X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 09.12.2024 р. № 5641/ІПК/99-00-21-03-02 ІПК

Індивідуальна податкова консультація

 

Державна податкова служба України розглянула звернення щодо оподаткування операцій з безоплатної передачі майна, які здійснюються для забезпечення виконання проєкту міжнародної технічної допомоги (далі – МТД), та, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), повідомляє.

Як викладено у зверненні, у рамках проєкту МТД "Просування енергоефективності та імплементації Директиви ЄС про енергоефективність в Україні" (далі – Проєкт) Товариством та Німецьким товариством міжнародного співробітництва (GIZ) Гмбх (далі – Сторони) укладено меморандум про співробітництво (далі – Меморандум), основні положення якого зазначені у зверненні та доданих до звернення документах.

Завданням співпраці Сторін у межах виконання Проєкту Меморандумом  визначено, зокрема, встановлення автономних систем гарячого водопостачання в комунальних закладах дошкільної освіти.

В рамках виконання Проєкту GIZ зобов'язане здійснити придбання та передачу Товариству обладнання, необхідного для забезпечення виконаня Проєкту, а Товариство – забезпечити використання майна, отриманого в межах Проєкту, згідно з метою Проєкту та  сприяти подальшій передачі енергоефективного обладнання до відповідних закладів дошкільної освіти.

Товариство планує подальшу безоплатну передачу отриманого обладнання балансоутримувачам: комунальним закладам дошкільної освіти, які визначені протокольним рішенням комісії по відбору проєктів (далі – Отримувачі).

При цьому Товариство не є зареєстрованим платником ПДВ.

Інформуючи про викладене, Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:

1) чи звільняються від оподаткування операції Товариства з безоплатної передачі обладнання у комунальну власність (далі – Операції);

2) чи оподатковуються ПДВ, чи звільняються від оподаткування ПДВ Операції:

2.1) якщо Товариство та Отримувач не є зареєстрованими платниками ПДВ;

2.2) якщо Товариство є зареєстрованим платником ПДВ, а Отримувач не є зареєстрованим платником ПДВ;

3) якщо Операції оподатковуються ПДВ, а Товариство не є зареєстрованим платником ПДВ і протягом 12 календарних місяців до дати здійснення Операції нарахована (сплачена) за оподатковуваними ПДВ операціями Товариства сума сукупно не перевищує 1 млн грн (без урахування ПДВ), а сума Операції становить 1 млн грн або більше, то:

3.1) чи нараховується ПДВ:

3.1.1) за цією Операцією, сума якої становить 1 млн грн або більше;

3.1.2) за подальшими операціями, здійсненими до дати реєстрації Товариства платником ПДВ;

3.2) чи зобов'язане Товариство виконати вимоги пункту 198.5 статті 198 розділу V Кодексу:

3.2.1) за цією Операцією, сума якої становить 1 млн грн або більше;

3.2.2) за подальшими операціями, здійсненими до дати реєстрації Товариства платником ПДВ;

4) якщо Операція оподатковується ПДВ, а Товариством нараховано та сплачено до бюджету ПДВ за рахунок власних коштів, оскільки Отримувачам обладнання передається безоплатно і будь-які платежі за вказаною операцією не здійснюються, які будуть податкові наслідки?

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами ПКУ (пункт 1.1 статті 1 розділу I Кодексу).

Відповідно до пунктів 5.1 – 5.3 статті 5 розділу I Кодексу поняття, правила та положення, установлені ПКУ та законами з питань митної справи, застосовуються виключно для регулювання відносин, передбачених статтею 1 розділу I Кодексу. У разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням Кодексу, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення ПКУ. Інші терміни, що застосовуються у Кодексу і не визначаються ним, використовуються у значенні, встановленому іншими законами.

Пунктами 3.1 та 3.2 статті 3 розділу І Кодексу визначено, що однією із складових податкового законодавства України є чинні міжнародні договори, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України і якими регулюються питання оподаткування. Якщо міжнародним договором, згода на обов’язковість якого надана Верховною Радою України, встановлено інші правила, ніж ті, що передбачені Кодексом, застосовуються правила міжнародного договору.

Порядок отримання права на звільнення від оподаткування ПДВ операцій, що здійснюються в рамках проєктів міжнародної технічної допомоги, регламентується постановою Кабінету Міністрів України від 15 лютого 2002 року № 153 "Про створення єдиної системи залучення, використання та моніторингу міжнародної технічної допомоги" (далі – Порядок № 153).

Відповідно до пункту 2 Порядку № 153 грантова угода – це угода між партнером з розвитку або виконавцем та реципієнтом про передачу фінансових ресурсів (грантів) у національній чи іноземній валюті в рамках проекту (програми); виконавцем проєкту є будь-яка особа (резидент або нерезидент), що має письмову угоду з партнером з розвитку або уповноваженою партнером з розвитку особою та забезпечує реалізацію проєкту (програми), у тому числі на платній основі; субпідрядником – будь-яка особа (резидент або нерезидент), що має письмову угоду з виконавцем або реципієнтом, забезпечує реалізацію проєкту (програми) в частині або в цілому та проводить процедури закупівлі за рахунок коштів МТД в рамках проєкту (програми); реципієнтом – резидент (фізична або юридична особа), який безпосередньо одержує МТД згідно з проєктом (програмою).

Відповідно до пунктів 11 і 12 Порядку № 153 проєкти (програми) підлягають обов'язковій державній реєстрації, яка є підставою для акредитації їх виконавців, а також реалізації права на одержання відповідних пільг, привілеїв, імунітетів, передбачених законодавством та міжнародними договорами України.

Згідно з пунктом 18 Порядку № 153 державна реєстрація проєкту (програми) підтверджується реєстраційною карткою проєкту (програми), складеною за формою згідно з додатком 1 до Порядку № 153, яка підписується заступником Державного секретаря Кабінету Міністрів України чи іншою уповноваженою особою Секретаріату Кабінету Міністрів України, засвідчується печаткою Секретаріату Кабінету Міністрів України та видається заявникові з надсиланням копії бенефіціарові протягом п'яти робочих днів від дати прийняття рішення про проведення державної реєстрації проєкту (програми).

Одночасно з видачею реєстраційної картки проєкту (програми) робиться відповідний запис у реєстрі проєктів (програм) МТД та розміщується план закупівлі на Єдиному веб-порталі органів виконавчої влади (крім інформації, що становить комерційну таємницю).

Згідно з додатком 5 до Порядку № 153 у плані закупівлі зазначається субпідрядник (найменування, код згідно з ЄДРПОУ або Державним реєстром фізичних осіб – платників податків (за наявності) та гранична сума коштів МТД, передбачена в субпідрядному договорі.

Пунктом 23 Порядку № 153 визначено, що виконавець та субпідрядник, що реалізують право на податкові пільги, передбачені законодавством та міжнародними договорами України (крім договорів, пов’язаних із виконанням робіт з підготовки до зняття і зняття енергоблоків Чорнобильської АЕС з експлуатації та перетворення об’єкта "Укриття" на екологічно безпечну систему), щомісяця до 20 числа складає та подає в письмовому та електронному вигляді органові ДПС, в якому перебуває на обліку як платник податків, інформаційне підтвердження за формою згідно з додатком 8 до Порядку № 153 (далі – Інформаційне підтвердження).

Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX Кодексу.

Згідно з підпунктами "а"-"г" пункту 185.1 статті 185 розділу V Кодексу об'єктом оподаткування ПДВ є операції платників ПДВ з:

постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до статті 186 розділу V Кодексу розташоване на митній території України, у тому числі операції з безоплатної передачі:

ввезення товарів на митну територію України;

вивезення товарів за межі митної території України.

Під безоплатно наданими товарами розуміються, зокрема товари, що надаються згідно з договорами дарування, іншими договорами, за якими не передбачається грошова або інша компенсація вартості таких товарів чи їх повернення, або без укладення таких договорів (підпункт 14.1.13 пункту 14.1 статті 14 розділу І Кодексу).

Згідно з підпунктом 197.1.16 пункту 197.1 статті 197 розділу V Кодексу звільняються від оподаткування ПДВ операції з безоплатної передачі в державну власність чи комунальну власність територіальних громад сіл, селищ, міст або у їх спільну власність об'єктів усіх форм власності, які перебувають на балансі одного платника податку і передаються на баланс іншого платника податку, якщо такі операції проводяться за рішенням Кабінету Міністрів України, центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, прийнятим у межах їх повноважень.

Норми підпункту 197.1.16 пункту 197.1 статті 197 розділу V Кодексу поширюються також на операції з безоплатної передачі об'єктів з балансу юридичної особи будь-якої форми власності на баланс іншої юридичної особи, яка перебуває в державній або комунальній власності, що проводяться за рішенням органу державної влади України або органу місцевого самоврядування, прийнятим у межах їх повноважень, та за рішенням юридичних осіб, у разі передачі основних засобів інфраструктури залізничного транспорту, незалежно від того, чи є суб'єкти операції платниками податку.

Відповідно до абзаців другого та третього пункту 197.11 статті 197 розділу V Кодексу передбачено звільнення від оподаткування ПДВ для операцій з:

постачання товарів та послуг на митній території України та ввезення на митну територію України товарів як МТД, яка надається відповідно до міжнародних договорів України, згода на обов’язковість яких надана у встановленому законодавством порядку;

постачання товарів та послуг на митній території України та ввезення на митну територію України товарів, що фінансуються за рахунок МТД, яка надається відповідно до міжнародних договорів України, згода на обов’язковість яких надана у встановленому законодавством порядку.

Платник податку зобов'язаний нарахувати податкові зобов'язання виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до пункту 189.1 статті 189 роздiлу V Кодексу, та скласти не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду і зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – ЄРПН) в терміни, встановлені Кодексу для такої реєстрації, зведену податкову накладну за товарами/послугами, необоротними активами придбаними/виготовленими з податком на додану вартість (для товарів/послуг, необоротних активів, придбаних або виготовлених до 1 липня 2015 року, – у разі якщо під час такого придбання або виготовлення суми податку були включені до складу податкового кредиту), у разі якщо такі товари/послуги, необоротні активи призначаються для їх використання або починають використовуватися в операціях, звільнених від оподаткування відповідно до статті 197 розділу V, підрозділу 2 розділу XX Кодексу, міжнародних договорів (угод) (крім випадків проведення операцій, передбачених підпунктом 197.1.28 пункту 197.1 статті 197 розділу V Кодексу та операцій, передбачених пунктом 197.11 статті 197 розділу V Кодексу) (підпункт "б" пункту 198.5 статті 198 розділу V Кодексу).

Згідно з пунктом 201.8 статті 201 розділу V Кодексу право на нарахування податку та складання податкових накладних надається виключно особам, зареєстрованим як платники податку в порядку, передбаченому статтею 183 розділу V Кодексу.

Порядок реєстрації особи як платника ПДВ регулюється статтями 180-183 розділу V Кодексу та регламентується Положенням про реєстрацію платників податку на додану вартість, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 14.11.2014 № 1130, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 17.11.2014 за № 1456/26233.

Для цілей оподаткування ПДВ платниками податку є особи, перелік яких визначено підпунктом 14.1.139 пункту 14.1 статті 14 розділу І та                   пунктом 180.1 статті 180 розділу V Кодексу.

Статтями 181 та 182 розділу V Кодексу визначено умови для реєстрації особи як платника ПДВ, відповідно до яких реєстрація особи як платника ПДВ може здійснюватись як в обов'язковому порядку, так і за добровільним рішенням особи.

Відповідно до пункту 181.1 статті 181 розділу V Кодексу у разі якщо загальна сума від здійснення операцій з постачання товарів/послуг, що підлягають оподаткуванню згідно з цим розділом, у тому числі операцій з постачання товарів/послуг з використанням локальної або глобальної комп'ютерної мережі (зокрема, але не виключно шляхом встановлення спеціального застосунку або додатку на смартфонах, планшетах чи інших цифрових пристроях), нарахована (сплачена) такій особі протягом останніх 12 календарних місяців, сукупно перевищує 1 млн грн (без урахування ПДВ), така особа зобов'язана зареєструватися як платник податку у контролюючому органі за своїм місцезнаходженням (місцем проживання) з дотриманням вимог, передбачених статтею 183 розділу V Кодексу, крім особи, яка є платником єдиного податку першої-третьої групи.

При обрахунку загальної суми від здійснення операцій з постачання товарів/послуг, що підлягають оподаткуванню згідно з розділом V Кодексу для цілей реєстрації як платника ПДВ відповідно до пункту 181.1 статті 181 розділу V Кодексу необхідно враховувати обсяги операцій з постачання товарів/послуг, які підлягають оподаткуванню, здійснених протягом останніх 12 календарних місяців, тобто обсяги тих операції, що підпадають під об’єкт оподаткування ПДВ.  До загального обсягу операцій з постачання товарів/послуг, що підлягають оподаткуванню, для цілей реєстрації платником ПДВ включається обсяг безпосередньо здійснених операцій, що підлягають оподаткуванню ПДВ за ставками: 0 відсотків, 7 відсотків, 14 відсотків та 20 відсотків, а також обсяг операцій, що звільняються від оподаткування ПДВ. Обсяг операцій, що не є об’єктом оподаткування ПДВ, при обрахунку загального обсягу оподатковуваних операцій не враховується.

Згідно з пунктами 183.1 та 183.2 статті 183 розділу V Кодексу для здійснення такої реєстрації особа не пізніше 10 числа календарного місяця, що настає за місяцем, в якому вперше досягнуто зазначеного вище обсягу оподатковуваних операцій з постачання товарів/послуг, повинна подати до контролюючого органу за своїм місцезнаходженням (місцем проживання) реєстраційну заяву платника ПДВ за формою № 1-ПДВ.

Враховуючи викладене та виходячи із аналізу норм Кодексу, опису питань і фактичних обставин, наявних у зверненні, ДПС повідомляє.

Щодо питання 1 та питання 2 (в частині питання 2.2)

Застосування норм підпункту 197.1.16 пункту 197.1 статті 197 розділу V Кодексу можливе за умови одночасного виконання таких вимог:

передача повинна здійснюватися на безоплатній основі;

операція повинна здійснюватися між двома платниками ПДВ або між двома юридичними особами;

передача об’єктів повинна відбуватися у державну власність чи комунальну власність територіальних громад сіл, селищ, міст або у їх спільну власність, а також на баланс юридичної особи, яка перебуває у державній або комунальній власності;

операція повинна здійснюватися на підставі прийнятого відповідного рішення Уряду, центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування.

Таким чином, операції з безоплатної передачі обладнання з балансу Товариства на баланс Отримувачів (комунальних закладів дошкільної освіти, які визначені протокольним рішенням комісії по відбору проєктів) можуть бути звільнені від оподаткування ПДВ у разі дотримання умов для застосування режиму звільнення від оподаткування, встановленого підпунктом 197.1.16 пункту 197.1 статті 197 розділу V Кодексу, зокрема, якщо такий Отримувач перебуває в державній або комунальній власності, а передача проводиться за рішенням органу державної влади України або органу місцевого самоврядування, прийнятим у межах їх повноважень.

Щодо питань 2 (в частині питання 2.1), 3, 4

Визначати об'єкт оподаткування ПДВ та застосовувати режим звільнення від оподаткування ПДВ мають право особи, які зареєстровані платниками ПДВ. У разі якщо товари/послуги постачаються особою, яка не зареєстрована платником ПДВ, то за операціями з надання таких товарів/послуг до дати реєстрації особи платником ПДВ податкових наслідків з ПДВ не виникає незалежно від того, чи є отримувач таких товарів/послуг зареєстрованим платником ПДВ чи ні.

Отже, до дати реєстрації Товариства платником ПДВ Товариство за здійсненими Операціями, в тому числі, і у випадку, якщо обсяг таких операцій перевищує 1 млн грн, не нараховує податкові зобов'язання, в тому числі і у порядку, встановленому пунктом 198.5 статті 198 розділу V Кодексу, та не має права на формування податкового кредиту за придбаними з ПДВ товарами/послугами.

Для зареєстрованого платника ПДВ сплата податкових зобов’язань з ПДВ до бюджету за рахунок власних коштів не призводить до будь-яких додаткових податкових наслідків в частині ПДВ.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 глави 3 розділу ІІ ПКУ).