядку, встановленому Кодексом для доходів, що остаточно оподатковуються під час їх нарахування, за ставкою, визначеною в абзаці першому п. 167.1 ст. 167 Кодексу (п.п. 170.6.3 п. 170.6 ст. 170 Кодексу).
Доходи, зазначені у п. 170.6 ст. 170 Кодексу, остаточно оподатковуються під час їх виплати за їх рахунок (п.п. 170.6.5 п. 170.6 ст. 170 Кодексу).
Ставка військового збору становить 1,5 відс. об’єкта оподаткування, визначеного п.п. 1.2 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу (п.п. 1.3 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).
Відповідно до п.п. 1.4 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу нарахування, утримання та сплата (перерахування) військового збору до бюджету здійснюються в порядку, встановленому розділом IV Кодексу, з урахуванням особливостей, визначених підрозділом 1 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, за ставкою, визначеною підпунктом 1.3 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.
Таким чином, дохід у вигляді виграшу, який виплачується юридичною особою на користь фізичної особи, оподатковується військовим збором за ставкою 1,5 відсотка.
Стосовно застосування положень Закону України від 10 жовтня 2024 року № 4015-ХІ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у період дії воєнного стану», прийнятого Верховною Радою України, слід зазначити, що Державна податкова служба України у своїй діяльності керується положеннями Кодексу та надає індивідуальні податкові консультації відповідно до норм чинного законодавства.
Відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
________________________________________________________________________________________________________________________
Дана індивідуальна податкова консультація діє до зміни/втрати чинності норм законодавства, щодо яких надано індивідуальну податкову консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |