X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 12.12.2024 р. № 5668/ІПК/99-00-07-03-01 ІПК

Індивідуальна податкова консультація

 

 

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення фізичної особи – підприємця (далі – Підприємець)
від (вх. ДПС №  від)
щодо надання індивідуальної податкової консультації (далі – ІПК) та керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє таке.

У своєму зверненні Підприємець повідомив, що здійснює діяльність у сфері торгівлі. Для оплати за товар Підприємець надає реквізити своєї платіжної карти «Ключ до рахунку». Практична необхідність отримання ІПК полягає в необхідності дотримання податкового та іншого законодавства під час застосування реєстраторів розрахункових операцій та/або програмних реєстраторів розрахункових операцій (далі – РРО/ПРРО) при отриманні оплати за товари, що продаються Підприємцем на умовах передплати та на умовах відстрочення платежу.

Враховуючи викладене вище, Підприємець просить надати індивідуальну податкову консультацію з таких питань (в контексті звернення):  

1. Коли, у які терміни, Підприємцем має бути проведений розрахунок (створений/вибитий фіскальний чек) у випадку внесення покупцем попередньої оплати за товар, шляхом сплати коштів за номером картки «Ключ до рахунку» Підприємця, та отриманням таких замовлених і оплачених товарів, на складі Підприємця, на наступний день після оплати або через декілька днів після оплати?

2. Коли, у які терміни, Підприємцем має бути проведений розрахунок (створений/вибитий фіскальний чек) у випадку коли продаж (відпуск, відвантаження) товарів проводиться на умовах відстрочення платежу?

3. Коли, у які терміни, Підприємець має проводити розрахунок (створювати/вибивати фіскальний чек) у випадку надходження оплати за продані товари у неробочий час (після 20:00) та/або у неробочі дні (суботу чи неділю)?

4. Яку форму оплати (картка, безготівка чи якусь іншу) необхідно вказувати у фіскальному чекові у випадку продажу товарів зі складу Підприємця та отримання оплати за номером картки «Ключ до рахунку» Підприємця: на умовах передплати за замовлений товар; на умовах відстрочення платежу?

 

Правові засади застосування РРО/ПРРО у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг встановлені Законом України від 06 липня 1995 року
№ 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (далі – Закон № 265) та нормативно-правовими актами, прийнятими на його виконання.

Дія Закону № 265 поширюється на усіх суб’єктів господарювання
(далі – СГ), їх господарські одиниці та представників (уповноважених осіб) СГ, які здійснюють розрахунки у готівковій та/або безготівковій формі у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а порядок проведення таких розрахунків встановлено розділом ІІ цього Закону.

Зокрема, статтею 3 Закону № 265 встановлено обов’язок СГ проводити розрахунки, як у готівковій формі так і в безготівковій формі, на повну суму покупки (надання послуги) через зареєстровані, опломбовані у встановленому порядку та переведені у фіскальний режим роботи РРО/ПРРО з роздрукуванням відповідних розрахункових документів.

Обов’язок застосування РРО/ПРРО залежить не від форми розрахунків, а виникає виключно за наявності обставин, що супроводжують господарські операції СГ, які чітко визначенні законодавством, у тому числі нормами його прямої дій, які встановлюють винятки із загальних правил.

Законодавство України встановлює однакові вимоги щодо фіскалізації як готівкових, так і безготівкових розрахунків, що здійснюються за допомогою POS-терміналів та платіжних сервісів (еквайрингу), що використовують реквізити платіжних карток продавців товарів у мережі Інтернет та проводяться СГ всіх форм власності у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, тому, обов’язок СГ застосовувати РРО/ПРРО, при отриманні оплати за товари, залежить не від форми оплати, а виникає відповідно до способу її здійснення.

Таким чином, надання Підприємцем для оплати за товар реквізитів свого електронного платіжного засобу (платіжної карти) або надання покупцю можливість здійснити оплату за товар з використанням реквізитів будь-яких електронних платіжних засобів, вимагає застосування РРО/ПРРО, у встановленому Законом № 265 порядку.

 

Оскільки, сформульовані Підприємцем у зверненні питання 1 та 3
є однотипними і регулюються одними і тими ж нормами законодавства,
а відмінність між ними полягає лише в умовах договору, тому відповідь надається щодо них одночасно.

Закон № 265 не встановлює конкретних часових проміжків фіскалізації розрахунків, а лише визначає обов’язок її здійснення.

Основною нормою законодавства в Україні, якою визначено проміжок часу в який необхідно надати покупцю (споживачу) розрахунковий документ є абзац 3 пункту 11 статті 8 Закону України «Про захист прав споживачів».

Відповідь на питання 1 та 3.

В описаних у зверненні обставинах платежі, отримані у спосіб наведений Підприємцем, слід фіскалізувати із обов’язковим дотримання наступних умов: фіскалізація таких операцій відбувається не пізніше наступного робочого дня Підприємця на підставі виписок про рух коштів на його рахунках, з дотриманням хронології здійснення таких операцій, але не пізніше ніж придбаний товар буде вручений покупцю.

 

Щодо питання 2.

Описаний Підприємцем спосіб взаємодії із покупцями підпадає під дію регулювання частини першої статті 694 Цивільного кодексу України відповідно до якої, договором купівлі-продажу може бути передбачений продаж товару в кредит з відстроченням або з розстроченням платежу.

Зазначене встановлює обов’язок продавця передати товар покупцеві до моменту його оплати останнім. Відстрочення платежу означає здійснення повної оплати товару у строки, встановлені договором, через деякий час після одержання товару. Водночас відстрочення платежу, як оплати за товар жодним чином не повинно впливати на обсяг обов’язків продавця та прав покупця визначених статтями 664, 655 та 662 Цивільного кодексу України.

Відповідь на питання 2.

Оскільки, продаж товарів з відстроченням платежу передбачає їх передачу покупцеві до моменту оплати, тому у таких випадках Підприємець в момент відвантаження або вручення товару має сформувати відповідний розрахунковий документ встановленої форми та змісту.

Щодо питання 4.

В Україні існує дві форми розрахунків – готівкова та безготівкова.

Готівкові розрахунки (розрахунки готівкою) – це платежі готівкою суб’єктів господарювання і фізичних осіб за реалізовану продукцію (товари, виконані роботи, надані послуги).

Безготівкові розрахунки – це перерахування коштів з рахунків платників на рахунки отримувачів, а також перерахування надавачами платіжних послуг коштів, внесених платниками готівкою, на рахунки отримувачів.

Тобто, при проведені розрахунків через РРО/ПРРО, у фіскальному чеку достатньо зазначати готівкова та/або безготівкова форма оплати.

Для Підприємця, як продавця товару, переказ коштів на його поточний рахунок є безготівковою формою розрахунків, незалежно від «способу оплати», використаного покупцем, навіть, якщо для ініціювання переказу коштів покупець здійснив внесення готівки в касу банку (без відкриття поточного рахунку) або використав платіжну картку для ініціювання переказу коштів зі свого рахунку в банку.

Форми та зміст розрахункових документів встановлені Положенням про форму та зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів, яке затверджене наказом Міністерства фінансів України
від 21.01.2016 № 13 (далі – Положення), у вигляді уніфікованих таблиць, що містять окремі визначені поля, а зміст розрахункового документа передає інформація, що повинна зазначатись платниками податків у встановленому формою вигляді, у встановленому формою полі – та є реквізитами розрахункових документів.

Пунктом 2 Розділу ІІ Положення передбачено, що при реалізації товарів (послуг) обов’язковими реквізитами розрахункового документу є, зокрема, позначення форми оплати, суму коштів за цією формою оплати та валюту операції (рядок 19).

Під формою оплати слід розуміти її варіативність здійснення («Готівкова» та/або «Безготівкова»), а додаткове уточнення (готівкою, електронним платіжним засобом, у кредит тощо) свідчить про необмежену кількість видів таких оплат та без обмежень може використовуватись продавцем в межах визначених Цивільним кодексом України та Кодексом.  

Відповідь на питання 4.

У разі отримання попередньої оплати за проданий товар або продажу його з відстроченням платежу, у спосіб описаний у зверненні, Підприємець може позначити у фіскальному касовому чеку форму оплати «Безготівкова» і той вид оплати, що буде відповідати конкретним правовідносинам між Підприємцем та покупцем.

При цьому, у разі зміни умов договору купівлі-продажу товару, дозволяється зазначення фактичної форми оплати в наступних фіскальних касових чеках, незалежно від попередніх використаних для оплат.

У відповідності до пункту 52.2 статті 52 Кодексу податкова консультація має індивідуальний характер, діє в межах законодавства, яке було чинним на момент надання такої консультації і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.