X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 12.12.2024 р. № 5669/ІПК/99-00-21-02-03 ІПК

Індивідуальна податкова консультація

 

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення щодо надання індивідуальної податкової консультації з питання можливості застосування міжнародних угод про уникнення подвійного оподаткування в операціях з нерезидентом при наявності сертифіката про статус податкового резидента, який видано у електронному вигляді та, керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.

У своєму зверненні платник податків повідомив, що його контрагентом є резидент Республіки Молдова (далі – нерезидент). З метою застосування правил міжнародного договору України нерезидентом був наданий платнику податків Сертифікат резидента (далі – Сертифікат), який оформлений не в паперовому вигляді, а в електронному, а саме у вигляді роздруківки електронного документу Сертифіката, на якому відсутній відбиток печатки. При цьому на Сертифікаті міститься QR код, при скануванні якого надається посилання на сайт Державної податкової служби Республіки Молдова, де міститься інформація про те, що запитуваний Сертифікат дійсний, номер і дата Сертифіката, країна для якої він призначений – Україна, а також зазначено платника податків – резидента Республіки Молдова.

На прохання платника податків надати паперовий документ з відбитком печатки нерезидент надав роздруківку цього Сертифікату, на якому зазначено, що це Дублікат (Duplicat) та є відмітка «Копія відповідає оригіналу електронного документа» (Copia corespunde originalului documentului electronic), при цьому на такому документі міститься відбиток гербової печатки Державної податкової служби Республіка Молдова.

Нерезидент стверджує, що згідно з положеннями законодавства Республіки Молдова передбачено надання Сертифікатів резидента лише в такому вигляді – роздруківка електронного документа без відбитку печатки з QR – кодом або роздруківка електронного документу з засвідченням копії роздруківки електронного документа з відмітками Дублікат (Duplicated) та «Копія відповідає оригіналу» (The copy corresponds to the original) та проставленням на ньому відбитку печатки.

Практична необхідність отримання індивідуальної податкової консультації пов’язана зі складністю застосування Кодексу та полягає у необхідності формування чіткого розуміння обсягу податкових обов’язків, що виникають в наслідок вищезазначених обставин.

У зв’язку з чим платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:

  1. Чи є підставою для звільнення (зменшення) від оподаткування доходів нерезидентів із джерелом їх походження з України згідно з пунктом 103.4 статті 103 розділу II Кодексу Сертифікат в формі електронного документу у вигляді його роздруківки без відбитка печатки але з QR – кодом, при скануванні якого надається посилання на сайт Державної податкової служби Республіки Молдова, де міститься інформація про те, що запитуваний Сертифікат дійсний, номер і дата Сертифіката, країна для якої він призначений – Україна, а також зазначено платника податків – резидента Республіки Молдова?
  2. Чи є підставою для звільнення (зменшення) від оподаткування доходів нерезидентів із джерелом їх походження з України згідно з пунктом 103.4 статті 103 розділу II Кодексу роздруківка електронного документа Сертифіката, на якій зазначається, що це Дублікат (Duplicat) та є відмітка «Копія відповідає оригіналу електронного документа» (Copia corespunde originalului documentului electronic) та міститься відбиток гербової печатки Державної податкової служби Республіка Молдова?

 

Щодо питань 1-2

Відповідно до підпункту 141.4.2 пункту 141.4 статті 141 розділу III Кодексу резидент,  у тому числі фізична особа – підприємець, фізична особа, яка провадить незалежну професійну діяльність, або суб’єкт господарювання (юридична особа чи фізична особа підприємець), який обрав спрощену систему оподаткування, або інший нерезидент, який провадить господарську діяльність через постійне представництво на території України, які здійснюють на користь нерезидента або уповноваженої ним особи будь – яку виплату з доходу з джерелом його походження з України, отриманого таким нерезидентом (у тому числі на рахунки нерезидента, що ведуться в національній валюті), утримують податок з таких доходів, зазначених у підпункті 141.4.1 цього пункту, за ставкою в розмірі 15 відсотків (крім доходів, зазначених у підпунктах 141.4.4 – 141.4.5 та 141.4.11 цього пункту) їх суми та за їх рахунок, що сплачується до бюджету під час такої виплати, якщо інше не передбачено положеннями міжнародних договорів України з країнами резиденції осіб, на користь яких здійснюються виплати, що набрали чинності. Вимоги цього абзацу не застосовуються до доходів нерезидентів, що отримуються ними через їх постійні представництва на території України.

У разі якщо резидент (крім платників єдиного податку четвертої групи) здійснює на користь нерезидента виплату доходів, зазначених в абзацах четвертому шостому підпункту 14.1.49 пункту 14.1 статті 14 цього Кодексу, у сумі, що перевищує суму, що відповідає принципу «витягнутої руки», або виплачує інші доходи, прирівняні згідно з цим Кодексом до дивідендів, такий резидент має утримати з суми такого перевищення та з таких інших доходів податок на доходи нерезидента за ставкою в розмірі 15 відсотків (якщо інша ставка не встановлена міжнародним договором, згоду на обов’язковість якого надано Верховною Радою України). Такий податок має бути сплачений до граничної дати подання звіту про контрольовані операції за відповідний звітний (податковий) рік.

Порядок застосування міжнародного договору України про уникнення подвійного оподаткування стосовно повного або часткового звільнення від оподаткування доходів нерезидентів із джерелом їх походження з України визначений у статті 103 розділу II Кодексу.

Відповідно до пункту 103.1 статті 103 розділу II Кодексу застосування правил міжнародного договору України здійснюється шляхом звільнення від оподаткування доходів із джерелом їх походження з України, зменшення ставки податку або шляхом повернення різниці між сплаченою сумою податку і сумою, яку нерезиденту необхідно сплатити відповідно до міжнародного договору України.

Пунктом 103.2 статті 103 розділу II Кодексу передбачено, що  особа (податковий агент) має право самостійно застосувати звільнення від оподаткування або зменшену ставку податку, передбачену відповідним міжнародним договором України на час виплати доходу нерезиденту, якщо такий нерезидент є бенефіціарним (фактичним) отримувачем (власником) доходу (якщо відповідна умова передбачена міжнародним договором) і є резидентом країни, з якою укладено міжнародний договір України. У разі отримання синдикованого фінансового кредиту особа (податковий агент) застосовує ставку податку, передбачену відповідним міжнародним договором України, на дату виплати процентів або інших доходів, отриманих із джерел в Україні, учасникам синдикату кредиторів з урахуванням того, резидентом якої юрисдикції є кожен учасник синдикованого кредиту, та пропорційно до його частки у межах кредитного договору, за умови що він є бенефіціарним (фактичним) отримувачем (власником) доходу, незалежно від того, виплата здійснюється через агента чи напряму.

Застосування міжнародного договору України в частині звільнення від оподаткування або застосування пониженої ставки податку дозволяється тільки за умови надання нерезидентом особі (податковому агенту) документа, який підтверджує статус податкового резидента згідно з вимогами пункту 103.4 цієї статті.

Відповідно до статті 1 Конвенції між Урядом України і Урядом Республіки Молдова про уникнення подвійного оподаткування доходів і майна та попередження податкових ухилень, підписаної 29 серпня 1995 року та  ратифікованої Законом України «Про ратифікацію Конвенції між Урядом України та Урядом Республіки Молдова про уникнення подвійного оподаткування доходів і майна та попередження податкових ухилень» від 23.04.1996 № 134/94-ВР (далі – Конвенція), ця Конвенція застосовується до осіб, які є резидентами однієї або обох Договірних Держав.

Пунктом 3 статті 2 Конвенції визначено податки, на які поширюється ця Конвенція, зокрема в Україні податок на прибуток підприємств.

У підпункті «і» пункту 1 статті 3 Конвенції визначено, що термін «компетентний орган» означає стосовно Республіки Молдова – Міністерство фінансів або його повноважного представника.

Згідно з пунктом 103.4 статті 103 розділу II Кодексу підставою для звільнення (зменшення) від оподаткування доходів із джерелом їх походження з України є подання нерезидентом з урахуванням особливостей, передбачених пунктами 103.5 і 103.6 цієї статті, особі (податковому агенту), яка виплачує йому доходи, довідки (або її нотаріально засвідченої копії), яка підтверджує, що нерезидент є резидентом країни, з якою укладено міжнародний договір України, а також інших документів, якщо це передбачено міжнародним договором України.

Пунктом 103.5 статті 103 розділу II Кодексу встановлено, що Довідка видається компетентним (уповноваженим) органом відповідної країни, визначеним міжнародним договором України, за формою, затвердженою згідно із законодавством відповідної країни, і повинна бути належним чином легалізована, перекладена відповідно до законодавства України.

Кодексом не передбачена можливість використання Довідки, яка підтверджує податковий статус нерезидента, наданої у електронному вигляді з метою застосування переваг міжнародного договору у частині звільнення від оподаткування або застосування пониженої ставки податку. При цьому, за наявності на копії Сертифіката резидента Республіки Молдова відмітки «Копія відповідає оригіналу» (The copy corresponds to the original) на якій проставлений  відбиток гербової печатки Державної податкової служби Республіки Молдова такий Сертифікат є підставою для звільнення (зменшення) від оподаткування доходів із джерелом їх походження з України згідно з пунктом 103.4 статті 103 розділу II Кодексу.

Додатково повідомляємо, що згідно з пунктом 1 статті 15 Договору між Україною і Республікою Молдова про правову допомогу та правові відносини у цивільних і кримінальних справах, підписаного 13 грудня 1993 року та ратифікованого Законом України «Про ратифікацію Договору між Україною і Республікою Молдова про правову допомогу та правові відносини у цивільних і кримінальних справах» від 10.11.1994 № 238/94-ВР документ, який підготував або засвідчив відповідний орган однієї з Договірних сторін, скріплений гербовою печаткою і підписом уповноваженої особи, має силу документа на території іншої Договірної Сторони без потреби будь – якого іншого засвідчення. Це стосується також копій і перекладів документів, які засвідчені відповідним органом.

Водночас, абзацом першим пункту 1 постанови Кабінет Міністрів України від 4 лютого 2023 року № 107 «Деякі питання прийняття на території України під час воєнного стану документів, виданих уповноваженими органами іноземних держав» встановлено, що під час воєнного стану та протягом шести місяців після його припинення або скасування документи, виготовлені або засвідчені на території іноземних держав установою або спеціально на те уповноваженою особою в межах їх компетенції за установленою формою і скріплені гербовою печаткою, приймаються на території України без спеціального посвідчення (консульської легалізації, проставлення апостиля тощо) у разі, коли станом на 24 лютого 2022 року такі документи приймалися на території України без спеціального посвідчення.

Зауважуємо, що будь – які висновки щодо підстав для звільнення від оподаткування доходів нерезидентів із джерелом походження з України можуть надаватися за результатами детального вивчення умов, суттєвих обставин здійснення відповідних господарських операцій та всіх первинних документів, оформленням яких вони супроводжувались.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 розділу II Кодексу).