X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 02.12.2024 р. № 5518/ІПК/99-00-04-03-03 ІПК

 

Індивідуальна податкова консультація

 

Державна податкова служба України на виконання постанови Шостого апеляційного адміністративного суду про залишення без змін рішення Київського окружного адміністративного суду щодо визнання протиправною та скасування індивідуальної податкової консультації ДПС, наданої на звернення Товариства з обмеженою відповідальністю (далі – Товариство) щодо окремих питань спрощеної системи оподаткування з особливостями оподаткування та, керуючись статтею 52 та 53 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), у межах компетенції повідомляє.

У своїх зверненнях Товариство повідомило, що є організатором азартних ігор та перебувало на спрощеній системі оподаткування з особливостями оподаткування. Товариством 08.02.2023 подано заяву про відмову від спрощеної системи оподаткування, у зв’язку з набранням чинності Закону України                         від 12 січня 2023 № 2876-ІХ «Про внесення змін до розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмежень перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування» (далі – Закон № 2876).

Враховуючи вищезазначене, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:

  1. Чи правильно розуміє Товариство, що у зв’язку із поданням 08 лютого 2023 року заяви про відмову від спрощеної системи оподаткування (оскільки з 08 лютого 2023 року Товариство займається видом діяльності, що не дає права використовувати спрощену систему оподаткування), датою відповідного переходу на загальну систему оподаткування буде 01 березня 2023 року, як перший день наступного місяця за звітним періодом?
  2. Чи правильно розуміє Товариство, що у зв’язку із поданням                               08 лютого 2023 року заяви про відмову від спрощеної системи оподаткування, податок на прибуток підприємств, включно із податками з доходів операторів, отриманих від букмекерської діяльності, азартних ігор (у тому числі казино), та доходів, отриманих від азартних ігор з використанням гральних автоматів, не сплачуватимуться за період з 1 січня 2023 року по 1 березня 2023 року, оскільки в цей період протягом календарного року Товариство є платником єдиного податку?
  3. Чи правильно розуміє Товариство, що до доходів від діяльності з організації азартних ігор, отриманих з 08 лютого 2023 року по 1 березня 2023 року не застосовується подвійна ставка єдиного податку, до якого застосовуються особливості, визначені пунктом 9 підрозділом 8 розділом ХХ «Перехідні положення» Кодексу?
  4. Чи правильно розуміє Товариство, що у зв’язку із поданням                                08 лютого 2023 року заяви про відмову від спрощеної системи оподаткування (оскільки з 08 лютого 2023 року Товариство займається видом діяльності, що не дає права використовувати спрощену систему оподаткування), датою відновлення реєстрації платником ПДВ та обов’язків з нарахування податкових зобов’язань та подання звітності з ПДВ буде 01 березня 2023 року, як дата закінчення використання особливостей оподаткування єдиним податком, встановлених пунктом 9 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу?

 

Щодо першого питання

Правові засади застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності, а також справляння єдиного податку встановлено главою 1                      розділу XIV «Спеціальні податкові режими» Кодексу та підрозділ 8 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу.

Відповідно до пункту 9 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу встановлено, що тимчасово, з 1 квітня 2022 року до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, але не пізніше ніж до 1 серпня 2023 року, положення розділу XIV Кодексу застосовуються з урахуванням особливостей.

08.02.2023 набув чинності Закон України від 12 січня 2023 року № 2876-ІХ «Про внесення змін до розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування» (далі – Закон № 2876).

Законом № 2876 підпункт 9.3 пункту 9 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу було доповнено абзацом третім: «діяльність з організації, проведення азартних ігор, лотерей (крім розповсюдження лотерей), парі (букмекерське парі, парі тоталізатора)».

Таким чином, з 08.02.2023 особи, які здійснюють діяльність з організації, проведення азартних ігор, лотерей (крім розповсюдження лотерей), парі (букмекерське парі, парі тоталізатора) внесено до переліку осіб, що не можуть бути платниками податку третьої групи, які використовують особливості оподаткування відповідно до пункту 9 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу.

Тобто, діяльність з організації і проведення азартних ігор з 08.02.2023 віднесено до виду діяльності, який не дає права застосовувати спрощену систему оподаткування. Відповідно у Товариства, як організатора азартних ігор, виник обовязок переходу на загальну систему оподаткування, з причини здійснення діяльності, яка не дає право застосовувати спрощену систему оподаткування.

Відповідно до підпункту 9.9 пункту 9 підрозділу 8 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу платник єдиного податку третьої групи зі ставкою 2 відсотки доходу має право самостійно (шляхом подання заяви) відмовитися від використання особливостей оподаткування, передбачених пунктом 9 підрозділом 8 розділом XX «Перехідні положення» Кодексу, з першого дня місяця, наступного за місяцем, у якому прийнято таке рішення. У такому разі платник податків вважається таким, що застосовує систему оподаткування, на якій він перебував до обрання особливостей оподаткування, передбачених цим пунктом, крім випадку, якщо у заяві про відмову від використання особливостей оподаткування, передбачених цим пунктом, платник податку зазначив про перехід на сплату інших податків і зборів.

У постанові Шостого апеляційного адміністративного суду від 18.09.2024 у справі № 320/16975/24 суд звернув увагу, що пунктом 9 підрозділу 8 розділу ХХ Кодексу не передбачено особливостей переходу платників податків на загальну систему оподаткування в разі здійснення виду діяльності, який не дає право застосовувати спрощену систему оподаткування.

Підпунктом 5 пункту 298.2.3 статті 298 Кодексу визначено, що платники єдиного податку зобов'язані перейти на сплату інших податків і зборів, у разі здійснення видів діяльності, які не дають права застосовувати спрощену систему оподаткування, або невідповідності вимогам організаційно-правових форм господарювання - з першого числа місяця, наступного за податковим (звітним) періодом, у якому здійснювалися такі види діяльності або відбулася зміна організаційно-правової форми.

Згідно з пунктом 298.2.1 статті 298 Кодексу для відмови від спрощеної системи оподаткування суб'єкт господарювання не пізніше ніж за 10 календарних днів до початку нового календарного кварталу (року) подає до контролюючого органу заяву.

Слід зазначити, що виходячи з позиції зазначеної у постанові Шостого апеляційного адміністративного суду від 18.09.2024 у справі №320/16975/24 щодо відсутності посилання в пункті 293.3 статті 293 Кодексу на пункт 9.4 підрозділу 8 розділу ХХ Кодексу та відповідно виключення можливості застосування вимог цього пункту статті 293 Кодексу до платників, які використовують особливості оподаткування, встановлені пунктом 9 підрозділу 8 розділу ХХ Кодексу, норми статті 298 Кодексу не розповсюджуються на платників, які використовують особливості оподаткування, встановлені пунктом 9 підрозділу 8 розділу ХХ Кодексу в частині переходу на сплату інших податків і зборів у разі здійснення видів діяльності, які не дають права застосовувати спрощену систему оподаткування з першого числа місяця, наступного за податковим (звітним) періодом, у якому здійснювалися такі види діяльності.

Таким чином, з 08.02.2023 особи, які здійснюють діяльність з організації, проведення азартних ігор, лотерей (крім розповсюдження лотерей), парі (букмекерське парі, парі тоталізатора) не можуть бути платниками податку третьої групи, які використовують особливості оподаткування відповідно до пункту 9 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу та є платниками податку на прибуток.

 

Щодо другого питання

Податковими (звітними) періодами для податку на прибуток підприємств, крім випадків, передбачених пунктом 137.5 статті 137 Кодексу, є календарні: квартал, півріччя, три квартали, рік. При цьому податкова декларація розраховується наростаючим підсумком. Податковий (звітний) період починається з першого календарного дня податкового (звітного) періоду і закінчується останнім календарним днем податкового (звітного) періоду (пункт 137.4 статті 137 Кодексу).

З урахуванням підпункту «а» пункту 137.5 статті 137 Кодексу, - платники єдиного податку, які переходять на загальну систему оподаткування в середині року, сплачують податок на прибуток на підставі податкової декларації за річний податковий (звітний) період (як новостворені), який для них починається за дати переходу на загальну систему та закінчується 31 грудня такого року.

Отже, для Товариства перший звітний період для податку на прибуток в цілому, та податку з доходів операторів, отриманих від букмекерської діяльності, азартних ігор (у тому числі казино), та доходів, отриманих від азартних ігор з використанням гральних автоматів, є річний звітний період, який починається з 08.02.2023 та закінчується 31.12.2023. Тобто, за результатами річного звітного періоду (починається з 08.02.2023 та закінчується 31.12.2023) Товариство зобовязане сплачувати податок на прибуток підприємств, включно із податком з доходів операторів, отриманих від азартних ігор з використанням гральних автоматів.

 

Щодо третього питання

Відповідно до підпункту 3 пункту 291.4 статті 291 Кодексу до платників єдиного податку, які відносяться до третьої групи, належать юридичні особи – суб’єкти господарювання будь-якої організаційно-правової форми, у яких протягом календарного року обсяг доходу не перевищує 1167 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 01 січня податкового (звітного) року.

У пункті 293.5 статті 293 Кодексу визначено, що ставки єдиного податку для платників третьої групи (юридичні особи) встановлюються у подвійному розмірі ставок, визначених пунктом 293.3 цієї статті, зокрема, до доходу, отриманого від здійснення видів діяльності, які не дають права застосовувати спрощену систему оподаткування.

Згідно з підпунктом 293.3 статті 293 Кодексу відсоткова ставка єдиного податку для платників третьої групи встановлюється у розмірі:

1) 3 відсотка доходу – у разі сплати податку на додану вартість згідно з Кодексом;

2) 5 відсотків доходу – у разі включення податку на додану вартість до складу єдиного податку.

Таким чином, з доходу, отриманого від здійснення видів діяльності, які не дають права застосовувати спрощену систему оподаткування, платники єдиного податку, які застосовують ставку 3 відсотки - сплачують 6 відсотків єдиного податку, а платники, які обрали 5 відсотків ставку - сплачують 10 відсотків. При цьому у постанові Шостого апеляційного адміністративного суду від 18.09.2024 у справі № 320/16975/24 суд дійшов висновку, що подвійна ставка податку в розмірі 6 та 10 відсотків застосовується платниками єдиного податку третьої групи, які обрали ставки 3 та 5 відсотків відповідно.

Підпункт 9.4 пункту 9 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу визначено, що відсоткова ставка єдиного податку для платників єдиного податку третьої групи, які використовують особливості оподаткування, встановлені пунктом 9 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу, встановлюється у розмірі 2 відсотка доходу, визначеного відповідно до статті 292 Кодексу.

Разом з тим, у постанові Шостого апеляційного адміністративного суду                від 18.09.2024 у справі №320/16975/24 зазначено, що пункт 293 статті 293 Кодексу не містить посилання на підпункт 9.4 пункту 9 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу.

Крім того, відповідно до підпункту 9.12 пункту 9 підрозділу 8 розділу ХХ Кодексу визначено, що платник, який протягом календарного року перейшов на сплату єдиного податку за ставкою 2 відс., у разі відновлення ним у цьому ж році сплати податку на прибуток підприємств складає та подає податкову декларацію з податку на прибуток підприємств наростаючим підсумком з початку такого календарного року. При цьому результати діяльності за періоди перебування на сплаті єдиного податку за ставкою 2 відс. не враховуються при визначенні об’єкта оподаткування податком на прибуток підприємств, зазначеного у підпункті 134.1.1 пункту 134.1 статті 134 Кодексу, з урахуванням положень підрозділу 4 розділу ХХ Кодексу для платників податку на прибуток, які перейшли із спрощеної системи оподаткування на загальну.

Обсяг річного доходу від будь-якої діяльності (за вирахуванням непрямих податків) платника податку на прибуток підприємств для цілей застосування підпункту 39.2.1.7 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39, підпункту 134.1.1 пункту 134.1 статті 134 та пункту 137.5 статті 137 Кодексу обчислюється за весь звітний рік, у тому числі з урахуванням доходів, отриманих за періоди такого року, в яких такий платник податку перебував на сплаті єдиного податку за ставкою 2 відсотки.

Тобто, виходячи з висновків суду, зазначених у постанові Шостого апеляційного адміністративного суду від 18.09.2024 у справі № 320/16975/24 до платників податку, які використовують особливості оподаткування, встановлені пунктом 9 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу не передбачено застосування вимоги пункту 293.5 статті 293 Кодексу щодо оподаткування в подвійному розмірі ставок, визначених пунктом 293.3 цієї статті, зокрема, доходу, отриманого від здійснення видів діяльності, які не дають права застосовувати спрощену систему оподаткування.

Водночас, враховуючи те, що відповідно до підпункту 9.12 пункту 9 підрозділу 8 розділу ХХ Кодексу визначено, що результати діяльності за періоди перебування на сплаті єдиного податку за ставкою 2 відс. не враховуються при визначенні об’єкта оподаткування податком на прибуток підприємств та виходячи з принципу загальності оподаткування, визначеного підпунктом 4.1.1 пункту 4.1 статті 4 Кодексу, Товариство має обовязок сплачувати податок на прибуток підприємств, включно із податком з доходів операторів, отриманих від азартних ігор з використанням гральних автоматів, за ставками, встановленими статтею 136 Кодексу, за результатами звітного періоду, який починається з 08.02.2023 та закінчується 31.12.2023.

 

Щодо четвертого питання

Відповідно до підпункту 9.5 пункту 9 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу платники єдиного податку третьої групи, які використовують особливості оподаткування, встановлені цим пунктом, звільняються від обов’язку нарахування та сплати податку на додану вартість за операціями з постачання товарів, робіт та послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, а також від подання податкової звітності з податку на додану вартість, а їх реєстрація платником податку на додану вартість є призупиненою.

Під призупиненням реєстрації платником податку на додану вартість для цілей цього пункту розуміється, що для платників єдиного податку третьої групи, які використовують особливості оподаткування, встановлені цим пунктом, призупиняються права та обов’язки, встановлені розділом V та підрозділом 2 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу (у тому числі щодо формування податкового кредиту) на період використання особливостей оподаткування, встановлених пунктом 9 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу.

Операції, здійснені платником єдиного податку третьої групи, який використовує особливості оподаткування, встановлені пунктом 9 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу, вважаються такими, що не є об’єктом оподаткування податком на додану вартість.

Тобто, платники єдиного податку третьої групи, що перебували на загальній системі оподаткування, та які перейшли на спрощену систему оподаткування з особливостями оподаткування, звільняються від обов’язку нарахування та сплати податку на додану вартість за операціями з постачання товарів, робіт та послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.

Водночас, у зв’язку із скасуванням з 08.02.2023 спрощеної системи оподаткування для осіб, які здійснюють діяльність з організації, проведення азартних ігор, лотерей (крім розповсюдження лотерей), парі (букмекерське парі, парі тоталізатора), відновлення реєстрації платником податку на додану вартість та поновлення обов`язків з нарахування та сплати податкових зобов`язань та подання звітності з податку на додану вартість, повинно відбутись з 08.02.2023, оскільки Товариство з цієї дати здійснювало вид діяльності, який не дає права застосовувати спрощену систему оподаткування, та відповідно Закону №2876, втратило статус платника єдиного податку третьої групи, який використовує особливості оподаткування, встановлені пунктом 9 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу.

При цьому, враховуючи вимоги пп.9.9 п.9 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідних положень» Кодексу після завершення застосування спрощеної системи оподаткування єдиного податку третьої групи з особливостями оподаткування доходу за ставкою 2 відсотка та при відновленні правил нарахування та сплати ПДВ платник податку у податковій звітності за перший звітній період, відповідно до пункту 198.5 статті 198 Кодексу, повинен нараховувати податкові зобов’язання на вартість товарів, послуг, необоротних активів, використаних/реалізованих у неоподатковуваних операціях (реалізованих у період перебування на спрощеній системі оподаткування), суми податку за якими були включені до складу податкового кредиту на дату переходу на спрощену систему оподаткування за ставкою 2 відсотки:

- за товарами/послугами – виходячи з вартості придбання таких товарів, послуг;

- по необоротних активах, що фактично використані/реалізовані у період перебування такого платника на спрощеній системі оподаткування за ставкою 2 відсотки доходу – виходячи з балансової (залишкової) вартості, що склалася станом на початок звітного (податкового) періоду, протягом якого здійснюються такі операції.

Платник зобов’язаний забезпечити складання не пізніше останнього дня першого звітного періоду після відновлення його реєстрації платником ПДВ та зареєструвати в ЄРПН зведену податкову накладну за такими товарами/послугами, необоротними активами.

Такі операції повинні бути відображені у рядку 4 «Нараховано податкових зобов'язань відповідно до п.198.5 ст.198 та п.199.1 ст.199 Кодексу за операціями, що оподатковуються» податкової декларації з ПДВ.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (підпункт 52.2 статті 52 Кодексу).