Індивідуальна податкова консультація
Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення про надання індивідуальної податкової консультації з питань щодо віднесення суб’єктів господарювання до міжнародної групи компаній (далі – МГК) та заповнення звіту у розрізі країн МГК (далі – Звіт) , керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.
У своєму зверненні платник податків повідомляє, що протягом 2022 року володів частками у статутному капіталі 19 інших суб’єктів господарювання, 16 з яких зареєстровані на території України, 1 на території Австрійської Республіки, а також мало 2 відокремлені структурні підрозділи: Представництво в Республіці Польща, Представництво в Російській Федерації та Республіці Білорусь.
Платник податків складає фінансову та консолідовану фінансову звітність. Консолідована фінансова звітність включає фінансову звітність платника податків, до якої входить Представництво в Республіці Польща, Представництво в Російській Федерації та Республіці Білорусь, а також його дочірніх підприємств за методом повної консолідації.
Частки у статутному капіталі українського та австрійського підприємств, які у визначені міжнародних стандартів фінансової звітності є асоційованими підприємствами, обліковуються у фінансовій звітності платника податків за методом участі у капіталі, а частка іншого українського підприємства – за справедливою вартістю через прибуток або збиток.
Представництво в Російській Федерації та Республіці Білорусь у 2022 році не здійснювало діяльність, а Представництво в Республіці Польща відповідно до свого положення про представництво мало наступний статус: не має статусу юридичної особи, зареєстроване та розташоване за межами України; не здійснює господарську діяльність, фінансується за рахунок коштів платника податків відповідно до затвердженого головою та членами правління платника податків кошторису за узгодженням з керівниками причетних структурних підрозділів апарату управління платника податків. Метою діяльності представництва є забезпечення представлення та захист інтересів галузі від імені платника податків.
Практична необхідність отримання податкової консультації полягає в правильному заповненні Звіту, у зв’язку з чим платник податків звертається з проханням надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:
Щодо питань 1 - 4
Згідно з підпунктом 14.1.1031 пункту 14.1 статті 14 розділу I Кодексу материнська компанія МГК (для цілей статті 39 розділу I Кодексу) – учасник МГК, який одночасно відповідає таким критеріям:
безпосередньо чи опосередковано володіє корпоративними правами інших учасників МГК (або фактично контролює таких учасників), і частка такого володіння є достатньою для включення фінансової звітності таких інших учасників МГК до консолідованої фінансової звітності такої МГК відповідно до міжнародних стандартів фінансової звітності або інших міжнародно визнаних стандартів фінансової звітності, або підготовка консолідованої фінансової звітності була б обов’язковою для такої компанії у разі, якщо б акції (корпоративні права) одного з учасників відповідної МГК перебували в обігу на національному та/або іноземному організованому фондовому ринку (фондовій біржі);
фінансова звітність такого учасника не підлягає включенню до консолідованої звітності жодного з інших учасників МГК згідно з міжнародними стандартами фінансової звітності або іншими міжнародно визнаними стандартами фінансової звітності.
Підпунктом 14.1.1133 пункту 14.1 статті 14 розділу I Кодексу визначено, що МГК (для цілей статті 39 розділу I Кодексу) – дві або більше юридичні особи або утворення без статусу юридичної особи, які є податковими резидентами різних юрисдикцій (держав, територій) (зокрема якщо хоча б одна з таких осіб є податковим резидентом однієї іноземної юрисдикції (держави, території), який провадить господарську діяльність через постійне представництво в іншій юрисдикції (державі, території) та пов’язані між собою за критеріями володіння або контролю таким чином, що згідно з міжнародними стандартами фінансової звітності або іншими міжнародно визнаними стандартами фінансової звітності обов’язковою є підготовка консолідованої фінансової звітності або підготовка консолідованої фінансової звітності була б обов’язковою у разі, якщо б акції (корпоративні права) одного з таких учасників МГК перебували в обігу на національному та/або іноземному організованому фондовому ринку (фондовій біржі).
Згідно з підпунктом 14.1.2542 пункту 14.1 статті 14 розділу I Кодексу учасник МГК (для цілей статті 39 розділу I Кодексу):
а) будь-яка окрема господарська одиниця МГК (зокрема українська чи іноземна юридична особа або утворення без статусу юридичної особи), яку включено до консолідованої фінансової звітності такої МГК для цілей такої звітності або яка обов’язково мала бути включена до консолідованої фінансової звітності у разі, якщо б акції (корпоративні права) такої окремої господарської одиниці МГК перебували в обігу на національному та/або іноземному організованому фондовому ринку (фондовій біржі);
б) будь-яка така господарська одиниця МГК, яку виключено з консолідованої фінансової звітності такої МГК відповідно до критеріїв, визначених для цілей складання зазначеної звітності (щодо володіння чи контролю між юридичними особами або утворенням без статусу юридичної особи, матеріальності такої господарської одиниці для МГК тощо);
в) будь-яке постійне представництво будь-якої господарської одиниці МГК, зазначеної у підпунктах «а» і «б» цього підпункту, за умови що така господарська одиниця складає окрему фінансову звітність щодо такого постійного представництва для фінансових, регуляторних чи податкових цілей або для цілей внутрішнього управлінського контролю.
Враховуючи вимоги підпункту 14.1.1133 пункту 14.1 статті 14 розділу I Кодексу для визначення МГК застосовуються критерії володіння або контролю між юридичними особами або утворенням без статусу юридичної особи. Отже, платник податків утворює МГК разом із юридичними особами або утвореннями без статусу юридичної особи, які включені або виключені з консолідованої фінансової звітності, а також своїми постійними представництвами.
Якщо платник податків безпосередньо володіє корпоративними правами інших учасників МГК (або фактично контролює таких учасників) і частка такого володіння є достатньою для включення фінансової звітності цих учасників МГК до консолідованої фінансової звітності такої МГК відповідно до міжнародних стандартів фінансової звітності або інших міжнародно визнаних стандартів фінансової звітності та фінансова звітність платника податків не підлягає включенню до консолідованої звітності жодної іншої юридичної особи у складі міжнародної групи згідно із міжнародними стандартами фінансової звітності то на підставі підпункту 14.1.1031 пункту 14.1 статті 14 розділу I Кодексу платник податків є материнською компанією МГК по відношенню до наведених у зверненні суб’єктів господарювання.
Щодо питання 5
Відповідно до підпункту 39.4.10 пункту 39.4 статті 39 розділу I Кодексу, платник податків – резидент України, що належить до МГК, у випадках, визначених цим підпунктом, зобов’язаний подавати до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, Звіт в електронній формі з дотриманням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги».
Звіт подається у разі, якщо сукупний консолідований дохід МГК, до якої входить платник податків, за фінансовий рік, що передує звітному, розрахований згідно із стандартами бухгалтерського обліку, які застосовує материнська компанія МГК (за відсутності інформації – відповідно до міжнародних стандартів бухгалтерського обліку), дорівнює або перевищує відповідний показник мінімального розміру сукупного консолідованого доходу, визначений підпунктом 39.4.102 пункту 39.4 статті 39 розділу I Кодексу, та за наявності однієї з таких обставин, зокрема:
платник податків є материнською компанією МГК;
материнська компанія МГК уповноважує платника податків – резидента України на подання звіту у розрізі країн МГК до контролюючого органу;
відповідно до вимог законодавства юрисдикції податкового резидентства материнської компанії МГК подання Звіту від такої МГК не вимагається;
між Україною та відповідною іноземною юрисдикцією податкового резидентства материнської компанії МГК є чинний міжнародний договір, що містить положення про обмін інформацією для податкових цілей, але не набрала чинності відповідна угода QCAA станом на дату закінчення фінансового року, за який згідно з підпунктом 39.4.11 цього пункту має бути поданий Звіт щодо такої МГК;
між Україною та відповідною іноземною юрисдикцією податкового резидентства материнської компанії МГК є чинний міжнародний договір, що містить положення про обмін інформацією для податкових цілей, але наявні факти системного невиконання відповідної угоди QCAA. Про наявність таких фактів (у тому числі виявлених на підставі повідомлення іноземної юрисдикції податкового резидентства уповноваженого учасника МГК про системне невиконання відповідної угоди QCAA, наданого компетентному органу України) центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, повідомляє платника податків – резидента України, який належить до МГК, материнська компанія якої є податковим резидентом такої іноземної юрисдикції. Зазначене повідомлення надсилається протягом 10 робочих днів з дня встановлення передбачених цим абзацом фактів у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу. Якщо більше ніж один учасник такої МГК є платником податків – резидентом України, зазначене повідомлення надсилається одному з них за вибором центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику.
Згідно з підпунктом 39.4.102 пункту 39.4 статті 39 розділу I Кодексу, для цілей подання Звіту застосовуються такі показники мінімального розміру сукупного консолідованого доходу МГК, до якої входить платник податків, зокрема:
еквівалент 750 мільйонів євро – для обставин, визначених абзацом третім підпункту 39.4.10 пункту 39.4 статті 39 розділу I Кодексу;
еквівалент 750 мільйонів євро – для обставин, визначених абзацами четвертим – сьомим підпункту 39.4.10 цього пункту, але якщо законодавством іноземної юрисдикції податкового резидентства материнської компанії МГК або уповноваженого учасника материнської компанії (у разі його призначення материнською компанією) визначено інший розмір сукупного консолідованого доходу МГК, деномінований не в євро, який згідно із законодавством такої іноземної юрисдикції застосовується для цілей подання Звіту (за наявності такого законодавства), граничним розміром для обставин подання, визначених абзацами четвертим – сьомим підпункту 39.4.10 цього пункту, вважається такий інший розмір.
Пунктом 53 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, встановлено, зокрема що норми абзацу третього підпункту 39.4.10 пункту 39.4 статті 39 розділу І Кодексу щодо подання платниками податків Звітів – вперше застосовуються щодо фінансового року, встановленого материнською компанією МГК, який закінчується у період з 1 січня до 31 грудня 2022 року, з дотриманням строку подання Звіту, визначеного підпунктом 39.4.11 пункту 39.4 статті 39 розділу І Кодексу.
Наказом Міністерства фінансів України від 21 грудня 2023 року № 709 «Про внесення змін до наказу Міністерства фінансів України від 14 грудня 2020 року № 764», зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 04 січня 2024 року за
№ 28/41373, зі змінами і доповненнями, внесеними наказом Міністерства фінансів України від 12 січня 2024 року № 12 «Про внесення змін до наказу Міністерства фінансів України від 21 грудня 2023 року № 709», зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 15 січня 2024 року за
№ 80/41425:
внесено зміни до форми Звіту, затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 14 грудня 2020 року № 764 «Про затвердження форми та Порядку заповнення Звіту», зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 04 лютого 2021 року за № 155/35777, зокрема її викладено в новій редакції;
затверджено Зміни до Порядку заповнення Звіту, затвердженого наказом № 764 (далі – Порядок).
Відповідно до підпункту «б» пункту 10 розділу I Порядку, основна частина Звіту («Окремі звіти в розрізі країн») – є набором окремих звітів щодо кожної юрисдикції (держави, території), у якій зареєстрований учасник відповідної МГК або в якій МГК здійснює свою діяльність. Кожен такий звіт складається із таких розділів:
Розділ I «Інформація про розподіл доходів, податків та ділової активності в розрізі кожної юрисдикції (держави, території)» Звіту, в якому зазначається інформація про розподіл доходів, податків та ділової активності МГК у відповідній юрисдикції (державі, території);
Розділ II «Перелік учасників МГК в розрізі кожної юрисдикції (держави, території)» Звіту, в якому зазначаються відомості про перелік усіх учасників МГК, до якої входить платник податків, в межах кожної юрисдикції (держави, території), в якій здійснює діяльність МГК.
Пунктом 1 Розділу II розділу III Порядку визначено, що Розділ II окремого звіту, складеного для відповідної юрисдикції (держави, території), містить дані щодо кожного учасника МГК у такій юрисдикції (державі, території), а також надає відомості про тип їхньої економічної діяльності.
У структурі окремого звіту, складеного для відповідної юрисдикції (держави, території), цей розділ повинен повторюватися відповідно до кількості учасників МГК щодо кожного такого учасника, який є податковим резидентом або підлягає оподаткуванню як постійне представництво у відповідній юрисдикції (державі, території), включаючи платника податків, який подає Звіт, що має містити інформацію щодо найменування учасників МГК, юрисдикції (держави, території) їхнього резидентства, адреси їхньої реєстрації, реєстраційного номера, присвоєного відповідному учаснику МГК у юрисдикції (державі, території) його реєстрації, коду (кодів) такого учасника МГК як платника податків у юрисдикції (державі, території) його реєстрації.
Отже, додаток 1 «Інформація про розподіл доходів, податків та ділової активності в розрізі кожної юрисдикції (держави, території)» до Звіту заповнюється в розрізі юрисдикції (державі, території), а додаток 2 «Перелік учасників МГК в розрізі кожної юрисдикції (держави, території)» містить відомості про перелік усіх учасників МГК, до якої входить платник податків, в межах кожної юрисдикції (держави, території).
Щодо питань 6 - 8
Відповідно до Розділу I «Інформація про розподіл доходів, податків та ділової активності в розрізі кожної юрисдикції (держави, території)» розділу ІІІ Порядку:
у графі 13.1 зазначається сума доходів (виручки) за звітний фінансовий рік усіх учасників МГК у відповідній юрисдикції (державі, території), одержана від операцій із непов’язаними особами. Доходи повинні включати доходи від продажу товарно-матеріальних цінностей та майна, послуг, роялті, відсотки, премії та будь-які інші суми. Сума доходів не повинна включати платежі, отримані від інших учасників МГК, які розглядаються як дивіденди у юрисдикції (державі, території) податкового резидентства платника (пункт 3 Розділу I розділу ІІІ Порядку);
у графі 13.2 зазначається сума доходів (виручки) за звітний фінансовий рік усіх учасників МГК у відповідній юрисдикції (державі, території), одержана від операцій із пов’язаними особами. Доходи повинні включати доходи від продажу товарно – матеріальних цінностей та майна, послуг, роялті, відсотки, премії та будь-які інші суми. Сума доходів не повинна включати платежі, отримані від інших учасників МГК, які розглядаються як дивіденди у юрисдикції (державі, території) податкового резидентства платника (пункт 4 Розділу I розділу ІІІ Порядку);
у графі 13.3 зазначається сума граф 13.1 та 13.2, тобто загальна сума доходів (виручки) за звітний фінансовий рік, одержана МГК у відповідній юрисдикції (державі, території) від непов’язаних та пов’язаних осіб (пункт 5 Розділу I розділу ІІІ Порядку);
у графі 14 зазначається загальна сума прибутку (збитку) до оподаткування прибутку, обчислена по всіх учасниках МГК, які є податковими резидентами у відповідній юрисдикції (державі, території), за звітний фінансовий рік. Прибуток або збиток до оподаткування повинні включати всі надзвичайні статті доходів та витрат. Інформація зазначається у числовому форматі без десяткових знаків та може приймати від’ємне значення (зі знаком «-») (пункт 6 Розділу I розділу ІІІ Порядку);
у графі 15 зазначається загальна сума податку на прибуток підприємств (корпоративного податку) або його аналога, фактично сплачена у звітному фінансовому році всіма учасниками МГК, що є резидентами у відповідній юрисдикції (державі, території). Ця сума повинна включати податки, сплачені такими учасниками у грошовій формі в юрисдикції (державі, території), в якій вони є податковими резидентами, та в усіх інших юрисдикціях (державах, територіях) податкового резидентства. Сума сплачених податків повинна включати податки, утримані з виплат на користь уповноваженої особи МГК від інших компаній (асоційованих підприємств та незалежних підприємств). Таким чином, якщо компанія – податковий резидент держави A отримує доходи у вигляді відсотків з держави B, компанія A має повідомляти суму податку з доходів, утриманого з виплат на його користь в державі B (пункт 7 Розділу I розділу ІІІ Порядку);
у графі 16 відображається загальна сума нарахованого за результатами звітного фінансового року податку на прибуток підприємств (корпоративного податку) або його аналога (поточних податкових витрат щодо оподатковуваного прибутку або податкових збитків) всіма учасниками МГК у відповідній юрисдикції (державі, території). Поточні податкові витрати повинні враховувати лише операції у звітному фінансовому році і не повинні враховувати відстрочені податки або резерви на погашення невизначених податкових зобов’язань (пункт 8 Розділу I розділу ІІІ Порядку);
у графі 17 зазначається загальний розмір статутного капіталу (зареєстрованого статутного капіталу) на дату закінчення звітного фінансового року всіх учасників МГК, які є податковими резидентами відповідної юрисдикції (держави, території). Щодо постійних представництв інформація про розмір статутного (зареєстрованого) капіталу має повідомлятися у складі відомостей про того учасника МГК, до якого відноситься таке постійне представництво, за винятком випадку, коли у юрисдикції (державі, території) постійного представництва діють регуляторні вимоги щодо віднесення частини статутного (зареєстрованого) капіталу до такого постійного представництва. У такому випадку розмір капіталу, що відноситься до постійного представництва згідно з такими вимогами, може бути додатково зазначений у графі 31.1 частини «Додаткова інформація» Звіту (пункт 9 Розділу I розділу ІІІ Порядку);
у графі 18 зазначається загальна сума нерозподіленого (накопиченого) прибутку всіх учасників МГК, які є податковими резидентами відповідної юрисдикції (держави, території), станом на дату закінчення звітного фінансового року. Щодо постійних представництв, то інформація про суму нерозподіленого (накопиченого) прибутку повідомляється у складі відомостей про того учасника МГК, до якого належить таке постійне представництво. Інформація зазначається у числовому форматі без десяткових знаків та може приймати від’ємне значення (зі знаком «-») (пункт 10 Розділу I розділу ІІІ Порядку);
у графі 20 зазначається сума чистої балансової вартості матеріальних активів (інших, ніж грошові кошти або грошові еквіваленти, нематеріальні активи, фінансові активи) усіх учасників МГК, які є податковими резидентами відповідної юрисдикції (держави, території). Щодо постійних представництв, то інформація про балансову вартість матеріальних активів (інших, ніж грошові кошти або грошові еквіваленти, нематеріальні активи, фінансові активи) повідомляється у складі відомостей про ту юрисдикцію (державу, територію), в якій знаходиться таке постійне представництво (пункт 12 Розділу I розділу ІІІ Порядку).
Окремі звіти в розрізі країн основної частини Звіту повинні складатися щодо кожної юрисдикції (держави, території), у якій зареєстрований учасник відповідної МГК або в якій МГК здійснює свою діяльність, і відповідно у графах 13-18, 20 Розділу I «Інформація про розподіл доходів, податків та ділової активності в розрізі кожної юрисдикції (держави, території)» зазначаються показники фінансової звітності за звітний фінансовий рік, обчислені по всіх учасниках МГК, які є податковими резидентами у відповідній юрисдикції (державі, території) у валюті, у якій материнська компанія МГК заповнює консолідовану фінансову звітність, у вартісному вираженні, в повних одиницях, з відповідним округленням за загальновстановленими правилами, без десяткових знаків.
Поряд з цим, для зазначення будь – якої подальшої короткої інформації чи пояснень, які є необхідними або полегшують розуміння обов’язкової інформації, наданої у інших графах Звіту, за умови, що така інформація стосується МГК в цілому, а не виключно конкретного учасника, передбачена графа 31.1 розділу «Додаткова інформація» Звіту. Інакше, інформація відображається у графі 30.2.
Перелік інформації, яка може зазначатися у графі 31.1, зокрема (але не виключно), включає:
Додатково слід врахувати, що головним рекомендаційно – методичним міжнародним документом у сфері регулювання трансфертного ціноутворення є Настанови Організації економічного співробітництва та розвитку щодо трансфертного ціноутворення для транснаціональних компаній та податкових адміністрацій (далі – Настанови ОЕСР), які можуть використовуватись платниками податків та контролюючими органами під час практичного застосування норм статті 39 розділу І Кодексу.
Так, у Додатку ІІІ до Розділу V «Документація з трансфертного ціноутворення – Звіт у розрізі країн» Настанов ОЕСР зазначено, що: «При заповненні шаблону звітності транснаціональні компанії (далі – ТНК) мають послідовно з року в рік використовувати відомості з одних й тих самих джерел даних. ТНК можуть використовувати в звітності дані власних пакетів консолідованої звітності, дані щодо окремих елементів статутної ф
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |