X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 09.12.2024 р. № 5612/ІПК/99-00-24-03-03 ІПК

Індивідуальна податкова консультація

 

Державна податкова служба України, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула звернення (…) щодо практичного застосування норм чинного законодавства та в межах компетенції повідомляє.

У своєму зверненні платник податків зазначає, що кінцевим бенефіціарним власником (контролером) Товариства є громадянин (…), який є податковим резидентом України та має непрямий вирішальний вплив на діяльність Товариства.

Прямим учасником Товариства є (…), яка згідно з пунктом 392.2 статті 392 розділу І Кодексу є контрольованою іноземною компанією, а (…), відповідно, є контролюючою особою.

(…) не є опосередкованим власником всіх 100 відсотків корпоративних прав Товариства.

Товариство має намір виплатити дивіденди на користь (…), як прямого учасника Товариства.

Платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію
з наступних питань:

1. Чи зобов’язане Товариство при виплаті дивідендів на користь контрольованої іноземної компанії, виконавши обов’язок податкового агента відповідно до підпунктів «б» 141.4.1 та 141.4.2 пункту 141.4 статті 141 Кодексу, додатково виконати обов’язок податкового агента щодо доходів контролюючої особи на підставі підпункту 170.13.3 пункту 170.13 статті 170 Кодексу (право чи обов’язок)?

2. Про яке саме оподаткування на рівні української компанії йде мова у підпункті 170.131.1 пункті 170.131 статті 170 Кодексу (підпункт 141.4.2
пункту 141.4 статті 141 Кодексу чи підпункт 170.13.3 пункту 170.13 статті 170 Кодексу)?

3. Якщо Товариство вирішило обчислити та сплатити податок з суми дивідендів, що вважається сумою дивідендів, отриманих від українських юридичних осіб безпосередньо контролюючою особою, то для цілей
підпункту 170.13.3 пункту 170.13 статті 170 Кодексу:

об’єкт оподаткування для податку на доходи фізичних осіб має визначатися пропорційно частці, якою володіє або яку контролює платник податку (контролююча особа) у Товаристві?

об’єкт оподаткування для податку на доходи фізичних осіб зменшується на суму податку, утриману та сплачену Товариством на підставі підпункту 141.4.2 пункту 141.4 статті 141 Кодексу, чи можливо така сплачена Товариством сума податку зараховується у сплату податку контролюючою особою?

4. Якщо Товариство не утримує податок на доходи фізичних осіб
на підставі підпункту 170.13.3 пункту 170.13 статті 170 Кодексу, то які наслідки будуть для Товариства та/або для контролюючої особи?

Щодо питань першого-четвертого

Відповідно до підпункту 14.1.49 пункту 14.1 статті 14 Кодексу дивіденди – це платіж, що здійснюється юридичною особою, в тому числі емітентом корпоративних прав, інвестиційних сертифікатів чи інших цінних паперів, на користь власника таких корпоративних прав, інвестиційних сертифікатів та інших цінних паперів, що засвідчують право власності інвестора на частку (пай) у майні (активах) емітента, у зв’язку з розподілом частини його прибутку, розрахованого за правилами бухгалтерського обліку.

Для цілей оподаткування до дивідендів прирівнюються також, зокрема, платіж у грошовій чи негрошовій формі, що здійснюється юридичною особою на користь її засновника та/або учасника (учасників) у зв’язку з розподілом чистого прибутку (його частини).

Податок на доходи нерезидента з джерел їх походження з України, сплачується українською компаніє при виплати дивідендів на користь засновника-нерезидента відповідно до пункту 141.4 статі 141 Кодексу.

При цьому пунктом 392.2 статті 392 розділу І Кодексу визначено особливості оподаткування прибутку контрольованих іноземних компаній.

Так, об’єктом оподаткування для податку на доходи фізичних осіб (податку на прибуток підприємств) контролюючої особи є частина скоригованого прибутку контрольованої іноземної компанії, пропорційна частці, якою володіє або яку контролює така фізична (юридична) особа на останній день відповідного звітного періоду, щодо якого розраховується скоригований прибуток контрольованої іноземної компанії, що обчислюється відповідно до правил, визначених статтею 392 розділу І Кодексу.

Зазначена частина прибутку контрольованої іноземної компанії включається, зокрема, до складу загального річного оподатковуваного доходу контролюючої особи в порядку, визначеному пунктом 170.13
статті 170 Кодексу.

Порядок оподаткування доходів фізичних осіб врегульовано розділом IV Кодексу, згідно з підпунктом 162.1.1 пункту 162.1 статті 162 якого платником податку є фізична особа – резидент, яка отримує доходи як з джерела їх походження в Україні, так і іноземні доходи.

Підпунктом 163.1.3 пункту 163.1 статті 163 Кодексу передбачено, що об'єктом оподаткування резидента є іноземні доходи – доходи (прибуток), отримані з джерел за межами України.

Дохід, отриманий з джерел за межами України, - це будь-який дохід, отриманий резидентами, у тому числі від будь-яких видів їх діяльності за межами митної території України (підпункт 14.1.55 пункту 14.1 статті 14 Кодексу).

Оподаткування іноземних доходів встановлено пунктом 170.11 статті 170 Кодексу.

Відповідно до підпунктом 170.11.1 пункту 170.11 статті 170 Кодексу у разі, якщо джерело виплат будь-яких оподатковуваних доходів є іноземним, сума такого доходу включається до загального річного оподатковуваного доходу платника податку - отримувача, який зобов'язаний подати річну податкову декларацію, та оподатковується за ставкою 18 відсотків, визначеною пунктом 167.1 статті 167 Кодексу, крім:

а) доходів, визначених підпунктом 167.5.4 пункту 167.5 статті 167 Кодексу, що оподатковуються за ставкою 9 відсотків, визначеною
підпунктом 167.5.4 пункту 167.5 статті 167 Кодексу;

б) прибутку від операцій з інвестиційними активами, що оподатковується в порядку, визначеному підпунктом 170.2 статті 170 Кодексу;

в) прибутку контрольованих іноземних компаній, що оподатковується в порядку, визначеному підпунктом 170.13 статті 170 Кодексу;

г) виплат у грошовій чи негрошовій формі у зв'язку з розподілом прибутку, або його частини, джерелом яких є утворення без статусу юридичної особи, створене на підставі правочину або зареєстроване відповідно до законодавства іноземної держави (території) без створення юридичної особи, що оподатковуються в порядку, визначеному підпунктом 170.111 статті 170 Кодексу.

При цьому порядок оподаткування прибутку контрольованих іноземних компаній визначено пунктом 170.13 статті 170 Кодексу.

Так, сума прибутку контрольованої іноземної компанії, отримана
у вигляді дивідендів від юридичних осіб України (як безпосередньо, так і опосередковано через ланцюг підконтрольних юридичних осіб) відповідно до підпункту 392.3.2.7 підпункту 392.3.2 пункту 392.3 статті 392
розділу І Кодексу вважається сумою дивідендів, отриманих від українських юридичних осіб безпосередньо контролюючою особою.

Така сума включається до складу загального оподатковуваного доходу контролюючої особи звітного періоду, протягом якого контрольованою іноземною компанією отримано дивіденди, і підлягає оподаткуванню: отримана від юридичних осіб України – платників податку на прибуток (крім інститутів спільного інвестування) за ставкою, визначеною пунктом 167.2 статті 167 Кодексу.

При цьому така сума не враховується під час визначення частини
прибутку контрольованої іноземної компанії згідно з підпунктом 392.3.2.7 підпункту 392.3.2 пункту 392.3 статті 392
розділу І Кодексу, а також не підлягає подальшому оподаткуванню під час її фактичної виплати на користь контролюючої особи відповідно до підпункту 170.13.2 пункту 170.13 статті 170 Кодексу (підпункт 170.13.3 пункту 170.13 статті 170 Кодексу).

Відповідно до пункту 170.131 статті 170 Кодексу дивіденди, отримані платником податку в порядку, визначеному підпунктом 170.13.3 пункту 170.13 статті 170 Кодексу, не включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу контролюючої особи, у разі якщо такі дивіденди
були оподатковані на рівні української компанії за ставками, визначеними пунктом 167.2 або підпунктом 167.5.4 пункту 167.5 статті 167 Кодексу.

Законом України від 10 жовтня 2024 року № 4015-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у період воєнного стану», який
набрав чинності з 01.12.2024, внесено зміни до розділу
IV Кодексу та п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу (далі – Закон
№ 4015).

Так, об’єктом оподаткування військовим збором для платників, зазначених у п.п. 1 п.п. 1.1 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, є доходи визначені ст. 163 Кодексу (п.п. 1 п.п. 1.2 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).

Ставка військового збору для платників, зазначених у п.п. 1 п.п. 1.1 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, становить
5 відсотків об’єкта оподаткування, визначеного п.п. 1 п.п. 1.2 п. 161
підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу (п.п. 1 п.п. 1.3 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.

Порядок нарахування, утримання та сплати (перерахування) податку на доходи фізичних осіб та військового збору до бюджету визначено ст. 168 Кодексу та п.п. 1.4 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.

Таким чином, контролююча особа зобов’язана визначити частину прибутку контрольованої іноземної компанії відповідно до положень статті 392 розділу І Кодексу, з урахуванням вимог пункту 170.13 статті 170 розділу IV Кодексу, та включити її до загального оподаткованого доходу, та відповідно подати податкову декларацію за наслідками звітного податкового року, а також сплатити податок (військовий збір) з таких доходів.

При цьому розмір такого доходу визначається пропорційно до частки, якою контролююча особа володіє (безпосередньо або опосередковано) або яку фактично контролює на кінець звітного періоду та відображається в графі 3 рядка 10.14 розділу II «Доходи, які включаються до загального річного оподатковуваного доходу» Декларації про майновий стан і доходи за звітний рік.

Разом з тим, якщо контролюючою особою дохід у вигляді дивідендів від юридичних осіб України (як безпосередньо, так і опосередковано через ланцюг підконтрольних юридичних осіб) отримано до набрання чинності Закону
№ 4015, то такий дохід оподатковується податком на доходи фізичних осіб
за ставкою 9 відсотків та військовим збором
1,5 відсотка, якщо після набрання чинності Закону № 4015, то ставка військового збору становитиме
5 відсотків.

Спеціальна норма щодо оподаткування дивідендів, отриманих
від українських юридичних осіб безпосередньо контролюючою особою
(підпункт 170.13.3 пункту 170.13 статті 170 Кодексу) не передбачає можливості зменшення податку на доходи фізичних осіб за рахунок суму утриманого податку на доходи нерезидентів.

Враховуючи вищезазначене, наслідки за неутримання податку на
доходи фізичних осіб та військового збору на підставі підпункту 170.13.3
пункту 170.13 статті 170 Кодексу та
п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу будуть лише для  контролюючої особи.

Згідно з пунктом 52.2 статті 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.

________________________________________________________________________________________________________________________

Дана індивідуальна податкова консультація діє до зміни/втрати чинності норм законодавства, щодо яких надано індивідуальну податкову консультацію.