Індивідуальна податкова консультація
Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення щодо здійснення фіскалізації операцій з видачі переказів в іноземній валюті через зареєстровані програмні реєстратори розрахункових операцій (далі – ПРРО) та, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.
У зверненні Товариство повідомляє, що є платіжною установою, яка надає платіжні послуги на підставі ліцензії Національного банку України на надання фінансових платіжних послуг. Також Товариство має ліцензію Національного банку України на здійснення валютних операцій.
Товариство планує впровадити послугу з видачі транскордонних переказів без відкриття рахунку готівкою в іноземній валюті.
Враховуючи викладене, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:
Питання 1:
Питання 2:
2.1. Чи є у ДПС технічна можливість приймати інформацію від ПРРО бездротовими каналами зв’язку за розрахунковими операціями в іноземній валюті?
2.2. Чи правильно ми розуміємо, що при фіскалізації операцій в іноземній валюті можна використовувати форму № ФКЧ-2, де у полі «Валюта» – зазначити код відповідної валюти, в якій буде фактично видано суму переказу?
Питання 3:
3.1. Чи можливо здійснювати реєстрацію розрахункових операцій, проведених за зміну одним касиром в різних валютах, з використанням одного і того ж ПРРО, за умови відображення підсумкових операцій/оборотів з дотриманням пункту 17 Вимог щодо реалізації фіскальних функцій реєстраторами розрахункових операцій для різних сфер застосування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18 лютого 2002 року № 199 «Про затвердження вимог щодо реалізації фіскальних функцій реєстраторами розрахункових операцій та вимог щодо забезпечення виконання фіскальних функцій програмними реєстраторами розрахункових операцій для різних сфер застосування».
3.2. Чи буде помилкою, якщо Товариство згідно з внутрішніми потребами з обліку розрахункових операцій буде фіскалізувати розрахункові операції за зміну одного касира з використанням різних ПРРО, зареєстрованих окремо для операцій за різними валютами?
3.3. Чи потрібно відображати окремими рядками в розрізі валют загальний підсумок розрахункових операцій, кількість касових чеків, виданих за зміну за виданими коштами, та суми готівки за операціями «службове внесення» та «службова видача»?
Статтями 6 та 19 Конституції України передбачено, що органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених цією Конституцією межах і відповідно до законів України. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи діють у межах повноважень та спосіб, що визначені Конституцією та законами України.
Підпунктом 14.1.172¹ пункту 14.1 статті 14 Кодексу визначено, що індивідуальна податкова консультація – роз’яснення контролюючого органу, надане платнику податків щодо практичного використання окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган, та зареєстроване в єдиному реєстрі індивідуальних податкових консультацій.
Відповідно до пункту 52.1 статті 52 Кодексу за зверненням платників податків у паперовій або електронній формі контролюючий орган, визначений підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, надає їм безоплатно індивідуальні податкові консультації з питань практичного застосування окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на такий контролюючий орган, протягом 25 календарних днів, що настають за днем отримання такого звернення даним контролюючим органом.
Правові відносини у сфері застосування ПРРО встановлені Законом України від 06 липня 1995 року № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (далі – Закон № 265), дія якого поширюється на усіх суб’єктів господарювання, їх господарські одиниці та представників (уповноважених осіб) суб’єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції у готівковій та/або безготівковій формі.
Обов’язки суб’єктів господарювання, які здійснюють операції з торгівлі валютними цінностями в готівковій формі на підставі агентських угод з банками, а також небанківських надавачів платіжних послуг, які мають право здійснювати операції з торгівлі валютними цінностями в готівковій формі відповідно до Закону України від 21 червня 2018 року № 2473-VII «Про валюту і валютні операції» (далі – Закон № 2473), встановлені статтею 4 Закону № 265.
Особливості застосування ПРРО для реєстрації та обліку операцій з торгівлі валютними цінностями в готівковій формі, зокрема, на час відсутності зв’язку між ПРРО та фіскальним сервером контролюючого органу (далі – фіскальний сервер), згідно з абзацом десятим статті 5 Закону № 265 визначаються у порядку, встановленому Національним банком України.
Валютне регулювання згідно з пунктом 1 статті 1 Закону № 2473 здійснює Національний банк України та в установлених цим Законом випадках Кабінетом Міністрів України, яке спрямоване на регламентацію здійснення валютних операцій суб’єктами валютних операцій і уповноваженими установами.
Закон № 2473 оперує поняттями валютна операція, валютні цінності, транскордонний переказ валютних цінностей, транскордонне переміщення валютних цінностей, торгівля валютними цінностями.
Порядок проведення розрахунків за валютними операціями визначається Національним банком України (частина четверта статті 5 Закону № 2473).
Згідно зі статтями 7 та 8 Закону № 2473 Порядок проведення переказу валютних цінностей та Порядок транскордонного переміщення валютних цінностей суб’єктами валютних операцій і уповноваженими установами визначаються Національним банком України.
З огляду на зазначене, щодо роз’яснення питань, пов’язаних із порядком проведення валютних операцій у тому числі із застосуванням ПРРО (фіскалізації таких операцій), Товариству необхідно звернутися до Національного банку України.
З питань, що відносяться до компетенції ДПС, повідомляємо.
Щодо пунктів 1.1., 1.2. питання 1 звернення.
Статтями 3 та 4 Законом № 265 визначено обов’язок суб’єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для виконання платіжної операції/суб’єктів господарювання, які здійснюють операції з торгівлі валютними цінностями в готівковій формі на підставі агентських угод з банками, а також небанківських надавачів платіжних послуг, які мають право здійснювати операції з торгівлі валютними цінностями в готівковій формі, проводити розрахункові операції/операції з торгівлі валютними цінностями через ПРРО, зареєстровані фіскальним сервером.
Процедура реєстрації ПРРО в контролюючих органах регулюється Порядком реєстрації, ведення реєстру та застосування програмних реєстраторів розрахункових операцій, затвердженим наказом Міністерства фінансів України 23.06.2020 № 317 «Про внесення змін до наказу Міністерства фінансів України від 14 червня 2016 року № 547», зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 07.07.2020 за № 635/34918 (далі – Порядок № 317), який розроблено відповідно до статті 7 Закону № 265.
Отже, як відповідь на порушені у зверненні питання повідомляємо, що Закон № 265 не містить заборон щодо можливості обліку кількості наданих Товариством послуг із видачі транскордонних переказів та сум коштів, отриманих та/або виданих за такими операціями, із використанням ПРРО.
За наявності зареєстрованих в контролюючих органах з дотриманням вимог Порядку № 317 ПРРО, засобами яких проводиться реєстрація операцій з приймання та видачі переказів в національній валюті, реєструвати окремий ПРРО для проведення операцій з видачі транскордонних переказів в іноземній валюті, не потрібно.
Щодо пункту 2.1. питання 2 звернення.
Абзацом четвертим пункту 7 статті 3 Закону № 265 встановлено, що суб’єкти господарювання, які використовують ПРРО, повинні передавати до контролюючих органів по дротових або бездротових каналах зв’язку інформацію у формі електронних копій розрахункових документів, електронних фіскальних звітів, електронних фіскальних звітних чеків та іншу інформацію, необхідну для обліку роботи ПРРО фіскальним сервером контролюючого органу, яка створюється засобами таких ПРРО.
Механізм передачі електронних копій розрахункових документів, фіскальних звітних чеків ПРРО, фіскальних звітів ПРРО і повідомлень, що передбачені Порядком № 317, що необхідні для обліку роботи ПРРО фіскальним сервером контролюючого органу, дротовими або бездротовими каналами зв’язку до органів ДПС для суб’єктів господарювання, які використовують ПРРО, встановлюється Порядком передачі інформації від реєстраторів розрахункових операцій, програмних реєстраторів розрахункових операцій дротовими або бездротовими каналами зв’язку до органів Державної податкової служби України, затвердженим наказом Міністерства фінансів України 08.10.2012 № 1057 «Про затвердження Вимог щодо створення контрольної стрічки в електронній формі у реєстраторах розрахункових операцій, програмних реєстраторах розрахункових операцій та модемів для передачі даних, Порядку передачі інформації від реєстраторів розрахункових операцій, програмних реєстраторів розрахункових операцій дротовими або бездротовими каналами зв’язку до органів Державної податкової служби України, Порядку функціонування Системи обліку даних реєстраторів розрахункових операцій», зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 08.10.2012 за № 1743/22055.
Засоби Інформаційно-комунікаційної системи ДПС технічно забезпечують обмін електронними документами між фіскальним сервером та ПРРО.
Щодо пунктів 3.1. – 3.3 питання 3 звернення.
Порядок передачі інформації від реєстраторів розрахункових операцій та ПРРО до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, по дротових або бездротових каналах зв’язку встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, на базі технології, розробленої Національним банком України, або з використанням кваліфікованого електронного підпису, кваліфікованої електронної позначки часу з дотриманням вимог Закону України від 05 жовтня 2017 року № 2155-VIII «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги» (далі – Закон № 2155) та/або інших дозволених в Україні засобів захисту інформації, передбачених законодавством. При цьому застосування удосконаленого електронного підпису та/або удосконаленої електронної печатки є достатнім для застосування в ПРРО (абзац шостий пункту 7 статті 3 Закону № 265).
Згідно з абзацом першим пункту 7 розділу ІІ Порядку № 317 дані сертифікатів електронних підписів та/або печаток, що використовуються такими ПРРО, вносяться до реєстру ПРРО на підставі поданих суб’єктами господарювання в електронній формі повідомлень № 5-ПРРО.
Абзацом третім пункту 2 розділу IV Порядку № 317 встановлено, що у ПРРО може використовуватися удосконалена електронна печатка юридичної особи, фізичної особи – підприємця, створювачем якої є така особа.
Згідно з пунктом 6 розділу IV Порядку № 317 протягом робочої зміни ПРРО працює в режимі онлайн-обміну даними із фіскальним сервером та у цьому режимі забезпечує одноразове занесення до фіскального сервера даних про кожну окремо розрахункову операцію, виконану у готівковій та/або в безготівковій формі, у вигляді даних електронного розрахункового документа встановленої форми із належним підписанням таких даних.
Пунктом 5 розділу IV Порядку № 317 встановлено, що на одному ПРРО може бути відкрита одночасно лише одна зміна.
Протягом однієї зміни може бути сформовано один фіскальний звітний чек/фіскальний звіт.
Для закриття робочої зміни особа, яка здійснює розрахункову операцію, формує фіскальний звітний чек/фіскальний звіт за таку зміну та направляє його на реєстрацію до фіскального сервера.
Протягом дня дозволяється відкрити нову зміну за умови закриття попередньої.
Електронний підпис особи, яка проводить розрахункову операцію, є способом ідентифікації підписувача електронного документа та дозволяє однозначно визначити походження інформації, що міститься у документі, його застосування, що дозволяє розмежувати відповідальність між особами, яким суб’єктом господарювання надаються повноваження проводити розрахункові операції та надсилати документи, створені ПРРО, до фіскального сервера ДПС.
Доступ до особистого ключа електронного підпису іншої особи ніж підписувач, може призвести до компроментації особистого ключа в розумінні Закону № 2155.
Законом № 265 та іншими нормативно-правовими актами у сфері застосування ПРРО, не встановлено вимог щодо необхідності реєстрації в контролюючому органів та застосуванні різних ПРРО для здійснення постачання різних видів товарів (послуг).
Водночас на декількох/на різних ПРРО, що зареєстровані одним суб’єктом господарювання, не може одночасно проводити розрахункові операції один касир.
У разі призначення ПРРО для роботи з декількома валютами, фіскальний звітний чек повинен додатково містити підсумки сум залишків готівки щодо кожної валюти окремо.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 Кодексу).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |