X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 06.12.2024 р. № 5584/ІПК/99-00-04-03-03 ІПК

 

Індивідуальна податкова консультація

 

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення                 Фермерського господарства щодо окремих питань оподаткування єдиним податком 5 %  суми цільової благодійної допомоги,  керуючись ст.52 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) повідомляє.

Згідно з інформацією, наведеною у запиті повідомлено, що Фермерське господарство у 2024 році знаходиться на спрощеній системі оподаткування, обліку та звітності (3 група 5 %) та здійснює діяльність виключно з вирощування та реалізації сільськогосподарської продукції – зернових та олійних культур. Виробничі потужності, обладнання та сільськогосподарська техніка, що використовувалась для сільгоспвиробництва знаходились на території домогосподарства в зоні проведення бойових дій.

На теперішній час Фермерське господарство поступово відновлює свою діяльність та втрачені потужності. Одним із способів відновлення виробничих потужностей є співпраця з Представництвом  іноземної неурядової організації Mercy Corps  в Україні, яке надало Фермерському господарству  благодійну допомогу в грошовій безготівковій формі для придбання сільськогосподарської техніки, обладнання та будівельних матеріалів для ремонту пошкодженого під час обстрілів складу.

Товариство, просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:

  1. Чи підлягає оподаткуванню єдиним податком 5% отримана від Представництва іноземної неурядової організації Mercy Corps  в Україні сума цільової благодійної допомоги?
  2. Чи буде виключатися така цільова благодійна допомога із загальної суми доходу Фермерського господарства  при розрахунку 75 % доходу від реалізації власної сільськогосподарської продукції при переході  платника на єдиний податок 4  групи з 01 січня 2025 року?

 

Щодо першого питання

Фермерським господарством не надано інформації, достатньої для однозначної ідентифікації суті операцій, що ним здійснюються, ДПС надає загальні роз'яснення щодо оподаткування операцій, описаних у зверненні.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами Кодексу (п. 1.1 ст. 1 розділу І Кодексу).

Спрощена система оподаткування, обліку та звітності - особливий механізм справляння податків і зборів, що встановлює заміну сплати окремих податків і зборів, встановлених п. 297.1 ст. 297 Кодексу, на сплату єдиного податку в порядку та на умовах, визначених главою 1 розд. XIV Кодексу, з одночасним веденням спрощеного обліку та звітності (п. 291.2 ст. 291 Кодексу).

Порядок визначення доходів та їх склад, зокрема, для платників єдиного податку третьої групи визначено статтею 292 Кодексу.

Відповідно до п.п. 2 п. 292.1 ст. 292 Кодексу доходом платника єдиного податку юридичної особи є будь-який дохід, включаючи дохід представництв, філій, відділень такої юридичної особи, отриманий протягом податкового (звітного) періоду в грошовій формі (готівковій та/або безготівковій); матеріальній або нематеріальній формі, визначеній п. 292.3 ст. 292 Кодексу.

Пунктом 292.13 ст. 292 Кодексу визначено, що дохід визначається на підставі даних обліку, який ведеться відповідно до ст. 296 Кодексу.

Частиною 5 пункту 296.1 ст. 296 Кодексу визначено, що юридичні особи   - платники єдиного податку третьої групи використовують дані спрощеного бухгалтерського обліку щодо доходів та витрат з урахуванням положень пунктів 44.2, 44.3 ст.44 Кодексу.

Дохід обліковується згідно з національними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку та/або іншими нормативно-правовими актами Міністерства фінансів України з питань бухгалтерського обліку.               

До складу доходу, визначеного ст. 292 Кодексу, не включаються, зокрема:      

 суми коштів цільового призначення, що надійшли від Пенсійного фонду та інших фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування, з бюджетів або державних цільових фондів, у тому числі в межах державних або місцевих програм;

 суми коштів та вартість майна, отриманих платником податку - юридичною особою у вигляді бюджетного гранту, за умови його цільового використання.

У разі нецільового використання наданого бюджетного гранту платник податку - юридична особа зобов'язаний збільшити податкові зобов'язання за наслідками податкового періоду, на який припадає таке порушення, на суму єдиного податку за ставкою, передбаченою пунктом 293.5 статті 293 Кодексу.

Таким чином, не включаються до складу доходу юридичної особи - платника єдиного податку третьої групи суми коштів у вигляді гранту з бюджетів або державних цільових фондів (у тому числі в межах державних або місцевих програм) за умови їх цільового використання.

Сума коштів, отримана юридичною особою - платником єдиного податку третьої групи з інших джерел, а саме від Представництва іноземної неурядової організації, включається до складу доходу платника єдиного податку.

Щодо другого питання

Відповідно до п.п. 4 п. 291.4 ст. 291 Кодексу до платників єдиного податку, які відносяться до четвертої групи - сільськогосподарські товаровиробники, належать юридичні особи незалежно від організаційно-правової форми, у яких частка сільськогосподарського товаровиробництва за попередній податковий (звітний) рік дорівнює або перевищує 75 відсотків.

Об'єктом оподаткування для платників єдиного податку четвертої групи є площі сільськогосподарських угідь (ріллі, сіножатей, пасовищ і багаторічних насаджень) та/або земель водного фонду (внутрішніх водойм, озер, ставків, водосховищ), що перебувають у власності сільськогосподарського товаровиробника або надані йому у користування, у тому числі на умовах оренди (п. 292¹.1 ст. 292¹ Кодексу).

Відповідно до п.п. 298.8.1 п. 298.8 ст. 298 Кодексу сільськогосподарські товаровиробники для переходу або щорічного підтвердження статусу платника єдиного податку подають не пізніше 20 лютого поточного року, зокрема, Розрахунок за формою, затвердженою наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 26.12.2011 № 772 «Про затвердження Розрахунку частки сільськогосподарського товаровиробництва», зареєстрований в Міністерстві юстиції України 6 квітня 2012 року за № 510/20823, зі змінами та доповненнями.

Джерелом інформації при складанні Розрахунку частки сільськогосподарського товаровиробництва (далі - Розрахунку) є дані бухгалтерського обліку.

Відображення операцій в бухгалтерському обліку здійснюється відповідно до Плану рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов'язань і господарських операцій підприємств і організацій, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 30.11.1999 № 291, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 21 грудня 1999 року за № 892/4185, зі змінами та доповненнями, або якщо підприємство веде облік за спрощеною формою - відповідно до Спрощеного Плану рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов'язань і господарських операцій підприємств, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 19.04.2001 № 186, зареєстрований в Міністерстві юстиції України                     5 травня 2001 року за № 389/5580, зі змінами та доповненнями.

Загальна сума доходу підприємства визначається відповідно до вимог Національного положення (стандарту) бухгалтерського обліку 15 «Дохід», затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 29.11.1999 № 290 «Про затвердження Національного положення (стандарту) бухгалтерського обліку», зареєстрований в Міністерстві юстиції України 14 грудня 1999 року за
№ 860/4153,
зі змінами та доповненнями (далі – НП(С)БО 15).

Дохід визнається під час збільшення активу або зменшення зобов’язання, що зумовлює зростання власного капіталу (за винятком зростання капіталу за рахунок внесків учасників підприємства), за умови, що оцінка доходу може бути достовірно визначена (абзац перший пункту 5 НП(С)БО 15).

Частка сільськогосподарського товаровиробництва за попередній (звітний) рік визначається шляхом співвідношення суми доходу сільськогосподарського товаровиробника, отриманого від реалізації сільськогосподарської продукції власного виробництва до його скоригованого доходу.

Формою Розрахунку передбачено зменшення загальної суми доходу сільськогосподарського товаровиробника (рядок 3 Розрахунку) зокрема на суму одержаних з державного бюджету коштів фінансової підтримки (рядок 3.1 Розрахунку). У даному рядку відображаються кредитові обороти за рахунком 48 "Цільове фінансування і цільові надходження" (відповідні субрахунки та кредитові обороти за субрахунком 718 "Дохід від безоплатно одержаних оборотних активів", на який зараховується бюджетна дотація для розвитку сільськогосподарських товаровиробників та стимулювання виробництва сільськогосподарської продукції відповідно до ст. 161 Закону України "Про державну підтримку сільського господарства України" 1877-IV від 24.06.2004 року (далі - Закон 1877).

Статтею 161 розділу V 1 Закону 1877 визначено порядок включення/виключення до/з Реєстру отримувачів бюджетної дотації, види господарської діяльності, механізм надання та отримання бюджетної дотації, порядок звітування.

Умовою для включення у рядок 3.1 Розрахунку сум одержаних з державного бюджету коштів фінансової підтримки є отримання бюджетної дотації відповідно до статті 16 1 розділу V 1 Закону 1877.

Враховуючи вищевикладене, при розрахунку частки сільськогосподарського товариворобництва сума благодійної допомоги, отримана Фермерським господарством від Представництва іноземної неурядової організації підлягає включенню до рядка 2 "Загальна сума доходу сільськогосподарського товаровиробника" Розрахунку та при цьому не зменшує загальну суму доходу сільськогосподарського товаровиробника.

Слід зазначити, що кожен конкретний випадок має розглядатись з урахуванням всіх суттєвих обставин та первинних документів.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).